Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

bedårande! :love:

årets höjdpunkt här är denna tråd! Följa alla färskingar..

Själv får jag inget eget föl detta år men hos oss väntar vi tre dressyrungar, så fölmys kommer det till att bli ändå :D
 
Sv: Föl 2013

Grattis igen, så underbart med föl!

Ska inte heller ha något föl i år men tänker följa den här tråden och läsa om alla fina föl såklart :)
 
Sv: Föl 2013

Grattis! :love:

Jag kommer hänga i den här tråden länge... Fattar inte hur jag skall kunna vänta i tre (!) månader till, samtidigt som jag inte riktigt förstått att stoet faktiskt har ett föl på väg. :o
 
Sv: Föl 2013

KL

Idag var jag och hälsa på grannes stoföl som bara är ett par dagar gammal (quarter)

Så söt :love:

734261_10151556828137112_815030655_n.jpg
 
Sv: Föl 2013

Oj! Jag skulle aldrig binda upp ett så litet föl. Jag har lärt mig att de är extra känsliga för ryck i nacken när de är så små, att man inte ens ska leda dem i grimman första tiden......
 
Sv: Föl 2013

Nej det behöver hon inte ha fått men man ska vara rädd om små föls nackar. Mitt råd till dig är då att ta det försiktigt med nacken. Vi gör som på de stora stuterierna o de leder inte i grunnande utan med en arm runt halsen o en han om rumpan , just för att inte få ryck i nacken. När fölis växer till sig kan man leda i grimman :) men vi gör alla olika.... O de flesta fölisar är lätta i rumpan... Att binda upp dem löser inte det....
 
Sv: Föl 2013

Och Jag håller med dig. Bättre att binda upp när dom är små och inte har så mycket kraft. Har dom lärt sig som en vecka gammal sitter det i för hela livet. Men kan du inte mocka när de är ute en stund? :)

För övrigt galet söt liten tjej! :love:
 
Sv: Föl 2013

Så har jag också läst och gjort med min. Det blir trygga fölungar om de lär sig att bli uppbundna från början. Dessutom har de inte så mycket kraft att slita sönder sig, som en äldre häst har. Vilken söt liten tjej:love: och namnet sen...:love:
 
Sv: Föl 2013

Oj! Jag skulle aldrig binda upp ett så litet föl. Jag har lärt mig att de är extra känsliga för ryck i nacken när de är så små, att man inte ens ska leda dem i grimman första tiden......

Det är när de är så små man skall börja binda upp dem om man vill slippa klydd, när de är så små har de inga referenser ännu till vad som är normalt eller inte och finner sig i det utan att protestera, sen har du en fölis du alltid kan binda upp var som helst utan att den klyddar för att bli uppbunden är något helt normalt. Det är när du börjar senare som de rycker och sliter och kastar sig.

Alla jag känner brukar passa på och binda upp fölisarna när det är dags att tvätta diarre rumpa på fölbrunsten alltså rund dygn 7 ungefär.

Samma med att leda dem med grimma på med den från dag 1 och led dem med ett långt grimskaft som man lägger runt gumpen på dem och sen håller ihop under hakan så har du snabbt och enkelt en fölunge som går att leda utan att klydda.

Ju längre du väntar med allting ju mer onormalt blir det för dem och ju mer bråk får du.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp