Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort tack, hon är verkligen allt vi kunde hoppats på. Dessutom var jag 99% säker på att det skulle bli en hingst då stoet var extremt hingstig under en period i dräktigheten. Pendeln sa dock sto och det var vad vi allra helst önskade oss. Vårt andra sto som ska ha i början av juni har vi varit säkra på har ett sto i magen då hon varit ganska sur i perioder (i hennes mått mätt) men pendeln säger hingst.. så nu undrar vi om det inte blir en hingst istället.. jag som egentligen inte tror på sånt! O_o

En annan fråga förresten, stoet hade en helt komplikationsfri fölning, allt gick snabbt och fint och stoet svettades inte ens eller verkade direkt ansträngd. Men nu två dagar senare har hon svullnat lite grann på ena sidan nedanför vulvan och blöder lite grann från slidöppningen när hon springer. Verkar inte alls påverkad, ingen feber och är inte öm och det ser inte på ngt sätt farligt ut, och vi kan inte se att hon spruckit eller behövs sys. Är det vanligt att de svullnar och blöder lite grann (med betoning på lite) efteråt? Kisseri och bajs fungerar som det ska men är som sagt nybörjare på avel och är väldigt mån om stoet.
 
Stort tack, hon är verkligen allt vi kunde hoppats på. Dessutom var jag 99% säker på att det skulle bli en hingst då stoet var extremt hingstig under en period i dräktigheten. Pendeln sa dock sto och det var vad vi allra helst önskade oss. Vårt andra sto som ska ha i början av juni har vi varit säkra på har ett sto i magen då hon varit ganska sur i perioder (i hennes mått mätt) men pendeln säger hingst.. så nu undrar vi om det inte blir en hingst istället.. jag som egentligen inte tror på sånt! O_o

En annan fråga förresten, stoet hade en helt komplikationsfri fölning, allt gick snabbt och fint och stoet svettades inte ens eller verkade direkt ansträngd. Men nu två dagar senare har hon svullnat lite grann på ena sidan nedanför vulvan och blöder lite grann från slidöppningen när hon springer. Verkar inte alls påverkad, ingen feber och är inte öm och det ser inte på ngt sätt farligt ut, och vi kan inte se att hon spruckit eller behövs sys. Är det vanligt att de svullnar och blöder lite grann (med betoning på lite) efteråt? Kisseri och bajs fungerar som det ska men är som sagt nybörjare på avel och är väldigt mån om stoet.
Precis som oss så har dom avslag efter födseln,att hon är svullen kan vara en bristning inne i vulvan,det är ju inte så att man vänder ut o in på den för att titta.
 
Stort grattis till alla nya föl som har kommit! Jättefina! :love:

Här kommer en liten bild på min fröken ;)

246p3i8.jpg
 
Tack! Jag tycker också han ser fin ut men samtidigt tycker jag det är jättesvårt att se vad det ska bli av dem när de är så här unga. Men det är också det som är det roliga med avel. Spänningen att följa dem och se hur de utvecklas:). Hingstägaren ringde igår och stämde av. Vilket fantastisk trevlig initiativ! Din Fritidsryttare var väl den första som föddes och min han bli nummer 4.
 
Tack! Jag tycker också han ser fin ut men samtidigt tycker jag det är jättesvårt att se vad det ska bli av dem när de är så här unga. Men det är också det som är det roliga med avel. Spänningen att följa dem och se hur de utvecklas:). Hingstägaren ringde igår och stämde av. Vilket fantastisk trevlig initiativ! Din Fritidsryttare var väl den första som föddes och min han bli nummer 4.
Vad roligt, jag har haft lite kontakt med dem på messenger bara o skickat nån video o bild. Väldigt trevliga att ha att göra med tycker jag! Min var först ut ja, sen har jag sett några till förutom din. Ska bli så kul att se vad det blir av dem här i framtiden. :)

Tillägg: vet att det väntas en med snarlik stam (samma pappa o morfar) som min inom kort, den ska bli SÅ kul o se! Älskar mödernets stam rakt igenom. :love:
 
Det är hopplöst att föreviga på bild för så fort Calle får syn på mig så ska han komma fram, men idag när jag kom ut till hagen så såg jag hur han och kompisen stod och lekte ihop. De är lika mycket ligister bägge två så de lär ha väldigt roligt ihop.

Calle bara älskar att kramas. Nu har vi kommit över stadiet där man inte reser sig på bakbenen, inte sparkas, inte bits och inte tränger sig, så då är det helt ok att gosa. Snacka om nallebjörn, han formligen njuter när man kliar honom på rumpan och slår armarna om halsen på honom, ju mer närkontakt desto bättre. :love:
 
Man får ju inte skriva i födelseannonserna så jag måste bara skriva här till dig Velony- Gud så söt!!
 
18121141_1918723964819939_947237124831925828_o.jpg
Calle fick byta hage igår. Nu går gårdens avelsston som är dräktiga och/eller inte ska semineras och han nere vid havet i en gigantisk hage. Han fick prova att åka transport igår och det gjorde han hur lätt som helst, han är den första av mina ungar som majestätiskt skridit nerför rampen på släpet utan brådska.:D Mamma häst var helt galen av glädje när jag släppte dem och for som ett popcorn, medan Calle hade stora bekymmer med var han skulle sätta fötterna - det var ju stenar _överallt_! ;)
 
Nån måste verkligen ha flörtat med konstnären när den ungen 'ritades', vackrare teckning kan man väl knappast önska sig! :)

Ja alltså vi är verkligen helt kära i henne, gissar att alla känner så för sina små iofs! Det måste typ vara såhär man känner när man får egna barn. :love:Och teckningen är helt ljuvlig varken för mkt eller för lite liksom, så målaren har onekligen gjort ett bra jobb! :up:
 
@smulan87 Jag bara älskar den där ungen :love:! Färgen och hela uttrycket är ju bara perfekt, måtte hon få ett långt liv och riktig karriär på dressyrbanan :). Blir det betäckning igen eller är du för ridsugen nu ;)?
 
@smulan87 Jag bara älskar den där ungen :love:! Färgen och hela uttrycket är ju bara perfekt, måtte hon få ett långt liv och riktig karriär på dressyrbanan :). Blir det betäckning igen eller är du för ridsugen nu ;)?

Åh stort tack! Hon är en keeper helt klart, dessutom så ser hon ut att röra sig riktigt bra så nu hoppas vi bara hon får samma fina arbetsvilja som mamma och håller sig frisk och kry! Nej efter mammaledigheten så väntar tävlingsbanorna igen för mammahäst. Tror inte hon kommer misstycka även om hon till vår förvåning verkligen har tagit träningspaus och mammarollen med bravur. Så om allt går som planerat så får hon gå några år till i sporten för att sedan ge oss ännu fler sånna här små karameller.

Nu väntar vi nervöst på vårt nästa sto som har 6 veckor kvar till beräknat. Hon har dock redan börjat sätta juver och är lite ledsen över att inte få lov att gå med sin bästa kompis. Så vi hoppas innerligt att hon låter bebisen bakas färdigt ordentligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
390
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
726
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp