Födda 2013 del 4

Känns som att jag spammar denna tråden nu :p

Ikväll ska vi iväg på dressyrträning! Ska bli spännande, hoppas få lite film att visa upp efteråt :) Igår invigde vi "fintränset" och det passade även om pannbandet blev lite kort, hon har ganska bred panna... Så nu måste jag köpa ett nytt, vad synd :angel:.

Kan bero på att jag inte orkar göra någonting just nu. ;)
 
Jag tog beridarhjälp igår, mest för min skull. För att få lite motivation och pepp med lillherrn.

Det gick jättebra! Beridaren gillade honom mycket och sa att han är en häst som kommer kunna ridas med minimala hjälper och hon var fascinerad över hur bra kondis han har. Nåt gott gav fullblodet ;)

Hans utmaning är fokuseringen, det är så många tankar som trängs samtidigt. men han skötte sig bra, kom lite bockelibock i galoppen. men med tanke på att hon satt upp direkt och red runt på en ridbana på en stor anläggning med barn springandes längs sidorna och en stor hund som kom galopperandes i haserna så var det helt förståeligt.

Och det var bra för mig att se att det är en valack, hans bus är rätt mesigt jämfört med fuxmammans. Ja han är reaktiv men sansar sig fort och tamej fan, jag har ju faktiskt ridit in hästen. Han såg inte ut som en vinglig 3åring utan förstod hjälper och var ridbar.
 
Kan bero på att jag gått över ett ÅR utan tävlingshäst så nu när den är 4 får den minsann ta igen allt jag missat förra året :o.

Själv har jag gått utan tävlingshäst i 5 år... Tror du det kliar i fingrarna på mig nu eller? :p
Men jag har ju ändå inte råd att tävla medan jag studerar så jag får gott vänta ett par år till. :(

IMORGON KOMMER HON HEM! :love: :bump::bump::love:

Jag är lite orolig inför att ta över hennes utbildning, hon är fortfarande grönare än jag är van vid. Men åh andra sidan ska hon bara ridas ut nu ett tag, och det bör jag ju lösa. Mest är det väl oro för att hon är ett föl och jag inte är konsekvent nog... :cautious: Har planer på att ta hjälp sen om det känns som att det behövs, så det reder sig nog.
Annars ska det bara bli så himla skönt och roligt att ha henne nära igen. :love:

Och då kommer det nog uppdateringar lite mer frekvent från oss också, @Gabby_Ossi :D ;)
 
Min gosse är inte riden på 4,5 månad. Vi har nu tömkört 6 ggr och han gör det riktigt bra, lite skänkelvikning i skritt och trav har vi också provat. Jag satte mig på honom häromdagen och idag red vi ut i skogen med sällskap. Han är väldigt balanserad för att vara så stor tycker jag. Vi har mött får, klafsat i vatten och lera, gått upp och ner i backar och jag fick hoppa av två gånger, ena gången vid ett bilmöte, och andra gången vid grannens "dödsharv". Det är inte lätt att komma upp på en unghäst på dryga 175 cm, så det är tur han är snäll. Andra gången fick jag använda en rotvälta som stege. Han sköter sig, men är full av energi, svansen är spänd uppåt och han småtaktar i skritten, men mot slutet av lilla turen gick han avslappnat och med sänkt hals. Jag klappar mig själv på bröstet, inte illa pinkat av en feg 50 + are som trodde hon köpte sig ett föl som skulle bli en liten tanthäst. :D:love:
 
Ikväll tömkörde jag Ricky. Det var en rätt eh... livad historia, så nu har jag tagit beslutet att inte köra in honom den närmaste tiden iaf. Han är alldeles för livlig för inkörning just nu och jag vill inte riskera att jag blir skadad eller att han blir rädd. Så vi får fortsätta med promenader istället och förstås vara lös med Ariel. Snart, snart kommer jag kunna åka iväg till ridbana också, då blir det longering också.

Vips är det säkert juni också, så jag kan börja med inridningen. ;)
 
Det blir tuff vecka för Florence, nu har jag anmält till programridning på söndag också :angel:. Har aldrig provat rida program med henne men bryr mig inte så mycket om bedömningen, tänkte mest att det kunde vara bra miljöträning eftersom det bara tar en kvart att köra och är i ridhuset där hon ska gå visning senare i vår. Tog 4-årsprogrammet (inte det som är på visningen men det som användes t.ex. på Elmia och kommer även vara Falsterbokval i åt) men kommer rida lätt hela programmet.
 
Nu är hon äntligen på plats hos mig! :love: (Eller ja... det tar fortfarande en timme kollektivt till stallet, men jag får överleva tills jag flyttar nästa sommar...)

Allt har gått bra med transportering och ihopsläpp, hon verkar trivas alldeles utmärkt.

5114d0f9-3101-4c85-83e0-8275f68c1bb5_zpswnlmt5cz.jpg

20170402_115126_zpssq7drzd1.jpg


:love::love:
 
Nu är hon äntligen på plats hos mig! :love: (Eller ja... det tar fortfarande en timme kollektivt till stallet, men jag får överleva tills jag flyttar nästa sommar...)

Allt har gått bra med transportering och ihopsläpp, hon verkar trivas alldeles utmärkt.

5114d0f9-3101-4c85-83e0-8275f68c1bb5_zpswnlmt5cz.jpg

20170402_115126_zpssq7drzd1.jpg


:love::love:

Va härligt! Går hon på lösdrift?
 
@Hedwig också duktig! :)

Kul att du fått hem henne nu @Mistimed

Idag var vi alltså på programridning och Florence skötte sig bra efter förutsättningarna. Hon var ganska taggad och brände mycket energi i början på framridningen och så blev starten lite försenad så hon blev ganska trött och kände nog av lite träningsvärk efter träningen i galoppen. Och när hon blir trött så tappar hon bjudningen i galoppen och då blir det ju ännu jobbigare för henne :p

 
@Hedwig också duktig! :)

Kul att du fått hem henne nu @Mistimed

Idag var vi alltså på programridning och Florence skötte sig bra efter förutsättningarna. Hon var ganska taggad och brände mycket energi i början på framridningen och så blev starten lite försenad så hon blev ganska trött och kände nog av lite träningsvärk efter träningen i galoppen. Och när hon blir trött så tappar hon bjudningen i galoppen och då blir det ju ännu jobbigare för henne :p


Ser ju jättefint ut ändå! Hejja hejja! :D
 
oxer2_58e13e3fddf2b3329904ed6d.jpg


Idag har vi varit och miljötränat på en pay and jump 70cm. Jag hade fyra fel pga "åh vad bra det känns, jag åker med lite i lätt sits och styr mot hinder nummer ett och litar blint på att min fyraåriga häst som aldrig tävlat tidigare ska ta tag i första hindret på ett bra sätt..." det gjorde han inte, han drog åt sidan..Med lite bättre ridning från min sida gjorde hästen en felfri runda över nio hinder, bland annat vattenmatta och ett vitt plank (något han aldrig hoppat tidigare!) Fölet har blivit stor!
 
Duktiga hästar! åh vad skönt för dig @Mistimed att hon är hemma nu! Tar mig 50 min att köra till hästarna, efter flytt 1 juni kommer jag ned i 15-20, ska bli så skönt. Men är van vid långt avstånd.

Frasse provreds av tilltänkt medryttare igår, gick fint! Han var allt lite trött men pinnade på bra ändå. Däremot blir han lite väl stökig på gången när jag tar in honom själv tycker jag. Det trampas runt, skriks och hetsas. Har svårt att vara cool själv då utan blir hetsig vilket såklart triggar. Man får träna sig själv också med unghästarna verkligen :)
 
Ja herregud...kan inte skjuta upp det längre....måste ta tag i ridningen på Eskil!:o Han är ju iaf inriden, tack o lov!

Men alla ni andra som varit ute på olika saker, jättefina 4-åringar och ni är duktiga hela bunten!
 
Yes! Det har hon gjort hela sitt liv, med undantag ca 3 månader hennes första vinter när de var inne på nätterna. :)
Hon fick stå på box 2 nätter inför treårs så hon skulle vara utvilad, hon var INTE glad. :p

Härligt! Detta är ju min första häst jag har på lösdrift och både jag och hästen trivs kanon med det :)
Fri tillgång till mat på två platser, två hus, 3 ställen med vatten (thermobar) och sen tillsyn en gång om dagen :love:
 
Ja herregud...kan inte skjuta upp det längre....måste ta tag i ridningen på Eskil!:o Han är ju iaf inriden, tack o lov!

Men alla ni andra som varit ute på olika saker, jättefina 4-åringar och ni är duktiga hela bunten!

Du kommer ju susa om oss andra när du väl kommer igång liksom. Det kommer gå i vågor tänker jag när jag känner att jag behöver ta ett chill pill :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 390
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp