Sv: Föl 2010

*kl*

Nu har vår hingst Hilmir-Snaers första svenskfödda avkomma kommit! :)
Född 5/6-10
Det blev en liten hingst, rödblack med stjärn och snopp och e. Mist från Mackmyra, ue. Hrafnfaxi frá V-G.

31315_1493970350899_1283250928_31391002_2182950_n.jpg


31315_1493988191345_1283250928_31391058_5631153_n.jpg


31315_1493988271347_1283250928_31391059_3746114_n.jpg
 
Sv: Föl 2010

sötare får man ju leta efter !:love:
ser så vaken och nyfiken ut! :d:D:)
 
Sv: Föl 2010

Tack =) Han är jätte gó, inte alls rädd och springer fram till en när man kommer, la på han grimma igår (har haft på två gånger innan) men nu ska han ha över natten, spännande =)
 
Sv: Föl 2010

Så anser jag med, men i och med att det är mitt första föl så tycker jag man ska lyssna på andra mer erfarna också, och flera har sagt åt mig att lägga på han grimma så....
 
Sv: Föl 2010

Du kan har grimma på under dagen när du har uppsikt men aldrig när det inte finns tillsyn under ett antal timmar, det är livsfarlig. Jag har hållit på med avel i 10 år både storhäst och Island.

Grimma utan uppsikt är förbjuden hos oss, grannens föl fastnade föra året med sitt bakben i griman och måste har gått omkull mycket olycklig, den hittades med bruten nacke och bakbenet fast i grimman.
 
Sv: Föl 2010

Även om dom är mer erarna så behöver inte automatiskt innebära att det dom säger är rätt!

Att låta ett föl gå ute med grimma på sig över natten kan som Valvis skriver i värsta fall vara förenat med livsfara för ett föl.

Att ha på en grimma stundtals tex leda in eller ut fölet med grimma är en helt annan sak.
 
Sv: Föl 2010

Tänk såhär:
Varför grimma på natten? Vad vill du uppnå med det?

Vänjer sig vid grimma gör de bra även om man bara har den på kortare stunder när man har uppsikt på dem.
Leda i grimma skall man inte göra förrän de blivit större och starkare i nacke, annars kan det gå illa där också.

Brukar ta en stor grimma och sätta som sele på fölet om man ska leda innan de fått styrka i nacken. Ha grimman på för att vänja sig brukar som sagt räcka med kortare stunder.
De är ömtåliga, de små- och väger man fördelar mot nackdelar så är det rättså lätt att komma fram till att grimman bör vara av på natten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
407
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp