Status
Stängd för vidare inlägg.
Så klok var inte jag, kastade mig på anmälningsknappen så jag inte skulle ångra mig :D

Får jag fråga, är det sommarpremieringar ni pratar om eller utställningar? :p

För jag skall ju visa mina med, båda två tänkte jag när jag ändå åker dit :)
Men om man ska anmäla på internet så gick det inte och anmäla fölet va? Eftersom den saknar registreringsuppgifter och inte finns i blå basen.

Då gissar jag att man lär skicka in papper?

Säker heldum fråga :S
 
Får jag fråga, är det sommarpremieringar ni pratar om eller utställningar? :p

För jag skall ju visa mina med, båda två tänkte jag när jag ändå åker dit :)
Men om man ska anmäla på internet så gick det inte och anmäla fölet va? Eftersom den saknar registreringsuppgifter och inte finns i blå basen.

Då gissar jag att man lär skicka in papper?

Säker heldum fråga :S
Mja, den lokala SWB-föreningen anordnar fölvisningar i lokal regi med auktoriserad földomare.
Jag kunde anmäla både sto och föl (stoet ska exteriörbedömas) via Tdb, stoet går via sitt regnr. och fölet gick att anmäla via sitt betäckningsnr som finns på språngrulla. Han har dessutom fått sitt eget regnr nu iom passet men annars betäcker man bara via betäckningsnret. Vet dock inte om det funkar likadant inom andra raser. :)
 
Hingstföl, född 03:30 8/7. E. Hip Hop ue. Cathageno - Robin Z. Fölningen gick bra och snabbt, hon såg oberörd ut vid kl 3, när jag kollade så jag somnade om, sen ringde sambons syster kl 3.45 och sa att hon fölat (hon trodde att jag tittade, men när jag inte dök upp i stallet, så ringde hon. Hon är inte hästmänniska, då hade hon nog ringt innan. Som tur var gick allt bra.) När jag och sambon kom ut i stallet 2 min senare, så låg båda två ff ner. Fölis reste sig rätt snart, men Leia var lite långsammare. Han hade lite problem med att komma till juvret, Leia slickade honom helt maniskt och hon flyttade sig för att kunna fortsätta med det när han försökte leta upp var maten fanns.

Mjölkade ur en dryg dl, som han fick och ringde sen en kompis, som kom och hjälpte mig att få ordning på det. Spenarna är ganska korta, så det var lite svårt att få till det i början, men nu äter han hela tiden. Han verkar pigg, så rimligtvis måste han få i sig mat.

Finns ingen bildadress att kopiera i paddan, ska bara ta in mina andra hästar, så startar jag datorn istället så kanske det går bättre med bilderna.
 
Senast ändrad:
Testar
19732063_1594535753913917_6077282928463814410_n.jpg


Hur i hela fridens namn får jag in bilden direkt?
19601403_1594636637237162_3295318467203000537_n.jpg
 
Senast ändrad:
Fina föl ni har o kul att det verkar vara många som ska visa på utställning/bedömning. :)

Här har det gått bra trots allt.

Distrikts-vet.kom ju ut, misstanke om att hon hade fått kolik, dock hade hon ej rullat o härjat som dem kan göra, men hur som helst hade hon klart ont.

Hon fick smärtstillande (ett smärtstillande för magen och ett som var rent allmän, samt var anti-inflammatorisk),och dropp.

Var ev.tal om att hon kunde ha fått sepsis, då hon hade puls vid kotorna fram.

Tempen var som högst 39,4 grader.

Så efter dem hade åkt så var jag uppe varannan timme o kolla temp.o att hon diade , hade så klart koll under dagen också.

Kvällen o natten mot idag så har jag varit uppe varje timme för att ha koll på det, iom.att smärtstillandet gått ur kroppen.

Så man kan säga att man är bra trött i mössan nu ;)

Febern vände under gårdagen och nu senaste tempningen hade hon 37,6.

Varit ute ca. 1,5 timme på sen eftermiddagen i en mindre hage, så man hade koll så hon ej blev loj.

Nu upp en gång till i natt, för att checka läget.

Ska försöka fixa in bilder imorgon.

:)
 
Fina föl ni har o kul att det verkar vara många som ska visa på utställning/bedömning. :)

Här har det gått bra trots allt.

Distrikts-vet.kom ju ut, misstanke om att hon hade fått kolik, dock hade hon ej rullat o härjat som dem kan göra, men hur som helst hade hon klart ont.

Hon fick smärtstillande (ett smärtstillande för magen och ett som var rent allmän, samt var anti-inflammatorisk),och dropp.

Var ev.tal om att hon kunde ha fått sepsis, då hon hade puls vid kotorna fram.

Tempen var som högst 39,4 grader.

Så efter dem hade åkt så var jag uppe varannan timme o kolla temp.o att hon diade , hade så klart koll under dagen också.

Kvällen o natten mot idag så har jag varit uppe varje timme för att ha koll på det, iom.att smärtstillandet gått ur kroppen.

Så man kan säga att man är bra trött i mössan nu ;)

Febern vände under gårdagen och nu senaste tempningen hade hon 37,6.

Varit ute ca. 1,5 timme på sen eftermiddagen i en mindre hage, så man hade koll så hon ej blev loj.

Nu upp en gång till i natt, för att checka läget.

Ska försöka fixa in bilder imorgon.

:)
Oj, vilken tur att det vände så snabbt ändå. Hoppas hon fortsätter att krya på sig och får vara frisk framöver.:up:
 
Grattis @L8P8, vilken fining. Får se om min Hip Hop- unge kan dyka upp nu då.
Så här långt är jag supernöjd, rak och fin i benen och lagom rak i kotorna. Pigg och glad. Har iofs ganska grova ben, så jag hoppas att han inte blir för stor (max 165). Mamma och mormor är ca 163 och det är den storleken jag önskar (önska får man :p )
 
Amanda din är verkligen fin. Vet inte om jag sett den röra sig? Men den ser jättefin ut i kroppen. Långa ben och välformad hals. Sen när man får 4 vita höga strumpor så blir man ju inte direkt ledsen heller;)

Jag planerar att visa den här också nere i Kalmar den 6e augusti.

Fritidsryttare- jag har också tänkt på att de rör sig lika! Aktiva fina bakben, Ganska mycket knän fram men lite raka framben (som jag tycker Touchdown har också).
Jag ska se till att få ordning på min mobil så fixar jag filmer. Men jag har inte heller sett honom röra sig så mkt. Skulle tippa att han skrittar 7,5, travar 8-8,5 och galopperar tyvärr bara för 7 just nu. Och halsen är fin men något kort. om jag skulle bedöma skulle han få 8 på typ, hhb och ben. Men jag är inte földomare och det är en månad kvar till visning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: ameo
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
797
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp