Födda 2013 del 4

Jag är inne på samma spår @Novali01 . Nu rids frasse inte på det mer än 2-3dgr/veckan men jag hade hellre sett mer av klassisk grusplan på utebanor. Igår släpade jag med honom som handhäst i skogen så han fick gå på fast underlag upp och ner rakt fram.
 
Jag tillhör skeptiska skaran när det kommer till daglig träning på fibersand. Tror inte det underlaget glider tillräckligt för att inte slita på hästarna, jag förstår att hoppryttare vill ha fiber på tävling men det är ju svårt att kombinera en tränings/tävlingsbana på en anläggning. Vet iaf flera ridskolor som dissar fiber.

Många veterinärer avråder också från att ha det som "vardagsunderlag". Jag håller på att göra ridbana hemma och vill helst ha naturgrus och inte för hög andel små partiklar, men det är en riktig snårskog det där med grus :arghh:
 
Vi hade grus/spån förut. la på lite åt taget istället för att ösa på och hoppas det sätter sig. Det eller gummiflis är bästa jag ridit på. Hellre lite stumt än löst. Tycker hästarna kan parera hårt men i löst så halkar de lättare och översträcker.
 
Jag har bara ridit Florence på fibersand en gång - på programridningen i Bollerup - märkte ingen skillnad på henne då. Här hemma har vi bara vanlig grus, där vi var uppstallade i vinter är det grus och träflis ovanpå stenmjöl i ridhuset och ganska djup sand/grus på utebanan.
 
Vi hade grus/spån förut. la på lite åt taget istället för att ösa på och hoppas det sätter sig. Det eller gummiflis är bästa jag ridit på. Hellre lite stumt än löst. Tycker hästarna kan parera hårt men i löst så halkar de lättare och översträcker.

Jag vill gärna ha gummiflis i topplaget men kan inte motivera det ur miljösynpunkt...
 
Har dålig koll på hur det görs idag men miljövänligt är det nog inte. Viktigast tror jag dränering och grund är. Då funkar grus och sand bra.
 
Dålig koll men vad är det ur miljösynpunkt som inte är bra? Tillverkningen eller att det placeras ute?

Vi har paddock med gummiflis i grannstallet och den är ju guld värd!

Stor risk att den släpper ifrån sig gifter och metaller som går ner i marken och grundvattnet, ingen hit när man odlar och har egen brunn. Eller ja, ingen hit annars heller förstås.
Man kan bli tvungen att bekosta sanering och måste ha tillstånd för att få lägga ut det (vilket många struntar i, delvis för att många kommuner inte godkänner det).
 
Stor risk att den släpper ifrån sig gifter och metaller som går ner i marken och grundvattnet, ingen hit när man odlar och har egen brunn. Eller ja, ingen hit annars heller förstås.
Man kan bli tvungen att bekosta sanering och måste ha tillstånd för att få lägga ut det (vilket många struntar i, delvis för att många kommuner inte godkänner det).
Usch, låter inte alls bra :crazy:
 
Eftersom jag blev invisad hit så får jag väl presentera min född -13, Fumo "Dumle", e Fiorano - Santa Cruz _ Donnerhall, jag tog hem honom från Tyskland för två veckor sen. Han är helt gudasnäll, rör sig super och är byggd bra. Väldigt komplett. Vi fick hem honom sent så blev inget Falsterbokval (men han är egentligen helt redo för att kvala, rent ridmässigt) eftersom vi inte tänker sitta och åka landet runt med en häst vi just fått hem... Planen nu är 4-årstest och sen försöka kvala till Elmia eftersom de glädjande nog har 4-årskval i år också, roligt! Sen börjar vi matcha för 5-årssäsongen. Får han vara hel kan jag inte se att han ska ha några problem att gå upp i GP sen.

tumblr_oqoj8lgaXL1rrws4ko1_1280.png

 
Idag fyller Ricky fyra år! :laugh:

Eftersom jag tillbringar den mesta tiden åt att packa, så firade han genom att busa på ridbanan... :angel:



Har redan ett par kompisar som vill komma och rida Ariel, så jag får sällskap ut när jag rider Ricky. Perfekt!
 
Vilar era nått? Går de på bete nu?

Blanca har släppts på bete och efter 2 dagar fick hon även en vila på en vecka :)
Men igår red jag ut en sväng, hon var pigg! Men snäll. Idag fick hon nya skor och i helgen ska jag rida tänkte jag

 
AQKAAAAC3nFodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvODY4NjQvOC0zL3dpYnJhbmNlXzZfNTk0NjY1MGMyYTZiMjI2YTY0NDM3ODhhLmpwZw
AQKAAAACOV9odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvODY4NjQvOC0zL3dpYnJhbmNlXzRfNTk0NjY0ZjBlMDg3YzM3OGM5YzVjYzU4LmpwZw
AQKAAAAC2i5odHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvODY4NjQvOC0zL294ZXJfNTk0NjY0YmFkZGYyYjM0NThiMWViODBmLmpwZw


Idag har vi debuterat på lokal hopptävling! Överlevde framhoppningen, han skötte sig så bra! En ryttarmiss resulterade i 4 fel inne på banan, då jag inte supportade tillräckligt på ett hinder där han hoppade mer uppåt än framåt, vilket gjorde att vi landade på en bakbom. Så snäll att ha med sig och bra erfarenhet inför framtiden!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp