Status
Stängd för vidare inlägg.
Hihi tack reggad som svenskt halvblod. Mamman renrasig arab och pappahäst halvblod (Dragon Welt)
hur hög å hur hög är mamma/pappa? Tycker min är mini å han är fullblod-halvblod, mamma 158 pappa 167... jag hejar på över 160 på ungen men vette fan hahah... #miniponni
 
hur hög å hur hög är mamma/pappa? Tycker min är mini å han är fullblod-halvblod, mamma 158 pappa 167... jag hejar på över 160 på ungen men vette fan hahah... #miniponni
Nu har jag bara tumstock o mäter med så är väl lite sudär. Men hon är 130 något fram o betydligt högre bak. Mamma häst kring 150cm o pappan 167 nu. Jag hoppas min blir över 155cm iallafall jag är bara 161cm själv så behöver inte ha så stort.
 
Nu har jag bara tumstock o mäter med så är väl lite sudär. Men hon är 130 något fram o betydligt högre bak. Mamma häst kring 150cm o pappan 167 nu. Jag hoppas min blir över 155cm iallafall jag är bara 161cm själv så behöver inte ha så stort.
jag är 170 å skulle gärna ha 165 typ... men det lär jag inte få... hejar på 162 eller något iaf ;)
 
Noella har hunnit bli lite mer än 8 månader nu. Hon har mest fått lufsa runt och inte blivit gjord så mycket med än. Hade tänkt att hålla på en del med henne, men pga flera dödsfall i familjen inom 4 månader har allt med hästar fått stå åt sidan!
Nu börjar jag känna mig något bättre så nu ska vi igång igen!:)
Hon fick rejsa runt lite på stallbacken igår för att jag ville ha kort på henne, men när kameran är med kan man inte stå som matte vill!:D Annars kan hon stå såååå fint!;)
Hoppas att hon blir 155-160 i mankhöjd, mamma 151 och pappa 166!
16938436_1622723127744798_4235706852172362233_n.jpg

16865006_1622723217744789_2800460519121866218_n.jpg

16681832_1622723944411383_6546215039919988412_n.jpg
 
Tråkigt att höra med din familj. Men vad fin ditt sto är
Noella har hunnit bli lite mer än 8 månader nu. Hon har mest fått lufsa runt och inte blivit gjord så mycket med än. Hade tänkt att hålla på en del med henne, men pga flera dödsfall i familjen inom 4 månader har allt med hästar fått stå åt sidan!
Nu börjar jag känna mig något bättre så nu ska vi igång igen!:)
Hon fick rejsa runt lite på stallbacken igår för att jag ville ha kort på henne, men när kameran är med kan man inte stå som matte vill!:D Annars kan hon stå såååå fint!;)
Hoppas att hon blir 155-160 i
16681832_1622723944411383_6546215039919988412_n.jpg
 
@Novalisa
Fruktansvärt tråkigt med din familj. :( Tur i allt elände att du har en sån fin fyrbenta att finna lite glädje i. Kram!


Kl
Här växer dom och frodas. Har inte mätt dem, måste göra det nu i början på mars, då är dem 10 mån redan. Min är galet lurvig och fäller redan massor. Den andra har knappt nån vinterpäls att tala om och har sett halvraggig ut hela tiden. Man blir dock lurad på alla fula stickelhår. :p Men medan min är rund och fluffig ser han ändå rätt spetig ut med sin nättare modell, mer spenslig hela han. Han har att brås på på den fronten, mamman är en mycket nätt fullblodstyp... Matar i honom extra protein så han ska hålla sig fin. Höet har massor med energi men är fattigt på protein. Han var lite svår att få i kraftfoder från början, kräsen sak.

Tog en massa kort på dem igår men har inte orkat lagt upp dem på photobucket. :p De är i charmig växtfas båda två. :D
 
Ikväll har grabbarna samlat lite vuxenpoäng. :D Eftersom dom hotar med sånt grisväder hela dan imorrn letade jag fram ett par gamla små täcken när de hade kommit in. Igor fick således på sig kläder för första gången, himla mysko tyckte han men va jätteduktig! Gick runt nåt varv bara. Birk har haft täcke förut men tyckte det var lite konstigt ändå. Han är hemskt lätt i rumpan och vände svansen till när jag kom in med täcket så jag tog på grimma och band upp honom, då gick det jättebra! :)

IMG_20170227_222924_265_zpslxhzmn7m.jpg


Så nu har de ett varsitt täcke inställt och klart tills imorrn, frågan är nu bara om jag törs klä på dessa vildingar eller inte. Får uppdatera väderrapporten innan jag släpper ut dem så får vi se... Igors täcke är som synes lite kort och saknar svanslapp men det duger till att hålla ryggen varm och torr.
 
Storm ville inte ta på sig grimman imorse (händer nästan dagligen) så jag lackade ur och lämnade henne i boxen medan jag gick ut med Sunny. Det blev ett fasligt gnäggande ända till Storm var ute i hagen, men som vanligt var det Sunny som var orolig. ;)
 
Idag har Wally kastrerats. Lite tidigare än jag tänkt från början, men det fanns inte så mycket att välja på nu när det snart ska in ston på lösdriften där han går. Han skötte sig perfekt och fick beröm av veterinären för sitt trevliga temperament :love:

Tog en bild medan han fortfarande var rätt trött av sitt lugnande, han såg så ynklig ut då. Två timmar senare var han i full gång och stegrade i boxen för att han ville ut :grin: .
wally_sover.jpeg
 
Vilka söta småttingar ni har! :love:

När det nu kom på tal. Hur har ni andra tänkt göra med kastrering? Min är än så länge supersnäll, och så länge det fortsätter så får han ha kulorna kvar. Den andra som står här har en himla attityd redan nu och brummar upp sig ordentligt mot stoet. Så den vill jag nog ha kastrerad till hösten om han blir här en vinter till... Vill inte ha nån oäkting. :p
 
Idag gick jag en liten promenad med Storm, medan Sunny lite strategiskt fick havre. :angel: Vi gick och hälsade på mina föräldrar (där får man morot) och gick sedan ett varv runt gården. Ca 10 minuter och det var så roligt tyckte Storm. :bump: Däremot att stå i stallgången är totalt onödigt. :p

Lite senare testade jag att lämna Storm i hagen och gå en promenad med Sunny. Storm såg ut såhär: :eek: först och sedan sprang hon omkring och skrek (så promenaden blev kort). Fascinerande då hon senast veckan hängt med fjordhästarna i andra delen av hagen, så Sunny stått ensam och sovit i ligghallen. Men tydligen är det skillnad på att lämna morsan och att bli lämnad. :grin:

Här mopsar sig lilla fröken mot flockledaren i hagen...

170305_58bc3224e087c3557c80d2ae.jpg
 
Idag har Wally visat upp sig för min sambos släkt. Dom var fascinerade över hur mjuk han är i pälsen, och tyckte att han var av väldigt lagom storlek :D
Han fick springa av sig lite på ridbanan också, eftersom daglig motion står på agendan nu efter kastreringen. Det var lite för blåsigt för att kunna gå ut på en säker promenad. Nog för att han är snäll i normala fall, men han kan anta en ton av heliumballong när det är mycket som händer på en gång och jag föredrar att hästarna håller sig på backen när man går med dom i snöre :p

Det blev ett gäng bilder från ridbanan i alla fall, eftersom jag för en gångs skull hade med systemkameran ut i stallet:
17017033_1491773730842149_5020353939405729581_o.jpg


17097177_1491773737508815_3073707412048941707_o.jpg


17157559_1491773630842159_1617193521938989514_o.jpg
 
Jag märker att jag pga Storms storlek har svårt att förhålla mig till hennes ålder. Idag blir hon 9 månader och hon har knappt promenerat längre än runt gården.

När jag ser henne tänker jag att hon är typ tre månader. ;)

Men idag gick vi iaf och plockade reda på bajs efter hennes mamma. Dvs jag hade en grep i vänster hand och så fick Storm stå stilla medan jag skyfflade. Guldstjärna till duktig tjej som uppförde sig hela tiden. :)

Nu börjar även mamman vara lugnade när vi går iväg, så nästa helg ska jag testa att gå en längre sväng (500 meter).
 
Idag blir Noella 9 månader!:)
I går fick hon följa med på sin första promenad utanför stallbacken! Hade med sambon som red på sin häst som tryggt och lugnt sällskap! Men Noella skulle verkligen inte finna sig i att gå efter, först är som gäller för lilla damen!:p
Traskade på med bra fart och brydde sig inte om ifall de andra kom efter. Gick en runda runt byn och hon var jätteduktig. Brydde sig inte om grannens kossor som går på lösdrift i jättestora "tält" bara traskade på. Travade även en bit med henne och hon följde lydigt med, ville gärna öka takten men lyssnar när man säger till!
Enda läskiga var när en granne stod och tvättade bilen med högtryckstvätt, det var läskigt med ljudet. Men de stängde av och då var det inga problem!
Är så himla nöjd med min lilla häst och verkligen glad att jag valde den hingsten som jag gjorde!:love:
 
Jag är mindre glad i min häst idag... :meh:

Promenerade till vändplanen, trevligt men lite överpigg på vägen dit. Hemvägen blev mest bråk. :rage: Eftersom hon redan gått den vägen var hon kaxig och skulle bestämma tempo själv. När jag tog i grimskaftet prejade hon mig med bogen. Jag knuffar då till henne och hon avsky verkligen att bli tillrättavisad. :arghh: Sparkade bakut varje gång. :rage:

Efter ett tag bytte hon taktik, ökade takten när jag tog i grimskaftet. Då ryggade jag henne istället, varvid hon försökte sig på att sticka. :crazy:

Jag som redan är less på bråkiga unghästar (min -13 har varit extremt tuff och jobbig fram till typ i höstas) och så får jag ett monster. :cry:
 
Funderar på att skicka iväg Storm på uppfostring på sommarbete, har ni andra funderat över sommaren?

Samtidigt skulle det vara skönt att ha henne hemma om vi ska på utställning i augusti.
 
Funderar på att skicka iväg Storm på uppfostring på sommarbete, har ni andra funderat över sommaren?

Samtidigt skulle det vara skönt att ha henne hemma om vi ska på utställning i augusti.

Vad jobbigt med så mycket attityd... Igor knöt jag fast i morsan å sen gick vi. Då kunde han böka bäst han ville men hade inget att säga till om. Det låter väl som en idé att skicka iväg henne över sommaren med andra hästar, det är oftast den bästa uppfostran!


Kl
Angående sommaren så har jag ett toppenfint hingstbete som jag ska ragga lite hästar till. Det är ett av jobbets stora beten, ett helt underbart läge med massor av backar och med skog och åker i olika partier. Rinnande vatten från en kallkälla men ska kolla med en som bor intill om man kan få dra slang till en vattenkopp istället. :) Finns garanterat mat för tio hästar hela sommaren, tänkte göra annons om ettåriga hingstar samt äldre valacker, vill gärna ha en blandad åldersgrupp. Helst nån som är 10 eller äldre också. Börjat bli lite nervös för att ro hela grejen och ansvara för staket osv. Hoppas verkligen inte det kommen nån rymmare! :nailbiting: Det är ju som sagt en gammal kohage, välskött men med rätt låga stolpar. Jag ska sätta en extra vit tråd längst upp runt hela hagen men hoppas det inte blir för lågt. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp