Bukefalos 28 år!

Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stack du honom 3 ggr?
Jag hade inte sprutat iom att han är så ny, så liten o definitivt varken bremsat, eller satt fast. Jag gör aldrig så ens med vuxna hästar
Drogad dagen innan......
Det kan lätt ge problem hela livet.

Hippotrim var väl ett enkelt förstahandsval för en fölunge eller att man börjar med spritomslag.

Man använder absolut inte sprit på sår nowadays. Och vad gäller hippotrim kontra PC så var och är PC ett bättre val än hippotrim för hans sår enligt veterinären. Jag brukar inte ifrågasätta deras val av preparat, men jag frågade faktiskt igår eftersom jag hade hippotrim hemma. Men PC var bättre val - och då litar jag ju på det. Det är trots allt de som är veterinär och inte jag ;)

Varför skulle han "lätt få problem hela livet" menar du?
Jag är betydligt mer för en brems än för slagsmål, alldeles särskilt med de små. På samma vis som jag är mer för sedering än slagsmål, särskilt på de små. De behöver inte få en massa negativa erfarenheter av t ex veterinärer.

Och ja, jag stack honom tre gånger, och han reagerade inte på det en enda av gångerna. Utan reaktionen kom när sprutan kopplades på. Vilket kan ha fått sin förklaring när jag fick veta det om chippningen.
 
Några kort på min åring, var tog mitt föl vägen?! Super social, älskar allt o alla o det ska pussas o kramas så fort vi är i närheten av henne :love:
Börjar bli lite kaxig när hon leds ut på morgonen, pigg och jätte mammig, så vi ska jobba lite på att det inte är OK att gå rakt över folk för att man tycker att de står i vägen!
Gör ni något med era mer än det vardagliga?
Hon hänger med till veterinären när vi åker på kontroller med mammahäst o de har hotat med att kidnappa henne och ha henne som maskott på stationen för att hon är så liten o söt :p

10636303_10204203932112511_2357966442770556702_n.jpg

10891874_10204203934152562_8834156885065000624_n.jpg
10150527_10204203935312591_3824137913853360636_n.jpg
10294278_10204203933192538_815497722907460433_n.jpg
 
Min är ju alldeles ny här hos mig så han gör inget mer än bara är och det vardagliga. Dock tänkt att han ska få följa med på promenader, både ihop med kompisen och ensam sen. När beror lite på vad underlaget medger.
Tanken är givetvis att det blir lite omärklig miljöträning light (även om han nog inte eg behöver det) men också att röra sig lite mer organiserat än bara gå i hagen.

Annars blir det knappast nåt mer än bara vara och växa fram tills åtminstone i sommar. Kommer behövs läggs lite tid på åka transport men det tar jag när de inte är halt ute.
 
10906186_10152671152874426_7647893993013417100_n.jpg


Slängde in pilatesbollen till honom. Dåligt med luft ser jag. Men han gick lös på den med en gång så det var uppskattat! Tog bilden med mobilkamera och det var skymning så därför är kvaliteten så dålig. Hade han inte haft sin bläs hade han knappt synts.

Jag hade tänkt löshoppa mina lite, mest så att det händer något. Alltså både Dingla och Domino då. Men det får bli när underlaget tillåter, nu fryser det på här igen så banan är hård. Blir han inte såld så kommer jag nog köra in honom, om tiden tillåter :) men det dröjer ju lite än.
 
Vet inte hur stort såret är men kan varmt rekommendera plåster från apoteket för människor.
Sorbact heter det typ (?). sitter riktigt bra och läker såret fint. Idag anser man inte heller att sår behöver luftas utan bandage är bra :)
 
Vet inte hur stort såret är men kan varmt rekommendera plåster från apoteket för människor.
Sorbact heter det typ (?). sitter riktigt bra och läker såret fint. Idag anser man inte heller att sår behöver luftas utan bandage är bra :)

Det är just en sorbactkompress han har under nu :)
Har ju inte bytt bandage sen i fredags när vet var här, börjar bli olidligt nyfiken se hur det ser ut. Hältan är borta och tempen normal, så hoppas på att såret ska se fint ut och svullnaden gått ner med. Men imorgon får jag byta bandage och kolla
 
Har äntligen tagit lite nya bilder på Lizette. Det är lätt att glömma, men sedan står man där om några år och önskar att man hade mer bilder. Planerar att ta fler när vinterpälsen åkt av för att jämföra :laugh:

Ömfotad och fluffig åring:
IMG_1272_zps28c71578.jpg


Det går så fort, från detta:
2IMG_0254_zps0b3f9261.jpg


Till en riktig biff några veckor senare:
IMG_0973_zpsadce56ec.jpg

IMG_0977_zpsa3ce9e87.jpg


Sen kom fluffet och luddet:
IMG_1229_zps5a6bfca3.jpg


Tillsammans med ivrigt växande bakben :p:
2IMG_1269_zps6f1d8d16.jpg


Slut på bildbomben för denna gång...
 
Jan hon balettdansös blir hon inte :angel: Någon slags brun lär skymta fram under luddet i vår, troligtvis lite ljusare med lite beige i ljumskar och ikring.

Bonusbild på Winette för att hon var så söt:
2IMG_1281_zpscc9f11d4.jpg
Jag menade inte att hon var rejäl som i grov.

Din märr Är väldigt lik min. Visst är hon dräktig med Temptation?
Gillar den hingsten Mycket. Den kommer att bli fin-finast.
 
Bara för att du skrev att din var öm i fötterna så var min det nu...Jäkligt varm oxå.
Har mest gräs o inte ngt knöggel att tala om, men.
Nu har hon fått fångfoamplattor på o kan gå..

Satte på dem i hagen på lös unge. Var gång som de fattar att man hjälper dem så växer tilliten. Det citatet var inte mitt, men visst är det så.
 
Bara för att du skrev att din var öm i fötterna så var min det nu...Jäkligt varm oxå.
Har mest gräs o inte ngt knöggel att tala om, men.
Nu har hon fått fångfoamplattor på o kan gå..

Satte på dem i hagen på lös unge. Var gång som de fattar att man hjälper dem så växer tilliten. Det citatet var inte mitt, men visst är det så.

Min har också varit öm i fötterna när det frös på och blev knöggligt. Nu är det plusgrader och lera igen och inte öm. Men blev nyfiken på vad fångfoamplattor är? Aldrig hört talas om. Skulle vara bra att ha något att ta till om det fryser på igen.
 
Skriv då inte hundratals trådar om "konstiga" skador eller målade förlopp om hur dina hästar avlider.

Jag försöker bara få slippa sådant.
 
Min har också varit öm i fötterna när det frös på och blev knöggligt. Nu är det plusgrader och lera igen och inte öm. Men blev nyfiken på vad fångfoamplattor är? Aldrig hört talas om. Skulle vara bra att ha något att ta till om det fryser på igen.
Det finns speciella som har klistrad insida.
annars går det med liggunderlag eller dylikt. Tejp funkar sådär så wetwrap funkar fint. nu har hon t o m galopperat o bockat. Ordningen återställd:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp