Födda 2013 del 4

Fin långlinjerad tjej. Hon ser ut att inte ha så höga hovar liksom min så jag hade skott runtom så hon inte börjar ömma.
Jag tänkte be hovslagaren ta med både fram och bakskor för säkerhets skull. Så får han avgöra om han tycker hon behöver bak också. Jag vill ju gärna att hon även rids ut så fort som möjligt o då kan det ju bli ömt på grusvägar tex.:)
 
Det är lite som att börjar om igen efter så långt uppehåll. Vi promenerar och jag har longerat några gånger. Det är galet isigt så jag vågar inte ut i skogen, men på tisdag får O bakskorna på så då är han broddad runtom. Han är pigg som en spigg, men bockar och busar, men väldigt lättsam och behaglig. Ska tömköra några gånger innan jag hoppar upp. :)
 
Igår fick Ricky följa med Ariel ut. Han hade förbaskat roligt, galopperade och studsade omkring. Tror det blir perfekt att han får träna upp sig ordentligt innan inridningen i juni. Igår var vi bara ute en halvtimme, det var lagom då han var lite mer lätthanterlig när vi var hemma igen. ;)

170304_58bc31249606ee632bf48567.jpg
 
Imorgon kommer equieterapeuten ut igen efter en månad, spännande!
Blanca har haft spänningar i korset och terapeuten tror det har med dåliga lårmuskler att göra. Vi har gått mycket ute i skogen och en slinga där de lagt ut en massa trädstammar vilket är perfekt!
I torsdags när jag red själv kunde hon lätt backa 20 meter på kalhygget över stock och sten så bakbenen har vi fått fart på, på gott och ont ;):cool:

Fick beröm av equieterapeuten! Inga spänningar kvar och Blanca har musklat sig väl! Tillomed på halsen :o:D
Blanca verkade hur nöjd som helst och för första gången när jag släppte henne i hagen igen så vände hon sig om, tittade på mig sen la av världens bockserie och sprang iväg!
Hon brukar lunka iväg annars. Känns som ett gott betyg!
 
Idag var jag ridsugen, men mitt sto var inte intresserad. Ricky kom förstås som vanligt med spetsade öron och eftersom jag ändå hade tränset i handen så fick han prova. Han har varit rätt kinkig med bett (kombinerat med rotrester från vargtänder), så han har normalt ett odelat travbett.

Nu fick han prova ett tredelat Sprenger. Det var fruktansvärt! :arghh: Hur kunde matte plåga honom så? :eek:

Men jag får vara tacksam att han är tydlig med bett iaf, märkte när han hade såret att han har en riktigt hög smärttröskel... :crazy:
 
Ricky fick hänga med lös idag med. Inte alls lika taggad som förra veckan, men fortfarande blev det en del trav och galopp. Bästa grannen har skottat hela Storgatan (japp, grusvägen heter så), så det var perfekt underlag. :love:

Ricky var rätt så trött efteråt, blev en längre tur än sist och han är ju på intet vis igång. Men just nu är det inte så mkt annat vi kan göra, lägdan ligger under djup snö...
 
Longerar inte så ofta men när jag gjort det innan eller tömkört så bjuder damen bara på skritt eller trav. Saktar av ganska fort om jag inte driver och har ju känts spänd bak.

Igår bjöd hon på galopp i båda varven! :love: ser även ganska lovande ut för ridning.
Massage och träningen har gjort sitt. Har ju aldrig sett henne galoppera innan sen jag köpte henne i december :o
 
Nu har Florence haft 10 dagars vila medans jag varit på skidsemester så vi är laddade att sätta igång och förbereda för visning om 2 månader :banana:.

Nu är förresten Reglementet för vårens tester ute om någon missat: http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Reglemente-Unghästtest-2017.pdf

Gångartstestet samma som tidigare år.

Hopptestet bana på 6 hinder varav en kombination och 2 karaktärshinder med grind eller plank.

Man kan hoppa för enbart godkänt resultat, tre hinder varav två oxrar, inga karaktärshinder, ingen kombination, maxhöjd 80 cm och längd 90cm.

Banan för högre betyg och Breederskval räcken max 100cm, oxrar max 90 cm och längd 100-110 cm, A-hinder i kombination max 70 cm.

Kommer vi igång med inhoppningen kan Florence kanske klara av den enklare banan i alla fall :angel:.
 
Försökte mig på tömkörning igår. Nu var det förvisso ett år sedan vi tömkörde sist, men eftersom det gick så bra att skritta uppsuttet i sommar, så hade jag förväntat mig att även tömkörningen skulle gå bra. :meh:

Vi gick bara ett varv runt gården och jag gick växelvis precis bakom bogen och vid virveln. Han är så förbaskat stor nu, så det är svårt att nå över ryggen. :crazy: Ungefär halva varvet gick ok, han protesterar som vanligt när vi ska stanna eller svänga, men det var inga större protester (mest slå med huvudet).

Men sedan flippade han ur totalt när vi skulle svänga mot stallet. Han ville INTE sluta, det var dumheter från mattes sida. :rage: Jag försökte mest styra upp situationen, men när han väl hamnat i det där läget att han inte vill lyssna, då är det svårt att få något vettigt gjort. Vi kunde iaf göra ett par halter innan jag avbröt och ledde honom in i stallet istället. Suck... Planen är att prova igen redan idag och se om han sovit på saken. Annars vet i sjutton om jag ids köra in honom. :down:
 
Idag har jag varit och provat ut och köpt Iskas första egna sadel! :bump:
Hon har skött sig bra måste jag säga, hon är ju inte alls mycket riden men är helt bekväm med att ha mig där. Är fortfarande på nivån att hon vill stanna och/eller backa om jag tycker hon ska gå åt ett håll hon inte känner för, och faller både inåt och utåt med jämna mellanrum men jag tycker hon gör det bra. Framförallt behöver vi rida ut och få framåttänk. Hon är riktigt trevlig de gånger hon tar stöd och bjuder på framåt, tror hon kommer passa mig hur bra som helst framöver!
Allt är ordnat inför flytt och i månadsskiftet flyttas hon upp till en lösdrift här i Göteborg och jag kan äntligen komma igång med att rida mer kontinuerligt och rå om henne själv igen. :love::love:
 
Jag funderar lite på hur jag ska göra med träning med Florence, ska jag vara ärlig så har jag inte ridit någon riktig dressyrträning på över 2 år :o, sista året med Bruce tränade vi bara hoppning och terräng och förra året hade jag ju ingen häst som kunde åka på träningar direkt. Den tränaren jag red för då vet jag inte om han kommer ner längre, sedan var jag inte jättenöjd med de träningarna heller. Var väl inget större fel men inte lika mycket bättre som det var dyrare än t.ex. stallägaren här hemma ;). Kan ju träna för henne men hade varit kul att komma iväg någon gång ibland också och bra att få input på utbildning från någon som är mer unghästinriktad + miljöträning med annat ställe.

Man tycker ju att Skåne borde vara ett riktigt mecka med tränare/unghästutbildare men tycker det är svårt att hitta vad som finns och "komma in" till nya tränare :(. Har mailat en klubb i närheten som hade tränare som verkade intressant men gissar att det bara är för medlemmar och det blir i så fall bara tre tillfällen fram till visning, skulle det sedan inte bli någon fortsättning till hösten blir det totalt över 800 per gång (45 min) med medlemsavgift så känns lite saftigt... Om det ens finns platser lediga såklart.
 
Ramlade av för första gången idag. fattade galopp från en alldeles för lufsig trav, då är han lång o galoppen blir stooor, bockade 3 ggr då släppte jag o dråsade i backen. Gjorde inte illa mig tappade luften så jag reste mig o fick se honom stå snällt o titta på mig som att: vad gör du där?? Gick en stund tills jag kunde andas normalt sen hoppade jag upp igen och travade o galopperade. Nu ligger jag i soffan och kan knappt resa mig, så stel i sidan.
 
Tömkörde idag igen, bort till grannen och tillbaka. Kändes bättre än sist, men han är fortfarande väldigt frustrerad när jag ska bestämma tex att vi ska stå stilla.

Tycker dock att jag blir lite stum i handen när jag har den över hans rygg, så nästa gång ska jag testa med vanliga tömmar och gå bakom. Vet att det blir risk för snurrning då, men jag tror han kan bli nöjdare med munnen.

Förhoppningsvis hinner vi göra det på måndag, för på tisdag är det tandkoll och resten av veckan blir det nog vila.
 
@Gabby_Ossi
Jag förstår känslan, jag har inte ridit för en tränare alls sen jag pensionerade Iskas mor hösten innan hon betäcktes. :o Och har mest lullat runt i skogen barbacka sen dess också. :laugh:
Nu behöver ju Iska ridas ut till och börja med, men jag hoppas hitta en tränare som passar oss sen för både hopp och dressyr. Kanske kan få tag på någon duktig utbildare som kan utbilda henne liiiite mer innan hon är där jag har erfarenhet från att ta över när det kommer till unghästar.

@poetin Hua, inte kul att ramla av! Tur du inte gjorde illa dig och hoppas stelheten går över snart. Jag hoppas att inte behöva testa inom någon snar framtid - men jag är rätt nyfiken på hur Iska skulle reagera om jag ramlar av. :p

@Habina Min är inte heller med på att jag ska bestämma hela tiden, men just halt sitter hyfsat iaf. Hon vill helst stå still eller trava, vi jobbar på mellanlägen... :grin:
 
Sedan är förstås allt relativt @Mistimed han tar typ tredje förhållningen och kan ibland stå stilla tre sekunder innan han försöker gå iväg. Ibland klarar vi tio sekunder. ;) Men jag ska försöka träna vidare och inte ge upp. Bara lite less på unghästar nu (och så har jag tre! :meh: ).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp