Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del 4

Satte på boots direkt när första skråman kom...dom satt i exakt 2 minuter på fötterna sen hade han dragit av dom, kastat dom upp i luften, bitit sönder, hoppat på och skrämt livet ur Misty med en flygande boots full med snö!:arghh:
Förlåt men:laugh::laugh: vilken syn. Nåväl..Platina har släpat runt vattentunnan i hagen idag samt dragit runt på ett isblock..:confused: Behöver nog sätta upp en kamera för att se vad som försiggår på dagarna.:angel:
 
Min otur tar visst aldrig slut...nu står ester med akut korsförlamning :cry:
 

Bifogade filer

  • B3189BA9-D215-4FEE-9B12-21803356320C.jpeg
    B3189BA9-D215-4FEE-9B12-21803356320C.jpeg
    230,6 KB · Visningar: 42
Min otur tar visst aldrig slut...nu står ester med akut korsförlamning :cry:
Det fick en häst här i närheten också för några månader sen! Helt utan anledning och de har verkligen utrett den från topp till tå med alla blodprov för ev ämnesomsättningssjukdomar osv. Han fick inte mycket kraftfoder innan och fri tillgång på hö. Jag var med när det hände och tjejen red helt som vanligt i ridhuset...mycket ovanligt nuförtiden med korsförlamningshästar och ännu mer oförklarligt när man inte hittar varför.
 
Det fick en häst här i närheten också för några månader sen! Helt utan anledning och de har verkligen utrett den från topp till tå med alla blodprov för ev ämnesomsättningssjukdomar osv. Han fick inte mycket kraftfoder innan och fri tillgång på hö. Jag var med när det hände och tjejen red helt som vanligt i ridhuset...mycket ovanligt nuförtiden med korsförlamningshästar och ännu mer oförklarligt när man inte hittar varför.

verkligen jätteläskigt! joggade henne i ridhuset och hon kändes kanonfin. Sen saktade jag av och skulle skritta av och då började hon vingla. gick på bara nån sekund. :(
Försöker fundera på vad tusan som kan ha orsakat det. Hon har fri tillgång på hö och utöver det äter hon bara lusern och lite havre. Hon får även tillskott av selen och E-vitamin vilket tydligen ska vara bra för att förebygga korsförlamning. Fattar verkligen inte!
Satt ute i stallet till 03.20 i morse och gav henne dropp. Idag är hon pigg och glad igen men nu är jag ju livrädd för att ens låta henne skritta:nailbiting:
 
verkligen jätteläskigt! joggade henne i ridhuset och hon kändes kanonfin. Sen saktade jag av och skulle skritta av och då började hon vingla. gick på bara nån sekund. :(
Försöker fundera på vad tusan som kan ha orsakat det. Hon har fri tillgång på hö och utöver det äter hon bara lusern och lite havre. Hon får även tillskott av selen och E-vitamin vilket tydligen ska vara bra för att förebygga korsförlamning. Fattar verkligen inte!
Satt ute i stallet till 03.20 i morse och gav henne dropp. Idag är hon pigg och glad igen men nu är jag ju livrädd för att ens låta henne skritta:nailbiting:
Hon ska ju inte skritta heller, de första dagarna efteråt ska de ju stå still. Har du tagit blodprov för analys så du vet hur stort anfallet var?
 
Hon ska ju inte skritta heller, de första dagarna efteråt ska de ju stå still. Har du tagit blodprov för analys så du vet hur stort anfallet var?

Nej självklart ska hon inte skrittas nu men sen när hon ska igång menar jag. Var nog lite otydlig där:o. står på box idag o imorrn får hon gå ut i liten liten sjukhage.
Ja blodprov är taget o analyserat o nytt blodprov tas om 1 vecka för att se att värdena gått ner. Tills dess vila i hage. På mina 20 år som hästägare har jag aldrig varit med om korsförlamning tidigare o känner att jag har dålig koll så ska ringa min veterinär på måndag o diskutera igångsättning o förebyggande åtgärder. Distriktaren som var ute i natt hade dålig koll o tyckte det var bäst att jag gjorde så. :grin:
 
Den kända hästen får lösgaloppera för att undvika det. Har hon gått hårt tidigare så hon kan ha samlat slaggprodukter som nu frigjordes och skapade anfallet? Har ni fått mycket snö/ har hon haft det tungt i hagen?

Överansträngning är vanligast och även om det är trist får vi hoppas på att hon drabbades av det tänker jag. Rent spontant tänker jag se över täcke/ridning och foderstat. Även om hon inte äter kraft kanske balanserna är kajko?
 
Den kända hästen får lösgaloppera för att undvika det. Har hon gått hårt tidigare så hon kan ha samlat slaggprodukter som nu frigjordes och skapade anfallet? Har ni fått mycket snö/ har hon haft det tungt i hagen?

Överansträngning är vanligast och även om det är trist får vi hoppas på att hon drabbades av det tänker jag. Rent spontant tänker jag se över täcke/ridning och foderstat. Även om hon inte äter kraft kanske balanserna är kajko?

Dum fråga kanske men hur menar du med täcke/ridning?
Att hon borde ha täcke?
 
Den kända hästen får lösgaloppera för att undvika det. Har hon gått hårt tidigare så hon kan ha samlat slaggprodukter som nu frigjordes och skapade anfallet? Har ni fått mycket snö/ har hon haft det tungt i hagen?

Överansträngning är vanligast och även om det är trist får vi hoppas på att hon drabbades av det tänker jag. Rent spontant tänker jag se över täcke/ridning och foderstat. Även om hon inte äter kraft kanske balanserna är kajko?

Hon rids aldrig speciellt hårt då hon haft så mycket problem med sin mugg att vi inte kommit igång ordentligt än.
Men självklart ska jag se över- o eventuellt ändra både motion o foder för att undvika fler anfall. Ska ringa min veterinär på måndag o rådfråga:)
 
@Baddy96 Den hästen jag nämnde gick inte heller speciellt hårt, snarare tvärtom men så har han alltid ridits. Allt foder har gåtts igenom med foderexpert, inga fel där, det var inte snö ute utan i höstas när det var varmt fortfarande, inga andra fel kunde upptäckas heller så helt obegripligt också. Så självklart ska du gå igenom allt med din häst och hade detta varit innan denna andra hästen så hade jag också sagt att det måste finnas nåt men jag får erkänna mig besegrad i kampen för att hitta felet just i detta fall!
 
En teori med hästar som får korsförlamning är att det blivit kalla över korset men jag tror det är helt förlegat nu, däremot menar nog @Pontevecchio att Esther ska hållas varm både inne o ute.

Korrekt uppfattat, skulle varit ett , istället för /.
Tror det är svårt att finna anledningen och Baddy verkar ha bra koll så vi håller tummarna för Esther :up:

Frans skuttade runt en 70 cm P&J igår. Felfritt igen och betydligt coolare på tävlingsplatsen än i höstas. Däremot måste jag lära honom stå still i trailern innan och efter, går ju inte att ta en fika och fira om han ska trampa runt som en elefant.
 
Hur går det för er @Baddy96 ?

Vi lever!:p
Ester är pigg och glad och jättearg för att hon får gå i liten liten hage istället för att busa runt med sina kompisar. Nytt blodprov på fredag för att se att allt är i sin ordning och sedan smyger vi igång igen sakta sakta. Nu håller jag tummarna för att vi har råkat ut för tillräckligt med elände och att vi håller oss friska och krya i fortsättningen:nailbiting:
 
Vi lever!:p
Ester är pigg och glad och jättearg för att hon får gå i liten liten hage istället för att busa runt med sina kompisar. Nytt blodprov på fredag för att se att allt är i sin ordning och sedan smyger vi igång igen sakta sakta. Nu håller jag tummarna för att vi har råkat ut för tillräckligt med elände och att vi håller oss friska och krya i fortsättningen:nailbiting:

Skönt att höra! Håller tummarna med :)
 
Tjusigt! Stadig och fin galopp. Frasse ser mer ut som en 240 som fått sladd :D
Ja galoppen är han liksom född med, har haft den balansen sen dag 1 så jag kan inte ta åt mig nån cred för att ha jobbat dit den!:D Han har jättebra trav också, rätt bortkastat på en hopphäst, så skulle kunnat bli en bra fälttävlanshäst också om det bara legat lite mer pengar i en sån...jag måste ju tänka på framtiden och har ju inte tänkt att behålla honom.

Frasse med sitt påbrå kommer att komma ikapp Eskil nu i vår, det brukar ju vara så med balansen på unghästarna.
 
Tror det är mer fokuset som felar, frans var liksom på väg mot ett annat hinder och "hörde" inte riktigt när ryttaren svängde. Så mycket han måste kolla under vägen mellan hindrena :laugh:

Eskil framstår som lite mer hörsam.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 047
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 518
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp