Födda 2013 del 4

Under midsommar har Blanca vilat så igår ville jag rida! Trotsade regnet och först är hon ganska jobbig och ska stanna, gå sakta, vingla över hela grusvägen. Sen när vi kom in i skogen blir hon helt underbar :love:

Efter skogen kommer vi ut på en liten otrafikerad grus/sandväg och där har de nyss sladdat!
Det blev trav och jäklar vilket schvung hon får.
Förstår att folk har fördomar mot travare då JAG har det också. Ändå ridit flertalet travare men denna tjej alltså. Satan vilken power! Har en lätt,mjuk kontakt i munnen och hon får med ryggen men sen kan hon öka hur mycket som helst!
Både öka och sakta ner lyssnar hon direkt, nästan lite för känslig för mig med mina dåliga fotleder men jag kortade bara stiglädrena och njöt :heartheart vilken känsla!

 
Kul att det går så bra för alla! :up:

Här har det gått åt helvete istället. För en månad sen flyttade Iskas bästis, hon tog det... mindre bra. Hade sprungit runt mycket i hagen. När jag kom ut på kvällen var hon gallig i ett bakben, men då de precis släppts på bete och jag inte kunde se någon hälta var jag osäker på om det var en skada eller en foderbytesrelaterad galla (som hon haft någon gång innan). Jag provade låta henne vila helt 2 veckor, ingen skillnad. Provade arbete henne lite lätt, ingen skillnad. En liten galla, men konstant. När den var kvar även trots lättare arbete så fick hon vila ytterligare 2 veckor utöver ett par promenader för hand. Fortfarande oförändrat.
Tog ut en veterinär idag som konstaterat senskada långt ner, troligen har hon råkat trampa snett under något av sina race i hagen. :(
Lite, lite halt (jag är själv dålig på att se bakbenshälta), och senskadan var mycket lindrig och läkte redan väldigt bra enligt vet. Ska fortsätta vila i hage ytterligare 2 månader innan hon ska sättas igång igen långsamt.
Vet verkade positiv med prognos för hobbyridning och lättare tävling, men han gissade på ca 40% risk att hon inte håller för den nivå jag vill rida på i framtiden (upp till msv). "Only time will tell".

Så jävla trist verkligen. :( Men jag är såklart glad för att det inte var något värre...
 
@Mistimed Det är en ung häst och de läker jättebra! Det är många många år tills du kan veta om det tar stopp nånstans och kanske mer troligt att det tar stopp pga bristande förmåga hos ryttare/häst än en skada som 4-åring när den redan läker så bra. Jag tror du ska ta det på den hoppfulla sidan även om jag förstår hur du känner just nu, är aldrig kul med en senskada. Gör ett nytt UL i höst då får du mer information om hur stor ärrbildningen är.
 
Kul att det går så bra för alla! :up:

Här har det gått åt helvete istället. För en månad sen flyttade Iskas bästis, hon tog det... mindre bra. Hade sprungit runt mycket i hagen. När jag kom ut på kvällen var hon gallig i ett bakben, men då de precis släppts på bete och jag inte kunde se någon hälta var jag osäker på om det var en skada eller en foderbytesrelaterad galla (som hon haft någon gång innan). Jag provade låta henne vila helt 2 veckor, ingen skillnad. Provade arbete henne lite lätt, ingen skillnad. En liten galla, men konstant. När den var kvar även trots lättare arbete så fick hon vila ytterligare 2 veckor utöver ett par promenader för hand. Fortfarande oförändrat.
Tog ut en veterinär idag som konstaterat senskada långt ner, troligen har hon råkat trampa snett under något av sina race i hagen. :(
Lite, lite halt (jag är själv dålig på att se bakbenshälta), och senskadan var mycket lindrig och läkte redan väldigt bra enligt vet. Ska fortsätta vila i hage ytterligare 2 månader innan hon ska sättas igång igen långsamt.
Vet verkade positiv med prognos för hobbyridning och lättare tävling, men han gissade på ca 40% risk att hon inte håller för den nivå jag vill rida på i framtiden (upp till msv). "Only time will tell".

Så jävla trist verkligen. :( Men jag är såklart glad för att det inte var något värre...

Ånej, vad tråkigt! :( Men låter konstigt att en mkt lindrig senskada skulle göra att hon inte kan gå msv om några år? Det finns ju många hästar som haft senorna nästan helt avrivna som läkt ihop och tävlat hoppning/fälttävlan sedan.

Om du är riktigt orolig så åk in med hästen till en klinik för en second opinion och hör med dom om det finns åtgärder som kan få det att läka ännu bättre. T.ex. stamceller tror jag de börjat använda till senskador nu med bra resultat.

Håller tummarna att hon blir helt återställd så du kan få tävla precis vilka klasser du vill! :)
 
Har fått starttid till på söndag... Vi startar såklart allra först kl 08.00 :meh:. Får typ köra vid 5-halv 6. Får nog ta fram nål och tråd och fixa knopparna kvällen innan :wtf:.
 
@Mistimed Det är en ung häst och de läker jättebra! Det är många många år tills du kan veta om det tar stopp nånstans och kanske mer troligt att det tar stopp pga bristande förmåga hos ryttare/häst än en skada som 4-åring när den redan läker så bra. Jag tror du ska ta det på den hoppfulla sidan även om jag förstår hur du känner just nu, är aldrig kul med en senskada. Gör ett nytt UL i höst då får du mer information om hur stor ärrbildningen är.

Tack för pepp! Känns lite mindre nattsvart idag, har ju ändå haft en ponny med en värre senskada som blev helt bra och aldrig var påverkad av det därefter. Som du säger är det nog större risk att t.ex min förmåga eller intresse sätter stopp innan en eventuellt försvagad sena gör det.

Ånej, vad tråkigt! :( Men låter konstigt att en mkt lindrig senskada skulle göra att hon inte kan gå msv om några år? Det finns ju många hästar som haft senorna nästan helt avrivna som läkt ihop och tävlat hoppning/fälttävlan sedan.

Om du är riktigt orolig så åk in med hästen till en klinik för en second opinion och hör med dom om det finns åtgärder som kan få det att läka ännu bättre. T.ex. stamceller tror jag de börjat använda till senskador nu med bra resultat.

Håller tummarna att hon blir helt återställd så du kan få tävla precis vilka klasser du vill! :)

Mja, jag vet inte, jag tycker många vägrar hoppa sina hästar alls igen efter senskador när jag googlar, "blev helt bra men vi hoppade aldrig mer", "hopphästar får ofta byta kariär efter senskada" osv osv... Kanske är britters "very mild tear" värre än våra "mkt lindrig skada", eller så vill vet inte ge för mycket hopp om full återställning eftersom det kan vara ett jäkla gissel med senskador och man vet aldrig innan de belastas vad de håller för eller ej.

Men vi tar det nog lugnt i båten och följer veterinärens ordination så länge. Kommer nog ta ut någon för laserbehandling också.

Tack! :) .
 
Det fattade inte jag. Tycker teknik är så svårt att avgöra men hon gillade honom förra året så jag hoppades bara han skulle orka. Han var bra trött på ridprovet.

Tack för roddandet med allt strul :)
 
Jag skulle gå och lägga mig tidigt idag, gick ju bra med det :p Stackars Florence blev badad och knoppad i totalt typ 3 timmar så nu hoppas jag det håller sig någorlunda till imorgon. Har ingen bra känsla direkt, kändes inte speciellt bra på träningen i torsdags och hon har börjat gnissla tänder igen så allmänna intrycket lär ju tappa någon poäng bara för det. Men vi får ta det som miljöträning.
 
Nu är vi hemma! Gick bra med tanke på att känslan på senaste ridpasset inte var på topp. Hon gjorde var hon skulle men gick inte så fint om hon kan, orkade inte riktigt i galoppen så blev lite klödd med byten fram och tillbaka och något avbrott. Och genomgående släppte inte riktigt igenom i kroppen. Hoppningen gjorde hon jättefint även om vi kom fel någon gång, men inga tveksamheter och inget bus heller :p .

Mkh 166cm (3-års 166 cm)
Exteriör 8 7.5 7.5 ( 3-års 8 7.5 7)
Gång 7.5 7 7.5 7 (3-års 7 7 7)
Hopp 5.5 - 6.5 (3-års 8 5)

73,3% Gångarter (Klass I från 73,5%)

Är nöjd ändå med att hon höjde betygen lite från treårs men lite retligt att precis missa klass I. I hoppningen hoppade vi som sagt en kortare och lägre bana så vi kunde inte få 7 eller över. Så känn ändå bra att få "maxbetyg" på temperamentet eftersom hon fick nedslag där på treårstestet. :)
 
Haha grön bakgrund o häst som hoppar men vi har ju olika färg på våra hästar ju! Både på bilden och i tråden!

Ja men när man läser ser man bara den gröna bakgrunden och de vita hinderstöden typ :p. Blev lite fundersam när ditt inlägg kom för jag tänkte att du hade ju precis skrivit samma sak för ett par timmar sedan. Sedan insåg jag att jag måste ha blandat ihop era inlägg flera gånger tidigare också. :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp