Bukefalos 28 år!

Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
men fy @Narcissa hoppas att det går bättre snart för din lille...

Med vår så går det bara fint, han växer som han skall... Lite vinglig, men han är ju bara 3 dagar gammal, med långa ben ;)
Han har nu fått sitt namn: Vividus QRE! Vividus betyder eldig, vilket vi tyckte var väldigt passande med tanke på hans färg och alla valborgseldar som brann den dagen :D

Lite bilder från dagen...
vividus5_zpstpn86ngq.jpg

vividus6_zpsl8tx22lp.jpg

vividus7_zps0khr2hkd.jpg
 
Tack!
Tyvärr går det sådär för honom. Han är i Helsingborg nu. Han är förstoppad. Trots att han släppte all avföring som han skulle.

Uppenbart har han ju inte fått ut bajset som han skulle.... Hoppas verkligen det går bra och att ni får hem honom så fort som möjligt


@hyperff vilket fint feminint huvud :)
 
Uppenbart har han ju inte fått ut bajset som han skulle.... Hoppas verkligen det går bra och att ni får hem honom så fort som möjligt

Han har eventuellt åkt på en ruptur i urinblåsan. UL var bra men inte blodprovet. Känns som att jag inte får hem mitt fina föl.
 
Han har eventuellt åkt på en ruptur i urinblåsan. UL var bra men inte blodprovet. Känns som att jag inte får hem mitt fina föl.

Det misstänktes på våran då hon fick akut magont trots att hon tycktes bajsa som hon skulle under sina första timmar. De både petade och stack överallt men hittade ingenting - Fick ett lavemang och blev genast bättre. Var mot förmodan förstoppad.

Det tråkiga i vårt fall var att ett klyx kunde förhindrat hela situationen. Min mor som var hemma fick lite panik, och ingen av veterinärerna hemma eller på sjukhuset frågade ens om hon fått klyx/microlax utan de gick direkt på att tro att det var urinblåsan som spruckit.

Nu behöver det ju inte alls vara samma situation för dig, men det jag ville säga var att trots att det ser väldigt mörkt ut behöver det inte vara det. Förhoppningsvis :)
 
Pratade med veterinären för ett tag sedan. De har gjort UL som visade en bra blåsa men blodprovet visade att något är vajsing. Plus att han har en svullnad framför skapet.
Han blir kvar i Helsingborg ett tag till... trist.
 
Det blev ett stoföl!
Jag som trott så benhårt på en liten hingst ;)

Hon kommer bli mörkbrun som sin mamma, stjärn och fyra vita. Hon är jättepigg.
Mamma var lite medtagen eftersom ungen både var stor och ena frambenet hade fastnat, bästa fölmorskan lägesrättade och pluff så var hon ute. Sen låg mamma så länge att vi mjölkade ur 1.75 dl superråmjälk och gav den lilla, lillan sket liggande sen skulle hon UPP. Hon kom upp på benen och moderkakan släppte när stoet låg ner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 171
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
17 18 19
Svar
363
· Visningar
39 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp