Födda 2013 del 4

Såg filmen på Frans @Pontevecchio , känns mycket väl igen :laugh:

kl

Men igår hade vi också fram bommar för första gånger på några månader (eller, vi har tömkört över trav/galoppbommar en 4-5 ggr). Gick faktiskt väldigt bra! Hade ett par lite större cavaletti och några tavbommar på böjt spår som jag byggde ihop efterhand. Bra bana som inte är så mycket att bygga men går att variera!

Började med uppvärmning på en sak i taget och stora volter (båda varven på allt):
29214013_10155420147409290_6845671317086142464_o.jpg

Sedan gjorde jag travvolten lite mindre och hoppade båda cavaletti på volt:
29178146_10155420147274290_6604959484139798528_o.jpg

Sedan lade vi in byte över varje cavaletti. Trots att vi suttit och tränat i bara samma galopp åt gången på volterna ganska länge så blev det rätt galopp åt båda hållen på de 2 första försöken :love: (red alltså ett varv som bilden visar, så 4 "språng", 2 byten åt varje håll).
29244456_10155420147459290_8751618558548508672_o.jpg

Avslutade med nedre volten och galopp-travövergångar mellan bommarna och cavalettin.
29196832_10155420147224290_7133223908743839744_o.jpg

Hade egentligen tänkt sätta ihop allt men hon började kännas trött och hade gjort allt annat så bra dittills så ville inte riskera att börja få strul, det får bli till nästa gång!
29177311_10155420147474290_5185180576121880576_o.jpg
 
Det roliga är att beridaren säger att känslan när hon styr mot ett hinder och rätar upp honom är som att han växer en meter och bågen spänns för att hoppa höga hinder. :)

Jag försöker tömköra över såna bommar men lyckas aldrig lägga solfjädern så där snyggt :o har du bara 20 cm mellan de i nederkant?

Här är filmen.
 
Det roliga är att beridaren säger att känslan när hon styr mot ett hinder och rätar upp honom är som att han växer en meter och bågen spänns för att hoppa höga hinder. :)

Jag försöker tömköra över såna bommar men lyckas aldrig lägga solfjädern så där snyggt :o har du bara 20 cm mellan de i nederkant?

Här är filmen.

Nä alltså 20cm är höjden! Jag tror jag har typ 1 m i innerkant och typ 1,5-1,7 i ytterkant. Kör på ögonmått bara :p
 
Det roliga är att beridaren säger att känslan när hon styr mot ett hinder och rätar upp honom är som att han växer en meter och bågen spänns för att hoppa höga hinder. :)

Jag försöker tömköra över såna bommar men lyckas aldrig lägga solfjädern så där snyggt :o har du bara 20 cm mellan de i nederkant?

Här är filmen.

Va rolig han är! Man ser att han är som ett barn som vill hinna titta på allt och tappar fokus :D
 
Nu har vi varit i det nya stallet lite mer än en vecka och igår red vi ut, ensamma :)
Hon är verkligen en underbar individ :heart Vildsvin och hjortar finns det överallt (de utfodras med ensilagebalar utmed vägen vi rider) men det värsta hon gör är o stanna och så visar hon att hon är osäker. Då brukar jag låta henne stå och titta ett tag och prata lugnt med henne så går hon fram igen.
Ett dike ville hon inte gå över och jag var tveksam själv. Jag vill inte be henne gå över om jag själv inte vet hur det ser ut så då hoppade jag av. Sen när jag ska upp igen är jag världens osmidigaste men hon står liksom helt stilla och väntar tills jag kommer upp ordentligt.
Det är liksom vi :heart hon och jag
25550374_10155106551786099_1891475426072327206_n.jpg
 
Det roliga är att beridaren säger att känslan när hon styr mot ett hinder och rätar upp honom är som att han växer en meter och bågen spänns för att hoppa höga hinder. :)

Jag försöker tömköra över såna bommar men lyckas aldrig lägga solfjädern så där snyggt :o har du bara 20 cm mellan de i nederkant?

Här är filmen.

ojoj vilken häftig häst!:love: Kommer nog bli kalas med lite mer rutin!:d


Och på tal om rutin så tragglar jag på med "canterburyn" jag hoppar. Hon är väldigt orutinerad och grön men kämpar på fint. Var iväg i ett annat ridhus och hoppade lite igår och hon skötte sig kanon! Tycker fortfarande att det är lite svårt med kontakten men känns ändå som det blivit något bättre. Då och då får vi verkligen till det och då känner man att det verkligen finns kvalitéer att plocka fram:love:. om jag lyssnar på kommentarerna i filmen så är vi uppenbarligen redan värlsbäst, hahaha:D:rofl::laugh:
 
Nu har vi varit i det nya stallet lite mer än en vecka och igår red vi ut, ensamma :)
Hon är verkligen en underbar individ :heart Vildsvin och hjortar finns det överallt (de utfodras med ensilagebalar utmed vägen vi rider) men det värsta hon gör är o stanna och så visar hon att hon är osäker. Då brukar jag låta henne stå och titta ett tag och prata lugnt med henne så går hon fram igen.
Ett dike ville hon inte gå över och jag var tveksam själv. Jag vill inte be henne gå över om jag själv inte vet hur det ser ut så då hoppade jag av. Sen när jag ska upp igen är jag världens osmidigaste men hon står liksom helt stilla och väntar tills jag kommer upp ordentligt.
Det är liksom vi :heart hon och jag
25550374_10155106551786099_1891475426072327206_n.jpg


Låter verkligen som att ni har fin kontakt!:)
 
@Baddy96 "jätte jätte jättebra!" :D va roligt! tycker du rider väldigt fint, de ser lätt ut

hahaha ja man åker iaf hem med oändliga mängder självförtroende:D. Alltid lika kul att åka till det ridhuset och bra miljöträning att inte bara sitta hemma i vårt eget ridhus. Men på måndag kommer min hemmatränare till oss, då jäklar är man glad om man får ens ett "det där var ganska bra" på hela lektionen. Hon är steeeeenhård!:nailbiting::p
 
hahaha ja man åker iaf hem med oändliga mängder självförtroende:D. Alltid lika kul att åka till det ridhuset och bra miljöträning att inte bara sitta hemma i vårt eget ridhus. Men på måndag kommer min hemmatränare till oss, då jäklar är man glad om man får ens ett "det där var ganska bra" på hela lektionen. Hon är steeeeenhård!:nailbiting::p

Åh, jag hade nog föredragit den här tränaren på videon :D men jag är redan så självkritisk.
 
Åh, jag hade nog föredragit den här tränaren på videon :D men jag är redan så självkritisk.

jag var också väldigt självkritisk förr, inte bara när det kommer till hästarna utan med allt, men efter 7 år i terapi är jag nästan löjligt självsäker och på gränsen till självgod (fast självklart på ett oooooerhört charmigt sätt:angel:).
Jag gillar att min hemmatränare är så petig med detaljer och tydlig med vad jag och hästarna måste jobba på. och när man väl får ett "bra" så kan man liksom leva på det i flera dagar:D
Men tycker även att det är supermysigt att åka iväg till ridhuset i filmen och träna där med jämna mellanrum för att ge mig och hästarna en liten egoboost. Den tränaren är dessutom en stjärna på att bygga roliga övningar och banor, vilket jag uppskattar väldigt mycket:)
 
jag var också väldigt självkritisk förr, inte bara när det kommer till hästarna utan med allt, men efter 7 år i terapi är jag nästan löjligt självsäker och på gränsen till självgod (fast självklart på ett oooooerhört charmigt sätt:angel:).
Jag gillar att min hemmatränare är så petig med detaljer och tydlig med vad jag och hästarna måste jobba på. och när man väl får ett "bra" så kan man liksom leva på det i flera dagar:D
Men tycker även att det är supermysigt att åka iväg till ridhuset i filmen och träna där med jämna mellanrum för att ge mig och hästarna en liten egoboost. Den tränaren är dessutom en stjärna på att bygga roliga övningar och banor, vilket jag uppskattar väldigt mycket:)

Va härligt! :) ja det är ju fördelen att kunna rida för två olika tränare antar jag! De ser olika saker.
Jag har inte ridit för tränare på länge men jag har en i åtanke som jag kommer rida för när Blanca är friskförklarad.
Hon gör också mycket roliga övningar! Vilket för mig är bra annars tröttnar jag. Även om man rider dressyr kan bommar, koner motivera mig mer än bara en tom bana :)
 
@Baddy96 Tack! Jag tycker du rider väldigt mjukt och följsamt, tror att hon liksom min kommer fram till kontakten när de börjar fokusera och hamna i ramen bättre.

ja jag hoppas det:). Känns som att det blir lite extra svårt eftersom jag bara hoppar den 1 dag i veckan och inte rider nåt däremellan. Men har ju redan blivit skillnad på de tre pass jag hoppat den så förhoppningsvis fortsätter det så, även om det nog gått snabbare framåt om jag haft den på heltid.
 
Tror det är mer fokuset som felar, frans var liksom på väg mot ett annat hinder och "hörde" inte riktigt när ryttaren svängde. Så mycket han måste kolla under vägen mellan hindrena :laugh:

Eskil framstår som lite mer hörsam.
Eskil har längre öron=hör bättre....:laugh::laugh::laugh:

ah. tänkte väl haha. jag och mått..

fy f-n vad jag garvade..."har du bara 20 cm mellan"?????:laugh::laugh::laugh: Episk kommentar...

Ang Frasse o hoppning så älskar jag honom!:love: Han kan bli hur bra som helst när han får mer styrka för han har redan bra teknik och vilja. Sen måste du ju faktiskt FÖRSTÅ hur viktigt det är för Lille Frans att ha koll på allt som händer runt omkring, man kan ju faktiskt MISSA något! hälsn Eskil
 
hahaha men menade i nederkant, sen kanske de låg bredare upptill. Frans är väldigt tveksam till mina solfjädrar, hävdar de ser ut som skatfjädrar istället :D:o

Ja han behöver stärka sig bak, är rätt sladdrig i kroppen. De är på samma mentala nivå som min 2åring "va vem vart då va vem"? Knäck i örona.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 374
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp