Bukefalos 28 år!

Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Ja det var superkul! Bästa kursen jag ridit på länge! :)
Blir förhoppningsvis kurs för Frida i oktober igen!

Vilken snygging du hittat! Hoppas Tinna blir bättre i sin rygg snart, tråkigt det blir något med dom så :-/ Laukur hade en rejäl låsning i båda bäckena för några månader sen så jag har haft ET ute ett par ggr men nu ska det vara bra igen som tur är. Fått för mig att det kom från att han spände sig så mycket när han började lära sig tölta så det gjorde att spänningarna blev värre och satte sig i backdelen, vet inte om det är så, men det är en teori.
 
Sv: Födda: 2007

Tack! "Tyvärr" är hans mamma så efter den 13/10 så åker han hem till henne. Men det är en underbar häst! Villig, känslig men otroligt samarbetsvillig och lydig! En perfekt häst för mamma!

Tinna blir därmed kvar hos mig ett bra tag till.
Jag hoppas också att det blir bättre snart. Nu har hon stått ute sen maj, men börjat bli trött på att hon hela tiden lyckas ha sönder sig själv så snart åker hon nog in på stall. Min lilla otursfågel!

Tessinino: JAAAA, kom kom kom!!!
 
Sv: Födda: 2007

*KL*

Nöjd med tävlingen! Han rolla en hel del i tölten så det var det som drog ner poängen men annars gick det bra! :)

Ett par bilder.

img_0922.jpg


img_0998.jpg
 
Sv: Födda: 2007

Fin häst:)

Nu kl

Vi har fått hem vår fina 07:a Freyja. Wow vilken häst! Hon är så nyfiken och social och kanonsöt:D

Tyvärr rör hon sig just nu misstänksamt stelt i bakdelen. Hon är veterinärbesiktigad UA nyligen på Island och veterinären släppte igenom henne på besiktningen idag men var lite tveksam. Longerade henne på kvällen med och samma då.

Ni som haft höft/ryggproblem som skrivit hör ovan, hur har de yttrat sig och vad har det varit?

Någon som varit med om liknande efter att hästen rest långt? (ev. stressad, sparkad av någon annan häst, tryckt sig mot väggen...)

1237963_10151605320865588_821593350_n.jpg
 
Sv: Födda: 2007

Tack! :D

När Laukur var låst i bäckenet märkte jag egentligen inte så mycket. Tog ut ET för en rutinkoll och för att han var svår i ena varvet och då märkte hon den rejäla låsningen. Min teori är att han blev sån pga att han hade så svårt att hitta tölten och det blev mycket spänning i kroppen när han skulle tölta innan det lossnade så han töltade mer normalt, om du förstår hur jag menar? :)
 
Sv: Födda: 2007

Hilda hade troligtvis gått omkull i hagen och då smällt till bäcknet för hon hade snett bäcken när jag åkte till en kiropraktor.
Hon hade fått ont i sina bakknän som följd av detta.

Hon var springig, blev gärna passaktig och stel i ena sidan.
 
Sv: Födda: 2007

*KL*

Nu har mörkerridningen börjat! Trist men med reflexer och pannlampa funkar det också :) Inte bäckmörkt på kvällen än, men snart ska ju den dumma klockan vridas tillbaka....

1381216_10200740361938376_894044593_n.jpg


Vad har ni alla för planer för era 07or resten av året?

Jag och Laukur fortsätter att stärka tölten och hela kroppen och 26 oktober är det Frida kurs igen. Sen tränar vi ett par veckor efter det beroende på vad vi får göra på kursen. Sen ska han få ca en månads välförtjänt vila! :)
 
Sv: Födda: 2007

Ja dumma mörker!!
Kul att det verkar gå bra för er :)

Kl.
Här är vi ääntligen igång igen. Kvistur har opererats för
Sträng äntligen. Han känns som en helt ny häst!
Målet är att ha igång honom helt inom två veckor (vilade inte så länge innan).
Han är redan bättre nu än innan, känns fantastiskt!!!!
 
Sv: Födda: 2007

Tycker det är vansinne att vrida tillbaka klockan. Ser inget positivt med det! Vill hellre ha en timme ljusare på kvällen än morgonen.

Härligt att ni är igång! Hoppas han repar sig bra :)
 
Sv: Födda: 2007

*kl*
Länge sen jag hann skriva nåt nu! Här går det iaf framåt, red kurs för Freyr här på Buke för nån månad sen, superbra! Har sen haft en del semester så inte hunnit träna så mycket som tänkt. Ny kurs igen d 12-13 så nu är det hårdträning! Ska bli roligt, känns som att han verkligen börjat gå framåt de sista passen! Jobbar fortfarande med framåtbjudningen, dock är den riktigt bra nu. Även mycket sökning framåt neråt, då han gärna blir kort och spänner överlinjen.
Stallägaren red honom lite när jag var på semester sist och blev helt kär, han är verkligen en riktig sötnos! :love: (som upplevs bäst med en barbacka-galopp i skogen)

Vinterns plan är väl att rida några veckor efter kursen och troligen hel vila i november och sen jogging från marken samt lite markarbete i december. Tänkte börja rida igen efter nyår, då kurser för Freyr igen är inplanerat sista helgen i januari samt början av mars. Är fortfarande lite lös planering, väntar på en operationstid för mitt knä. Hoppas det blir i början av november, så passar det in med allt :p Har fått tid hos ortopeden för besök d 21:e, så då får jag väl veta mer :)
 
Sv: Födda: 2007

Hur blir det om du länger dina stigläder och sätter dig längre fram i sadeln?
Nu sitter du mkt på bakvalvet och har ingen kontakt i fram, kan vara därför du känner att du inte kommer ner ordentligt. Hur blir det om du rider utan stigläder?

Sen ser det ut som att sadeln ligger framåtlutad?
 
Sv: Födda: 2007

Ska prova att länga lädrena nästa gång jag ska rida så får vi se hur det känns då! Det är justerbara paneler under sadeln så jag kan flytta dom lite och se om den blir planare då. Tack för tipset Michis!
 
Sv: Födda: 2007

Justerade sadeln lite igår så den blev planare och så tog jag ut ett hål på stidlädrena och det blev skillnad! Märkte verkligen då vad jag är dålig på att slappna i mina underben och spjärnar gärna emot.... När lädrena blev längre märktes det som sagt väl så jag kunde tänka bort under benen och Laukur gick bättre i både tölt och trav då :)

Ska prova så här ett tag nu och nästa helg ska jag rida kurs igen och då ska jag be mamma fota oss igen så får jag se om det ser lika illa ut igen eller om det ser lika bra ut som kändes igår :)
 
Sv: Födda: 2007

Vad bra att det kändes bättre och att du märkte vart problemet låg!
Kanske behöver du inte byta sadel ;)
 
Sv: Födda: 2007

Ja mina underben skulle jag behöva kapa bort ;) Använder stigbyglarna för mycket i mina förhållningar istället för låren, suck! Jaja, träna träna!

Hoppas jag slipper byta! :D
 
Sv: Födda: 2007

Fast i förhållningarna ska ju benen vara avslappnade och du ska använda bålen.
Så har iaf jag lärt mig.
Om du använder låren/benen öht, så trycks du per automatik upp ut sadeln, du tappar inverkan med kroppen och då blir man tvungen att ta med i tyglarna.
Är du med på hur jag tänker?
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 103
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
384
Senast: Bulldoozer
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 259
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 461
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp