Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del 4

Här kommer lite video från gårdagens ridpass:

Han ger i alla fall en härlig mjuk känsla att rida på! Blev lite förvånad hurpass "elegant" han ser ut från sidan, så nyttigt att bli filmad. Nu har jag dessutom tagit hem min dressyrsadel så kanske blir ett pass i den snart!
Jag fokuserar på framåtbjudningen, därav blir han lite väl snabb i fötterna ibland, men det blir bättre när han orkar mer. Vi ska jobba på med övergångar och tempoväxlingar för att stärka honom. Man ser gärna att han vill slå sig fri när han kräver "lite till" och han inte riktigt orkar, men det är ju inte så konstigt :)

Hur tänker ni andra ang. dressyrprogram? LC/LB programmen är ju inte precis gjorda för en 4åring och det vimlar ju inte av tävlingar där man kan rida visningsprogrammet för 4åringa hästar. (dessutom är det ju ingen dressyrhäst som ska kvala i den meningen...)

Jag red 4-årsprogrammet (dressyrprogrammet, inte visningsprogrammet som används på unghästtest eller Breeders-kval) på programridning, vägarna där tycker jag är lagom men jag vill inte sitta i traven så mycket än så kommer inte starta på riktig tävling förrän senare i höst. När vi är så långt tror jag de vanliga LC-LB programmen kommer kännas OK också.
 
Jag gav upp och köpte en bil ändå. Ohållbart att spendera så mycket tid på bussar mellan hem-jobb, hem-stall, och stall-jobb. Hade jag velat vara i stallet en söndag innan jobbet t.ex hade jag fått spendera nära 4 timmar på buss, och ändå tvingats vara på jobbet 45 min innan jag började. :wtf:

Lite bilder på trollet, för hon är söt (:love:):
986b44a9-f49f-498e-8697-6b973c32dc01_zpsqj6wh7zq.jpg

20170411_120805_zpsckb7w35p.jpg

20170411_120541_zpsj2eev8ne.jpg

20170405_143757_zpssx7qxswd.jpg


Jag är för fokuserad när jag jobbar med henne för att komma ihåg att ta bilder då tyvärr. :angel::p
 
@_Peplis_ jag tycker oftast inte de är redo för vanlig LC/LB såhär tidigt i säsongen, men utöver hösten brukar det gå okej.

Har ridit vad jag antar är motsvarigheten till visningsorogrammet 1-2 ggr under vår/sommar på de 4-åringar vi haft, för att ge dom en introduktion till tävlingar bara. :)
 
@Mistimed Jag måste kolla lite fakta här...:D Bodde inte du i Norrland? Och hade dina hästar på eget ställe? Och hennes mamma var skimmel?

Haha, jo! Under hennes första levnadsår, sen flyttade jag till Göteborg för att plugga och tog Iska med mig. Hon har stått i Falkenberg i unghästflock sen dess och nu har jag äntligen flyttat upp henne till Göteborg. :love:
Men efter en vecka med henne i gbg var det ohållbart att fortsätta envisas med att inte ha bil... :cautious:
Men ja, mamman är skimmel, hon fick vara kvar i norrland hos en tjej som rider henne. :D
 
Haha, jo! Under hennes första levnadsår, sen flyttade jag till Göteborg för att plugga och tog Iska med mig. Hon har stått i Falkenberg i unghästflock sen dess och nu har jag äntligen flyttat upp henne till Göteborg. :love:
Men efter en vecka med henne i gbg var det ohållbart att fortsätta envisas med att inte ha bil... :cautious:
Men ja, mamman är skimmel, hon fick vara kvar i norrland hos en tjej som rider henne. :D
Tänkte väl det. Hon och @Pontevecchio är ju några av få som jag minns från föltråden!:o
 
Tänkte väl det. Hon och @Pontevecchio är ju några av få som jag minns från föltråden!:o

Nu ska vi inte börja prata om föltråden, var tvungen att leta upp den och bläddra runt lite, alla var så söööööta! :love: Inte alls nostalgiskt. :p
Det var många som var aktiva i den som inte uppdaterar så mycket längre, det är synd. :(
 
Nu ska vi inte börja prata om föltråden, var tvungen att leta upp den och bläddra runt lite, alla var så söööööta! :love: Inte alls nostalgiskt. :p
Det var många som var aktiva i den som inte uppdaterar så mycket längre, det är synd. :(

Usch, det året vill jag helst glömma. :cry: Fick liksom aldrig uppleva Ricky som föl, eftersom hans mamma var så sjuk. Allt fokus kom ju på henne.

Men med fjolårets fölunge tog jag igen det med råge. ;)
 
@Habina Ja just det! Det var strul med... Ariel (?), usch vad tråkigt. Tur du fått ta igen det!
Var ju fler som hade strul med mammahästarna, några som hade amma och någon som hade ett ponnyföl som drack mjölk ur en hink om jag minns rätt. Så ledsamt när aveln inte bara går som det ska med allt. :(
 
@Habina Ja just det! Det var strul med... Ariel (?), usch vad tråkigt. Tur du fått ta igen det!
Var ju fler som hade strul med mammahästarna, några som hade amma och någon som hade ett ponnyföl som drack mjölk ur en hink om jag minns rätt. Så ledsamt när aveln inte bara går som det ska med allt. :(

Ja, det året var ett olycksår inte bara för mig. Men Ariel är tack och lov utan men idag (förut ett ticks att alltid kissa när hon får tillfälle). Usch för de som mist sto och/eller föl. :(
 
Igår fick Ricky hänga med lös igen. Rejäl backträning, det är en stigning på 130 meter totalt, sedan ska en nedför allt igen. :p Totalt blev det 6 km på runkeeper, men Ricky springer ju lite fram och tillbaka, så han får lite mer träning. Svettig och trött när vi var klara, men nöjd kille. :) Vi mötte faktiskt en bil (visade sig vara en orolig granne som trodde att jag ramlat av, då hen sett en lös fjordhäst :heart), så jag fick rida åt sidan och ropa på Ricky. Då kom han direkt springandes så jag kunde ta fast honom. :love:

170415_002_58f3b62e2a6b22bbb83c6f66.jpg
 
Och nu blev det ännu mer hoppning :angel:
Min syster har en fast plats i en grupp men kunde inte vara med denna gången så vi fick rycka in. Hon skötte sig bra förutom att hon var extremt tjurig i högerfattningarna... Vi rullade mest på 3 små hinder för att få flyt på dem men avslutade även med att hoppa vattenmatta och hinder med plank i. Det betydde hon sig inte alls om så när hon väl kommer igång verkar hon inte vara så tittig! :) Tränaren tyckte jag skulle ha betydligt kortare tyglar och ha henne mer uppe och framme i formen, kändes jättekonstigt först men helt plötsligt så kunde hon byta galopp!

 
Jag har äntligen fått igång 4-åringen till hyffsad form igen efter ofrivillig vila i drygt 2 mån pga en skada. Han är friskförklarad på klinik efter ultraljud och röntgen och känns fräsch och fin. :)
Har ridit honom i ca 1,5 månad nu. Tanken är att jag ska sköta markarbetet och en hoppryttare ska hoppa honom sen.
Hur ofta hoppar ni era 4-åringar?
 
Och nu blev det ännu mer hoppning :angel:
Min syster har en fast plats i en grupp men kunde inte vara med denna gången så vi fick rycka in. Hon skötte sig bra förutom att hon var extremt tjurig i högerfattningarna... Vi rullade mest på 3 små hinder för att få flyt på dem men avslutade även med att hoppa vattenmatta och hinder med plank i. Det betydde hon sig inte alls om så när hon väl kommer igång verkar hon inte vara så tittig! :) Tränaren tyckte jag skulle ha betydligt kortare tyglar och ha henne mer uppe och framme i formen, kändes jättekonstigt först men helt plötsligt så kunde hon byta galopp!

Va trevlig hon verkar vara! Lite humör med :D
 
Va trevlig hon verkar vara! Lite humör med :D

Alltså :rofl:

Om du tycker hon visar humör på den filmen så skulle du se det som inte kom med :o. Typ varje gång vi skulle fatta höger galopp efter att vi stått och väntat. Då hängde jag ganska löst :nailbiting:. Men när hon väl kommer igång är hon trevlig :angel:.
 
@Habina Ja just det! Det var strul med... Ariel (?), usch vad tråkigt. Tur du fått ta igen det!
Var ju fler som hade strul med mammahästarna, några som hade amma och någon som hade ett ponnyföl som drack mjölk ur en hink om jag minns rätt. Så ledsamt när aveln inte bara går som det ska med allt. :(
Eskil hade ju en nordsvensk som "mamma"! Hans mamma hade inte riktigt tänkt igenom det där med att ta hand om en bäbis så jag vakade i 3 dygn och nappade honom innan jag hittade hans underbara mamma Malva! :heart
 
Eskil hade ju en nordsvensk som "mamma"! Hans mamma hade inte riktigt tänkt igenom det där med att ta hand om en bäbis så jag vakade i 3 dygn och nappade honom innan jag hittade hans underbara mamma Malva! :heart

Så roligt beskrivet. Hon tyckte väl du förvägrade henne naturlig betäckning så då fick du ingen naturlig moder ;)

Frans knatar på, samarbetet med beridaren funkar fint. Han är rätt lik Gabbys i protesterna, vi skyller på farsan ;) Just högergaloppfattning är lite jobbig men han gillar att jobba. I måndags knatade vi kvarten upp till ridhuset, sen red hon 25 min ca, sen kvart hem. Sen kom hovis. Sen var faktiskt Frasse lite trött och stod lugnt i hagen. Det är rätt mycket energi i den där helt klart..

Vi satsar nu på att visa honom 1 juli, blir dock löshoppning. Så nu ska han hålla sig frisk och allt gå vägen.
 
Vi jobbar på men har det lite jobbigt med att rida med andra, går bra med vissa men vi har några på vår anläggning som inte har så bra koll och visar noll hänsyn utan bara dundrar in.:devil: Men det är väl bara att hålla i sig och hoppas att det går bra :o
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 451
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp