Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del 4

Härligt! Detta är ju min första häst jag har på lösdrift och både jag och hästen trivs kanon med det :)
Fri tillgång till mat på två platser, två hus, 3 ställen med vatten (thermobar) och sen tillsyn en gång om dagen :love:

Låter härligt men tillsyn en gång om dagen? är det folk i hagen endast 1 gång om dagen? eller räknar du bara dig själv då?
 
Idag fick Ricky hänga med lös på vår vanliga runda. Den är inte jättekuperad, men däremot rätt så varierande underlag. Han var rätt vild i början... Massor med studs, bocksprång, bakutsparkar och diverse andra konstiga varianter. Travade och galopperade så han blev svettig. Men kom på inkallning när vi närmade oss slutet av rundan. :heart

Tror det kommer göra honom gott att få gå lös några gånger i veckan, han är helt ok musklad, men det dallrar betänkligt när han travar. :o
 
@Pontevecchio Jag är van vid att ha dem på gården, eller 5 min bort med cykel... :p Det är ju bara 20 min med bil, men någon sån har jag nog inte råd med. :cautious:

@Nepenthe
Gött! Iska har "bara" en hall, men de är just nu 3 hästar som delar på en hall godkänd för 15 hästar, så hon har det rätt gött. :p Fri tillgång, stor hage...
Idag när jag kom dit låg hon och sov i hallen, så vi myste lite tills hon tyckte det var dags att kliva upp. :love: Sen longerade jag henne lite, och hon skötte sig verkligen hur bra som helst! Hon har gärna velat testa gärnet på sistone med allt jag gjort med henne men hon var som en klocka. Soligt och fint var det också. Som balsam för själen att kunna hänga med sin häst när man vill igen. :heart :love:
 
Låter härligt men tillsyn en gång om dagen? är det folk i hagen endast 1 gång om dagen? eller räknar du bara dig själv då?

Det är bara det som ingår och det gör hon som äger stallet. Men annars bor hon precis bredvid, sen är det ca 13 hästar som går där som står på box också. Så det är alltid folk där :)
Övergripande ansvar har vi ägare för våra egna hästar. Kanske lät lite luddigt med tillsyn en gång per dag men det är det som ingår i priset.
 
@Nepenthe
Gött! Iska har "bara" en hall, men de är just nu 3 hästar som delar på en hall godkänd för 15 hästar, så hon har det rätt gött. :p Fri tillgång, stor hage...
Idag när jag kom dit låg hon och sov i hallen, så vi myste lite tills hon tyckte det var dags att kliva upp. :love: Sen longerade jag henne lite, och hon skötte sig verkligen hur bra som helst! Hon har gärna velat testa gärnet på sistone med allt jag gjort med henne men hon var som en klocka. Soligt och fint var det också. Som balsam för själen att kunna hänga med sin häst när man vill igen. :heart :love:

Underbart! Låter väldigt harmonisk :heart
Lite lyxigt att komma ut till stallet och bara hålla på med hästen, inte mocka och göra höpåsar mm
 
Blev en promenad idag. Ricky tyckte det var allmänt lattjo att gå en sväng med matte. Så det blev ett par hopp rakt upp och rakt ned. :p

Vi jobbade med att smyga i nedförsbackar, det är skittrist tydligen, men han gör ändå som jag säger. :love: Sedan jobbade vi lite med att flytta bakhov enbart genom förändring av energi, det gick över förväntan. Så givetvis var han tvungen att bli rädd för något på hemväg, studsa två meter bakåt och sedan rusa till mig för att få tröst. :meh: Berömde med godis när han stod stilla, då testade han att studsa bakåt igen, för att se om han återigen skulle få godis. :eek: Den hästen alltså...
 
Tog vargtänderna i går på O. De satt som berget och på ena sidan gick den av. Så jäkla typiskt. Nu fick vet bort det mesta men lite av roten är kvar. Det positiva är att vargtanden satt på sidan vid första tanden så det kommer förhoppningsvis funka ändå med bett, så vi avvaktar och kollar igen om 6 månader.
 
Tog vargtänderna i går på O. De satt som berget och på ena sidan gick den av. Så jäkla typiskt. Nu fick vet bort det mesta men lite av roten är kvar. Det positiva är att vargtanden satt på sidan vid första tanden så det kommer förhoppningsvis funka ändå med bett, så vi avvaktar och kollar igen om 6 månader.

När Ricky hade så så påverkade det massor. :( Kunde inte ha bett på honom och han var riktigt jobbig. Tills veterinären kom igen och kunde konstatera att det var rotrester kvar (ett halvår senare). Hoppas det inte blir så för O.
 
Nä alltså, sorry hörrni, men jag har nog den bästa 4-åringen i världen alltså. :love::love:

Ut i stallet, står fint och snällt på gången i en halv evighet eftersom leran på benen satt som berget, på med sadel, träns, benskydd. Longerade lite, inga problem. Satt upp och red ett par varv på volten i skritt och trav, inga problem. Tog av utrustningen och gick en promenad (jag är sällan i stallet samtidigt som någon annan och vi behöver sällskap för att rida ut så då blir det promenader).
För att komma till en ridbana en liten bit från lösdriften måste man ta sig längs en liiiten grusväg som löper längs med en stor och vältrafikerad bilväg, jag tänkte det skulle bli besvärligt med en grön unghäst men vare sig bilar, bussar eller långtradare som susar förbi (inte ens idioten som tutade på oss :rage: ) bekom henne det minsta. :love::love: (nåja, hon tog gärna långtradare som ursäkt för att takta lite på hemvägen, men det var rätt genomskinligt när hon inte brydde sig det minsta åt andra hållet :p )

Mitt fina troll som är bäst i världen. :love::love:
 
Ricky fick hänga med lös idag igen. Mycket mindre bock och brall, men fortfarande massor med trav och galopp. Perfekt att han får jobba av sig lite energi lös. :) Var ganska trött sista biten hem (när han går som handhäst), men jag tror ändå jag ska utöka sträckan lite mer nästa pass. Har som mål att vi ska rida "mördarbacken" två gånger/vecka, men där är vi inte ännu och snart är det gräs ute = går inte att ha med honom lös. Men då är det ganska nära till jag kan börja rida in honom också. :)
 
När Ricky hade så så påverkade det massor. :( Kunde inte ha bett på honom och han var riktigt jobbig. Tills veterinären kom igen och kunde konstatera att det var rotrester kvar (ett halvår senare). Hoppas det inte blir så för O.
Det hoppas jag med, men visar han minsta obehag så måste jag lösa det innan. Jag är så sur på mig själv att jag inte tagit bort dem tidigare...
 
Vår medryttare hann tyvärr bara rida en gång. Idag bröt hon benet :( fan! Hade verkligen behövt den hjälpen, vi hade planerat så bra. Skitkorv.

Red själv idag. Lite tungt på ridbanan vilket han inte gillade men fin annars
 
Länge sedan jag skrev här. Mina hästar träffade en tjej som håller på med akupunktur igår. Legolas hade inte en spänning någonstans, mjuk och fin samt bra musklad. Blev ingen behandling för honom.. :D

Avelsdomare Nina tittade på honom tidigare i vår och tyckte att han verkade väldigt spännande och lovande. Tror att han skulle kunna få fina poäng.

Just nu tränar vi på, har börjat leta tölt på honom, rider ut mycket och även haft honom som turledarhäst på kortare/lugnare turer. Bra sätt att bygga upp styrka och bra mentalitet.
 
What???? Inte på din häst eller?:eek:

naj naj, jag har töntigaste stigbyglarna med gummisnodd på utsidan så den typen av skador är man förskonad ifrån hos mig förhoppningsvis.

Igår blev det ridbanan, snorunge är min kommentar på det. Men sen skrittade vi ut i sällskap av morsan med medis. Det gick finfint så då var matte nöjd igen.

Inatt hade han lyckats få upp sin boxdörr och härjat runt i stallet. Den där hästen alltså.. kommer få gråa hår av honom.
 
Hon fick en fraktur i knäet och drog sönder ledband i foten. Oklart vad som skedde men det var inte från min häst tackolov. Hans bockar är ytterst mesiga än.
 
haha min har lyckats montera ner en hel hage (och ändå vara kvar i den) bita sönder nya hagkompisens grimma 2 ggr och montera ner en täckeshängare...(Nu har han ingen hängare utanför boxen längre!)
 
Här kommer lite video från gårdagens ridpass:

Han ger i alla fall en härlig mjuk känsla att rida på! Blev lite förvånad hurpass "elegant" han ser ut från sidan, så nyttigt att bli filmad. Nu har jag dessutom tagit hem min dressyrsadel så kanske blir ett pass i den snart!
Jag fokuserar på framåtbjudningen, därav blir han lite väl snabb i fötterna ibland, men det blir bättre när han orkar mer. Vi ska jobba på med övergångar och tempoväxlingar för att stärka honom. Man ser gärna att han vill slå sig fri när han kräver "lite till" och han inte riktigt orkar, men det är ju inte så konstigt :)

Hur tänker ni andra ang. dressyrprogram? LC/LB programmen är ju inte precis gjorda för en 4åring och det vimlar ju inte av tävlingar där man kan rida visningsprogrammet för 4åringa hästar. (dessutom är det ju ingen dressyrhäst som ska kvala i den meningen...)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp