Bukefalos 28 år!

Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att återgå till trådens ämne, så kan jag ju passa på att uppdatera :)

Silas är fortfarande trevlig men inte vidare värst tuff, men nu börjar hans nyfikna sida komma fram och han vill gärna gå på upptäcksfärd!



Blev tyvärr riktigt dålig kvalitet på denna, men jaja...
 
För att återgå till trådens ämne, så kan jag ju passa på att uppdatera :)

Silas är fortfarande trevlig men inte vidare värst tuff, men nu börjar hans nyfikna sida komma fram och han vill gärna gå på upptäcksfärd!



Blev tyvärr riktigt dålig kvalitet på denna, men jaja...


Sötnöt. Och lyx att ni har snö =)
 
syrran(-14) tog sig en runda upp i storskogen med sin storasyster (-12) idag vid insläppet. Jag hörde hur de sprang däruppe på skogsvägen i full galopp, och efter 10 minuter kom bägge hem igen i världens balanstrav, med uppspärrade näsborrar och ångandes från pälsen.
Så vackra båda två :heart o givetvis hade jag ingen kamera med mig.
 
Apropå skitvinter ska jag sluta lägga på täcket utefter väderleksprognosen. Två gånger har de sagt att det ska komma blötsnö och hård vind, heldag. Jag har lagt på täcke - det blir ingen snö.

Senast idag. Ge miiig snööö!
 
Har du någon "helfigursbild" på den fodringslösningen? =)

Har ingen perfekt bild på lager, men kan ta en om du vill. Vi har gjort om dem lite sedan bilden nedan, men grunddesignen är kvar. Det är en pall i bottnen med sidor som man staplar på varandra. Vi har lagt på ett slån som håller ihop sido-lagrena med tanke på säkerheten. Sedan spikar man fast två plankor på sidorna som på bilden, och högst upp (syns inte här)spikar vi fast en tvärs över som håller ihop allt.
Vi har gjort om hur vi hänger upp nätena mot vad som syns på denna bild, nu har vi en metallögla (som den nedan) som spikas upp. I de övre hörnen på slowfeednätet trär vi på karbinhakar som hängs i öglorna. Binder sedan de nedre hörnen på nätet till sidostolpen med hjälp av ett snöre.
Det är lite knöligt att fylla näten men det blir inget spill och de står stadigt.
IMG_0361_zpsaaf22b5a.jpg

535-271.jpg
 
Jag menade inte att hon var rejäl som i grov.

Din märr Är väldigt lik min. Visst är hon dräktig med Temptation?
Gillar den hingsten Mycket. Den kommer att bli fin-finast.

Håller med, inte grov men hon är redan bred över bringan, har stora ledgångar och är ja, rejäl. Det var den enda negativa domaren kunde säga på fölvisningen "Vacker och väl sammansatt, men avelsmålet är en lite lättare häst än denna" :angel::grin:

Ja stoet var mer eller mindre bokad till Temptation MEN sedan fick den lilla både ett fölkoliksanfall samt att man upptäckte att hon hade en förstorad artär vid navelsträngen så det vart lite medecin och turer till klinik och hem, samtidigt som stoet började tappa i vikt ordentligt :banghead: Så tyvärr fick det vänta. Nu tänker jag nog se om vi kan komma igång och tävla lite igen, och om Lizette ser ut att bli en bra häst så åker stoet in i avelsboxen igen om ett tag. Och då blir det en Temptation-unge.

Våra ston delar ju de lite äldre Rubinstein I-blodet så inte konstigt om de är lite lika. Är din också väldigt snäll och ganska mild?
 
Vad tråkigt, men skönt att det gick väl för Bäbis.

jo min är gudasnäll, men har fobier.
 
Har ingen perfekt bild på lager, men kan ta en om du vill. Vi har gjort om dem lite sedan bilden nedan, men grunddesignen är kvar. Det är en pall i bottnen med sidor som man staplar på varandra. Vi har lagt på ett slån som håller ihop sido-lagrena med tanke på säkerheten. Sedan spikar man fast två plankor på sidorna som på bilden, och högst upp (syns inte här)spikar vi fast en tvärs över som håller ihop allt.
Vi har gjort om hur vi hänger upp nätena mot vad som syns på denna bild, nu har vi en metallögla (som den nedan) som spikas upp. I de övre hörnen på slowfeednätet trär vi på karbinhakar som hängs i öglorna. Binder sedan de nedre hörnen på nätet till sidostolpen med hjälp av ett snöre.
Det är lite knöligt att fylla näten men det blir inget spill och de står stadigt.
IMG_0361_zpsaaf22b5a.jpg

535-271.jpg

Tack! Ingen risk den välter om de försöker klia sig på dem, eller är den förankrad i mark eller så?
 
Tänkt på att om du tycker att någon gör fel så kan du välja att uttrycka det på ett olika sätt. Man behöver inte vara otrevlig mot varandra även om man tycker olika.

Om du retar dig på någon kan du använda ignorera-funktionen.

Tänk på att om du citerar ett inlägg som tas bort tas även ditt inlägg bort. Vi ändrar inte i inlägg utan tar bort dem helt och hållet om de innehåller något olämpligt.

Görel moderator på avel
 
Senast ändrad:
Har sådan tur som fått en så snäll fölis ( eller åring kallas hon väl nu) tog de första 3- minuterspromendarena idag och hon var så snäll trots att hon stått på box i 10 dagar. En brall på morgonpromenaden men ingen på kvällen.

Stod och ryktade och pysslade i en timme bara för att mysa med henne. Känns så tråkigt att stänga in henne i box 23h 54 min om dygnet så när boxvilan är över så kommer jag nog nästan ha nött bort pälsen , men i övermorgon blir det promenad 2*4 minuter och om två veckor ska vi vara uppe i 2*10, sakta men säkert går det framåt :D
 
Åh, blev ni också av med den :/
En jävla skitvinter det här. Särskilt för föl


Ja, riktigt dåligt väder. Men bara för att jag sa något så vaknade jag till ett vitt landskap! Så nu har vi snö igen :). Jag har minskat tiden dom står inne på natten och är rädd att lillen har tappat lite av det.. Mer protein behöver han men jag håller på att vänja in honom på sojan så jag jag kan inte ge "fulldosering" än.. Skulle kanske kunna öka på med linfrökakan men han vägrar äta blött foder..

Bildbevis på snön:
 
Har sådan tur som fått en så snäll fölis ( eller åring kallas hon väl nu) tog de första 3- minuterspromendarena idag och hon var så snäll trots att hon stått på box i 10 dagar. En brall på morgonpromenaden men ingen på kvällen.

Stod och ryktade och pysslade i en timme bara för att mysa med henne. Känns så tråkigt att stänga in henne i box 23h 54 min om dygnet så när boxvilan är över så kommer jag nog nästan ha nött bort pälsen , men i övermorgon blir det promenad 2*4 minuter och om två veckor ska vi vara uppe i 2*10, sakta men säkert går det framåt :D


Vad mysigt det låter med pysslandet! Du får se det positiva med att du kommer ha en välhanterad fölis med stort tålamod efter detta..
 
Ja, riktigt dåligt väder. Men bara för att jag sa något så vaknade jag till ett vitt landskap! Så nu har vi snö igen :). Jag har minskat tiden dom står inne på natten och är rädd att lillen har tappat lite av det.. Mer protein behöver han men jag håller på att vänja in honom på sojan så jag jag kan inte ge "fulldosering" än.. Skulle kanske kunna öka på med linfrökakan men han vägrar äta blött foder..

Bildbevis på snön:

Vi har lika sen imorse =) Jag försöker ignorera att den ska försvinna strax igen....
 
Även här i Dalarna kom det snö igår! I samma takt som flingorna föll försvann allt vett o förstånd ur åringen! :banghead: Tog in dom som vanligt igår kväll o direkt började Felice leva rövade i boxen, stegrade mot mammahäst, bockade o sen laddade hon o skulle över boxdörren :nailbiting: Ska den lilla primadonnan hålla på så då blir det egen, mycket rymningssäker box snarast! Hoppas hon har gjort sig av med lite energi i snön idag så hon är lugn ikväll...

Usch mina nerver... :crazy:
 
Min lilla fick ju en hovböld i lördags och för att allt skulle kunna ske utan problem fick hon lugnande samt även bedövning efter tag när vet var tvungen att verka upp lite mer. Hon var jätteduktig när den verkades upp och gipsades, mycket stolt matte!

Idag däremot upptäckte jag att hon "tappat" sitt gipsbandage så det var bara att ringa vet igen och idag visste lillan precis vad som skulle hända och hon hade inga planer på att samarbeta.... Vet kunde inte ens ge henne lugnande, vi flög som vantar både hon och jag.... Till slut fick hon ge det i muskeln istället då vi inte ville att fölis skulle skada sig själv eller oss. Jäklar vad stark hon är! Duktig på att balansera på 2 ben oxå! Sen gick det bra som tur var men jag ser inte fram emot när gipset ska bort och vi ska ge lugnande igen.....
 
Min lilla fick ju en hovböld i lördags och för att allt skulle kunna ske utan problem fick hon lugnande samt även bedövning efter tag när vet var tvungen att verka upp lite mer. Hon var jätteduktig när den verkades upp och gipsades, mycket stolt matte!

Idag däremot upptäckte jag att hon "tappat" sitt gipsbandage så det var bara att ringa vet igen och idag visste lillan precis vad som skulle hända och hon hade inga planer på att samarbeta.... Vet kunde inte ens ge henne lugnande, vi flög som vantar både hon och jag.... Till slut fick hon ge det i muskeln istället då vi inte ville att fölis skulle skada sig själv eller oss. Jäklar vad stark hon är! Duktig på att balansera på 2 ben oxå! Sen gick det bra som tur var men jag ser inte fram emot när gipset ska bort och vi ska ge lugnande igen.....

Ja när de inte vill blir de verkligen råstarka. Och de lär sig fort vad som är på G. Man får trösta sig med att det brukar bli bättre när de blir äldre och visare. Skönt att det gick bra tillslut ändå!
 
Jag har haft lite problem att få gossen att hålla vikten men min snälla mamma har byggt en rejäl creepfeeding till honom med både regel uppe och smal ingång så att det bara passar så att han kommer in... Så nu kan vi se att han får i sig tillräckligt och börjar lägga på sig igen...
Men han är en riktig mysgosse och står gärna inne och äter och sover...
Han är snäll men det det här med mitt och ditt personliga område kräver lite mer övning....
Vi går lite promenader och det går bra men de kan som sagt vara riktig starka så det gäller att hålla i...
Hur hanterar ni andra era åringar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp