Alltså, varför flemar hon? Idag satt vi upp igen efter ett uppehåll på ca sex månader.

Här är det ingen expressinridning precis.

Men maken till häst har jag inte varit med om. Hon gör allt på sitt eget lilla vis.

Idag var det att flema vid varje uppsittning, häromdagen smet hon ut på gödselstaden när hon kom lös.

En annan gång gick hon upp i skogen bakom stallet själv, och hon är alltid på upptäcktsfärd med något.

VideoCapture_20230924-203247.jpg
 
Unge herr nordsvensk har haft bristande kontinuitet i all sin träning på sistone, beroende på för många kaosfaktorer med allting runt om. Lastträning är ett särskilt dåligt samvete, där de få försöken hittills har mynnat ut i hans mest kategoriska "kan du fetglömma"-look. Och han har varit mycket tydlig med att "men gå du in i din dödsfälla på hjul själv om du vill, jag tänker inte sätta upp en hov på baklämmen ens". Han är också i sin robusta kropp ändå en ganska ängslig individ när han får för sig något, så det har inte bara framstått som hittepå-skäl att inte vilja.

Sedan har transporten stått på gården ett tag eftersom farbror Z har åkt till sin stötvågsbehandling varje vecka. Så idag när jag skulle släppa ut gick vi förbi för att kolla läget hur nära vi kunde komma - flera månader efter det senaste misslyckade transporttestet - och nu från ingenstans bara "ja, och vad skulle det vara för konstigt med detta menar du? jag kan inte minnas att jag har haft några problem med att gå upp eller in här. Det är ju alltsammans mycket enkelt."

Hans personlighet är så komisk och ofta väldigt charmig, men också helt jäkla outgrundlig. :DHalvbloden framstår som ett under av förutsägbarhet i jämförelse.
 
Unge herr nordsvensk har haft bristande kontinuitet i all sin träning på sistone, beroende på för många kaosfaktorer med allting runt om. Lastträning är ett särskilt dåligt samvete, där de få försöken hittills har mynnat ut i hans mest kategoriska "kan du fetglömma"-look. Och han har varit mycket tydlig med att "men gå du in i din dödsfälla på hjul själv om du vill, jag tänker inte sätta upp en hov på baklämmen ens". Han är också i sin robusta kropp ändå en ganska ängslig individ när han får för sig något, så det har inte bara framstått som hittepå-skäl att inte vilja.

Sedan har transporten stått på gården ett tag eftersom farbror Z har åkt till sin stötvågsbehandling varje vecka. Så idag när jag skulle släppa ut gick vi förbi för att kolla läget hur nära vi kunde komma - flera månader efter det senaste misslyckade transporttestet - och nu från ingenstans bara "ja, och vad skulle det vara för konstigt med detta menar du? jag kan inte minnas att jag har haft några problem med att gå upp eller in här. Det är ju alltsammans mycket enkelt."

Hans personlighet är så komisk och ofta väldigt charmig, men också helt jäkla outgrundlig. :DHalvbloden framstår som ett under av förutsägbarhet i jämförelse.
Han påminner om min svarta. :D

Hon har inte notdsvenskens beslutsamma kropp, förvisso, men ett pannben de luxe.

Jag skulle kunna spökskriva kåserier åt henne.
 
Nytt år och nya möjligheter, vi väntar på läkning här efter en operation i knäet. Troligtvis har han halkat någon gång och dragit i främre korsbandet och efter det fått inflammation i leden.
Inridning kom vi inte så långt med förra året men han är sutten på och riden i skritt.
Får hoppas att det läker ut så vi kan fortsätta under våren iaf.
 

Bifogade filer

  • PXL_20240212_114125571.jpg
    PXL_20240212_114125571.jpg
    382,6 KB · Visningar: 24
Nytt år och nya möjligheter, vi väntar på läkning här efter en operation i knäet. Troligtvis har han halkat någon gång och dragit i främre korsbandet och efter det fått inflammation i leden.
Inridning kom vi inte så långt med förra året men han är sutten på och riden i skritt.
Får hoppas att det läker ut så vi kan fortsätta under våren iaf.

Håller tummarna för god utveckling! Med den här vintern så är vi nog många som har unghästar som väntat in våren för mer vettig träning och ridning. Det är lätt att känna sig stressad när man ser 4-åringar som redan hoppar små hinder uppsuttet, men jag försöker hålla mig chill med att promenera och jobba avsuttet på ridbanan ett tag till med båda.

Men de är sugna på att jobbas! Igår morse hade jag promenerat ut nästan en timme med halvblodet och tänkt att det var nya vägar och intryck så han skulle vara lite trött i huvudet. Sedan tog jag in dem en stund på eftermiddagen för att ta ett longeringspass med nordsvensken i paddocken och då var Dominus väldigt tydligt förväntansfull med spetsade öron "jamen jag då, när får jag göra övningar??? Jag vill med!" :D Så då fick det bli lite tömkörning med honom också.
 
Håller tummarna för god utveckling! Med den här vintern så är vi nog många som har unghästar som väntat in våren för mer vettig träning och ridning. Det är lätt att känna sig stressad när man ser 4-åringar som redan hoppar små hinder uppsuttet, men jag försöker hålla mig chill med att promenera och jobba avsuttet på ridbanan ett tag till med båda.

Men de är sugna på att jobbas! Igår morse hade jag promenerat ut nästan en timme med halvblodet och tänkt att det var nya vägar och intryck så han skulle vara lite trött i huvudet. Sedan tog jag in dem en stund på eftermiddagen för att ta ett longeringspass med nordsvensken i paddocken och då var Dominus väldigt tydligt förväntansfull med spetsade öron "jamen jag då, när får jag göra övningar??? Jag vill med!" :D Så då fick det bli lite tömkörning med honom också.
Min ardenner rids ut i skritt med kompisen ca 2 ggr i veckan just nu, vi börjar leka fram några travsteg här och där. Men det märks att hjärnan börjar få "kondis" då Filip gärna vill göra mer och mer utöver sina 3-4 aktiviteter i veckan
 
Darwin växer ur diverse rädslor helt av sig själv verkar det som. Han tyckte bommar på marken var superläskigt för något år sedan och sedan har jag, liksom transportträningen, bara låtit det vara ett tag. Och nu i helgen när jag testade igen så var han bara "jaså, här har någon lagt ut pinnar, jaja whatever" och klev över alla helt normalt.
 
Darwin växer ur diverse rädslor helt av sig själv verkar det som. Han tyckte bommar på marken var superläskigt för något år sedan och sedan har jag, liksom transportträningen, bara låtit det vara ett tag. Och nu i helgen när jag testade igen så var han bara "jaså, här har någon lagt ut pinnar, jaja whatever" och klev över alla helt normalt.
Klokt! Ares började krångla lite vid lastningen i januari så han får en vila från det han med, så tar jag upp lastträningen när det är varmare ute i stället. Hoppas också att han ska växa ur lite oro om det. Han var inte omöjlig men det tog 3-5 minuter att lasta och han brukar gå rakt in, vanligtvis.
 
Min Lille Panis har växt och växt och växt. Och vissa dagar är han mer häst är fjäril. Inte den mognaste av hästar, men jag har inte bråttom och kan vänta tills han är redo för nya utmaningar.

Han träffade den hästätande bollen igår och monstret duschdraperiet. Då måste man först springa x antal varv på banan och fnorka och vara fjäril, men sen tar nyfikenheten överhanden och han travar kaxigt fram och hälsar på de läskiga sakerna.

Ca 153 cm hög är han nu, men har en del till att växa som det ser ut. Världens finaste lille fjäril.
 
Nytt år och nya möjligheter, vi väntar på läkning här efter en operation i knäet. Troligtvis har han halkat någon gång och dragit i främre korsbandet och efter det fått inflammation i leden.
Inridning kom vi inte så långt med förra året men han är sutten på och riden i skritt.
Får hoppas att det läker ut så vi kan fortsätta under våren iaf.
Vi kom lika långt, men rehabar också nu men hoppas på att kunna fortsätta senare i vår med inridningen.
 
Gullefjunet fyller 4 år på måndag. Då blir det tårta! 🥳
IMG_20240307_150844041~3.jpg

Idag var det premiär med annan ryttare än jag och tjejen som hjälpte mig att visa på treårs.
Hästen var lite sömnig i vårsolen och skötte sig bra.
Vi fortsätter att skynda långsamt och har ingen brådska med någonting.
Min förhoppning är att vi ska våga oss ut på någon pay and jump under året och skutta bebishinder.
Hon är väldigt känslig och man får hålla i tyglarna som att de var gjorda av sytråd. Det går utmärkt att styra med skänklarna och hon stannar direkt om man bara rätar lite på sig och spänner till magmusklerna. :love:
Jag skulle vilja ha lite mer gas i henne, men det kommer nog. Vi håller på att sätta igång efter vintervilan och hon orkar inte riktigt ännu. Men nu går det äntligen att rida ut (varit isgata och/eller översvämningar överallt) så jag ska tvinga ut någon stallkompis på uteritter framöver.

Just det! Jag som var så orolig över att hon skulle bli minimini... Nu mäter hon 162 cm med korta traktbrodd i, så runt 161 är hon nog iaf och ser ut att växa lite till. :D
 
Min Lille Panis har växt och växt och växt. Och vissa dagar är han mer häst är fjäril. Inte den mognaste av hästar, men jag har inte bråttom och kan vänta tills han är redo för nya utmaningar.

Han träffade den hästätande bollen igår och monstret duschdraperiet. Då måste man först springa x antal varv på banan och fnorka och vara fjäril, men sen tar nyfikenheten överhanden och han travar kaxigt fram och hälsar på de läskiga sakerna.

Ca 153 cm hög är han nu, men har en del till att växa som det ser ut. Världens finaste lille fjäril.
Läste lille Penis har växt och växt när jag läste lite snabbt 😂
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 156
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp