Den föredömligt duktiga och ambitiösa eleven Dominus har nu checkat av en examen från sin treårsskola med avklarat unghästtest. Det var uppenbart en stor anspänning för honom, för hur mild och vänlig han än är så spände han ihop sig och gjorde ett par små hopp på stället under ridprovet som för att säga att "alltså ok jag försöker troligen klara detta om du insisterar, men det ÄR faktiskt väldigt många väldigt komplicerade händelser som har hänt på väldigt kort tid, och mitt huvud orkar kanske inte riktigt med så mycket mer just nu".

Så då valde vi i stället att avbryta den delen och prioritera att han får komma hem utan en skrämmande eller obehaglig ridupplevelse med sig.

Högst poäng fick han på typ - en nia med omdömet "en väldigt vacker individ, ädel och långlinjerad med en fin lätthet". :) Hela poängraden 9-8-7-8-7,5-7,5 + hoppningen 6-6 vilket var helt okej, jag är medveten om att han växt länge och att han kommer att ta lite tid för att muskla på sig och omdömet på trav och galopp innehöll också "än så länge lite valpig". Men att inte ha träffat sin älskade häst på nästan två månader och så kommer denna väldigt vackra individ in i ridhuset med flätor och nummerlapp och allt, det är inte utan att man blir rörd in i hjärtat.

Mycket skönt att detta steg är avklarat nu i alla fall! Nu är nästa steg att han får landa i dagens alla upplevelser och sedan ridas någon gång till kommande vecka, för att bara känna att det inte blir något dramatiskt och sedan får han äntligen komma hem och ha ett långt höstlov när han bara ska få leka och härja med sin polare igen.
 
En liten bild från gårdagen:

FDC0A625-2A21-4C05-B210-1C430CFDC0AA.jpeg
 
Den föredömligt duktiga och ambitiösa eleven Dominus har nu checkat av en examen från sin treårsskola med avklarat unghästtest. Det var uppenbart en stor anspänning för honom, för hur mild och vänlig han än är så spände han ihop sig och gjorde ett par små hopp på stället under ridprovet som för att säga att "alltså ok jag försöker troligen klara detta om du insisterar, men det ÄR faktiskt väldigt många väldigt komplicerade händelser som har hänt på väldigt kort tid, och mitt huvud orkar kanske inte riktigt med så mycket mer just nu".

Så då valde vi i stället att avbryta den delen och prioritera att han får komma hem utan en skrämmande eller obehaglig ridupplevelse med sig.

Högst poäng fick han på typ - en nia med omdömet "en väldigt vacker individ, ädel och långlinjerad med en fin lätthet". :) Hela poängraden 9-8-7-8-7,5-7,5 + hoppningen 6-6 vilket var helt okej, jag är medveten om att han växt länge och att han kommer att ta lite tid för att muskla på sig och omdömet på trav och galopp innehöll också "än så länge lite valpig". Men att inte ha träffat sin älskade häst på nästan två månader och så kommer denna väldigt vackra individ in i ridhuset med flätor och nummerlapp och allt, det är inte utan att man blir rörd in i hjärtat.

Mycket skönt att detta steg är avklarat nu i alla fall! Nu är nästa steg att han får landa i dagens alla upplevelser och sedan ridas någon gång till kommande vecka, för att bara känna att det inte blir något dramatiskt och sedan får han äntligen komma hem och ha ett långt höstlov när han bara ska få leka och härja med sin polare igen.
Vilka fina betyg! 9:a på typ! Han har tagit sig, den lilla huvudfotingen, minsann.

8:a på huvud hals och bål är ju också superduperfint!

Gångarter och hoppning är ju också fina betyg, men mer påverkade av miljön. De första är ju som de är, liksom.

Hade han samma fina betyg på fölvisningen?
 
Vilka fina betyg! 9:a på typ! Han har tagit sig, den lilla huvudfotingen, minsann.

8:a på huvud hals och bål är ju också superduperfint!

Gångarter och hoppning är ju också fina betyg, men mer påverkade av miljön. De första är ju som de är, liksom.

Hade han samma fina betyg på fölvisningen?

Tack, ja det var roligt - även om jag är övertygad om att hans temperament och på en gång sansade och ambitiösa personlighet kommer att framstå som hans allra högst rankade egenskap när han sätts i lite mer arbete som ridhäst. Det är också något som fått mycket beröm från Caroline som ridit in honom. Men den är ju svårare att koka ner under en kvarts visning på en ny plats, så det får framgå på lite längre sikt framöver. :)

Han visades inte på någon renodlad fölvisning, bara som kandidat till elitfölauktionen. Ett av flera "sliding doors"-moment att han inte blev uttagen till den och såld där, för just då hade jag inte ens börjat spana efter någon unghäst utan tänkt skjuta på det till sommaren 2021 - och då hade våra vägar inte korsats.
 
Min ska visas på treårstest på lördag, mycket osannolikt att vi rider ens om han får diplompoäng. Vi hann inte kolla munnen och ridning är väldands svårt tycker han än så länge, poletten har inte trillat ner än...men så är han bara riden några gånger också. han har varit så tunn och omusklad att vi inte velat utsätta honom för ryttare innan kroppen kändes klar
 
Det blev diplompoäng i hoppning och klass 1 i gångarter. Så galet nöjjd . Ryttaren är sur på sig för att de inte klarade 100% av ridprovet men skritt och trav i båda varven gick och galopp till höger men icke till vänster. :D
Poängraden: 8,5, 8, 8, 7, 7,5, 7,5 och sen 8-8 på hoppningen. Han har hoppat bättre hemma och även på genrep på bortaplan, Han var ett as att köra (och lasta på ditvägen) så han kom fram genomsvettig och ganska matt. MEN tekniken var nästan noggrannare faktiskt, däremot var ju avstampet påverkat och vi behövde hjälpa mer.
 
Det blev diplompoäng i hoppning och klass 1 i gångarter. Så galet nöjjd . Ryttaren är sur på sig för att de inte klarade 100% av ridprovet men skritt och trav i båda varven gick och galopp till höger men icke till vänster. :D
Poängraden: 8,5, 8, 8, 7, 7,5, 7,5 och sen 8-8 på hoppningen. Han har hoppat bättre hemma och även på genrep på bortaplan, Han var ett as att köra (och lasta på ditvägen) så han kom fram genomsvettig och ganska matt. MEN tekniken var nästan noggrannare faktiskt, däremot var ju avstampet påverkat och vi behövde hjälpa mer.

Men grattis, och det var ju verkligen inte dåligt att klara typ 95 % av ett ridprov på bortaplan trots så korta förberedelser!
 
Det blev diplompoäng i hoppning och klass 1 i gångarter. Så galet nöjjd . Ryttaren är sur på sig för att de inte klarade 100% av ridprovet men skritt och trav i båda varven gick och galopp till höger men icke till vänster. :D
Poängraden: 8,5, 8, 8, 7, 7,5, 7,5 och sen 8-8 på hoppningen. Han har hoppat bättre hemma och även på genrep på bortaplan, Han var ett as att köra (och lasta på ditvägen) så han kom fram genomsvettig och ganska matt. MEN tekniken var nästan noggrannare faktiskt, däremot var ju avstampet påverkat och vi behövde hjälpa mer.
Men så roligt!!!

Grattis! Wow så fina poäng! Vad är det för stam på pållen?

Säger som @Lillgrådis , så fantastiskt bra med så lite tid till förberedelse.

Jag är grymt imponerad!

Vad händer med hästen nu, vad har du för fortsatta planer?
 
Men så roligt!!!

Grattis! Wow så fina poäng! Vad är det för stam på pållen?

Säger som @Lillgrådis , så fantastiskt bra med så lite tid till förberedelse.

Jag är grymt imponerad!

Vad händer med hästen nu, vad har du för fortsatta planer?
Han är Conthargos-Corland. Ett diplom hade givit mamman elit. Lite trist men jag är inte det minsta besviken. Han ska säljas.

Jag är nöjd med min insats i avelsbranschen.
 
Något av det bästa med att ha varit ifrån sin häst så länge som två månader är att få hämta honom och sedan se hur hela han riktigt lyser upp inuti som att han hade vaknat från en jättekonstig dröm. Han är så supertydlig i sin enorma förvåning och glädje när han kommer hem och kollar av allt och inser att stallet står kvar, boxen finns där den var förut, hagarna ser ut som förut - och bäst av allt, de fina kompisarna och tryggheten med den egna flocken är ju precis som förut.

Han har lite varit mer reserverad när jag varit och hälsat på honom som att han inte riktigt fattar grejen med varför jag dyker upp på andra ställen, men i samma sekund som han kommer hem så blir han precis lika kontaktsökande och glad som alltid. Han kommer att sova gott i natt, och jag med.

Ännu en bra grej med att inte ha några tankar på att någonsin sälja honom eller flytta omkring bland andra stall och andra hästar. Han är ju en häst som tycker mycket om äventyr i lagom doser, men han utstrålar ännu mer än de flesta att han behöver verkligen ha sin flock och sin trygghet i hemmiljön som en stabil bas för att kunna vara sitt allra bästa och gladaste jag.
 
Det hände en grej... Jag tänkte att det var bra miljöträning och roligt få en bedömning så vi åkte på utställning. Vi hade inte tränat alls. Och jag var däckad i förkylning hela veckan innan och gick på nässpray och Alvedon på visningsdagen.

Men jisses vilken häst jag har! 😍 Inte bara skötte han sig amazing, han kammade hem rosett efter rosett.

Guldbelönad, junior champion, bäst i rasen, reserv valack champion och gick femma i BIS-ringen 😯😍

IMG_20230910_143226.jpg
 
Det hände en grej... Jag tänkte att det var bra miljöträning och roligt få en bedömning så vi åkte på utställning. Vi hade inte tränat alls. Och jag var däckad i förkylning hela veckan innan och gick på nässpray och Alvedon på visningsdagen.

Men jisses vilken häst jag har! 😍 Inte bara skötte han sig amazing, han kammade hem rosett efter rosett.

Guldbelönad, junior champion, bäst i rasen, reserv valack champion och gick femma i BIS-ringen 😯😍

Visa bifogad fil 127842

Snygg-Anton! Så himla roligt och så välförtjänt! Och minen klädsamt förlägen typ "ja alltså jag kan inte hjälpa att jag fick så många rosetter, det bara råkade bli så". :love:
 
Det hände en grej... Jag tänkte att det var bra miljöträning och roligt få en bedömning så vi åkte på utställning. Vi hade inte tränat alls. Och jag var däckad i förkylning hela veckan innan och gick på nässpray och Alvedon på visningsdagen.

Men jisses vilken häst jag har! 😍 Inte bara skötte han sig amazing, han kammade hem rosett efter rosett.

Guldbelönad, junior champion, bäst i rasen, reserv valack champion och gick femma i BIS-ringen 😯😍

Visa bifogad fil 127842
En sån vill jag ha!
Ras/stam? För visst är det en ponny? :)
 
En sån vill jag ha!
Ras/stam? För visst är det en ponny? :)

Det är en Welsh cob :)
Han är dock inte ponny utan är kanske 153-155ish idag. Men finns gott om welsh cob som håller d-ponnymått om man vill ha ponny. Polaren han växte upp sina första 6 mån med, en halvbror med samma pappa född 8 h senare än min fick nyss fina poäng på treårs och mättes då till 143 cm.

Stam på min
https://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=579720
 
Screenshot_20230924-125208.png

Min stjälpreda har blivit prickig. :love:
Hon byter färg mest hela tiden. Efter sommaren var hon solblekt, men nu börjar hon bli mörk och apelkastad. Hennes mor skiftade också lika mycket och var också apelkastad, men hon bytte från "nästan svart" till mörkbrun. Z varierar mellan "smutsvit" och guldfärgad. :D

Om någon dag ska hon släppas ihop med kompisar igen. Det fick bli liten hage ett tag då hon rejsade i blött gräs i sommarhagen, vrickade sig i ett framben och drog omkull så hon blev låst och sned i bäckenet. 🥺
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 218
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp