För mycket tankar - Är det värt det?

HotrodKitten

Trådstartare
Vette tusan om jag lägger tråden rätt här nu, men den får väl flyttas annars..

Jag skulle vilja veta lite hur DU hade resonerat och tänkt i denna situation. Låtsas som att du är jag.

För ett år sedan köpte jag och mamma en häst att dela på. Ett sto, född -92 efter Troll 660. Hon har haft ett föl, tävlad 1,40 och utbildad MSV dressyr. Hästen är helt jävla underbar, fruktansvärt social och en sån häst som gnäggar och pratar i ett och galopperar mot dig i hagen. Nästan alltid glad och pigg (hon är ju en fuxmärr..)

Jag har aldrig tävlat förr, och startade några lokala 0,95-klasser förra våren med laget och hästen som inte hoppat på ett tag är överlycklig! Vi vinner och hon är helt underbar på tävlingsplatsen. Allt känns underbart! Men så en dag i juni hämtar jag hästen i hagen och hon är svullen i senan.. Dock inte halt, men en rejäl svullnad och en sparkskada på djupa böjsenan, och vi har nu i mars kommit igång något så när igen. Tränar dressyr fast vi egentligen båda två vill hoppa, men vi vill ta det lugnt nu. Jag anmäler oss till en cm-hoppning på klubben för två veckor sen och hästen studsar runt 70 cm i ett totalt lyckorus! Hon var så jävla fin den dagen!

Men så i veckan kommer jag upp till stallet sent en kväll och ser att hon är svullen i benet igen. Inte så att det är senan i sig som är svullen, utan hela benet är som en galla, mjukt och vattnigt. Jag blir knäckt. Nu tre dagar senare är det mycket bättre men inte helt bra.

Och jag vet inte - är det värt det? Hon är en helt underbar häst, men både hon och jag gillar mest att hoppa och det finns ingen som kan säga om hon håller för det. Jag vill ha så mycket tid som möjligt med henne men är det värt det?
Är det för sent att ta föl på henne nästa år? Så kanske vi får ett år till på oss att ha kul i alla fall.. Eller hur länge kan man rida på ett betäckt sto? Dressyr alltså..

Hur hade du resonerat? Hjälp mig, mina tankar begraver mig!
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Är hästen bra och du kan tänka dig en avkomma hade jag betäckt henne. Man kan rida stona länge! Min har ca 2mån kvar och jag rider henne. Inte hoppning dock, det slutade jag med i 5:e månaden.

Jag tycker det låter som en trevlig häst, hon kanske trivs bra med att vara mamma? En del ston gillar det tom bättre än att hoppa eller vad nú deras passion i livet varit tidigare. Oavsett ger du henne ett helt år till minst att läka ihop ordentligt. Det är inte försent att betäcka nu. Jag betäckte min häst i juli förra året. :)
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Hej!

Hade jag gillat hästen hade jag tagit den till en veterinär och kollat upp benet för att få veta VAD det är, det behöver ju inte vara senan igen, som jag förstår det?

Om det sen varit senan hade jag pratat med veterinären och berätta mina farhågor och känslor. Veterinärer (iaf de jag känner) är bra på att berätta vad man borde göra och ge råd.

Jag hade inte gett upp, men så är jag sån att gillar jag nåt mycket så kämpar jag för det.

/Lavinia
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Har ett sto jämnårigt med ditt så jag förstår dina tankegångar angående ålder. Mitt sto är dock MSV dressyr så det är inte riktigt samma påfrestningar. Hon hade föl så sen som i somras och kunde ridas ganska vanligt. Det beror ju på grundkondisen från början men din häst verkar ju vara i bra form nu så att träna en bit in i dräktigheten borde inte vara några problem.

Så till din fråga så hade Jag betäkt nu så fölet kommer till nästa år. Om det är första fölet så hade jag inte velat vänta längre med tanke på ålder. Har hon haft föl förr kan du vänta ett år med. Givetvis hade jag kollat upp hennes hälta INNAN betäkning.

Sen hade jag ridit hästen så länge hon kändes fräch och inte verkade ansträngd. Jag mullered i skogen på min till bara någon månad var kvar.
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Tack så jättemycket för era svar! Det känns som om jag sitter och grubblar och grubblar till förbannelse här hemma i soffan..

Jag tror att det var överansträngt när hon blev svullen nu i veckan. Jag vill verkligen inte hänga ut någon men jag lånade ut henne till en tjej i stallet som red lite väl länge. Det syntes ingenting dagen efter när mamma skrittade ut på henne, men när jag kom upp till stallet två timmar senare var benet vattnigt. Ärret sitter ju som en stor klump på senan, tror ni det på något sätt kan hindra cirkulationen?

Vi ska på återbesök till kliniken snart.

Åh jag vet verkligen inte.. varken jag eller mamma har ju någon erfarenhet av att ta föl. Visserligen jobbar jag med kor och är på så sätt van vid insemineringar, brunstpassning och kalvningar men ändå.. Det är ju min älskling, tänk om något går fel?

Hon är verkligen one of a kind, den där hästen!
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Tack!

Jo, hon har haft ett föl förut, som femåring eller något sådant. Sedan finns även en betäckning inskriven på blup men det verkade inte bli något föl av den.

Hon är inte halt, och har aldrig varit utav senskadan. Det är en svag värme men inte heller speciellt mycket. Mamma kände det inte ens. Utan det är som gigantiska gallor nästan.

Jag känner mig så besviken bara.. jag visste ju att vi köpte en äldre häst men jag räknade ändå med att vi kanske kunde få två års "riktig" ridning ihop, hon lär mig så himla mycket! Och så fick vi knappt 5 månader..
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Min kan också bli lite "svampig" i benen. Oftast på morgonen och så försvinner det under förmiddagen. När min inte rids så stelnar hon till lite så hon mår som bäst när hon används fast med måtta. Jag rider henne som vilken häst som helst bortsätt från att vi tagit bort hoppning och tokgalopper. Allt sker mer lagom. Men jag ska ta in tränare nu under våren och sätta fart med dressyren på allvar.

Jag hade låtit hästen vila lite och satt sen igång försiktigt. Hållt mig till dressyr och uteritter. Kanske lindat benen eller använt senskydd för att avlasta senorna under ridning. De är ju trots allt 19 år gamla.

Lycka till // Voff
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Ja, vi lindar så ofta vi kan, och har köpt nya senskydd med skum innuti, som en tempur-madrass nästan, så det inte ska trycka på ärret. Hon har varit jättefin i benet sedan september ungefär, trots att hon levde rövare i hagen jämt och hoppade ur och galopperade på stora vägen när hon skulle vila... Inget har märkts efter hoppning eller längre uteritter. Men vi har ju tagit det lugnt. Så jag trodde verkligen att det "var bra" nu..
 
Sv: För mycket tankar - Är det värt det?

Jag tycker att du ska prata med en duktig veterinär och låta denna komma ut och titta på hästen. Hästen är gammal och kanske orkar hon inte ut och tävla och hålla på längre utan kanske vill hon bara vara promenadhäst? Men det bästa vore väl om en veterinär kom ut och tittade på hästen? Hade inte det kännts bra efteråt och verkligen få veta om hästen är okej eller om det är något galet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 022
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 368
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp