Bukefalos 28 år!

Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto, Chokladen, född 2014 Canterbury-Be My Cheif är under inridning. Jag har alldeles för många hästar så hon får jobba när tid finns, ca 2 dagar i veckan, ibland tre. Vi har kommit dit att jsg har ridit en runda runt på gården, typ 5-10 minuter, utan lina eller ledare men med äldre häst framför. Hon är löshoppad två gånger, andra gången hade hon fattat grejen och bjöd väldigt bra! I samband med löshoppningen har hon transporterats och stått på spilta och så, dock har hon haft med sig sin storasyster som stöd. Planen är att jobba ca två veckor till nu och sen kanske en månads paus. Sen är målet treårs i juni. Hon är väldigt snäll att jobba men lite otålig i hanteringen.
 
32589093221_a48ef37809_c.jpg


Jag verkar inte ha skrivit något sedan i oktober. Jag har haft lite dåligt med ork, har mest jobbat med att Räka ska ställa upp sig frivilligt för uppsittnig och gjort lite små saker. Lite transportträning har jag börjar få in nu igen, jag behöver göra mkt mer sådant, är dock lite hindrad i att Räka anser att gårdsplan är läskig(are än släpet) så vi övar även i vardagshanteringen att gårdsplan är en okej plats.

Räka med grus-spridar-mojängen & med fodervagnen. Läskiga saker att träna på att gå runt med :) och bra för lat matte att slå ihop syssla och träna hästen i ett :p sådant jag håller på med under vinterhalvåret när orken är halvdan.
30989839035_a77908351a_n.jpg
31734142945_50400dea80_n.jpg


Jag jobbar sakta och säkert på att jag hänger allt mer på honom,planerar att fortsätta uppsittningsövningar och allt mer komma till att faktiskt sitta på honom närmsta året för att rida in honom typ sommaren 2018. Planen är att börja jobba honom allt mer ifrån marken redan nu under våren (tömkörning, long reining och arbete vid hand) och så att saker sitter väl när det sedan blir dags för inridning på riktigt.
Blir inget 3års test för oss, jag har velat fram och tillbaka, men nu har jag fått plats att åka iväg som working student när närmsta 3årstest är, så det fick avgöra att det inte blir något.

32406797592_8e76c2e6c2.jpg


Räka utvecklas mentalt jätte fint åt rätt håll, får bättre och bättre självförtroende och blir mkt lugnare och stadigare, jag är verkligen jätte glad och lättad för det och har igen börjat fundera på om jag kanske klarar av att köra in honom ändå. Så orkar jag kommer jag lägga ner tid på att köra in honom under kommande året.

Han ser numera ut så här i kroppen. (han har haft regnskållor större delen av denna vinter precis som förra så därför schampooneras han vintertid..) kul att jämföra med hur han såg ut för ca 1år sedan.
30684783403_c11b5a03b5_c.jpg
 
Han ser numera ut så här i kroppen. (han har haft regnskållor större delen av denna vinter precis som förra så därför schampooneras han vintertid..) kul att jämföra med hur han såg ut för ca 1år sedan.
30684783403_c11b5a03b5_c.jpg
Vad fina han är i kroppen @Vingra
Och vad roligt att även den lilla Räka blivit lite modigare. @Stereo ´s Ior har ju också varit en liten "räka" medan min Aragorn aldrig var sådan. Tänk ändå vad olika alla är :D
Det är också himla roligt att se jämförelsebilderna. Min kille född -16 ser just nu mest ut som en älg - roligt att se att bara två år senare kan de se så fina ut!
 
Kandahar är väldigt accepterande till arbete så vi känner oss inte oroliga. Min beridare tycker att Kandahar är lätt att arbeta med och just detta att fröken tar saker och ting med ro tycker beridaren är jättekul.

/Lizzie

Ha ha - man ska inte vara för säker när man pysslar med hästar. Idag kom första protesten från Kandi. Inga problem för beridaren att hänga i vänster stigbygel. När vi sedan skulle röra oss framåt så gick det bra ett halvt voltvarv. Sedan kom det ett par ordentliga protestskutt. Beridare kom av fort och det gick bra med alla inblandade. Vi backade lite och beridaren hängde ett par gånger till efter protesterna.

Dock blev det inget av att grensla hästen skritta uppsuttet idag. Vi kör ett nytt träningspass på fredag så får vi se hur det går.

/Lizzie
 
Oj, länge länge sen jag skrev här! Mina treåringar är båda under inridning. Diva är kvar hemma, hon longeras nu och är sutten på samt skrittat henne några steg uppsuttet, vi skyndar långsamt för en bra upplevelse. Fux ston med Jazz har en del nerv och temperament så jag har inte bråttom. Hon är sjukt smart och har ett fantastiskt arbetshuvud!!

Hingsten, Disel åkte iväg för två veckor sedan på inridning. Jag kände att jag inte riktigt hann med bägge två just nu då jag har hästarna 45min enkel bilväg ifrån mig + att jag jobbar heltid. Fick uppdatering idag och han skrittas nu också uppsuttet och är duktig! Ska bli så kul att få sitta upp på honom senare. Han är däremot helt enorm haha! Han har nog passerat 175cm nu och är ju dessutom född rätt sent på året, tur att det mest är ben och han ändå har ett bra huvud som hingst. Ska bli kul att matcha fram honom till bruks nästa år! Hans 4.åriga bror undan samma sto men e.Ampere var högst bedömda gångartstalang på treårs i Bollerup i våras och är faktiskt anmäld till bruksprovet nu i år, hoppas på godkännande!!
 
Igår var vi ute med skaklarna i skogen. Hon hade vilat hela veckan så det var en del nerv i henne, hon behövde gå av sig lite. Skötte sig finfint men det är så jobbigt att hålla jämna steg. :p Idag tömkörde vi själva i skogen, behöver verkligen träna på det. Halva rundan hade hon lite bråttom, sen lugnade hon sig och såsade hem. Väldigt skön och mysig tur. :) Var sugen att hänga på en kälke men hade ingen hjälp så det fick vara.
 
Nu har den första mjölktanden rykt och hon har fått skor fram för att det är snorhalt.
Det funkade inte med dubbade tofflor. De for all världens väg vid ett tokryck.
Vilken skillnad det blev på gångarterna:love:. Fick de där knärörelserna i både trav och galopp som hennes pappa hade på 3 årsvisningarna.
Nu ska hon ridas in och förstå syftet med att hoppa hinder. Med havrehink som man gjorde förr.
Vi tar det soft, men hon ska iallfall visas för hand på treårs eller vad de nu kallar det det Fr.o.m i år?
 
Nu har den första mjölktanden rykt och hon har fått skor fram för att det är snorhalt.
Det funkade inte med dubbade tofflor. De for all världens väg vid ett tokryck.
Vilken skillnad det blev på gångarterna:love:. Fick de där knärörelserna i både trav och galopp som hennes pappa hade på 3 årsvisningarna.
Nu ska hon ridas in och förstå syftet med att hoppa hinder. Med havrehink som man gjorde förr.
Vi tar det soft, men hon ska iallfall visas för hand på treårs eller vad de nu kallar det det Fr.o.m i år?
Vad menar du kan man iår göra enbart en exteriör bedömning ?
 
Jag menar ingenting. Jag har noll koll på hur de har tänkt att slå ihop Treårstest med Kvalitetstävlan för 4 åringar.Vet du?
 
Jag menar ingenting. Jag har noll koll på hur de har tänkt att slå ihop Treårstest med Kvalitetstävlan för 4 åringar.Vet du?

Det är mest ett namnbyte till unghästtest eftersom flera åldrar får visas. Treåringar visas fortfarande löshoppade, exteriört och ridprov som iofs är frivilligt men ett måste om man ska kunna kvittera ut diplom/biljett till breeders
 
Vad fina han är i kroppen @Vingra
Och vad roligt att även den lilla Räka blivit lite modigare. @Stereo ´s Ior har ju också varit en liten "räka" medan min Aragorn aldrig var sådan. Tänk ändå vad olika alla är :D
Det är också himla roligt att se jämförelsebilderna. Min kille född -16 ser just nu mest ut som en älg - roligt att se att bara två år senare kan de se så fina ut!
Aragorn är snarare åt andra hållet. Honom får man hejda för han blir så glad och uppspelt inför det mesta. :rofl:
 
Vi har återgått till att hänga på Kandi efter att hon förvandlades till en rodeohäst när beridare provade att stå i ena stigbyglen under skritt.

Något bebishästen nu behärskar helt OK, det är att bli longerad :)

Kandahar longeras

Det vi även testade idag var att longera med sadel - och det funkade också bra. Sedan hänga över sadeln och fröken var kolugn.

/Lizzie
 
Den där traven kommer att bli fin:)..
Men varför stod hon i ena stigbygeln? Eller menar du att hon hängde över?
 
Den där traven kommer att bli fin:)..
Men varför stod hon i ena stigbygeln? Eller menar du att hon hängde över?

Ja, beridare hängde över ryggen i sadeln och medhjälparen höll i hennes ben. Vi har backat lite eftersom Kandi blev rodeohäst när beridaren hängde med ena foten i stigbygeln. Det blir ju mer tyngd på ryggen då än när medhjälparen håller i ena benet på beridaren.

/Lizzie
 
Ja, beridare hängde över ryggen i sadeln och medhjälparen höll i hennes ben. Vi har backat lite eftersom Kandi blev rodeohäst när beridaren hängde med ena foten i stigbygeln. Det blir ju mer tyngd på ryggen då än när medhjälparen håller i ena benet på beridaren.

/Lizzie
Jag är van vid att man hänger stillastående och sen sitter upp. Det brukar sällan bli problem.
Det går nog bra inom kort. Fin är hon.
 
Min -14 är på väg hem efter vintervila. Hon var ju insutten och riden i alla gångarter innan vilar + löshoppad. Hon lastas också ensam av ägaren när de åker till löshoppning. Ridningen har de gjort hemma på fälten. När hon tog hem henne från bete i september var hon bara hanterad vid verkning, vaccinering osv - hon hade inte gått mycket i snöre, men det kunde hon hjälpligt. I november var hon klar inför vintervila. Jag är så stolt över denna okomplicerade lilla häst

Nu så ska utbildningen fortsätta och ridas 1-2 gånger i veckan, löshoppas med lite högre frekvens än innan (tror de gjorde det 3-4 gånger) och sen om hon fortfarande känns med på noterna blir det test i maj.
 
Hästhelg! Igår långpromenad på mysiga stigar med glad och nöjd häst. Var lite på tårna i början då hon vilat i flera dagar. På vägen hem trött, nöjd och rastad. :)
Idag tog vi en tur med linor och svängel med en kätting för lite tyngd. Gick en runda i skogen på mjuka vägar. Bra bjudning utan att vara het, mycket nöjd häst. Hon har grovat på sig en del i vinter och fått mycket , lockigt tagel. Hon ser så härlig ut med sele och allt. En perfekt syn. Det var en trött dam som gick ut i hagen efteråt idag. :)
 
Kul med så mycket aktivitet i tråden! :bump:

Här går det inte att göra någonting, absolut ingenting då det är så glashalt att vi inte ens får ut dem oskodda ur hagarna :wtf: Det har varit likadant nästan hela vintern. Antingen superhalt eller påfruset, knöligt/knaggligt underlag. Päst eller kolera liksom? Så tyvärr har Aragorn mest bara fått stått i vinter förutom när underlaget väl har varit bra eller när vi tagit oss iväg till ridhuset. Men det har nog inte gått någon nöd på honom, hagen är fint trampad eftersom att dem går där hela tiden så ingen is eller stora isklumpar hinner bildas. Dessutom har han så roliga lekkompisar som håller igång varandra dagarna i ända.

Planen var att ge honom vila hela dec och jan men sammanlagt har det nog blivit snart 3-4 månders vila med bara lite träning och löshoppning emellanåt, typ 10 ggr. Hoppas verkligen att det blir stadiga minusgrader och snö snart igen eller att allt smälter bort ordentligt. Hade tänkt att han skulle vara inriden tills i vår men än vi har bara hunnit med det enklaste i skritt. Som tur är verkar han ha tagit den lite väl långa vilan på ett bra sätt. Dvs inte bara sparat på sig massor av överskottsenergi utan jag upplever honom som stabilare och lugnare än innan. Överskottsenergin kanske kommer när han väl går tillbaka till rutinerna som var innan vilan, vi får se. ;) Men mognare har han åtminstone blivit. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp