Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt att höra att det går bra! Alla unghästar är ju inte lika även om de inte har "problem" med något. Hon är ju väldigt vacker och blir säkert en trevlig ridhäst. Såg pappan live förra året, väldigt fin häst som man själv skulle vilja sitta på :)

Åh, lyllos dig som sett pappan live. Jag dregglar över de videofilmer som finns :D.

Mamma Kantate Dyrhave har fått 3 avkommor innan Kandahar - dregglar över de filmerna också :D

Viktigast för mig nu är att hon i alla fall blir inriden innan sommaren och så inriktar vi oss på unghästtest lite längre fram än det i maj. Får skjuta på det inplanerade sommarbetet, men det får gå det också.

/Lizzie
 
Nej, hästen har inte sadeltvång. Det tog lång tid innan beridaren ens longerade med sadel, och då utan stigbyglar. Visst ska man ta det i hästens takt när det gäller inridning, och jag tror att det blev för långt mellan varje träningspass och vi fick börja om från början hela tiden.

Nåt hästen kan nu är att bli longerad i alla fall. Min nya beridare har testat att longera med neddragna stigbyglar och det var inga problem. Kandahar tittade lite, sparkade bakut en gång, men sedan kom hon till arbete. Min nya beridare tycker att Kandahar är hur okomplicerad som helst, och ser inga problem med att rida in hästen.
Skönt att du fick tag på en ny och att det verkar gå bra!
Jag har raggat tag i en duktig vän som får hjälpa mig med finliret vid inridningen. Sitta in och börja lite kan jag göra själv men någon duktigare får gärna lära in rätt hjälper (och lära mig, hej ringrostig :o). Tänker mig att vi gör det under sommaren. Är jättesugen på att rida. :)
 
Det visade sig att det inte löste sig med boxplats där vi tänkt att Kandi kunde stå uppställd ett tag. Så tjejen som skulle hjälpa mig fick tag på en annan unghästberidare som är duktig. Så igår fick jag äntligen fått iväg Kandi till ett inridningsstall. Inridningsstallet är att det ligger endast 5 km från mig så det är inte långt att åka när jag spana hur det går :).

Förhoppningsvis så har jag snart en inriden liten fröken :D

/Lizzie
 
Det visade sig att det inte löste sig med boxplats där vi tänkt att Kandi kunde stå uppställd ett tag. Så tjejen som skulle hjälpa mig fick tag på en annan unghästberidare som är duktig. Så igår fick jag äntligen fått iväg Kandi till ett inridningsstall. Inridningsstallet är att det ligger endast 5 km från mig så det är inte långt att åka när jag spana hur det går :).

Förhoppningsvis så har jag snart en inriden liten fröken :D

/Lizzie

Jag kommer inte alls snart ha en liten inriden fröken...

Inridningsstallet där jag lämnade Kandi igår, ringde på em idag. Det hade gått jättebra att longera fröken ett pass. Sedan blev hon duschad (första gången och det gick jättebra), men så såg tjejen något konstigt i pälsen.

Kandi har löss :arghh::arghh::arghh::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:

Så hon är hemma igen och ikväll ska all utrustning och kliställena i boxarna tvättas. Jag har köpt en luskam och så får jag gå igenom alla tre hästarna :cautious:. Frontline i spray fanns inte på Apoteket, men jag har ultra shield hemma så det får funka så länge.

Blir så djävla trött.... :banghead::banghead:

/Lizzie
 
Jag kommer inte alls snart ha en liten inriden fröken...

Inridningsstallet där jag lämnade Kandi igår, ringde på em idag. Det hade gått jättebra att longera fröken ett pass. Sedan blev hon duschad (första gången och det gick jättebra), men så såg tjejen något konstigt i pälsen.

Kandi har löss :arghh::arghh::arghh::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:

Så hon är hemma igen och ikväll ska all utrustning och kliställena i boxarna tvättas. Jag har köpt en luskam och så får jag gå igenom alla tre hästarna :cautious:. Frontline i spray fanns inte på Apoteket, men jag har ultra shield hemma så det får funka så länge.

Blir så djävla trött.... :banghead::banghead:

/Lizzie
vart bor du? Jag har switch kvar liggandes (södra stockholm) som du skulle kunna få och behandla med om din veterinär inte vill skriva ut? Fungerade jätte bra för oss när vi hade löss i stallet :)
 
vart bor du? Jag har switch kvar liggandes (södra stockholm) som du skulle kunna få och behandla med om din veterinär inte vill skriva ut? Fungerade jätte bra för oss när vi hade löss i stallet :)

Tack snälla! Dock bor jag strax väster om Örebro, så det är en bit från Stockholm. Ska ringa min vette i morgon och höra.

Vi hittade i alla fall nåt som är en lus på Kandi ikväll. Det rörde på sig i alla fall... De andra två hittade vi ingenting på, men alla tre är i alla fall insprayade med Ultra shield nu. Husse var snäll och skurade boxarna under tiden som jag borstade och kollade igenom hästarna.

Tyvärr är jag lite handikappad för tillfället. I lördags så snubblade jag på vägen in i stallet och dök helt handlöst i betonggolvet. Klarade mig från hjärnskakning och bruken hand. Näsan höll, tänderna är kvar och glasögonen höllDock rejält jack i huvudet och är sydd med 13 stygn. Min högerhand är blå och svullen pga mjukdelskada. Lite svårt att hålla i borsten, men att skura funkade ännu sämre.

Känns som om det är dags att krypa ner i sängen, dra över sig täcket och gå i ide ett tag :down:

/Lizzie
 
Är du säker på att det är löss?
Våra hästar fick pälsätare förra våren. Det gick lätt att bli av med dem, men jag minns inte vad medlet som användes hette.
 
Jag kommer inte alls snart ha en liten inriden fröken...

Inridningsstallet där jag lämnade Kandi igår, ringde på em idag. Det hade gått jättebra att longera fröken ett pass. Sedan blev hon duschad (första gången och det gick jättebra), men så såg tjejen något konstigt i pälsen.

Kandi har löss :arghh::arghh::arghh::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:

Så hon är hemma igen och ikväll ska all utrustning och kliställena i boxarna tvättas. Jag har köpt en luskam och så får jag gå igenom alla tre hästarna :cautious:. Frontline i spray fanns inte på Apoteket, men jag har ultra shield hemma så det får funka så länge.

Blir så djävla trött.... :banghead::banghead:

/Lizzie
Förstår din känsla... Jag var inne på kliniken för en dryg månad sedan för att operera min ett åring, hon hade visst också löss... Men kunde köpa switch på plats och hästen kallas numera för lusen!
 
Tack snälla! Dock bor jag strax väster om Örebro, så det är en bit från Stockholm. Ska ringa min vette i morgon och höra.

Vi hittade i alla fall nåt som är en lus på Kandi ikväll. Det rörde på sig i alla fall... De andra två hittade vi ingenting på, men alla tre är i alla fall insprayade med Ultra shield nu. Husse var snäll och skurade boxarna under tiden som jag borstade och kollade igenom hästarna.

Tyvärr är jag lite handikappad för tillfället. I lördags så snubblade jag på vägen in i stallet och dök helt handlöst i betonggolvet. Klarade mig från hjärnskakning och bruken hand. Näsan höll, tänderna är kvar och glasögonen höllDock rejält jack i huvudet och är sydd med 13 stygn. Min högerhand är blå och svullen pga mjukdelskada. Lite svårt att hålla i borsten, men att skura funkade ännu sämre.

Känns som om det är dags att krypa ner i sängen, dra över sig täcket och gå i ide ett tag :down:

/Lizzie
Men vilken otur ni har hela tiden! :( Förstår att du blir alldeles matt och så ramlar du och slår dig! Vilken himla tur att det inte blev värre än det blev. Du får vila och ta hand om dig och hoppas ni får ordning på lössen. Min dam hade ju hovskabb förra vintern vilket var ett jäkla aber, löss ska väl åtminstone vara lättare att bli av med. :) Kram till dig!
 
Jag ska ev köra upp till Ikea någon av dom närmaste dagarna och har 2 flaskor frontline om du kan möta upp mig så löser det sig (bor norr om Mariestad ) men Marieberg är ju närmare

Tack för erbjudandet :)

Jag har fått tag på min veterinär och han har licens på något som heter Top spot on stronger som jag fått recept på. Ska hämta ut det i morgon så jag kommer ha medicin så vi klarar oss.

Igår så skurade sambon boxarna där hästarna kliat sig, dock så tyckte veterinären att vi ska ta ut bäddarna och vircona också. Jippii - vet vad vi har att göra så här inför påskhelgen...

/Lizzie
 
Men vilken otur ni har hela tiden! :( Förstår att du blir alldeles matt och så ramlar du och slår dig! Vilken himla tur att det inte blev värre än det blev. Du får vila och ta hand om dig och hoppas ni får ordning på lössen. Min dam hade ju hovskabb förra vintern vilket var ett jäkla aber, löss ska väl åtminstone vara lättare att bli av med. :) Kram till dig!

Usch! Hovskabb är inte kul någonstann. Fick du raka bort hovskägget??

/Lizzie
 
@lizzie - usch stackare. Hoppas du kryar på dig snart och att löss/pälsätare försvinner snabbt! Vi hade pälsätare på en häst (islänning) för något år sedan och det var lätt att bli av med. Vi hade switch som vi behandlade med - en gång. Hoppas det går lika fort för er!
 
Usch! Hovskabb är inte kul någonstann. Fick du raka bort hovskägget??

/Lizzie
Ja jag rakade bort hovskägget + halsen då hon kliade även under manen. Behandlade med ett speciellt schampo som ska rensa ur hårsäckarna och sedan en lösning med sulfat (kalciumsulfat?) som ser ut som jodopax och luktar fis. :p Det var effektivt men drygt då behandling skulle göras 1 gång i veckan, samt att hon hade mugg som skulle behandlas med tvätt och smörj var 2-3 dag. Är mycket glad att den här vintern löpt på lite smidigare.
 
Det visade sig att preparatet som min vette skrev ut i går var restnoterat på obestämd framtid. Dock fick jag hjälp hos Evidensia hästklinik i stan, och fick köpa ut en dunk Switch hos dem. Mycket tacksam över att det gick att lösa smidigt och jag inte behövde komma in med lushästen.

Nu är matte lusfattig *ha ha* för flaskan var allt annat än billig :angel:.

Kusarna ska behandlas ikväll och lusdjävlarna ska döden dö :devil:. Jag håller på för fullt med att tvätta igenom utrustningen - fan vad mycket hästprylar jag har... :idea:

/Lizzie
 
Idag fick tösen galoppera på töm för första gången. :) Så kul att vi kommit lite längre nu och hon verkae ha jättekul. Men att svänga går väl sådär, i höger varv är det nästan omöjligt att passera grinden utan att studsa och bli sur. :p Men vilken fin galopp i vänster varv, så det här ska vi få ordning på!

Hon har helt klart svårare för sig i höger varv. Tips på hur jag kan göra i den fortsatta träningen? Allt är ju väldigt basic, vi försöker oss på volter, serpentiner, enstaka bommar och halter. Ffa drar hon till grinden om vi är på den bortre volten i höger varv. Tänkte hjälpa henne genom tömkörning i skogen, runt träd och mycket klättring. Tar gärna tips på övningar vi kan göra där som kan hjälpa henne att bli mer liksidig och stärka bakkärran inför fortsatt galopparbete. :)

Hon börjar för övrigt bredda sig nu! Fin runda och go rumpa. La på en Bates med xvid bom ikväll, den var nära på för smal. :banghead: O_o :o Det här kan ju bli kul...
 
Harvade ridbanan igår. :)
IMG_20170414_180333_zps92plumpt.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp