Bukefalos 28 år!

Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mätte Drutten idag, han har bara växt en halv centimeter över sommaren och är nu 158cm.
Däremot så har han breddat sig rejält, skönt att han avstannat lite på höjden, har varit nervös över att han skulle bli en riktig bjässe.. Även om jag är lång så trivs jag bättre med att sitta på mindre hästar.
Han ser ganska jämn ut i kroppen också tycker jag.

Ska bli intressant att se vad som händer efter kastreringen, om han börjar växa igen eller fortsätter biffa till sig :)
Kul att kunna gå tillbaka här och se hur han vuxit, ska mäta lillasyster vid samma tider och jämföra deras utveckling :)
 
Hur mkt äter era småttingar nu? Räknar ni foderstat åt dom?

Mini äter endast 3-4 kg torrt hösilage under natten, dagtid ute gissar jag på att han får i sig kanske 5-6 kg. Om jag minns rätt så är värdene 5,7 MJ och 60 smrp per kg foder. Dvs. han behöver stödfodras med krafftfoder utöver grovfodret. Vad ger ni era? Jag skulle vilja ge lucern, men känns som att det blir på tok för mkt protein.... just nu får han betfiber och ett avelsfoder (som även det har rätt mycket protein, funderar på att byta). Har möjlighet att lägga till havre och/eller olja för att få upp energiinnehållet.

Iom att han mest sannolikt kommer flytta inom en månad, så vore det skönt om han kunde gått upp en del i vikt innan flytten...
 
Min åring går på lösdrift. Äter väl ca 12 kg hösilage per dygn.
Får ca 1 kg havre och ett kg betfor om dagen. Är rund och fin.
 
Hur mkt äter era småttingar nu? Räknar ni foderstat åt dom?

Mini äter endast 3-4 kg torrt hösilage under natten, dagtid ute gissar jag på att han får i sig kanske 5-6 kg. Om jag minns rätt så är värdene 5,7 MJ och 60 smrp per kg foder. Dvs. han behöver stödfodras med krafftfoder utöver grovfodret. Vad ger ni era? Jag skulle vilja ge lucern, men känns som att det blir på tok för mkt protein.... just nu får han betfiber och ett avelsfoder (som även det har rätt mycket protein, funderar på att byta). Har möjlighet att lägga till havre och/eller olja för att få upp energiinnehållet.

Iom att han mest sannolikt kommer flytta inom en månad, så vore det skönt om han kunde gått upp en del i vikt innan flytten...
Vi har analyserat hö och uträknad foderstat. Unik får 9 kg hö, 100 g mineraler, 10 g salt, 10 g b-vitamin och 20 g e-vitamin. Dessutom får han 2 nävar Krafft protein pluss bara för att ha något att blanda det med.
Nu börjar det bli dags att gå över på hösilage och jag har börjat blanda in det med höet. Jag har inte analysen på hösilaget ännu så tills jag har det får han samma hinkmat.
 
Vi har analyserat hö och uträknad foderstat. Unik får 9 kg hö, 100 g mineraler, 10 g salt, 10 g b-vitamin och 20 g e-vitamin. Dessutom får han 2 nävar Krafft protein pluss bara för att ha något att blanda det med.
Nu börjar det bli dags att gå över på hösilage och jag har börjat blanda in det med höet. Jag har inte analysen på hösilaget ännu så tills jag har det får han samma hinkmat.

Hur många MJ ligger han på i dygnet? Tycker du han är i lagom hull?
 
Hur många MJ ligger han på i dygnet? Tycker du han är i lagom hull?
Han får 73 MJ och jag tycker att han är rund och fin. Enligt programmet ska han ha 64,8 så han får lite extra. Så här ser han ut:
I3593593W349H507V20161014T103217Z.jpeg

Märklig vinkel så han ser lite taxbent ut.. :p
Men hullet syns ju i alla fall!
 
Försökte lägga upp från instagram men lyckades inte, lyckas inte heller från facebook. Någon som vet hur man gör?
 
Jag får upp din bild här, @Emiro ? Han ser mkt fin ut i hullet!

Jag har gissat på at Mini ska ha nånstans mellan 75 och 100 MJ, så då är jag nog inte helt fel ute (iom att han är hingst och lite mager just nu). :idea::)
 
Min tjej äter c:a 7 kg hö om dagen, jag har öppnat upp hagen så de har högt gräs (gammalt/ nytt) att käka och halm.
Så snart höt är slut ska de få hösilage och eftersom det börjar bli kallare så kommer jag få öka på rätt mycket troligen. Får vänta på analys!

Hon blir en liten storhäst och lägger på sig rätt lätt.
 
Kastreringen verkar ha gått bra för Drutten, något förhöjd temp på morgonen när han är som mest svullen, men inget anmärkningsvärt. Motionerar honom 3-4 gånger om dagen så såret dränerar ordentligt, han står gärna mest och äter i sin utebox i hagen hela dagarna så han rör sig inte överdrivet mycket när han är ute.. Hoppas på att allt fortsätter gå bra, efter sommarens skador känns det som vi förtjänar lite medvind nu.

Liten filmsnutt finns på instagram men lyckas inte klippa in den här..
 
Kastreringen verkar ha gått bra för Drutten, något förhöjd temp på morgonen när han är som mest svullen, men inget anmärkningsvärt. Motionerar honom 3-4 gånger om dagen så såret dränerar ordentligt, han står gärna mest och äter i sin utebox i hagen hela dagarna så han rör sig inte överdrivet mycket när han är ute.. Hoppas på att allt fortsätter gå bra, efter sommarens skador känns det som vi förtjänar lite medvind nu.

Liten filmsnutt finns på instagram men lyckas inte klippa in den här..

Vad heter du/Drutten på instagram? :) Har fått mig konto nu så tänkte börja följa er andra här inne... @Emiro hade väl insta med, vem flera?
 
De flesta bilderna jag lägger ut på honom är med hashtag "dagensdrutt", mitt konto är inte bara häst, det är ganska mycket annat trams också, men jag heter kimpulsiv :) vad heter du?

Aha, håller på att lära mig hur jag följer hashtaggar och sådant. Jag heter ingvildkwr, brukar hashtagga bilder på hästarna med #stallinfra. :) Har inte så många bildar än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: jemeni
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
800
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
35 863
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp