Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var ute på en riktig långpromenad i går i jättefint höstväder, gick i nästan 1,5 timme tillsammans. Hade sällskap av stallets gammelgubbe, en 23-årig valack som är van vid det mesta, mycket praktiskt. Fast Mini är rätt obekymrad med allt vi träffar på oavsett. Vi träffade barnvagner, folk med gåstavar (heter det så? typ "nordic walking"), hundar, ungar som sprang precis i benen på hästarna, cyklistar och joggare. Han verkade bara tycka att allting var kul. :D

Även om vi bara skrittade hela tiden så fick både jag och lillahästen upp flåset då det blev en del backar och även lite klättring uppför och nerför på en brant stig. Skönt att få kombinera miljö- och konditionsträning, jag ska verkligen försöka göra detta oftare! :)
 
Har flyttat hem Loppan och Diviero till vår egna gård:)!
Har iofs inte tillträde till huset förrän på tisdag men ladugården och hagar så hästarna fick flytta före oss.

Har fixat lite provisoriska boxar och slå göra en större renovering i sommar.
Tror dock jag kommer ha öppna fronter då med. Opraktiskt men mysigt och hästarna verkar gilla det.

Idag myste jag och promenerade lite medan dottern red ut.
Gick bland annat över en bro med ett brusande fall.
Snacka sten cool kille:love:.

https://www.instagram.com/p/BauDLN5F5-h/
https://www.instagram.com/p/BauBBnsFSzD/
 
Hur går det med era hästar som är iväg på inridning? @Emiro @cirkus m.fl.?

Jag har inte hunnit göra så mycket den senaste veckan, men i går var vi iväg på en rolig grej, "Skeid-träning". Det är en helt ny tävlingsform anpassad för dom Norska hästraserna (alltså inte egentligen inte NWB som jag har då :p, men kallblodsraserna). Enligt mig påminner det lite om Trail i western, evt. bruksridning/körning. Det var som en miljöträningsbana med olika moment som smala passager, broar, flaggor, koner, fladdrande plast man gick under/igenom m.m..

22814506_10154918016220009_5635496266678736348_n.jpg


22886233_10154918016225009_619563643183847194_n.jpg


Mini var jätteduktig och verkade tycka det var kul. :) Skönt med obekymrad och trygg unghäst!

Nu får det bli lite mer "seriös" träning den nästa månaden iom att jag tänker börja rida på honom i December... :angel:
 
Hur går det med era hästar som är iväg på inridning? @Emiro @cirkus m.fl.?

Jag har inte hunnit göra så mycket den senaste veckan, men i går var vi iväg på en rolig grej, "Skeid-träning". Det är en helt ny tävlingsform anpassad för dom Norska hästraserna (alltså inte egentligen inte NWB som jag har då :p, men kallblodsraserna). Enligt mig påminner det lite om Trail i western, evt. bruksridning/körning. Det var som en miljöträningsbana med olika moment som smala passager, broar, flaggor, koner, fladdrande plast man gick under/igenom m.m..

22814506_10154918016220009_5635496266678736348_n.jpg


22886233_10154918016225009_619563643183847194_n.jpg


Mini var jätteduktig och verkade tycka det var kul. :) Skönt med obekymrad och trygg unghäst!

Nu får det bli lite mer "seriös" träning den nästa månaden iom att jag tänker börja rida på honom i December... :angel:
Det går bra! Pratade med dem igår och Unik är i stort sätt klar, det är bara lite finslipning kvar och sen hämtar vi hem honom. Han är rolig att jobba med för han är väldigt ambitiös och tycker framför allt att det är jättekul att jobba fick jag höra. Har ett mycket bra avstamp i hoppningen. (Så ska han bli tantdressyrhäst stackarn..):p

En liknande tävling som den där har min klubb varje år, hade Unik varit hemma hade jag helt klart varit med!

Mini är så fin..:love:
 
Det går bra! Pratade med dem igår och Unik är i stort sätt klar, det är bara lite finslipning kvar och sen hämtar vi hem honom. Han är rolig att jobba med för han är väldigt ambitiös och tycker framför allt att det är jättekul att jobba fick jag höra. Har ett mycket bra avstamp i hoppningen. (Så ska han bli tantdressyrhäst stackarn..):p

En liknande tävling som den där har min klubb varje år, hade Unik varit hemma hade jag helt klart varit med!

Mini är så fin..:love:

Tack! :) Vad kul att det gått så bra med Unik, du får väl hitta en medryttare som kan hoppa honom lite ibland när han blir större. ;)

Hoppast vi får lite bilder på honom "in action" innan vintervilan... :)
 
Min -15 SWB är longerad med schabrak och gjord - det går lätt. Han tycker allt är skitläskigt först, men så fort han inser att det inte är farligt så går det lätt. Han är inte löshoppad än, men det hoppas jag att de kommer iväg på snart. Jag tror han kommer hoppa fint så fort han fattar att hindren och annat inte äter små bruna hästar
 
Jag har ju alldeles för många hästar för att kunna lägga en massa tid på min tvååring, men hon jobbas 2-3 gånger i veckan nu och det är tänkt ett par veckor till och sedan lite vila (för det kommer en annan tvååring på inridning snart). Lemonaden är longerad med stigbyglarna nere och påbörjad lite förberedande uppsittningsövningar, som att stå vid pallen, matte hoppar vid sidan mm Tyvärr har hon lite sadeltvång så jag har fått jobba en hel del bara med det, nu gruvar jag mig lite för att börja med tömkörningsgjorden (för den brukar vara värre vid sadeltvång), men jag vill ju kunna tömköra så det är denna veckas mål -att ha på sig tömkörningsgjorden. Förutom sadeltvånget är hon supertrevlig att jobba med!
 
Hur går det med era hästar som är iväg på inridning? @Emiro @cirkus m.fl.?



Jag har inte hunnit göra så mycket den senaste veckan, men i går var vi iväg på en rolig grej, "Skeid-träning". Det är en helt ny tävlingsform anpassad för dom Norska hästraserna (alltså inte egentligen inte NWB som jag har då :p, men kallblodsraserna). Enligt mig påminner det lite om Trail i western, evt. bruksridning/körning. Det var som en miljöträningsbana med olika moment som smala passager, broar, flaggor, koner, fladdrande plast man gick under/igenom m.m..

22814506_10154918016220009_5635496266678736348_n.jpg


22886233_10154918016225009_619563643183847194_n.jpg


Mini var jätteduktig och verkade tycka det var kul. :) Skönt med obekymrad och trygg unghäst!

Nu får det bli lite mer "seriös" träning den nästa månaden iom att jag tänker börja rida på honom i December... :angel:

Men vilken rolig och nyttig grej att göra med unghäst:)!
Jag gör inget mer än leder in och ut från hage i nuläget och lite promenader.
Är ju dax för flytt så det blir inte så mycket gjort med min men han är ju longerad löshoppad hos uppfödaren och vi har skrittat med uppsuttet.
Nästa torsdag plockar vi vargtänderna och sen efter det ska jag så smått vänja in vid tränsbett.

Han är ju så himla snäll och jag känner mig nöjd än så länge!
 
Är väl dax att presentera sig i denna tråd :p

Förra året köpte jag
"Myran"
E. Blue Hors First Choice
U. Martinette (elit)
UE. Martini

Hon bor fortfarande hos uppfödaren.
Vi har påbörjat inridning och hon är stencool. Haft sadel och träns 9 ggr och verkar helt okomplicerad.
Hon kommer bo kvar hos uppfödaren tills Mars då hon åker på "riktig" inridning.
Tanken är att hon ska bli dressyrhäst :D

F93CEAFB-37E3-4B47-859F-9428698B63C1_zpszldeh3wf.png
F93CEAFB-37E3-4B47-859F-9428698B63C1_zpszldeh3wf.png


BC4DAAD5-6F7C-4519-B5D5-AABF1F7784B3_zpsjgdl7gv3.jpg


409C1A1E-2057-4D7E-9853-15DA009A0451_zpsk1exibmj.jpg




F93CEAFB-37E3-4B47-859F-9428698B63C1_zpszldeh3wf.png
 
Hade tandläkaren ute förra veckan och fick plockat vargtänder och raspat lite så han har fått 1,5 veckas vila.
Slängde på grejerna igen idag och
han fortsätter sköta sig exemplariskt, passar på att träna när vi kan få hjälp 1-2 gånger i veckan och däremellan är det mest mys. Jag blir så himla yr av longering så det får jag stöttning med, och hon håller i snöret när jag sitter på.
Idag hoppade jag upp ordentligt i sadeln direkt och skrittade något varv. Helt utan åsikter kring det, nöjd med att han fick godis :angel:

Tyvärr har han fått mugg på ena bakbenet och jag är lite i valet och kvalet om jag ska ringa veterinär. Brukar annars bara se till att det är rent och torrt men nu kanske han skulle behövt hjälp med medikament att läka.
Hur behandlar ni mugg?

Liten videosnutt på instagram om någon är nyfiken :) (hoppas länken funkar, lägger in med mobilen)
https://instagram.com/p/BbAQleoD2yO/
 
@Eloise han ser jättefin ut! :love: (som vanligt!)

Varför tror du att han behöver medicin för sin mugg? Är benet svårt angripet? Jag brukar vanligen tvätta med lactacyd vid insläpp, och hålla rent/torrt som du säger. Kollar även över forderstaten om det finns någon obalans där som kan vara orsaken, evt. ger någon form av mag/tarm-balans.

Min erfarenhet är att mugg ofta uppkommer vid flytt och nya bakterier/ny miljö, som en "fas" hästen måste igenom för att bygga upp sitt immunförsvar. De gånger jag haft veterinärbehandling på hästar pga mugg har det tyvärr inte gett nåt långvarit resultat. Men klart om hästen verkar besvärad eller muggen blivit inflammerad, så måste man göra något mera drastiskt.
 
@Eloise han ser jättefin ut! :love: (som vanligt!)

Varför tror du att han behöver medicin för sin mugg? Är benet svårt angripet? Jag brukar vanligen tvätta med lactacyd vid insläpp, och hålla rent/torrt som du säger. Kollar även över forderstaten om det finns någon obalans där som kan vara orsaken, evt. ger någon form av mag/tarm-balans.

Min erfarenhet är att mugg ofta uppkommer vid flytt och nya bakterier/ny miljö, som en "fas" hästen måste igenom för att bygga upp sitt immunförsvar. De gånger jag haft veterinärbehandling på hästar pga mugg har det tyvärr inte gett nåt långvarit resultat. Men klart om hästen verkar besvärad eller muggen blivit inflammerad, så måste man göra något mera drastiskt.

Tack! Tycker ju själv han är fin såklart men alltid kul att få höra :heart

Det spricker lite i huden, han har inte mycket mugg alls, två små fläckar mindre än 1-kronor och en som en 5-krona, han fick det sista veckorna på betet och tvätt har inte gett resultat den månaden han varit hemma.
Det blir inte värre, men inte heller bättre, han har inte ont av den och låter mig tvätta utan sura miner så det är nog mest jag som är besvärad av den :angel: Tvättar på och avvaktar! Tack för input :)
 
Tack! Tycker ju själv han är fin såklart men alltid kul att få höra :heart

Det spricker lite i huden, han har inte mycket mugg alls, två små fläckar mindre än 1-kronor och en som en 5-krona, han fick det sista veckorna på betet och tvätt har inte gett resultat den månaden han varit hemma.
Det blir inte värre, men inte heller bättre, han har inte ont av den och låter mig tvätta utan sura miner så det är nog mest jag som är besvärad av den :angel: Tvättar på och avvaktar! Tack för input :)

I spnq fall kanske jag faktiskt skulle testa låta bli att tvätta några dar, om du tvättat varje dag i en månad utan resultat..?
 
I spnq fall kanske jag faktiskt skulle testa låta bli att tvätta några dar, om du tvättat varje dag i en månad utan resultat..?

Oj, nej så överdriven med tvättandet har jag inte varit!
Har bara tvättat när han haft ett ordentligt lager med lera, en gång i veckan på sin höjd. Annars har det fått torka och så har jag borstat bort det.
Tvättade ordentligt igår med lactacyd, torkade och satte på en blandning med salsyvase och idomin, mycket skorv hade sen lossnat idag i hagen när han gått i blött gräs. Inga synliga sprickor kvar heller, den kombon på salva är fantastisk.
Låter det vara igen nu och håller rent bara så hoppas jag hans kropp tar hand om det själv.
Tack för goda råd! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Görel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 211
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp