Föräldraledig och blir sjukskriven.

Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Precis hos hans arbetsgivare, när han vart FL så har vi ju bara fyllt i på nätet de dagarna som de gäller innan den 15e som hon sa till mig när jag fråga hur sent man måste fylla i för man ska få de utbetalt.


squirlett Jo kanske det, men det är ju inte precis sonen jag måste ha hjälp med utan snarare mig själv.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

squirlett Jo kanske det, men det är ju inte precis sonen jag måste ha hjälp med utan snarare mig själv.

Nej, det vet jag...
äsch...ska inte kapa tråden. Men om han skulle vara hemma så skulle han ju se mera vad en vanlig dag är med barn, hus och allt. Det var det jag menade, och kunna hjälpa dig komma på fötter igen. Kanske skulle det även vara bra för er
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

jag var sjukskriven 11 månader.... det går utmärkt, din sambo får gå på för'äldraledighet under din sjukskrivning... kan inte tänka mig att arbetsgivaren har rätt säga nej i sådant fall.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Han får ta ut FP, eftersom Rasmus är under 240 dagar. Och det skulle inte förvåna mig om hans chef säger nej till att han tar ut FP :crazy:

Om du blir sjukskriven får han vara hemma från jobbet för vård av barn. Att ersättningen tas ut av FP-dagarna istället för tillfällig FP är inget som angår chefen. Det har ju bara med f-kassans regler att göra. Så har jag fattat det i alla fall.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

*KL*

Om du tar ut FP och blir för sjuk för att själv ta hand om barnet så får pappan självklart vara hemma för ordinarie vårdares sjukdom och det tas väl inte av den "ordinarie" FP om jag minns rätt och de inte har ändrat utan av från det som kallas tillfällig fp alltså samma dagar som man tar ut för VAB senare,de dagarna är ju begränsade till vilken summa det nu är per år.Därför kan ingen arbetsgivare någonsin neka någon att vara hemma för att ta hand om i det här fallet barnet för att mamma är för sjuk för att göra det.

Anmälan görs till FK och det är läkarintyg som gäller efter en vecka som vanligt.

Så var det i alla fall för en hel del år sedan,sen om det är ändrat nu,vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

För att få tillfälligt FP måste barnet vara 240 dagar, och det är 60 dagar som kan förlängas med ytterligare 60 dagar.

Rasmus är under 240 dagar och hans pappa är i så fall tvungen att ta av sina FP dagar.


Det jag är orolig för är hans chef om han kommer "Jag ska vara föräldraledig i X-dagar fr.o.m imorgon :crazy:
Som det är just nu kan han ju inte ens vara hemma 1 dag i veckan utan att de ska bli sura miner. Visst är det inte sambons problem men han är rädd för att bli av med jobbet och få en dålig relation till sin chef som inte är speciellt bra just nu.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

"Jag ska vara föräldraledig i X-dagar fr.o.m imorgon :crazy:

Fast han ska ju vara hemma pga att barnets ordinarie vårdare är sjuk. Det är en helt annan sak än att vara planerat f-ledig, som man ska ansöka om minst två månader i förväg.

han är rädd för att bli av med jobbet och få en dålig relation till sin chef

Störtlöjligt!:mad: Det är alldeles för många män som kör med den, och alldeles för många kvinnor som går på det.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Störtlöjligt!:mad: Det är alldeles för många män som kör med den, och alldeles för många kvinnor som går på det.

Jag går inte på det, och tycker det är super löjligt jag också och vet inte hur många gånger jag hotat med att ringa å prata med hans chef om föräldraledighet!

Ska va på sambon igen, har tjatat på honom i veckor att prata med sin chef :mad:
Det tog honom 2 månader att få igenom sin löneförhöjning och under den tiden så var allt som gick fel min sambos fel (fast han inte ens vart på de bygget) och chefen pratade inte med honom :mad:
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Det tog honom 2 månader att få igenom sin löneförhöjning och under den tiden så var allt som gick fel min sambos fel (fast han inte ens vart på de bygget) och chefen pratade inte med honom :mad:

I så fall är det väl bara bra, ur chefens synvinkel, om han är hemma några månader. Dessutom finns det undersökningar som visar att man utvecklar en större förmåga att hålla flera bollar i luften när man passar småbarn. Alltså kommer din sambo att vara ett strå vassare när han kommer tillbaka till jobbet igen. Det kan han ju upplysa sin chef om.:idea:
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

man kna bli sjukskriven från sin föräldraledighet - MEN förbered dig på att få avslag och bli kallad fuskare:mad: - i vår kommun så är man nämligen automatiskt det då :angel:

(maken fick problem med sina handleder när hna var föräldraledig och när det var som värst kunde han inte ens lyfta vår dotter utan att tappa henne, inte hålla i t.ex. en stekspade, förutom att han hade så ont i hela kroppen att han mest låg i soffa noch grät - liiiite svårt att ta hand om en vild 1-åring då... men FK ändrade sig sen som tur var)

och man kan inte få ut sin föräldrapenning samtidigt...
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

I så fall är det väl bara bra, ur chefens synvinkel, om han är hemma några månader. Dessutom finns det undersökningar som visar att man utvecklar en större förmåga att hålla flera bollar i luften när man passar småbarn. Alltså kommer din sambo att vara ett strå vassare när han kommer tillbaka till jobbet igen. Det kan han ju upplysa sin chef om.:idea:

Mycket bra argument faktiskt :D
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Hans chef får inte säga upp honom medans han är föräldraledig :angel:

Min sambo gick till sin chef samma dag "min sambo blir sjukskriven från imorgon, jag måste gå på föräldraledighet, mest troligen ett år är det okej" och det enda chefen gjorde var ju att vara orolig för hur det var för mig och oss... INGA sura miner. Fast å andra sidan, det är ju olika från arbetsplats till arbetsplats...
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Okey, om man blir sjukskriven måste den andra föräldern vara föräldrledig då? Eller får man forsätta med sin FP om man fortfarande kan sköta om barnet som vanlig?

Man måste ha någon annan som tar hand om barnet om man skall vara sjukskriven.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

*kl*

Vill bara tillägga att bara för att din läkare sjukskriver dig så betyder inte det automatisk att du är "sjukskriven".
Försäkringskassan måste godkänna att din sjukdom/skada är "giltlig" för att få sjuklön för. Och kän du ta han dom ditt barn trots att du är sjukskriven så finns ju chansen/risken att du inte blir godkänd.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

KL

Det var bra du tog upp frågan. Jag sitter i samma sits själv. Jag har fattat det som att min man kan ta tillfällig FP, trots att vår dotter är under 240 dagar gammal. Men vi ska kolla upp det noggrannare. "vår" Fp ska ju inte drabbas för att en av oss blir sjuk.
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

I så fall är det väl bara bra, ur chefens synvinkel, om han är hemma några månader. Dessutom finns det undersökningar som visar att man utvecklar en större förmåga att hålla flera bollar i luften när man passar småbarn. Alltså kommer din sambo att vara ett strå vassare när han kommer tillbaka till jobbet igen. Det kan han ju upplysa sin chef om.:idea:

Det ska jag absolut göra :bow:

Men nu verkar hans chef ramlat och slagit sig eller nått för han ringde i dag och sa att han får 2.500:- i bonus på lönen för jobbet han gör nu :confused:



Sen är det ju FK också, de ska ju godkänna en ev sjukskrivning, jag har aldrig haft problem med dem förut, men nu är jag ju inte på mitt jobb utan hemma och föräldraledig!
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Om det står utförligt i ditt intyg att du inte kan ta hand om ditt barn öht så SKA det gå igenom, men dom kan verkligen vara nogranna, tex kan dom neka om man ammar eller liknande. Man får inte vara ensammen en sekund med barnet då räknas det som man är "arbetsför".... trust me I've been there.... men så länge pappan är föräldraledig och med sonen hela tiden så bör det inte vara problem. Får man nej får man överklaga och bråka lite. Ta hand om dig! Vet inte vad du är sjuk i men det är viktigt att du prioriterar dig själv! När barnen är så små räcker det med kramar, närhet och kärlek som min läkare sa till mig då dottern var 4 mån och jag "gick i väggen" (igen :smirk: )
 
Sv: Föräldraledig och blir sjukskriven.

Depression, sömnsvårigheter och "mat problem" :cry:

Har jag fattat rätt att du fick problemen efter graviditeten? I såfall borde försäkringskassan godkänna det då det kan vara en typ av förlossningsdepression, eller? Jag är kass på att trösta, men här får du en *kram*.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 575
SGI
Övr. Barn Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för...
Svar
10
· Visningar
1 394
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 468
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 064
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Maskat sjukintyg?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp