Föräldraledig och blir sjukskriven.

jerseyko

Trådstartare
Vad händer då och hur blir det?
Kan man bli sjukskriven när man är föräldraledig?
Hur gör man med arbetsgivaren när man är tjänstledig?



Nu är jag ju tjänstledig, och de fyller ju i fl i datan och skickar till lönekontoret. Men om jag skulle bli sjukskriven, kan de ju inte fylla i att jag är föräldraledig men jag kan väl inte vara sjuk från ett jobb jag är ledig ifrån?


Någon som vet eller ska jag sätta mig i 290257 samtal före kön imorgon ;)
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Ja, man kan vara sjukskriven när man är föräldraledig.
Jag har själv varit det, när jag inte längre kunde ta hand om de hemmavarande barnen sista månaden av min tredje gravidtet. Då fick maken ta ut tillfällig fp och vara hemma och ta hand om barnen, medan jag låg på soffan och käkade praliner... :p (läs: svor för att jag inte kunde göra något, inte ens åka och handla)

Hur du ska göra med arbetsgivaren beror nog bara på deras rutiner, det har inte fk med att göra - skulle jag tro.

Du hittar förmodligen en del info på försäkringskassans webplats också.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Tänkte mest på de där 10 dagarna som en arbetsgivare betalar först när man blir sjukskriven. Verkar ju konstigt om de ska betala de när jag är tjänstledig.

Och jag får väl samma ersättning som FP?
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Tänkte mest på de där 10 dagarna som en arbetsgivare betalar först när man blir sjukskriven. Verkar ju konstigt om de ska betala de när jag är tjänstledig.

Jag tror att försäkringskassan är typ din arbetsgivare när du är f-ledig, så det blir de som betalar.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Blir man sjuk när man uppbär föräldrapenning anmäler man sig sjuk till fkassan och får sjukpenning i stället. Samma gäller ju även om man går på akassa.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Okey, om man blir sjukskriven måste den andra föräldern vara föräldrledig då? Eller får man forsätta med sin FP om man fortfarande kan sköta om barnet som vanlig?
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Men är du både föräldraledig, tjänstledig och vill bli sjukskriven? :confused:
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Men är du både föräldraledig, tjänstledig och vill bli sjukskriven? :confused:

Mne snälla du, tror du bara man är hemma & latar sig för att det heter föräldra"ledig"??
För mej är det mer ansträngande att vara hemma med sonen(som jag älskar över allt annat) än att jobba, det är det många som tycker.
Om man är sjuk så är man, då ska man vara sjukskriven.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Du kan ju inte vara sjukskriven & föräldraledig samtidigt, man kan inte få dubbla ersättningar.
Är du sjukskriven är det din sambo som ska vara föräldraledig.
Är man sjuk orkar man ju inte ta hand om sitt barn.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Det var inte alls så jag menade.

Jag menade snarare att jag inte hängde med i vad TS menade. 3 olika "anledningar" (kom inte på ett bättre ord) att vara hemma. Men hemma är man ju ändå. Varesig man är sjukskriven eller föräldraledig.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Fast skillnaden är(iaf när jag är sjuk), att är man föräldraledig tar man hand om barn & när man är sjukskriven så är man sjuk & då bör den andra föräldern vara föräldraledig.
Jag förstår inte alls om amn sjukskriver sig men ändå tar hand om barnet hemma, enda anledningen till det är ju att kunna spara fp dagar & det tycker jag kan räknas till fusk faktiskt.
& nu menar jag inte att ts är fuskare så jag antar att om ts är sjuk så blir hon sjukskriven & får hjälp med barnet då hon som sagt är sjuk istället för föräldraledig.
Men jag förstår vad du menade!
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

jag vet inte om de dubbelkollar detta men allmänt gäller att man bara blir sjukskriven om man inte kan utföra sitt jobb. Kan man utföra sitt jobb (i det här fallet ta hand om sitt barn) så har jag svårt att tro att fsk går med på sjukskrivning. Man blir ju tex inte sjukskriven efter ett kejsarsnitt med ett normalt förlopp.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

En följdfråga:
Om man är mammaledig och blir sjuk (vanlig förkylning ex) ska man då sjukskriva sig och låta pappan vara hemma med FP?
Går försäkringskassan med på det? Det borde vara väldigt lätt att "fuska" om de gjorde det.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Har aldrig behövt sjukskriva mig då jag var fl.
Men regeln vad jag har hört är att du ska sjukskriva dig då du är så sjuk att du inte kan ta hand om ditt barn. Då ska sambon ta ut fl istället.
En förkylning klassas knappast som något som gör att du inte kan ta hand om ditt barn. Så gör fk en koll så kan du nog åka dit på det.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Är du så pass sjuk att du inte kan ta hand om ditt barn måste ju den andre föräldern vara hemma. har man tex maginfluensa och sitter på toaletten hela dagen är det svårt få till det med blöjbyte och matning...
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Jag anser det också som fusk för att spara dagar, men det är inte jag som sjukskriver mig utan i så fall min läkare. Och jag anser mig inte som så pass sjuk att jag inte klarar av att sköta om sonen.

Sambon har ju inte heller rätt till tillfällig FP, och ska han va FL måste han ansöka 2 månader innan, jag försöker hitta nått i hans kollektivavtal men det står inget.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Kolla upp det där för jag tror inte det är så.
Den som är föräldraledig måste kunna bli sjuk & den andra föräldern måste kunna ta hand om barnet medan denna är sjuk.
Ring fk & fråga hur det ligger till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Han får ta ut FP, eftersom Rasmus är under 240 dagar. Och det skulle inte förvåna mig om hans chef säger nej till att han tar ut FP :crazy:

Men vi håller tummarna att jag inte blir sjukskriven!
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Fast efter att ha läst din blogg så låter det kanske lite som att ni hade behövt det.
Niklas kan vara hemma och förstå lite mer vad som händer på dagarna.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Sambon har ju inte heller rätt till tillfällig FP, och ska han va FL måste han ansöka 2 månader innan, jag försöker hitta nått i hans kollektivavtal men det står inget.

Lite dum fråga kanske :o, men jag antar att det är till hans arbetsgivare han måste ansöka om fl 2 månader innan, för det behöver man väl inte göra till fk. Blev lite orolig nu då min sambo ska vara hemma från 7 juli, ansökt om fl hos arbetsgivaren har han gjort, men inte hos fk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 575
SGI
Övr. Barn Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för...
Svar
10
· Visningar
1 394
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 470
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 064
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp