Bukefalos 28 år!

Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt det är att följa era framsteg! Kexet är fortfarande på konvalescens. Hon får idel beröm från de som har hand om henne och har slutat gnägga när jag kommer å hälsar på.. Det gör lite ont i hjärtat så klart men jag väljer att tolka det som att hon mår bra å trivs... ofta ser jag spår av att hon har blivit kliad i pannan när jag hälsar på =)

vi var på återbesök i julas och veterinären "tror nog att hon kan kunna fungera som ridhäst, svårt att säga men är försiktigt positiv" - endast tiden kan säga om hon kommer bli helt bra utan komplikationer så jag är halvt livrädd och halvt supertaggad på att få sätta igång utbildningen igen. Från mars får hon börja leva och hanteras som en frisk häst men jag flyttar hem i slutet av mars så hon får lite extra tid på sig.. sen är det bara att ta det försiktigt så får vi se sen..
 
Idag har vi suttit på @Stereo ´s Ior för första gången. @Stereo var själv här och hjälpte till. Han skötte sig alldeles utomordentligt. Brydde sig inte nämnvärt över att Emma plötsligt satt ovanpå hans rygg.

emma_sitter2.jpg

emma_sitter1.jpg


Häromdagen lasttränade vi återigen. Vi har övat på ridbanan att skicka honom mellan oss - så han ska förstå och våga gå framför oss. Det gick jättelätt att lära honom och så var det dags att prova i transporten. Inga som helst problem - han gick rätt på helt utan att tveka.
Duktig kille :love::love:
 
Jag har ridit lite på Rangi idag :D Först en stunds longering, sedan kom sambon ut och fick hålla medans jag klättrade upp. Blev runtledd på gårdsplanen och Rangi verkade inte bry sig ett dugg om att jag satt på, han var iof upptagen med att tugga på linan och sambons arm :p Men han lyssnade fint på stopp-signal från mig så lite fokus på mig var det allt. Känns som att det börjar bli dags att fundera på sadel nu, har bara haft barbackapadden på honom än. Får se om någon av mina passar.
 
Hej igen!
Går långt mellan gångerna nu... Mixxen håller också på att ridas in, satt på honom själv för första gången igår. Jisses vad hög han känns mot Meduzas 158cm. Genomsnäll... Tömkörde på träns och allt går jättebra! Verkar som att min dröm slog in ( förutom färgen då) han är lika snäll och lätt som Meduza men betydligt tryggare och tar allt med ro, finns inga nerver alls på honom och tog snabbt och lätt över ledarpositionen i flocken...
 
I måndags var äntligen veterinären ute och kollade tänderna, har väntat ett tag på den tiden! Jag visste ju att där fanns vargtänder men har inte kollat själv. I november 2015 blev hon kollad sist och de tyckte det kunde vänta tills hon var 3 att ta dem. Veterinären nu menade att vargtänder i underkäken är ovanligt men tittade såklart där också, och vad satt där om inte en liten liten tand! Så inte mindre än tre tänder fick vi dra ut.

Glömde fråga men enligt vårt kära internet bör de slippa bett minst fem dagar efteråt. Har inte gjort något mer denna vecka, ikväll får det bli något dock. Kanske en promenad i skitvädret. :down: Hagen är en enda sörja just nu, värst vid grinden. Som tur är så det hyfsat där de mest står, vid maten. Det finns mycket torrt också men går de dit? Njae. :p

Behöver verkligen finna inspiration nu till att bli mer aktiv med hästen. Har tröttnat lite på promenader och tömkörning. Vädret har varit kasst, och så mörkret också. Men nu är det ju faktiskt ljus en stund efter jobbet. Men rockarden kräver modifiering för att passa med selen. Kanske är den för smal också. Ingen snö, så ingen kälke. Blir lite knäpp och rullar snart fram lådbilen. Den åkte jag mycket med efter min ponny när jag var 10 år. :rofl:
 
Jag hade ute veterinär med tandexpertis för någon vecka sedan till Räka och då var det inte rätt läge att ta hans vargtänder pga tandskifte på närmsta tuggtänderna. Är dock lugnt för min del eftersom han inte planeras ridas in ännu och jag är inte bett-beroende precis, jag planerar rida in bettlöst ändå :D
 
Vi undviker bett och övar på longering istället. Måste vänja henne vid att jobba i trav och galopp också. :) Än så länge bara i trav. Fick ta hjälp för att ens få ut henne på något spår i höger varv. Hon bara ska inte, helt enkelt. Ikväll fick vi bråka lite för det är inte okej nånstans att protestera genom att vända upp rumpan och sparka. Men sen är det så kul att ta en paus när det går bra, klia och klappa, gå omkring lite och liksom se poletten trilla ner. Sen testade vi igen men bara i skritt och det var så självklart, då tuffade hon på snällt i båda varven.

Målet är också att kunna jobba med henne lös, gjorde det mycket med min förra häst. Löslongering använde jag jättemycket för att dels rasta när jag inte orkar rida, dels träna på vår kommunikation och dels stärka galoppen. Att träna fattningar och avsaktningar blir enormt mycket dressyr/lydnad och styrketräning. Bra för dessa tungviktare med så mycket tyngd på frambenen. Att börja träna på ett nytt moment gav lite luft under vingarna, känns som vi gör mer "normala" saker och att även ett kort pass ger väldigt mycket.
 
Här har det inte hänt så mycket. Grabben har trillat i hagen och varit på behandling, haft fysioterapeut ute och kollat på honom. Men förhoppningsvis blir han friskförklarad den 13 mars.
 
Här står det still. Lizette är ca. 170 cm nu och väldigtfin i kroppen, men den vi valt för inridning har haft fullt i stallet. Dock har hon en plats på gång nu så förhoppningsvis åker Liz inom ett par veckor! Efter inridning skall hon betäckas har vi beslutat :)
 
Vi har i princip övat på longering i två veckor sedan vargtänderna rök. Hon har blivit väldigt duktig på det. :) Igår lasttränade vi, klädde in henne i presenning, longerade över presenningen i skritt och trav och hoppade över diken i skogen.

Idag körde vi skaklarna för första gången på några veckor då. Gick som en klocka. :) Kliver i så fint och klokt. Jättefin bjudning utan att vara het eller bråkig. Vi mötte en familj med barnvagnar och hund, bra träning. Hemma gick vi in på ridbanan och testade trav första gången med skaklarna. Noll och ingen reaktion, hon hade bara roligt. Nu ska vi få ordning på min rockard så vi kan åka lite också.
Just det, hängde lite på henne häromdagen och det var helt okej det med. Lämnade inte pallen helt men la mycket tyngd på. Tyngd är ju inget nytt, selen väger väl runt 20 kg, men lite konstigt att matte är så högt upp. :p
 
Här går inridningen trögt, mest för att det visat sig att min beridare har alldeles för lite tid. Hon är jätteduktig, men det spelar ju ingen roll när vi inte kommer någonstans. Så i lördags tyckte beridaren att jag ska leta reda på någon annan som kan rida in Kandi - så här 2 månader innan unghästtestet - får lite panik... Jag har ju lite kontrollbehov och vill inte lämna iväg hästen en månad utan att ha koll på hur inridningen framskrider.

Jag hade en tjej på gång (som driver eget företag med inridning och tillridning), men som tackade nej när hon fick kolla på en film där Kandi bockade iväg när min beridare hängde med foten i stigbygeln. Hästen gjorde ingen stor grej, och min beridare tycker inte heller att Kandi är jobbigare än andra hästar. Utan det handlar uteslutande om att det behövs mer intensiv träning än vad hon kan göra de närmaste veckorna.

Så i värsta fall får jag visa Kandi oriden - om hon nu är i fas till unghästtestet - det vet man ju inte heller :p

Hur har ni andra gjort med skoningen på era 3-åringar. Kandi är än så länge oskodd eftersom hon inte är inriden. Vilket är bäst, visa hästen oskodd eller skodd?

/Lizzie
 
Här går inridningen trögt, mest för att det visat sig att min beridare har alldeles för lite tid. Hon är jätteduktig, men det spelar ju ingen roll när vi inte kommer någonstans. Så i lördags tyckte beridaren att jag ska leta reda på någon annan som kan rida in Kandi - så här 2 månader innan unghästtestet - får lite panik... Jag har ju lite kontrollbehov och vill inte lämna iväg hästen en månad utan att ha koll på hur inridningen framskrider.

Jag hade en tjej på gång (som driver eget företag med inridning och tillridning), men som tackade nej när hon fick kolla på en film där Kandi bockade iväg när min beridare hängde med foten i stigbygeln. Hästen gjorde ingen stor grej, och min beridare tycker inte heller att Kandi är jobbigare än andra hästar. Utan det handlar uteslutande om att det behövs mer intensiv träning än vad hon kan göra de närmaste veckorna.

Så i värsta fall får jag visa Kandi oriden - om hon nu är i fas till unghästtestet - det vet man ju inte heller :p

Hur har ni andra gjort med skoningen på era 3-åringar. Kandi är än så länge oskodd eftersom hon inte är inriden. Vilket är bäst, visa hästen oskodd eller skodd?

/Lizzie
Lycka är skodd fram för hon var så öm på grus. Trots bra hovar. På visningen vill jag ha henne skodd ifall det är halt gräs (broddar) eller grusigt. Brukar alltid vara utomhus och man vill ju få fram traven. Ser dock inget behov av bakskor förrän hon går så mycket att hovarna slits för snabbt.
 
Hur har ni andra gjort med skoningen på era 3-åringar. Kandi är än så länge oskodd eftersom hon inte är inriden. Vilket är bäst, visa hästen oskodd eller skodd?
Min -14 är oskodd.
Jag vet inte om ägaren tänker sko henne nu, i så fall gissar jag att dte bara blir fram. Ska man visa skodd är det nog bra att sko ett tag innan så det inte blir ovant för dom på själva visningen
 
Min -14 är oskodd.
Jag vet inte om ägaren tänker sko henne nu, i så fall gissar jag att dte bara blir fram. Ska man visa skodd är det nog bra att sko ett tag innan så det inte blir ovant för dom på själva visningen

Min hovslagare sa att vill jag visa hästen skodd så ska den helst visas skodd omgång två. Så himla kul nu att min hovis inte svarar på SMS och verkar gått under jorden. Det är alltid samma problem - behöver jag få tag på hovis mellan inbokade hovisbesök - då är det förbannat trögt. Inte heller första hovisen som beter sig på det sättet. Om man skickar iväg ett SMS "hej! har du tid att sko min häst i vecken" - varför kan man inte skicka ett enkelt svar ja eller nej. :cool:

Inte helt enkelt att få tag på en helt ny hovis heller då alla är helt fullsmetade med jobb. Lutar nog åt att jag får visa henne oskodd....

/Lizzie
 
Här går inridningen trögt, mest för att det visat sig att min beridare har alldeles för lite tid. Hon är jätteduktig, men det spelar ju ingen roll när vi inte kommer någonstans. Så i lördags tyckte beridaren att jag ska leta reda på någon annan som kan rida in Kandi - så här 2 månader innan unghästtestet - får lite panik... Jag har ju lite kontrollbehov och vill inte lämna iväg hästen en månad utan att ha koll på hur inridningen framskrider.

Jag hade en tjej på gång (som driver eget företag med inridning och tillridning), men som tackade nej när hon fick kolla på en film där Kandi bockade iväg när min beridare hängde med foten i stigbygeln. Hästen gjorde ingen stor grej, och min beridare tycker inte heller att Kandi är jobbigare än andra hästar. Utan det handlar uteslutande om att det behövs mer intensiv träning än vad hon kan göra de närmaste veckorna.

Så i värsta fall får jag visa Kandi oriden - om hon nu är i fas till unghästtestet - det vet man ju inte heller :p

Hur har ni andra gjort med skoningen på era 3-åringar. Kandi är än så länge oskodd eftersom hon inte är inriden. Vilket är bäst, visa hästen oskodd eller skodd?

/Lizzie
Vad tråkigt att de inte haft tid med henne! Du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig utan att du behöver skicka iväg henne då? Utifrån dina inlägg här verkar hon ju inte särskilt komplicerad.

Angående skor så när jag visade Kexets mamma så skodde jag henne under vintern på grund av halkan och upptäckte att hon rörde sig bättre med skor än utan. Hade inte upplevt henne som ömfotad över huvud taget innan men med skor fick hon lite extra tryck i steget så då valde jag att behålla henne skodd även över treårstestet. Och som Cirkus sade är det bra att de får ha skor ett tag innan. Jag skulle testa att sko nu och se om det gör någon skillnad och sen ta ställning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp