Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och som ett brev på posten fick Smugge en infektion efter kastrering. Hittade honom ståendes orörlig i lösdriften igår morse. Tog in honom i stallet och han hade 41 graders feber. Veterinären kom ut direkt och öppnade såret lite och då forsade det ut vätska. Då blev han mycket piggare. Får nu penicillin som jag får spruta 1 gång om dagen (jippy) men är pigg och glad igen.
 
Vi är inne i en period där vi tar det rätt piano.
Hon får öva på att stå själv ibland när jag rider, med massa gott hö som sällskap. Och så får hon prova stå uppbunden en liten stund medan jag borstar av henne.
Gör detta max 1 gång i veckan.
 
Och som ett brev på posten fick Smugge en infektion efter kastrering. Hittade honom ståendes orörlig i lösdriften igår morse. Tog in honom i stallet och han hade 41 graders feber. Veterinären kom ut direkt och öppnade såret lite och då forsade det ut vätska. Då blev han mycket piggare. Får nu penicillin som jag får spruta 1 gång om dagen (jippy) men är pigg och glad igen.

Hur är det med Smugge nu?


Drutten har varit penicillinfri en vecka och först nu börjar det kännas ganska bra, ingen hård svullnad längre, han busade rejält på eget initiativ i hagen idag och har (tyvärr) börjat äta svans igen så nu får han gå själv igen..

Någon som har tips på vad man gör åt svansätare?
Börjar bli tokig, vill ju han ska kunna gå med kompis...
 
Hur är det med Smugge nu?


Drutten har varit penicillinfri en vecka och först nu börjar det kännas ganska bra, ingen hård svullnad längre, han busade rejält på eget initiativ i hagen idag och har (tyvärr) börjat äta svans igen så nu får han gå själv igen..

Någon som har tips på vad man gör åt svansätare?
Börjar bli tokig, vill ju han ska kunna gå med kompis...
Jodå...han är pigg och glad. Inte svullen alls.
Men faran är ju inte över...bläää.

Skönt att Drutten är bättre.
 
Idag åkte jag själv till kliniken med Love, han gick raka vägen i transporten och stod stilla hela vägen. Väl inne på kliniken så var han hur lugn och snäll som helst :) Dom trodde inte att han bara var 1 år då han är så välväxt. ( 156 hög och över 400kg! :o ).
Operationen gick bra och dom passade på att ta vargtänderna medans han var sövd.
Nu är det 2 veckors boxvila med promenad 1 gång om dagen, sen får han får gå ut i lösdriften igen som valack :)
Stolt över min fina häst! :D
 
Idag har vi tagit bort vargtänder på Bitcoin. Den ena gick hur bra som helst men den andra gick såklart av. Dock är det en mkt duktig tandläkare så hon kommer tbx om ca 2 veckor och då brukar det, enligt henne, vara lättare att ta roten. Annars hade han en fin mun - enligt ålder. Känns bra att vi har kollat detta då jag gärna vill börja öva lite med bett. Eftersom han ska fortsätta vara hingst vill jag gärna vänja honom med träns och bett innan sommaren - om jag får för mig att visa honom någonstans.
 
Idag åkte jag själv till kliniken med Love, han gick raka vägen i transporten och stod stilla hela vägen. Väl inne på kliniken så var han hur lugn och snäll som helst :) Dom trodde inte att han bara var 1 år då han är så välväxt. ( 156 hög och över 400kg! :o ).
Operationen gick bra och dom passade på att ta vargtänderna medans han var sövd.
Nu är det 2 veckors boxvila med promenad 1 gång om dagen, sen får han får gå ut i lösdriften igen som valack :)
Stolt över min fina häst! :D

Då är han och Drutten ganska lika i storlek!
Han är 159 hög (och typ 5cm högre bak nu) samt vägde 435kg när vi kom till kliniken med ögonskadan i somras.

Skönt att allt gick bra! Håller tummarna för bra läkning :)
 
Mini var 152 cm på sin 1,5-års dag i förra veckan. Jag hoppast att han landar en bit över 165, men vi får väl se.

Igår körde vi honom och kompisen iväg till deras fina nya lösdrift. :) Mini fortsätter att imponera alla med hur lättlastad han är, han knatar rakt in på en ny transport utan tvekan, vilket han fick göra flera ggr iom att kompisen inte var lika road av att skulla åka iväg... I slutet kunde vi inte ens stå bredvid transporten med honom utan att han försökte kliva in på eget bevåg! :p Skönt med en okomplicerad liten hingst! :love:

Ihopsläppet med de andra hästarna gick bra, jag hade kameran med och hade hoppats på lite fina bilder, men tyvärr så var det inte så bra ljus så bilderna blev lite mörka och suddiga. Killarna verkar dock trivast, fick höra att de varit helt lugna i går kväll och låg och sov i ligghallen i morse. :)
Känns lite tomt att inte ha honom hemma, men jag tänker åka bort och hälsa på varannan dag denna veckan, så jag kommer väl vänja mig. Har typ ångest för allting just nu! :p
 
För min del får Love gärna stanna på 160cm :p
Nu har Love stått på box 1 vecka med promenad 1 gång om dagen och det har gått bra.Ingen feber eller svullnad ( peppar,peppar...) :D Nu har han fått gå ut i sjukhage och det går också bra :)
Nu är det bara 1 vecka kvar tills han får gå tillbaka till lösdriften. :)
 
Det slog mig häromdan att det är endast ett år kvar nu tills vi kan börja sitta litegrann på våra småttingar...! :o

Mini är så lik på sin mamma nu som han fått vinterpäls, och börjar se lite mer vuxen ut nu... :love:
Här är en bild på honom från nya lösdriftstallet. :)
15241847_711225029029251_4569278984145961951_n.jpg
 
IMG_6420_zpsqru68rhp.jpg

Min lilla haflingerkille gör lite vardagliga saker mest, lastad ett par gånger men känn knappt lönt att träna då han är en naturbegåvning :D
Släpade ut en stor blå pressenning i hagen i höstas och han var först av alla att kliva rätt upp på den och börja undersöka, väldigt nyfiken kille ;)
Det blir dock snart till att boka tid för kastrering, han är jättetrevlig med människor men ganska odräglig med de andra hästarna så jag hoppas det tämjer honom lite grann iallafall. Han är så go dock! Alltid först fram i hagen, aldrig ett öra bakåt mot någon och enormt social och go. Tuff dock, och ganska fräck men väldigt rolig häst att jobba med, kommer bli hur kul som helst att börja skola honom och rida in :) tanken är att han ska utbildas akademiskt. Håller även på lite smått att köra in honom, tålamodet tryter dock så det blir korta småsaker :)
IMG_5895_zpsy1blo62p.jpg

IMG_5784_zpsawvyalti.jpg
 
15623667_392291884458521_2002499300277354496_n.jpg


Stein fick lite träning idag. Dvs 10 min på ridbanan. Bara fokus på att han skulle följa med mig, så vi traskade runt både baklänges och åt rätt håll, bytte spöhand, gick fortare och långsammare och lite krumelurer och han är fantastisk på att härma! Fingerlätt kontakt. Förutom att han försökte ta upp min jacka och mobiltelefon och smakade på min arm så var han exemplarisk :DLättare än vilken vuxen häst som helst typ, han förstår direkt :p blir riktigt roligt när han är lite mer vuxen och man kan börja "på riktigt" :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Görel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 427
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp