Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och just ja! På tisdag flyttar jag hem och på lördag nästa vecka flyttar Kexet till sitt nya stall! Så snart kan vi också sätta igång med inridning så smått! Blir inget treårstest för oss eftersom Kexet ska få låång tid på sig med igångsättning och inridning nu efter operationen. Men det ska bli så underbart att äntligen få ta hand om henne igen och låta henne gå i stor hage med kompisar :bump:
 
Vad tråkigt att de inte haft tid med henne! Du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig utan att du behöver skicka iväg henne då? Utifrån dina inlägg här verkar hon ju inte särskilt komplicerad.

Angående skor så när jag visade Kexets mamma så skodde jag henne under vintern på grund av halkan och upptäckte att hon rörde sig bättre med skor än utan. Hade inte upplevt henne som ömfotad över huvud taget innan men med skor fick hon lite extra tryck i steget så då valde jag att behålla henne skodd även över treårstestet. Och som Cirkus sade är det bra att de får ha skor ett tag innan. Jag skulle testa att sko nu och se om det gör någon skillnad och sen ta ställning.

Nä, Kandi är inte ett dugg komplicerad. Jag har kollat med en av de ridlärare som jag tränat extra för, hon har en egen unghäst i samma ålder, ifall hon kan hjälpa mig. Fick då frågan hur snäll är hästen.

Jag tycker hon är snäll. Min beridare tycker hon är snäll. Hur någon annan definierar som snäll unghäst är svårt att veta. Så jag sa att hon får prova själv. Alltså åkte vi in till ridskolan igår och så kom min gamla ridlärare och hälsade på Kandi och fick själv hantera henne.

Det var första gången som vi åkt till detta ridhuset. Första gången ever som det är andra hästar i ett ridhus samtidigt med Kandi. Det var en pågående ridlektion i ena halvan av ridhuset, det var privatryttare som red fram sina hästar och så var det folk som rörde sig på "läkataren"

En riktigt rejäl omgång miljöträning med andra ord. Både för häst och matte :D

Och ridlärarens reaktion är denna - hästen är ju supersnäll och hur lätthanterlig som helst. Vad är problemet?


När en av privathästarna började galoppera då tyckte Kandi att det blev lite otäckt, men hon gjorde inget mer än travade på stället med svansen rakt upp - hon var SÅÅÅ duktig :love:

I morgon ska vi åka in igen och då kl 20 på kvällen = garanterat tomt i ridhuset och så ska min fd ridlärare testa att longera med sadel etc.

/Lizzie
 
Vi tömkörde ikväll för första gången med sällskap på ridbanan. Superbra träning så jag kastade på grejerna så vi skulle hinna innan de andra avslutade. :D Hon skötte det superfint. Blev lite sur en gång, och så vill hon ju ibland dra till grinden, så det andra ekipaget fick ha ögonen med sig så vi inte krockade. Men hon skötte sig grymt bra, de andra galopperade mycket och banan är inte så stor. Vi travade också en del och hon fick trava över en bom för första gången. Första omgången blev hon paff och hoppade över den. :D

Känns jättekul, vill verkligen träna upp hennes styrka nu! Hon är så smart, arbetsvillig, lagom busig med en räv eller tre bakom örat. Så grymt kul häst! Hon gick direkt fram till en stor lövpåse som en i stallet använder till hö. Hennes kommentar var att det tog hennes häst tre dagar att våga nosa på den. Lycka gick fram och stoppade huvudet i den direkt. :p

Ser framför mig att vi kan göra precis vad som helst. Hoppa, dressyra, rida trail, köra vagn och redskap, dra hem ved, åka släde... även åka/rida i samhället vilket är min långsiktiga plan/dröm. Åka och lämna familjen i kyrkan på julottan med bjällror. Vi pushar sista ca 2 veckorna på renoveringen nu så hästen går verkligen på sparlåga. Så snart vi är inflyttade ska jag låta den här inspirationen bara flöda! :love:
 
Är jättesugen på att köpa en sadel! :D Tänkte testa samma som jag hade på min förra nordsvensk, en Wintec hoppsadel. De är lite lika i ryggen och ser väl ut som nordsvenskar gör mest - ingen direkt manke, lite svängd, rakare vid arbete. Generaliseringar men ändå. :p Man får ju börja nånstans! Vad har ni andra för sadlar, hopp eller dressyr? :)
 
Är jättesugen på att köpa en sadel! :D Tänkte testa samma som jag hade på min förra nordsvensk, en Wintec hoppsadel. De är lite lika i ryggen och ser väl ut som nordsvenskar gör mest - ingen direkt manke, lite svängd, rakare vid arbete. Generaliseringar men ändå. :p Man får ju börja nånstans! Vad har ni andra för sadlar, hopp eller dressyr? :)

Till min gamla häst (polskt varmblod) har jag en Passier Optimum dressyr och en Passier PSL hopp. Hon är tämligen rak i ryggen, och har även en liten karprygg. Till Kandi har jag i dagsläget en Passier PSL hoppsadel från 1979 som används till sadelvänjningen. Den ligger inte optimalt på henne. Jag provade Oktawias sadlar för några dagar sedan - med tjock fårskinnspadd så ligger de som smäck på Kandi. Så behöver jag köpa någon mer sadel kommer det bli av samma typ som jag redan har. Kandi har också ganska rak rygg.

Jag personligen tycker att Passiersadlarna är fantastiska. Jag rider på ridskola en gång i veckan och jag tar med mig min dressyrsadel och den ligger bra på flera av ridskolehästarna, allt från den moderna sporthästen, till mer modell tunna ;-).

/Lizzie
 
Här är det sparlåga ännu pga renovering men igår luftade jag henne på ridbanan i alla fall. Fint med unghästar, vila gör så gott! Longeringen har landat i huvudet så det är bara att ställa sig och longera. Nästa steg är att byta varv utan att hon kommer in till mig samt galopp på volt. :) Löslongering börjar gå bra men hon drar mot utgången och stannar där. Satte upp hinderstöd som stopp och då gick det bättre. Det ligger en upphöjd bom på banan som hon får trava lite över också, nästa steg där är löshoppning. Kommer nog gå prima! Slog mig igår att jag kan plocka ut hästen och jobba med henne utan betänkligheter - hon är så himla snäll och fin och trevlig nu. :heart Jag kan jobba med henne och sen gå vidare till nästa grej utan att vara helt slut mentalt eller psykiskt som det var i början.

I helgen utlovas fantastiskt vårväder med sol och varmt. Ska passa på att både motionera häst och renovera men kan nog inte få någon hjälp så vi får väl fortsätta med våra skaklar. Inte fel att befästa det mer fast jag hellre hade åkt vagn (eller ridit). Hoppas ni andra har det gött i vårsolen. :)
 
I går bestämde jag mig för att jag förmodligen kommer skippa 3-årstestet. Min beridare har hoppat av efter att ha longerat och hängt på Kandhar i 4 månader. Jag har fått tag på en annan duktig tjej som ska hjälpa mig med inridningen, men nu stupar det på att vi inte får till stallplats i privatstallet vid hennes arbetsplats. Vi har fått klartecken från verksamhetschef att hyra en box i andra hand under en månad. Hyresgästen betalar för tillfället kallhyra då den är utan häst, dock vill personen inte hyra ut boxen. Inte mycket att göra. Tjejen som ska hjälpa mig jobbar som ridlärare, vilket innebär att hon arbetar när jag är ledig. Så ska hon har möjlighet att sköta inridningen behöver hon ha tillgång till Kandhar dagtid. Jag arbetar rak vecka och kan inte köra fram och tillbaka till ridhuset under dagtid, även om det inte är långt att åka.

Visst skulle jag kunna vissa Kandahar utan att hon rids, men problemet är löshoppningen. Det är 4,5 veckor kvar till 3-årstestet och hon har löshoppats 2 gånger. Första beridaren har hela tiden sagt att hon hade en plan och att vi skulle dra igång löshoppningen mer aktivt under mars. Av vilket det inte blev någonting alls.

Känns som om det bara är att lägga ner alltihop... :banghead:

/Lizzie
 
Det finns ju treårstest på flera ställen. Min förening har på Strömsholm första helgen i juli.

Vad är det som gör att ingen suttit upp på henne?
 
@lizzie Men vad trist att beridaren bara hoppar av! Och inte har gjort vad den har lovat. Finns det någon särskild anledning? Förstår att du är less!
 
Vi harvade ridbanan igår. :love: Hon har varit lite smådryg sista tiden, kan inte stå stilla, ska bara ha gräs, skitsur att borsta pga fällning. I helgen gick det inte att spänna för eller av själv och i stallet smet hon när jag precis spänt upp selen, sprang in i boxen och drog av sig selen och trampade runt. Har fått sätta lite gränser igen och nu sista dagarna har hon nog förstått att man kanske inte får bete sig hur som helst. Ridbanan harvade hon som ett proffs. Stod som ett ljus vid anspänning och frånspänning. Precis innan var det galopp, bus, spark och stegringar i hagen med kompisen. Så hon varvade ner väldigt fint till det lågintensiva och malande harvandet.

IMG_20170404_213729_zpsqvcfcddl.jpg
 
@Chili Beridare angav att det berodde på dåligt med tid. Jag visste att hon skulle ha dåligt med tid framåt våren, men jag har räknat med att Kandahar då skulle vara inriden.

Att få tag på en ny beridare hux flux, som dessutom ska fortsätta ett arbete någon annan påbörjat - det har fasen inte varit lätt... :crazy:

/Lizzie
 
Det finns ju treårstest på flera ställen. Min förening har på Strömsholm första helgen i juli.

Vad är det som gör att ingen suttit upp på henne?

Tack för inputen! Så långt har jag inte ens tänkt!!!

Jag vet inte varför beridaren inte suttit upp på Kandi. Hon har hängt och hängt och hängt. Vid varje under februari så sas det "nästa gång kan jag sitta upp" - men så blev det inte. Dessutom så försökte jag boka in 4 tillfällen i veckan, men när jag kollar i backspegelen så blev det bara två ggr/vecka under jan-feb. Eftersom vi har bokat vecka för vecka så var det inte förrän i början av mars som jag började bli lite stressad över att det inte hände något...

/Lizzie
 
Tack för inputen! Så långt har jag inte ens tänkt!!!

Jag vet inte varför beridaren inte suttit upp på Kandi. Hon har hängt och hängt och hängt. Vid varje under februari så sas det "nästa gång kan jag sitta upp" - men så blev det inte. Dessutom så försökte jag boka in 4 tillfällen i veckan, men när jag kollar i backspegelen så blev det bara två ggr/vecka under jan-feb. Eftersom vi har bokat vecka för vecka så var det inte förrän i början av mars som jag började bli lite stressad över att det inte hände något...

/Lizzie

Det låter lite underligt faktiskt. Har hon sadeltvång eller något?
Jag har hängt på mina egna några gånger och därefter har man suttit upp. Den ena satt jag upp på själv och den andra satt en annan på första gången, och det har varit helt okomplicerat. Har man vettig hjälp är det inte så komplicerat.
 
Min skrutta är ju hemma från vintervilan sen någon vecka. Ägaren har ridit på henne, för första gången utan att hjälp att sitta upp. Hon är longerad - tydligen var det väääldigt kul så hon bockade järnet. Och hon är löshoppad - jag har fått en filmsnutt och det ser riktigt bra ut, mer styrka så blir det toppen
 
Lizette gar åkt till beridare nu. Vi mätte henne till 172 cm innan hon åkte :eek: och hon har låååånga ben. Jättefin i kroppen och väldigt proportionerlig. Men lite grov :D för avelsmålet dvs. Fortfarande inga problem att lasta och köra :up: Skönt!

Skall ta lite film när vi åker och tittar på henne om några veckor.
 
Det låter lite underligt faktiskt. Har hon sadeltvång eller något?
Jag har hängt på mina egna några gånger och därefter har man suttit upp. Den ena satt jag upp på själv och den andra satt en annan på första gången, och det har varit helt okomplicerat. Har man vettig hjälp är det inte så komplicerat.

Nej, hästen har inte sadeltvång. Det tog lång tid innan beridaren ens longerade med sadel, och då utan stigbyglar. Visst ska man ta det i hästens takt när det gäller inridning, och jag tror att det blev för långt mellan varje träningspass och vi fick börja om från början hela tiden.

Nåt hästen kan nu är att bli longerad i alla fall. Min nya beridare har testat att longera med neddragna stigbyglar och det var inga problem. Kandahar tittade lite, sparkade bakut en gång, men sedan kom hon till arbete. Min nya beridare tycker att Kandahar är hur okomplicerad som helst, och ser inga problem med att rida in hästen.
 
Nej, hästen har inte sadeltvång. Det tog lång tid innan beridaren ens longerade med sadel, och då utan stigbyglar. Visst ska man ta det i hästens takt när det gäller inridning, och jag tror att det blev för långt mellan varje träningspass och vi fick börja om från början hela tiden.

Nåt hästen kan nu är att bli longerad i alla fall. Min nya beridare har testat att longera med neddragna stigbyglar och det var inga problem. Kandahar tittade lite, sparkade bakut en gång, men sedan kom hon till arbete. Min nya beridare tycker att Kandahar är hur okomplicerad som helst, och ser inga problem med att rida in hästen.

Skönt att höra att det går bra! Alla unghästar är ju inte lika även om de inte har "problem" med något. Hon är ju väldigt vacker och blir säkert en trevlig ridhäst. Såg pappan live förra året, väldigt fin häst som man själv skulle vilja sitta på :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp