Bukefalos 28 år!

Föltråden 08

Sv: Föltråden 08

Svarar mig själv. :laugh:

Tösabiten och fölis åkte til sommarbete igår.
Efter fölning åt hon fem kilo krafft per dag och fri tillgång på mycket bra hö.
Jag mitt klant bommade o ta foto, men hon har fått mycket mer hull än efter fölningen iaf.
Nu går hon på ett jätte bra bete i en stooor hage. :D
OM hon inte skulle lägga på sig, kommer hon att stödfodras.
(såklart. )


Foxen, detta handlade om stoet, inte egentligen om fölis, fölisar är inte tjocka när de är någon timme gammalt. ;)
Men den som skickade PM till mig, tyckte tydligen att nyfödda fölisar ska vara tjocka och goa. (tjock är han inte, men jätte fint normalt föl hull. :D)
(vad jag fattade det som iaf.. och läser du det här, hör gärna av dig igen, med ditt riktiga nick, så kan vi ta det via telefon och du är hjärtligt välkommen till mig och kika på hästarna IRL om du vill. ;))
 
Sv: Föltråden 08

Svarar mig själv. :laugh:

Tösabiten och fölis åkte til sommarbete igår.
Efter fölning åt hon fem kilo krafft per dag och fri tillgång på mycket bra hö.
Jag mitt klant bommade o ta foto, men hon har fått mycket mer hull än efter fölningen iaf.
Nu går hon på ett jätte bra bete i en stooor hage. :D
OM hon inte skulle lägga på sig, kommer hon att stödfodras.
(såklart. )


Foxen, detta handlade om stoet, inte egentligen om fölis, fölisar är inte tjocka när de är någon timme gammalt. ;)
Men den som skickade PM till mig, tyckte tydligen att nyfödda fölisar ska vara tjocka och goa. (tjock är han inte, men jätte fint normalt föl hull. :D)
(vad jag fattade det som iaf.. och läser du det här, hör gärna av dig igen, med ditt riktiga nick, så kan vi ta det via telefon och du är hjärtligt välkommen till mig och kika på hästarna IRL om du vill. ;))

Jo, jag förstod att vi pratade om stoet, kunde inte drömma om att någon hade PM dig om fölis. Vad ska man säga , oj, oj, oj, håller mig för pannan.
Va roligt att hon tagit sig igen.:bump:
 
Sv: Föltråden 08

Nu ska jag vara sådär tråkig och berätta att hon gick ner i vikt på betet.. :(
Så hon flyttas hem igen imorgon, och kommer stödfodras så in i h**te.
Typ allt hon la på sig har försvunnit till idag. :(:(
Fölis är super pigg och väldigt busig. :D

Men nu blir det gödning som satan.. :devil:
 
Sv: Föltråden 08

Hej på er alla i denna tråden!

Har inte upptäckt denna sida förrän nu, har varit inne och skrivit lite under avel tidigare.

4/6 fick min Ju Bee Lee (halvblod/quarter) ett hingstföl e. Suspicious Mischief. Han är en underbar, busig krabat som blev fuxskäck med mest fuxfärg och lite roliga vita fläckar.

Är det någon som har ett roligt smeknamn på lager? Han kommer förmodligen att heta JBL's Little Mischief på pappret men det kan man ju inte ropa i hagen:-).
 
Sv: Föltråden 08

Fan, va trist. Jag lider med dig. Men som du säger, det är bara att skotta i henne mat. Jag skall rota någon dag och PM dig bilder av anorektiker Brillan, så att du inte känner dig ensammen. Det är ju så jobbigt när man tycker att de ser fina ut ena dagen och en vecka senare ser dom ut som fan själv. Jag hejjar vilt på dig. GOOD LUCK:bump:
 
Sv: Föltråden 08

Nu har Poca fölat! 30/5 fick hon ett hingstföl efter Gators Dirty Larry. En sorrel tovero med två blå ögon!!:love:
sonhger-2.jpg

Men gud sicken vit och fin fölis!!:love: GRATTIS
 
Sv: Föltråden 08

nu ser det ut att vara nära :)
Så här ser damen ut nu





 
Sv: Föltråden 08

Ja hon ser ju ut att ha fått kristaller så då torde det med lite tur vara dags snart.
Vilket datum var hon beräknad?
 
Sv: Föltråden 08

JBL fölade på dygn 332. Hon gick och läckte mjölk (ganska genomskinlig) i en vecka och kristaller varje dag för att sluta läcka i ett par dagar. Sedan på morgonen dygn 331 så läckte det lite igen men fortfarande lättmjölk.

På kvällen var mjölken mycket vitare och tempen hade sjunkit med 0,3. Han är född 5,15 på morgonen efter mycket svanskli och vandring.

Detta är säkert mycket individuellt men jag blev tipsad om att kolla tempen och färgen på mjölken och det stämde till 100%. Det viktiga är nog att ta tempen på samma tidpunkt på kvällen och inte gå och tempa eller kolla mjölken 511 gånger per dag.

Detta var hennes första föl och om det blir en trevlig häst så är det förmodligen inte sista. Nästa gång börjar jag nog inte ställa klockan på dygn 319....
 
Sv: Föltråden 08

8-9 juni har jag räknat fram. Kristaller fick hon på måndag tror jag de var.....
 
Sv: Föltråden 08

japp men har även vart med där de inte funnits någon mjölk alls...Tempen kan vara lite klurig att ta vid rätt tillfälle... allt är så olika :crazy: men jag finns på plats.. så det blir när he blir.. om inte annat så blir jag gråhårig snart :rofl: av allt vakande.
 
Sv: Föltråden 08

Jösses!! Hon ser sprickfärdig ut:rofl::rofl:

Men du en liten fråga och jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag ställer den:laugh:
Men har du ingen fölningsvänligare hage åt henne?, den ser inte så värst rolig ut. Inget illa ment:)
 
Sv: Föltråden 08

Det är nog dags här okcså inom de närmaste dagarna... precis som jag förutspådde, lagom till Öppet Hus :grin:
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 508
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 648
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 493
Senast: Hazel
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 238
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp