Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina är äntligen hemma från seminstationen nu, en till avkomma bakas därinne!

AQKAAAACH_ZodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvODY4NjQvOC0zL2tsaWFyX2lfc3ZhbnNuZV81OTdmOWVmMWUwODdjMzczMGM1Y2QyZDAuanBn

Såhär ser han ut nu, någon som är duktig på skimmelfärger? Han ser ju ut att bli väldigt stickelhårig brunskimmel till att börja med i alla fall.
 
Mina är äntligen hemma från seminstationen nu, en till avkomma bakas därinne!

AQKAAAACH_ZodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvODY4NjQvOC0zL2tsaWFyX2lfc3ZhbnNuZV81OTdmOWVmMWUwODdjMzczMGM1Y2QyZDAuanBn

Såhär ser han ut nu, någon som är duktig på skimmelfärger? Han ser ju ut att bli väldigt stickelhårig brunskimmel till att börja med i alla fall.

Brunskimmel är ett annat färganlag. Han ser ut att vara avblekbar skimmel med brunt som bas, men svårt att se ordentligt på bilden.
 
DressageNergd- Zune var var verkligen snygg!!
På söndag ska vi visa på fölvisning. När och om ska ni andra visa?
 
Dressyrföl jag också :) Min är ca 11 veckor på visningsdagen :) E: Highcruiser U: Adeleine - Cortez-Ceylon:p
 
Min lille kille är halt..
Upptäckte det igår kväll och bokade tid på kliniken idag, men när vi skulle ut nu på FM hade det spruckit upp vid kronranden och han är inte lika halt. Så ska lägga bandage nu och avvaktar med att åka in.

Ang pungkulor så har hans ena trillat ner och han uppvaktar sin mamma, brummar som en hingst och hoppar på henne med full utrustning
 
20615850_2073859715973029_6285151976127411286_o.jpg

Var nere och hade pusskalas med Calle Kamel på betet. Nu börjar det släppa mer och mer av den fula fölpälsen. Tycker redan att han börjar likna en tonåring snarare än en fölis. Den kuperade terrängen gör honom gott, han skuttar runt som en annan bergsget bland alla rötter och stenar. Min förhoppning är att de ska slussas vidare ut i den ännu större hagen framöver, där finns det gott om käk ett bra tag till.
 
Ja men vilken typ av skimmel? Blir han grå sen efter det bruna och sedan vit? Eller kan han bli mer stickelhårig och "hoppa över" den grå fasen?

Min erfarenhet är att alla blir mer/mindre gråa av något slag, i någon period iaf.
Bara för att ta exempel på några jag sett som unga vs. äldre:
Herr Häst: Född mörkfux med stora tecken på både ben och huvud, fram tills 6 månader-> Bläckpenne-blå (!) i div. nyanser -> Kritvit som 11 åring -> Kritvit med rosa kring mule och ögon vid 13 år -> Fläckvis kraftigt flugskimlad med stora "flugor" + rosa kring mule och ögon nu vid 15 år.
Skimmel jag stått i samma stall som: (Antagligen) född mörkbrun -> Som unghäst "varmt" grå med enstaka bruna strån "insprängt -> apelkastad "smutsgrå".
Skimmel som stod på ridskola: Antagligen född svart -> antracitgrå som 6 åring -> kritvit som 10 åring.

Bara för att ta några exempel. Nej, inga hoppar helt över den gråa fasen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp