Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Samma med att leda dem med grimma på med den från dag 1 och led dem med ett långt grimskaft som man lägger runt gumpen på dem och sen håller ihop under hakan så har du snabbt och enkelt en fölunge som går att leda utan att klydda.

Ju längre du väntar med allting ju mer onormalt blir det för dem och ju mer bråk får du.

Så leder vi oxå våra fölisar men vi är mkt noga med att inte få ryck i nacken, som de kan få vid tex panik. Jag säger inte vad som är rätt och fel, alla får göra som de vill med sina fölungar, men hemma min gård skulle vi aldrig binda upp våra föl. Och det har funderar utmärkt ändå i över 30 år.... (o våra åringar får ofta goda omdömen fr tränare på att de är välhanterade)

jag förstår helt tanken med att binda upp dem som små men just som ni säger så har de ju inte byggt upp en massa muskler.... Tyvärr har jag ingen referens men om jag minns rätt så var det just därför de kunde få nackskador....
 
Sv: Föl 2013

Jag har inte grimma alls på fölen först det börjar bli dags att verkas, vaccineras osv. Unghästarna här hanteras endast när de måste fram tills inridningen :)
Men vi alla gör olika; bara man vet vad man gör och känner sig trygg i sin metod
 
Sv: Föl 2013

jag håller med dig, det är bebisar som inte måste lära sig veta hut dag 2.
det går fint att göra senare och de blir ändå trevliga.
 
Sv: Föl 2013

*kl*
Connie har varit ute och sprungit lite idag....:D
216632_10151328402715863_297280462_n1_zps85192b97.jpg
 
Sv: Föl 2013

Jag har inte grimma alls på fölen först det börjar bli dags att verkas, vaccineras osv. Unghästarna här hanteras endast när de måste fram tills inridningen :)
Men vi alla gör olika; bara man vet vad man gör och känner sig trygg i sin metod


Du måste dock tänka på att det är ganska stor skillnad på ett 6 månaders halvblodsföl och ett 6 månaders islandshästföl.
 
Sv: Föl 2013

Herregud så vacker!!! Har nog aldrig sett en så fin bild på ett föl, vilket steg.
 
Sv: Föl 2013

:):bow:
Tack alla som gillar Connie :love:

Hon var i sitt esse denna eftermiddag.

Stam? Canterbury-Orlando-Indoctro

Genuin hoppstam:D dock bra gångarter på pappa Canterbury med 989:D
 
Sv: Föl 2013

Håller också med dig!

Jag har sele på fölen ibörjan när de ska in och ut, Har fölisen precis framför mig med fölrumpan vid mina ben/mage/eller precis intill sen styr jag bara försiktigt i selen om det skulle behövas, fungerar skitbra! när de sen följer mamman bra och är stadiga går de lösa..
217022_176768875706352_940142_n.jpg


Jag tränar efter ett par veckor på att sätta på och ta av grimman så att det momentet inte blir ngt konstigt..Räcker att göra tre fyra gånger så har mina inte varit svåra sen..

Men leder och binder upp gör jag långt senare.. Det blir vid verkning att man håller när de är lite för stora för att man ska kunna hålla dem med en arm runt bogen och en vid rumpan.

Om fölungen sparkar när man mockar så skulle jag istället rek att byta box alt släppa ut dem. Finns risk att hon/han skadar sig på redskapen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
441
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
753
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp