Födda 2013 del 4

Ricky är typ såld. Formaliteterna är kvar samt mer exakt datum för flytt. Han ska få vila ett par veckor till, sen ska jag sätta igång honom.

Köparen behöver inte ha honom mer skolad, utan det räcker att jag rider lite när underlag (oskodd) och ork finns. Eg borde jag väl inte rida, för då vill jag behålla honom. ;)
 
Är visst inte så begåvad att lägga in bilder...Lilla O var i augusti, om man tryckte ner måttpinnen 177,5 cm. Han har vuxit och jag har inte mätt honom. :nailbiting: Vi stod i ridhus 4 veckor innan jul. Det roligaste jag gjort. Vi har travat en hel del cavaletti och "hoppat" 2 kurser. Han är känslig och fixade nästan inte att andra galopperade runt och fladdra till när någon rev. Tyvärr blev vi påridna 2 ggr, man blir så trött när man håller sig undan, och han är så känslig att han blev mötesskygg efter det under hoppningen så jag får fundera om jag ska hoppa i grupp under våren eller göra det ensam. Det är ju ett elände att få bort om det sitter i. I grundridningen gjorde vi enorma framsteg utifrån min egen förmåga. Supernöjd. Nu är han hemma i går i stora hagar med kompisar i två månader.
Eskil är också möteskänslig men min filosofi är ju att ju mer man skyddar dom, t ex genom att träna ensam, desto jobbigare blir senare. Jag säger till ordentligt till alla som är med på träningen att jag har en mötesskygg häst och att de måste hålla sig ur vägen o inte rida mot mig i galopp. De flesta som hoppar har nån gång i sitt liv upplevt samma sak och har full förståelse för vad jag menar, har aldrig varit med om att det skulle vara ett problem.
 
Håller med. Det är min "vän" som ridit in i oss faktiskt 3 ggr, fast jag hållit mig bort från hen. Första gången var bakifrån. Efter det blev han känslig men jag släppte det och hoppade och red med andra fast det var jobbigt. Andra gången var rakt framifrån, så han fick kasta sig in i ett hinder som brakade. Efter det kunde jag inte ens möta hästar när jag ledde honom och de gick 10-15 m ifrån. Han kastade sig helt om, och han är världens snällaste, men känslig. Sedan red jag en "hoppning" med andra, inga problem. Efter det var jag i samma grupp som ovan nämnda och då red hon på mig bakifrån igen och han blev helt förstörd min häst. Jag kunde efteråt rida ensam i andra halvan och de andra var i andra halvan. Men när jag skulle gå ut fick de andra stå helt still och han var jättespänd. Vi gjorde så för att jag skulle ta hem honom för vila efter det och ville inte avsluta med att han kastade sig helt vilt och sedan vila i 2 mån. Jag måste ha en strategi för det sedan. Han har aldrig varit mötesskygg hemma, aldrig tidigare heller. Jag kör ju Eamons system innan jag hoppar upp och hade behövt ta igenom det i den miljön efteråt, men det fanns inte plats och de andra som skulle hoppa hade blivit störda. Kontentan är att de allra flesta skulle fatta, men jag vet ju i alla fall vem jag INTE ska vara i ridhuset med, eller hoppa med i framtiden.
 
Ricky är typ såld. Formaliteterna är kvar samt mer exakt datum för flytt. Han ska få vila ett par veckor till, sen ska jag sätta igång honom.

Köparen behöver inte ha honom mer skolad, utan det räcker att jag rider lite när underlag (oskodd) och ork finns. Eg borde jag väl inte rida, för då vill jag behålla honom. ;)

Hoppast det blir bra @Habina ! :) Håll tummarna att jag "blir av" med Erna snabbt med... Fyra hästar är alldeles för mycket för en vanlig dödlig människa. :p
 
Håller med. Det är min "vän" som ridit in i oss faktiskt 3 ggr, fast jag hållit mig bort från hen. Första gången var bakifrån. Efter det blev han känslig men jag släppte det och hoppade och red med andra fast det var jobbigt. Andra gången var rakt framifrån, så han fick kasta sig in i ett hinder som brakade. Efter det kunde jag inte ens möta hästar när jag ledde honom och de gick 10-15 m ifrån. Han kastade sig helt om, och han är världens snällaste, men känslig. Sedan red jag en "hoppning" med andra, inga problem. Efter det var jag i samma grupp som ovan nämnda och då red hon på mig bakifrån igen och han blev helt förstörd min häst. Jag kunde efteråt rida ensam i andra halvan och de andra var i andra halvan. Men när jag skulle gå ut fick de andra stå helt still och han var jättespänd. Vi gjorde så för att jag skulle ta hem honom för vila efter det och ville inte avsluta med att han kastade sig helt vilt och sedan vila i 2 mån. Jag måste ha en strategi för det sedan. Han har aldrig varit mötesskygg hemma, aldrig tidigare heller. Jag kör ju Eamons system innan jag hoppar upp och hade behövt ta igenom det i den miljön efteråt, men det fanns inte plats och de andra som skulle hoppa hade blivit störda. Kontentan är att de allra flesta skulle fatta, men jag vet ju i alla fall vem jag INTE ska vara i ridhuset med, eller hoppa med i framtiden.
Jag förstår inte riktigt hur man lyckas rida in i andra hästar gång på gång. Sitter personen ifråga också på en unghäst? Jag hade blivit otroligt arg och ledsen om jag skulle råka ut för samma sak med min unghäst. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det men jag vet att någon sa till mig när Hedwig var fyra år att det de lär sig när de är fyra det lär de sig. Detta var i samband med att vi mött älg ute och den andra hästen drog och självklart hängde Heddan på. Efter det har hon varit livrädd för älg.
Hoppas att du kan komma tillrätta med det och får möjlighet att träna med snälla hästar och hänsynsfulla ryttare!
Själv funderar jag på om jag ska kolla möjligheten att stalla upp mina i två månader på anläggning med ridhus i två månader. Kan inte göra ett skit med någon just nu eftersom det bara är is överallt, även ute på skogsvägarna. Det kostar en smärre förmögenhet, typ 12000-13000 för båda i månaden men om det är under en begränsad period så kanske.
Platina behöver helt klart börja ridas mer regelbundet under en sammanhängande period.
Vore perfekt att ha dem på en större anläggning februari-mars och sen ta hem dem i april. Jag gillar ju att ha dem nära men när man inte ens kan skritta ut känns det ju hopplöst.
 
Eskil önskar God Fortsättning till er alla!

25552094_10156160766693313_3709131151910610554_n.jpg

25593860_10156164419368313_5856482964519448313_n.jpg
 
Håller med. Det är min "vän" som ridit in i oss faktiskt 3 ggr, fast jag hållit mig bort från hen. Första gången var bakifrån. Efter det blev han känslig men jag släppte det och hoppade och red med andra fast det var jobbigt. Andra gången var rakt framifrån, så han fick kasta sig in i ett hinder som brakade. Efter det kunde jag inte ens möta hästar när jag ledde honom och de gick 10-15 m ifrån. Han kastade sig helt om, och han är världens snällaste, men känslig. Sedan red jag en "hoppning" med andra, inga problem. Efter det var jag i samma grupp som ovan nämnda och då red hon på mig bakifrån igen och han blev helt förstörd min häst. Jag kunde efteråt rida ensam i andra halvan och de andra var i andra halvan. Men när jag skulle gå ut fick de andra stå helt still och han var jättespänd. Vi gjorde så för att jag skulle ta hem honom för vila efter det och ville inte avsluta med att han kastade sig helt vilt och sedan vila i 2 mån. Jag måste ha en strategi för det sedan. Han har aldrig varit mötesskygg hemma, aldrig tidigare heller. Jag kör ju Eamons system innan jag hoppar upp och hade behövt ta igenom det i den miljön efteråt, men det fanns inte plats och de andra som skulle hoppa hade blivit störda. Kontentan är att de allra flesta skulle fatta, men jag vet ju i alla fall vem jag INTE ska vara i ridhuset med, eller hoppa med i framtiden.

Oj oj oj vad arg jag hade blivit :devil:
Har man inte bättre kontroll på sin häst borde man inte rida i grupper (min åsikt)
 
Håller med. Det är min "vän" som ridit in i oss faktiskt 3 ggr, fast jag hållit mig bort från hen. Första gången var bakifrån. Efter det blev han känslig men jag släppte det och hoppade och red med andra fast det var jobbigt. Andra gången var rakt framifrån, så han fick kasta sig in i ett hinder som brakade. Efter det kunde jag inte ens möta hästar när jag ledde honom och de gick 10-15 m ifrån. Han kastade sig helt om, och han är världens snällaste, men känslig. Sedan red jag en "hoppning" med andra, inga problem. Efter det var jag i samma grupp som ovan nämnda och då red hon på mig bakifrån igen och han blev helt förstörd min häst. Jag kunde efteråt rida ensam i andra halvan och de andra var i andra halvan. Men när jag skulle gå ut fick de andra stå helt still och han var jättespänd. Vi gjorde så för att jag skulle ta hem honom för vila efter det och ville inte avsluta med att han kastade sig helt vilt och sedan vila i 2 mån. Jag måste ha en strategi för det sedan. Han har aldrig varit mötesskygg hemma, aldrig tidigare heller. Jag kör ju Eamons system innan jag hoppar upp och hade behövt ta igenom det i den miljön efteråt, men det fanns inte plats och de andra som skulle hoppa hade blivit störda. Kontentan är att de allra flesta skulle fatta, men jag vet ju i alla fall vem jag INTE ska vara i ridhuset med, eller hoppa med i framtiden.

Samma person 3 ggr? :crazy:

Vi krockade också nästan en gång på hoppträning, och efter det sparkar Florence efter de andra när de kommer för nära :o. Träffade ett av ponnybarnen på foten när jag skrittade innanför spåret... Också jobbigt, inte mötesskygg direkt... Mer mötesaggressiv :cautious:
 
Samma person 3 ggr? :crazy:

Vi krockade också nästan en gång på hoppträning, och efter det sparkar Florence efter de andra när de kommer för nära :o. Träffade ett av ponnybarnen på foten när jag skrittade innanför spåret... Också jobbigt, inte mötesskygg direkt... Mer mötesaggressiv :cautious:

Like her brother.. blir han trängd så kunde han kicka förut, gärna en ful kospark.
 
@Nepenthe Ser ut som en irländsk cob? De brukar vara snälla att hålla på med men ändå lite go i dom. En cob jag sålde tidigare i år går nu MSV dressyr, gör öppna o slutor to die for och har börjat med byten o givetvis byter han klockrent! Helt sjukt att en sån liten häst, 158 cm, kan ha såna bakben som han har! Naturligtvis har han en mycket duktig ryttare på ryggen men ändå.
 
Nej, vi hittade ingen bra lösning. Men längre dagar ute med 5 valackpolare i stoooor hage. Tror det ger honom den stimulans han behöver.
Det gör det säkert, Eskil är ju också glad nu när han får gå på lösdriften o röra sig o leka med Misty hela dagarna.

kl
Igår var dagen D eller rättare sagt E! Dvs när Eskil sattes igång o fick följa med på uteritt. Han har nu vilat helt sen i oktober men var jättesnäll att sitta upp på. Lite läskigt var det på berget med otäcka små stentroll som satt o räckte ut tungan åt honom men skötte sig verkligen så bra för att ha vilat så länge!
 
Spekulanten som var och tittade på Erna i tisdags ringde precis och sa att hon bestämt sig för att köpa henne! :D
Mkt trevlig och förstandig människa som inte blev avskräckt av lite unghästfasoner under provridningen. Verkar som ett bra hem, hon kommer till ett litet stall med stora hagar (ute från 08-20), sommarbete och bra ridvägar.

Så om allt går enligt plan får jag snart lämna denna tråd...
 
@Nepenthe Ser ut som en irländsk cob? De brukar vara snälla att hålla på med men ändå lite go i dom. En cob jag sålde tidigare i år går nu MSV dressyr, gör öppna o slutor to die for och har börjat med byten o givetvis byter han klockrent! Helt sjukt att en sån liten häst, 158 cm, kan ha såna bakben som han har! Naturligtvis har han en mycket duktig ryttare på ryggen men ändå.

Tycker också hon ser irländsk ut! Ja jättesnäll, pigg och rolig.
Oj va kul :) Hon vinner ingen skönhetstävling men de är en stabil tös kan man säga, rör sig väldigt bra! Både fina trav och galopp
 
Spekulanten som var och tittade på Erna i tisdags ringde precis och sa att hon bestämt sig för att köpa henne! :D
Mkt trevlig och förstandig människa som inte blev avskräckt av lite unghästfasoner under provridningen. Verkar som ett bra hem, hon kommer till ett litet stall med stora hagar (ute från 08-20), sommarbete och bra ridvägar.

Så om allt går enligt plan får jag snart lämna denna tråd...

Grattis! Så skönt med bra köpare. :)
 
Efter nyår ska jag beställa tid på klinik, har skjutit upp det ett par månader pga tidsbrist och för att det blir ett sånt projekt när man ska hyra ekipage och köra själv med en unghäst som inte transporterats på flera månader... Kändes lite vanskligt.
Hon är bättre, som i att jag inte ser någon hälta (men det var jag inte säker på att jag såg innan heller), hon vilar inte på benet mer än det andra benet längre och svullnaden har gått ner. Men svullnaden har inte gått ner helt. Jag har gett henne mer tid än veterinären ordinerade, och provade skritta och trava igång henne. Tyckte det gick bra när vi skrittade, men ett par veckor efter att vi börjat trava visade hon tydligt att hon inte var helt glad i något. Oklart vad som störde henne dock, jag hade precis börjat uppleva henne något ömfotad, samtidigt som vi skaffat ny sadel och vädret blev så dåligt så vi kunde bara rida samma trista väg hela tiden.
Nåväl, hon fick vila och blev sitt glada jag igen efter bara 3-4 dagar.
Nu börjar vi hos vet, kör sadelutprovare och skor henne innan vi kör igång igen. Förutsatt att benet är ok såklart.
Tyvärr är det väldigt dåligt med ridvägar där vi står, och det tar mycket motivation av mig som brukar rida ut 90% av tiden, minst. :(
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp