Bukefalos 28 år!

Föltråden 08

Sv: Föltråden 08

Ja det fick jag. :(

Det är ett fullblod, som många vet är lite knepiga och hålla i hull.
Men upp ska hon nu, en rejäl gödnings kur är redan startad. :D
Bete ska hon till så fort fölis är stadigare på benen och kan åka några km i transport.

Gordon Stoet är efter Richard of York och fölis efter Suspisious Mischeif.

Fölisen ser jätte fin ut och stoet kommer säkert upp i hull snart, bete brukar göra susen :bump:
 
Sv: Föltråden 08

Stoet är efter Richard of York och fölis efter Suspisious Mischeif.

Varför har du inte sagt hennes stam föööör innan ? :p Hon är ju släkt med Bellman - Bells of York - som min fd medryttare köpte och har nu. :)

Får se om jag lyckas ta mig i kragen och åka upp och klappa lite innan du skickar iväg dom. :p
 
Sv: Föltråden 08

:o Du har väl typ inte frågat då.. :o
Tror att jag sagt att hon har bra stam iaf. :angel:

Ja du är jätte välkommen och klappa :D
Lill killen är så söt, men har ännu inte fått koll på benen, roligare sätt att ha benen när han står stilla får man leta efter. :rofl:
Ser ut som bambi på hal is stundtals och stundtals har han lyckats strassla ihop dem så han faller... :crazy:
Men benen är raka och fina, bara att han har verkligen noll koll på dem. :angel:
Ska ut en sväng med kameran idag och se om jag kan fånga det på bild. :D
 
Sv: Föltråden 08

Grattis till fina fölet.
Vad gäller ditt sto och kommentarer om hur hon ser ut, så vill jag bara säga att jag hade samma problem med mitt fullblod, ibland fick man helt enkelt lust att börja sondmata:cry:. Du gör säkert allt du kan för att hon skall få i sig det hon behöver.:)
Mitt fullblod såg tyvär ut som skit under hela di perioden, hon lät fölet äta upp hennes kraft, och försökte jag hålla honom lite ifrån maten, så gav hon fan i att äta och så där höll vi på, jag skrattade ena dagen och grät den andra. En evig kamp.
Men hon diade bra och var pigg och glad, fölis växte (han fick ju i sig en del kraftfoder också:rofl:)
Tillslut sa vet att hon faktiskt inte någonsin hade hört talat om en häst som svultit ihjäl frivilligt, när den faktiskt har erbjudits mat. Den kommentaren hjälpte mig lite att inte stressa upp mig, men andra människors påpekande, får hon ingen mat osv, sved.
Lycka till:bump:
 
Sv: Föltråden 08

Tack för din historia, det värmer i hjärtat att det finns människor som faktiskt bryr sig!:love::love:


Grattis än en gång till alla som fått fina föl i tråden, och grattis i förskott till de som fortfarande väntar otåligt. :laugh:
 
Sv: Föltråden 08

Ja det fick jag. :(

Det är ett fullblod, som många vet är lite knepiga och hålla i hull.
Men upp ska hon nu, en rejäl gödnings kur är redan startad. :D
Bete ska hon till så fort fölis är stadigare på benen och kan åka några km i transport.

Gordon Stoet är efter Richard of York och fölis efter Suspisious Mischeif.

Aha! Jag som är uppvuxen med fullblod och har en mor och en far som föder upp galopphästar känner mkt till fullblod.
Ska vara helt ärlig så har vi ALDRIG haft problem med att hålla några av våra avelston i hull i alla dessa 30 år. Dom kräver att få lugn och ro och äta kraft foder misnt 3 ggr dagligen och mkt ca 4-5 kg kraftfoder och fritillgång på hö/ansilage.
Ge henne nått havre fritt kravftfoder om du inte tycker om havre.
Jag har alltid gett mina ston havre och korn som jag krossar själv, betfor och mineraler. Räknar aldrig i kg men så här har min foder stat sett ut med föl vid sidan till fullblodsto.5liter krossad havre,2,5liter kornkross, 1liter svälld betfor och 1dl mustangmineral. 12-15kg hö=fritillgång. delad på 2ggr på sommaren med fint bete. så behöver dom naturligtvis inte hö. Lycka till.
Hon har en bra pappa! men så värst gammal kan hon inte vara då? Vad heter hon? Du kan PMa om du inte vill skriva de här.
Jag kan tipsa om Mustangfodret också. Jag blandade MustangBreed och Mustang? blåfärg, kommer inte ihåg nu. Lycka till. Man får inte vara rädd för att smälla på kraftfoder på fullbloden.;)
 
Sv: Föltråden 08

Mitt paint sto fick en liten (paint?) kille efter Bertas Wild Rag den 26 april. Riktigt supersnygg med fina ben och MYCKET muskler! Det var ¨Tjejens¨ sjätte föl. Bilder finns på min sida.kolla under MR WILD SPOOKY.www.123minsida.se/painthorses[/EMAIL]
 
Sv: Föltråden 08

Mitt paint sto fick en liten (paint?) kille efter Bertas Wild Rag den 26 april. Riktigt supersnygg med fina ben och MYCKET muskler! Det var ¨Tjejens¨ sjätte föl. Bilder finns på min sida.kolla under MR WILD SPOOKY.www.123minsida.se/painthorses[/EMAIL]

Jätte fin fölis! :love:

Blir han paint? eller är det för lite vitt, såg ut att gå upp långt på bakbenen,
 
Sv: Föltråden 08

Aha! Jag som är uppvuxen med fullblod och har en mor och en far som föder upp galopphästar känner mkt till fullblod.
Ska vara helt ärlig så har vi ALDRIG haft problem med att hålla några av våra avelston i hull i alla dessa 30 år. Dom kräver att få lugn och ro och äta kraft foder misnt 3 ggr dagligen och mkt ca 4-5 kg kraftfoder och fritillgång på hö/ansilage.
Ge henne nått havre fritt kravftfoder om du inte tycker om havre.
Jag har alltid gett mina ston havre och korn som jag krossar själv, betfor och mineraler. Räknar aldrig i kg men så här har min foder stat sett ut med föl vid sidan till fullblodsto.5liter krossad havre,2,5liter kornkross, 1liter svälld betfor och 1dl mustangmineral. 12-15kg hö=fritillgång. delad på 2ggr på sommaren med fint bete. så behöver dom naturligtvis inte hö. Lycka till.
Hon har en bra pappa! men så värst gammal kan hon inte vara då? Vad heter hon? Du kan PMa om du inte vill skriva de här.
Jag kan tipsa om Mustangfodret också. Jag blandade MustangBreed och Mustang? blåfärg, kommer inte ihåg nu. Lycka till. Man får inte vara rädd för att smälla på kraftfoder på fullbloden.;)

Vad bra att ni aldrig haft problem med era fullblod.
Sambon sa till mig att jag ska inte oroa mig för hennes hull och han har arbetat mycket med fullblod både eng och arab.

Hon har fått hela vintern krafft och fri tillgång på bra hösilage.
Nu får hon á 4 kg krafft och olja över kraften.
Plus att hon har fri tillgång på bra hö, hon äter kanske +20 kg per dygn?
(Jag har inte vägt på sistonde. )
Nästa vecka ska hon iväg på sommarbete och kommer väl lägga på sig rätt så snabbt då.
Hon har inte gjort något speciellt sedan hon fick sitt första föl så jag förstår varför hon är omusklad...
Och hon är inte alls så gammal som det ser ut på bilderna..
Vet inte vad jag ska säga, men hon föll ur sista tiden innan fölningen, så hon har då inte sett ut så innan..
Vet inte varför, men det känns som jag måste försvara mig.. :crazy:
Jag vet att hon får käk och kommer komma upp i hull, men det tar en stund, jag kan inte trolla.. :(

Jag tycker om min älg i alla fall. :love:
 
Sv: Föltråden 08

Holloj.
Jag tycker inte att du skall behöva känna som att du behöver försvara dig. Hästar är ju individuella också, mitt fullblod " Brillan" var enligt den tränaren som hade hand om henne ett elände att göra av med energi, bland det värsta hon hade varit med om. Då fick hon 8 KILO kraft och fri tillgång till hösilage, men såg tokeländig ut i alla fall ibland. Hemma var det så att hon åt massor men det fäste inte riktigt på henne. Ena veckan såg hon hyffsad ut, medans efter en vecka av mycket bus i hagen återgå till vinthundstuket. Nu är hon nio år och har faktiskt varit lite fet i drygt ett halvår, peppar peppar.
Nu har ju jag inte heller 30 års erfarenhet av just fullblod, men hennes tränare har ju det och till och med hon hade problem, fast det var hennes yrke och ingen annan av hennes träningshästar såg lika eländiga ut. Så håll ut och det löser sig, skall du se
 
Sv: Föltråden 08

Jag har ingen aning om han blir paint eller solid.... Vet inte om det vita han har på benen ¨räknas¨ in som paintteckning... Men jag mejlade bilder på han till APHA och de skrev att han registreras som regular, och jag tror att det är paint och inte solid. Jag är kass på allt sånt här men försöker lära mig!!!:banana::banana:
Kul du tyckte han är fin!! Super duper trevlig är han!
 
Sv: Föltråden 08

Vad bra att ni aldrig haft problem med era fullblod.
Sambon sa till mig att jag ska inte oroa mig för hennes hull och han har arbetat mycket med fullblod både eng och arab.

Hon har fått hela vintern krafft och fri tillgång på bra hösilage.
Nu får hon á 4 kg krafft och olja över kraften.
Plus att hon har fri tillgång på bra hö, hon äter kanske +20 kg per dygn?
(Jag har inte vägt på sistonde. )
Nästa vecka ska hon iväg på sommarbete och kommer väl lägga på sig rätt så snabbt då.
Hon har inte gjort något speciellt sedan hon fick sitt första föl så jag förstår varför hon är omusklad...
Och hon är inte alls så gammal som det ser ut på bilderna..
Vet inte vad jag ska säga, men hon föll ur sista tiden innan fölningen, så hon har då inte sett ut så innan..
Vet inte varför, men det känns som jag måste försvara mig.. :crazy:
Jag vet att hon får käk och kommer komma upp i hull, men det tar en stund, jag kan inte trolla.. :(

Jag tycker om min älg i alla fall. :love:

De är ingen fara, vill bara hjälpa dig så de inte blir så igen el fortsätter så. Araber är mkt mkt lättfödda tycker jag så dom går inte att jämmföra, och de har du inte gjort heller. Kraft kanske inte är tillräkligt för henne ge henne soja också så tar hon sig snabbare.
Oftast behöver ett fullblodsto stödfodras hela sommaren när dom har föl vid sidan. Kan hon ha nån vitaminbrist kanske.
 
Sv: Föltråden 08

Hon kanske hade magsår då har dom mkt svårt att hålla i hull. De är vanligt med magsår på hästar som får mkt kraftfoder och tränas hårt och en del stress.
 
Sv: Föltråden 08

Jag har ingen aning om han blir paint eller solid.... Vet inte om det vita han har på benen ¨räknas¨ in som paintteckning... Men jag mejlade bilder på han till APHA och de skrev att han registreras som regular, och jag tror att det är paint och inte solid. Jag är kass på allt sånt här men försöker lära mig!!!:banana::banana:
Kul du tyckte han är fin!! Super duper trevlig är han!

Ja regular borde ju vara paint.....
new_hmm.gif


*ropar efter någon som är duktig på paint*
 
Sv: Föltråden 08

Jag har ingen aning om han blir paint eller solid.... Vet inte om det vita han har på benen ¨räknas¨ in som paintteckning... Men jag mejlade bilder på han till APHA och de skrev att han registreras som regular, och jag tror att det är paint och inte solid. Jag är kass på allt sånt här men försöker lära mig!!!:banana::banana:
Kul du tyckte han är fin!! Super duper trevlig är han!

Han har nog med vitt
 
Sv: Föltråden 08

Måste bara få säga en sak: ALLA som svara här tycker jag är super gulliga! Jag ¨glider¨ in på dessa western sidor och läser det jag kan komma över beträffande paint(ej quarter tyvärr) eftersom jag har ett paint sto själv. Använder ju henne bara i avel så ridningen skippar jag:rofl::rofl: Jag älskar:love: dessa vackra hästar med färg, men kan inte så mycket om det här med linjer och alla vita tecken m.m. Så ett tack till er som skriver, jag lär mig massor av det!!!!:laugh:
 
Sv: Föltråden 08

Jag vet ärligt talat inte om tränaren kollade med gastroskopi, så det kanske är möjligt. Men borde det inte yttra sig på något mer sätt, dåliga värden eller att hon mådde dåligt, presterade dåligt?
Hemma struntade hon helt enkelt i att äta, det verkade som om hon i perioder bara åt tillräckligt för att hålla sig frisk. Jag brukade i desperation ibland kalla henne för den enda anorektiska häst jag träffat på. :grin:(förhoppningsvis den enda)
Men som sagt efter avvänjningen så verkade det som hon landade och åt ordentligt, hon lugnade ner sig överhuvudtaget, så det verkade som om det fastnade bättre.
Men detta handlar inte om föl, så nu får jag ge mig, sorry för bortvinglingen från ämnet.
 
Sv: Föltråden 08

Nu har Poca fölat! 30/5 fick hon ett hingstföl efter Gators Dirty Larry. En sorrel tovero med två blå ögon!!:love:
sonhger-2.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 863
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 753
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: Hazel
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 326
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp