Födda 2013 del 4

@Mistimed Vad synd att vi har så många mil mellan oss, jag hade gärna kört dig till kliniken. Hoppas allt löser sig nu med din fina häst o ni får grönt ljus för att köra vidare!

GOTT NYTT ÅR på er allihop! Nu är våra finingar 5 år....:eek:

Åh, vad fint av dig! :love::love:
Jag kunde visst hyra in hjälp från det stora stallet, visade det sig när jag började höra mig för lite mer... :p Så jag får med mig hästkunnig hjälp och slipper hela projektdelen. :)

Gott nytt år! Hade inte ens slagit mig att de är 5 nu innan du skrev det. :laugh:
 
5 år, vad hände??

Jag har haft med Frasse som handhöst 3 ggr denna veckan. Funkar fint. Tyvärr har han fått stålröta i en bakhov och jag får inte pilla där..
Det är en riktig kamp att få upp benet och han kan verkligen vara en åsna ibland. Skam den som ger sig.
 
5 år, vad hände??

Jag har haft med Frasse som handhöst 3 ggr denna veckan. Funkar fint. Tyvärr har han fått stålröta i en bakhov och jag får inte pilla där..
Det är en riktig kamp att få upp benet och han kan verkligen vara en åsna ibland. Skam den som ger sig.
Men FATTAR du inte???:confused::confused: Han kommer ju antagligen ramla o dööööööö om du lyfter o pillar på det benet????:D Hälsar Pärlan 3 år som hade lika oförsiktig Matte som försökte ta livet av henne genom att pilla i hålet efter hovbölden.....:angel:
 
Att ha Eskil som handhäst har slagit mig också, ska nog köra på det. Vi har varit ute i skogen nu ett par ggr o han är ju cool som den värste men känner sig ju inte hemma där än.
 
Att ha Eskil som handhäst har slagit mig också, ska nog köra på det. Vi har varit ute i skogen nu ett par ggr o han är ju cool som den värste men känner sig ju inte hemma där än.
Frasse knatar på bredvid, det är lite ostyrigare i början och ibland ger han mamma ett tjyvnyp på halsen. Men hon kan jag rida på en hand och hon skulle aldrig sparka eller så så det funkar. Skrittar och travar, fuxarna är inte pålitliga i galopp ;)
 
Att ha Eskil som handhäst har slagit mig också, ska nog köra på det. Vi har varit ute i skogen nu ett par ggr o han är ju cool som den värste men känner sig ju inte hemma där än.

Jag brukar ju rida Ariel och ha Ricky lös, det är väldigt smidigt. Men då gäller det förstås att man inte har så mkt trafik samt att hästen kommer på inkallning. :)
 
Jag är lite avis på er som kan rida med handhäst. Förutom att jag måste ut på vägen för att komma ifrån gården så kan jag inte ens tänka mig att det inte skulle sluta i katastrof, mina är alldeles för busiga med varandra.
Jag har försökt ha minishettisen som handhäst, han bet ridhästen, stal mina tyglar och stod rätt som det var på bakbenen med ett framben i tyglarna.
För typ 15 år sedan försökte jag rida deras mamma med handhäst. Gick jättebra de första minutrarna innan de började tävla...
 
Jag är lite avis på er som kan rida med handhäst. Förutom att jag måste ut på vägen för att komma ifrån gården så kan jag inte ens tänka mig att det inte skulle sluta i katastrof, mina är alldeles för busiga med varandra.
För typ 15 år sedan försökte jag rida deras mamma med handhäst. Gick jättebra de första minutrarna innan de började tävla...
Jag har ofta tänkt att fy fasen vad smidigt det skulle vara om jag kunde ha Platina som handhäst. Få båda motionerade samtidigt. Sen tänkte jag att nää..så roligt ska vi inte ha. En sprattlande fux och en jäkligt sur, brun märr..O_o
 
Jag är lite avis på er som kan rida med handhäst. Förutom att jag måste ut på vägen för att komma ifrån gården så kan jag inte ens tänka mig att det inte skulle sluta i katastrof, mina är alldeles för busiga med varandra.
Jag har försökt ha minishettisen som handhäst, han bet ridhästen, stal mina tyglar och stod rätt som det var på bakbenen med ett framben i tyglarna.
För typ 15 år sedan försökte jag rida deras mamma med handhäst. Gick jättebra de första minutrarna innan de började tävla...

Nä det är få hästar jag skulle göra det med. Frasse har jag i träns numer (hade repgrimma förut) med långt grimskaft till så han inte kan trassla in sig. Skiter det sig får jag släppa honom, han drar inte från morsan.

Morsan är till 99% otroligt enkel, vi hade en liten spännande situation förra veckan då hon såg spöken och skulle vända hemåt och levadskutta men då satt jag av och ledde de istället.

men båda är så känsliga, lite vift i tyglarna så nitar de.
 
Nu är inte lösdriften så rolig längre. De vadar i lera. Varje milimeter är lera och nej, den går inte bara över hovarna utan upp över kotorna! Inte ens skjulet är torrt. All halm bara trampas ner.
Tog in Blanca i förrgår och hon är stel bak och svullen i båda bakbenen (inga sår/mugg eller liknande) utan det är antagligen för att de bara står och rör sig knappt.
Tog ut henne nu och hon är stel och markerar först. Sen när man gått ett tag går hon fint.

Tagit upp det med stallägaren men får ingen respons. Inget går att lösa och hon har INGA ideer själv. Tog upp detta redan förra vintern men sen har det glömts bort i allt annat. Detta är inte bra alls!

Imorgon går jag bort till grannstallet och kollar på ledig stallplats :rage:
 
Nu är inte lösdriften så rolig längre. De vadar i lera. Varje milimeter är lera och nej, den går inte bara över hovarna utan upp över kotorna! Inte ens skjulet är torrt. All halm bara trampas ner.
Tog in Blanca i förrgår och hon är stel bak och svullen i båda bakbenen (inga sår/mugg eller liknande) utan det är antagligen för att de bara står och rör sig knappt.
Tog ut henne nu och hon är stel och markerar först. Sen när man gått ett tag går hon fint.

Tagit upp det med stallägaren men får ingen respons. Inget går att lösa och hon har INGA ideer själv. Tog upp detta redan förra vintern men sen har det glömts bort i allt annat. Detta är inte bra alls!

Imorgon går jag bort till grannstallet och kollar på ledig stallplats :rage:

Usch, tråkigt. Men känns som att alla ytor som inte är uppgrusade eller frusna = lervälling just nu. Vi har samma problem, det har ju regnat nåt så inni h*** helt sedan i somras... :(
 
Nu är inte lösdriften så rolig längre. De vadar i lera. Varje milimeter är lera och nej, den går inte bara över hovarna utan upp över kotorna! Inte ens skjulet är torrt. All halm bara trampas ner.
Tog in Blanca i förrgår och hon är stel bak och svullen i båda bakbenen (inga sår/mugg eller liknande) utan det är antagligen för att de bara står och rör sig knappt.
Tog ut henne nu och hon är stel och markerar först. Sen när man gått ett tag går hon fint.

Tagit upp det med stallägaren men får ingen respons. Inget går att lösa och hon har INGA ideer själv. Tog upp detta redan förra vintern men sen har det glömts bort i allt annat. Detta är inte bra alls!

Imorgon går jag bort till grannstallet och kollar på ledig stallplats :rage:

Usch :( Man är så hjälplös mot leran. Jag har dränerade vinterhagar på högt läge med bra mark men de är ändå helt dränkta efter denna höst och vinter. Lera och blött exakt överallt, även om det bara är på ett (periodvis 2-3) ställe som det blir djupare än hovhöjd så har jag börjat ha dem inne mer för jag är rädd för vad all väta ska göra med hovar och hud.
Tillägg: inne mer hos mig innebär 12-14 h per dygn mot normala 8-10, så de är ändå ute en hel del.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 287
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp