för sent kaninbebisar???

busan100

Trådstartare
Hej!

Ny på kaninområdet men har iaf skaffat två kaniner en pojk o en flicka. Ska kastrera hanen. Nu min halvt desperata fråga, honan är 12½ vecka hanen en vecka yngre. Har haft de i samma bur mend tanke att dela dem vid 16 v enl vetrinär. Nu kom jag på dem in action i kväll o har hastigt delat dem. Är det försent? Kommer vi få ungar nu? Ska ringa om en tid hos vetrinär imorgon.
 
Sv: för sent kaninbebisar???

De kan mycket väl ha blivit könsmogna såhär tidigt tyvärr.
Så om det resulterar i ungar eller ej, märker ni om en månad.

Men det kan även ha varit dominansridning.
Hade en kaninhona som vid 6v ålder började dominansrida på sin mor tex.
 
Sv: för sent kaninbebisar???

om du märkt tidigt att kaninhonan varit sur, eller lixom inte på humör en kortare tid, så har hon varit könsmogen. Om inte, så är det inte lika stor risk för honan att hon är dräktig. Men det beror jo lite på hanen också...
du kan märka dt genom att honan är ovanligt sur, eller liknande. Jag tipsar om att inte lyfta honan förrän ungarna beräknas komma, eftersom om hon nu är dräktig å kan det skada ungarna... Lycka till!:laugh:
 
Sv: för sent kaninbebisar???

Jag tipsar om att inte lyfta honan förrän ungarna beräknas komma, eftersom om hon nu är dräktig å kan det skada ungarna... Lycka till!:laugh:

Det där är väldigt fel, man kan lyfta dräktiga honor precis lika mycket som andra kaniner. Man bör dock vara lite försiktig runt magen den senare perioden, då honan kan finna obehag.

Honan behöver heller inte ändras i psyket då hon blir könsmogen.
 
Sv: för sent kaninbebisar???

nej men asså jag menade ju det?! ;D Alltså man brukar ju lyfta runt magen typ...eller asså ja...?
 
Sv: för sent kaninbebisar???

Jag brukar inte lyfta kaniner runt magen, bröstkorgen och rumpan är ganska bra ställen att hålla på.
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 033
Senast: dotzie
·
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 439
Senast: Jenka
·
Däggdjur Suck förstår inte varför vetrinärer är så optimistiska? Kastrerade min hankanin för exakt 2 veckor sedan. Ja hade läst på nätet att man...
Svar
4
· Visningar
1 630
Senast: Jenka
·
Däggdjur Jag har två kaniner, de första i mitt liv :laugh: Honan har sista veckan börjat bete sig lite udda... Hon gräver igen sitt hus totalt...
Svar
3
· Visningar
1 325
Senast: aidilutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp