Bukefalos 28 år!

Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min plutt har hittills bott en VECKA på kliniken nu, först släppte vi av honom för röntgen (gick bra!) på måndagen, sen skulle kastrering ske på morgonen dagen efter (klapphingst), men då kom det in en buköppning så han fick vänta, vet var inte där dagen efter, sen kastrerades han på torsdagen, dagen efter feber och fick inte åka hem, dagen efter penicillinchock och fick inte åka hem, idag feberfri och får hämtas ikväll efter 20.00, vilket är lite sent för oss som bor 2 timmar bort, så hämtas måndag. Halleluja...
 
Min plutt har hittills bott en VECKA på kliniken nu, först släppte vi av honom för röntgen (gick bra!) på måndagen, sen skulle kastrering ske på morgonen dagen efter (klapphingst), men då kom det in en buköppning så han fick vänta, vet var inte där dagen efter, sen kastrerades han på torsdagen, dagen efter feber och fick inte åka hem, dagen efter penicillinchock och fick inte åka hem, idag feberfri och får hämtas ikväll efter 20.00, vilket är lite sent för oss som bor 2 timmar bort, så hämtas måndag. Halleluja...

Men fy så trist, hoppas det går fortsatt i rätt riktning för er!
 
Min plutt har hittills bott en VECKA på kliniken nu, först släppte vi av honom för röntgen (gick bra!) på måndagen, sen skulle kastrering ske på morgonen dagen efter (klapphingst), men då kom det in en buköppning så han fick vänta, vet var inte där dagen efter, sen kastrerades han på torsdagen, dagen efter feber och fick inte åka hem, dagen efter penicillinchock och fick inte åka hem, idag feberfri och får hämtas ikväll efter 20.00, vilket är lite sent för oss som bor 2 timmar bort, så hämtas måndag. Halleluja...

Men usch då, stackarn! :( Hoppast allt flyter på utan fler problem nu!

Var det någon speciell anledning till att han röntgades, eller bara en rutinkoll?
 
Som tur är så är han otroligt snäll och trevlig att hålla på med och enligt uppgift har han varit vid väldigt gott mod, alla gillar honom, så han verkar inte ha lidit av att bo kvar åtminstone!
 
I dag kommer tandläkaren och tar bort Minis vargtänder. Känns bra att kolla upp munnen nu iom att han knappt vill äta grovfoder. Hans jämmgamla kompis äter nästan dubbelt så mkt hö som honom...

Annars har vi varit ute och promenerat et par ggr, och han är jätteduktig! Ensam i skogen, längs trafikerad väg eller i mörkret, han är helt obekymrad osvsett. :) Så det känns inte som att vi behöver träna på annat än att gå i vatten, det är fortfarande lite läskigt.
 
Jag börjar undra hur stor min tjej har tänkt bli egentligen :crazy:. Växer jämnt och fint men verkar inte vara på väg att stanna av och är väl några cm under 160 vid 16 månader. Blir hon över 170 så blir det väl bara att sälja. Jag är rätt liten och behöver ingen jättehäst:o även om hon helt klart verkar vara av den supersnälla varianten och det mesta är ben. En kolsvart, rörlig dressyrhäst med supertemperament känns väldigt lockande att behålla:angel:. Enormt rolig är hon att hålla på med i alla fall, men verkligen ser hur poletterna trillar ner och det som var besvärligt ena dagen fungerar sen klockrent nästa.
Tänkt att börja försöka tömköra lite i vinter med sikte på inkörning som tvååring och åka iväg och löshoppa eller i alla fall titta lite på olika ställen så hon får lite miljöträning.
 
Drutten har den senaste veckan lärt sig att bli longerad, tar man sats mot staketen får man sitta fast helt enkelt, men han har hajat hur det ska gå till, har behövts en del rörelse efter kastreringen eftersom han gärna står stilla i hagen och mest äter... Han är så himla snäll att greja med!

Gick en promenad med honom igår, hans 3-åriga kompis fick följa med och det var Drutten som gick först förbi alla hästätande soptunnor och annat livsfarligt.

Blev en rejäl rengöring av såren efter kastreringen ikväll och han får en kur hippotrim, han har lite för ont nu när det gått 12 dagar sen han skars.
Han stod med mulen i min hand och gosade medan stallägaren tvättade och grejade, lyfte lite på ett bakben, men rörde annars inte en fena. Håller tummarna för att det vänder nu och blir riktigt bra!
 
Nu är jag SÅ glad att vi kollade Minis tänder, önskar bara att jag gjort det ännu tidigare....! :o
Visade sig att han förutom 3(!) vargtänder hade en tand som var skadad, antagligen efter att han tuggat på en sten eller nåt, och svårt angripen av karies. Om vi inte gjort nåt åt den så vore risken stor att den permanenta tanden under blivit angripen med... :nailbiting:

Utöver detta fanns även några foderinpackningar och små tandspetsar, vilket tydligen var mkt vanligt på unghästar eftersom deras munnar ändrar sig hela tiden. Så veterinären tyckte inte alls det var konstigt att han inte ätit så mycket grovfoder...

Han ska kollas på ny i December samtidigt med våra vuxna hästar, men nu hoppast jag att han börjar äta bättre framöver och att kanske jag kan dra ner litt på kraftfodret så småningom. :)
 
Drutten har den senaste veckan lärt sig att bli longerad, tar man sats mot staketen får man sitta fast helt enkelt, men han har hajat hur det ska gå till, har behövts en del rörelse efter kastreringen eftersom han gärna står stilla i hagen och mest äter... Han är så himla snäll att greja med!

Gick en promenad med honom igår, hans 3-åriga kompis fick följa med och det var Drutten som gick först förbi alla hästätande soptunnor och annat livsfarligt.

Blev en rejäl rengöring av såren efter kastreringen ikväll och han får en kur hippotrim, han har lite för ont nu när det gått 12 dagar sen han skars.
Han stod med mulen i min hand och gosade medan stallägaren tvättade och grejade, lyfte lite på ett bakben, men rörde annars inte en fena. Håller tummarna för att det vänder nu och blir riktigt bra!
Ja, det är en massa rörelse dom behöver som nykastrerade som jag inte riktigt visste innan. Men nu är det motion för både oss och Mirage morgon och kväll samt temptagning. Han är precis hemkommen från lösdrift sen i maj men han är lika social som innan men förstår inte riktigt detta med longering utan vi får honom att springa i hagen. Med jämna mellanrum kommer han till oss för en "morotspeng" sen kör vi igen. Var lite orolig för att han skulle bli rädd för oss då vi måste jaga på honom men inte då! :heart
På söndag ska han få släppa loss bland de andra hästarna i flocken. förhoppningsvis kommer han att motionera lite mera än vad han gör nu när han bara går med mammamu (som dessutom visar MYCKET tydligt att han nu är stor och ska låta henne vara!)
 
Här kommer bilder från idag på Love =) Ni som gillar att han håller på att byta färg kommer nog bli glada, nu börjar vinterpälsen komma och mer prickar blir det! =)
14639617_10154160905258460_2709999279432817846_n.jpg
14568076_10154160905703460_2793366186110790065_n.jpg
14925493_10154160906973460_9144760114051370490_n.jpg
14656419_10154160909228460_2909393049138422272_n.jpg
14705690_10154160908193460_1875472935604083727_n.jpg
 
Jag har bokat tid för kastrering av smugge. Är sjukt nervös för hur det ska gå. Hoppas han inte blir dålig.
Ska låta honom stå på box ett par dagar innan han går ur på driften igen.
 
Drutten fick ju lite problem o sattes på hippotrim, vilket tyvärr inte hjälpte så from igår får han bredspektrum antibiotika intramuskulärt istället, tempen var nere på 37.1 imorse mot ~38 som han haft innan. Han har inte varit dålig, men inte heller bra.. kändes så skönt imorse att se att min störiga lille kille var tillbaka :angel:

Har longerat tre gånger om dagen samt gått promenader så det får dränera ordentligt, förmodligen är han världens mest longerade 1-åring nu och har fått ordentlig miljöträning. Det enda som varit riktigt läskigt är en man på cykel, får, hoppborgar (!) och lövblåsar har inte bekymrat honom alls.
Bra träning för framtiden med allt grejs kastreringen medfört!
 
Drutten fick ju lite problem o sattes på hippotrim, vilket tyvärr inte hjälpte så from igår får han bredspektrum antibiotika intramuskulärt istället, tempen var nere på 37.1 imorse mot ~38 som han haft innan. Han har inte varit dålig, men inte heller bra.. kändes så skönt imorse att se att min störiga lille kille var tillbaka :angel:

Har longerat tre gånger om dagen samt gått promenader så det får dränera ordentligt, förmodligen är han världens mest longerade 1-åring nu och har fått ordentlig miljöträning. Det enda som varit riktigt läskigt är en man på cykel, får, hoppborgar (!) och lövblåsar har inte bekymrat honom alls.
Bra träning för framtiden med allt grejs kastreringen medfört!
Usch....nu blir jag nervös. Dags för smugge på måndag.
 
Usch....nu blir jag nervös. Dags för smugge på måndag.

Tror säkert det kommer gå fint för Smugge! Se till att han rör på sig ordentligt och att såren läker inifrån så brukar det sällan bli allvarligt.
Även om komplikationer är ganska vanligt på stående kastrering är Drutten den första jag haft som behövt sådan här behandling efteråt. Har bara haft en innan som behövde Hippotrim men då gick det över snabbt.

För oss går det framåt sen vi började spruta, känns som om det börjar vända på riktigt nu!
Han hade lite förhöjd temp när han skulle få komma in ikväll, men det kan lika gärna bero på att han och kompisen levt rövare precis innan, är ganska vanligt att de får ett litet kvällsryck, pigg som en mört var han åtminstone, så allmäntillstånd gott :)
Ny temp, spruta och motion imorgon bitti, kul med hästar nästan jämt... :angel:
 
Idag har jag jobbat lite med longering med Bitcoin. Han fattar på ett ungefär i ena varvet men i det andra var det svårare så då gick Emma bredvid och visade lite.
Sedan fick han gå in i stallet och där satte jag på träns med bett på och så fick han äta lite med det på sig.
Han har lite tendenser till att vara bakskygg så jag satte på en tömkörningsgjord och satte fast ett ländtäcke för att vänja honom. Täcken är lite läskiga men om han bara får titta och lukta lite på det först så går det bra. Saker som skulle kunna tro är läskiga - det bryr han sig inte det minsta om. T.ex traktor, 4-hjuling, bajsdamsugare m.m. Jag mätte honom också - 142cm fram och 143cm bak. Han är på pricken 1 1/2 år och har vuxit 6cm det senaste 6 månaderna.
IMG_8818.jpg

IMG_8815.jpg

IMG_8819.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: jemeni
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
35 720
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp