Föräldraledighet

Sv: Föräldraledighet

I vilket inlägg skriver du det?

Jag kan inte läsa vad du skriver av den enkla anledningen att jag inte hittar inlägget där du skriver det.
 
Sv: Föräldraledighet

*kl*

I Sverige har man rätt att amma på arbetstid.

Är pappan ledig med barnet kan de dyka upp när som helst det behövs på mammans jobb för tankning.

Jag helammade 7½ månad och delammade 1½ år. Började jobba när ettan var 6 veckor, resp när tvåan var 4½ månad.

Ettan var med mig på jobbet, med tvåan hade vi skaffat bostad nära jobb & dagis för att få logistiken att gå ihop.
 
Sv: Föräldraledighet

Man måste väl inte åka hem efter 6 timmar och ha kalas dagen efter för att ha haft en snabb och komplikationsfri förlossning?
Vad har tiden på sjukhuset att göra med hur man mår?
Min förlossning tog inte ens 3 timmar. Det tog nog 4-5 veckor innan amningen fungerade, hon klöv båda mina bröstvårtor :crazy:
 
Sv: Föräldraledighet

Men du svarade ju Gnarpis som i sin tur hade svarat på Fannys inlägg och där ingick snabb, komplikationsfri, tidig hemgång och superbra mående.

Gnapris skrev att det inte var det vanligaste förfarandet, speciellt för en förstföderska och du svarade att det inte alls var ovanligt.

Det är själva diskussionen ju.

Att vi sedan är oense om huruvida vanligt/ovanligt det är att förstföderskor har en sådan enkel förlossning är ju en sak och troligtvis kommer vi inte längre då vi inte har tillgång till statistik. Vi lämnas att tro och där skiljer sig våra uppfattningar åt.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Att det inte är ovanligt betyder väl inte att det är så för alla?

Statistik är nog svårt, för det är nog upp till var och en om man tycker det är snabbt och enkelt. Min kompis förlossning tog 12 timmar, fick sy 2 stygn. Hon upplevde den som snabb för att vara en igångsättning och enkel.
 
Sv: Föräldraledighet

Nej har jag påstått det?

Självklart är det upp till var och en, men eftersom du svarade Gnarpis som kommenterade Fannys "sex timmar till hemgång" är det ju runt den tiden som diskuteras.

Vi får nog vara ense om att vi är oense i frågan =)
 
Sv: Föräldraledighet

(har inte läst sista sidorna på tråden) Jag trodde också sådant här var enkelt en gång men:

Jag har aldrig påstått att en bebis äter fast föda vid 4 månaders ålder men att det vi den ålderna får någon flaska ersättning då och då verkar ju inte direkt ovanligt. Att helamma betyder väl ändå att bebisen endast får bröstmjölk som föda?

Visst kan man ge en flaska ersättning då och då om man helammar. Det kallas fortfarande oftast för att helamma.

Ex: jag åker till stallet i 3 timmar, det finns en chans att A 5 mån 1 vecka, klarar sig utan att äta de tre timmarna, ytterligare en liten chans finns om han får sin smakis gröt. Ibland krävs dock en flaska ersättning.

Så ersättning då och då betyder en flaska 1 till 3 gånger i veckan för A.

När A får ersättning äter han inte från bröstet, brösten blir då fulla men töms inte och får då signalen att producera mindre mjölk.

Äter han inte på flera timmar och jag inte lyckas pumpa ur kan jag få mjölkstockning och 40 graders feber. (jag kan inte använda bröstpump det kommer ingen mjölk).

Äter han ersättning för ofta kan han bestämma sig för att vägra amma i framtiden. (ersättning är mindre jobb att dricka) Amma är väldigt praktiskt och jag föredrar att han gör det i 6 månader så jag slipper släpa ersättning och steriliserade flaskor överallt. Rent bortsett från WHOs rekommendationer då.

A äter smakisar så det kanske kan verka för vänner som att jag inte helammar, han kan äta nästan en hel halv dl morötter. Men han blir knappast mätt på en halv morot! han ammar lika mycket som han gjorde före introduktionen av smakisar. Smakisarna täcker snarare bara det extra energibehov han har nu pga att han väger 9,5 kg istället för 7 kg.

Långt det här:

Anta att jag jobbade halvtid från 4 mån ålder. Jag skulle vara hemifrån 6 timmar per dag (pendling 2 timmar) 2dl ersättning och en morot skulle långt ifrån täcka matbehovet i så fall. Bebin skulle troligen börja vägra bröstet, Bröstmjölken skulle sina. Det vore helt enkelt samma sak som att besluta att sluta amma vid 4 månader. (det finns ju möjlighet att det skulle kunna fungera men det är inte ngt man kan lita till).

Antag att jag börjar jobba vid 7 mån istället. Mat o gröt o välling fyller förhoppningsvis bebins matbehov hela dagen och han kan med lite tur mysamma morgon o kväll, mindre risk att han vägrar bröstet pga ersättning inte introducerats.

Man måste meddela ledigheten minst 4 månader innan man går ;) så det är svårt att vela in på jobbet om bebin plötsligt slutar amma. Man får gissa i förväg.
 
Sv: Föräldraledighet

Man måste meddela ledigheten minst 4 månader innan man går ;) så det är svårt att vela in på jobbet om bebin plötsligt slutar amma. Man får gissa i förväg.

Lite OT visavi din poäng, men bara ett förtydligande: Enligt föräldraledighetslagen gäller två månader. Paragrafen som reglerar det är dock semidispositiv, dvs andra tider kan gälla genom kollektivavtal.
 
Sv: Föräldraledighet

Man helammar inte när man ger ersättning, då delammar man.

Fast det därär väl lite olika, en del menar ju att bebisen någon gång smakat något annat än bröstmjölk, då är det delamning.

Det verkar ju lite märkligt, tycker jag, att det skulle vara samma sak om bebisen varje dag äter ersättning, eller om den en gång under sex månader fått ersättning.
 
Sv: Föräldraledighet

Säger vem? Mitt BVC och all sjukvårdspersonal jag någonsin stött på inklusive amningsjouren har skrivit att jag helammar. Varje gång de frågat har jag sagt att han har fått ersättning 50-200 ml ca 1-2 gånger i veckan.

Har hänt en gång att någon viftat lite över raderna där man kan skriva text till och funderat över att skriva att han fått ersättning enstaka gång men inte gjort det.

En sådan sak spelar roll när det handlar om vad han väger och hur han växer, att då skriva delamma på mig skulle ge fel information om barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Det är väl främst WHO som definierar.

Jag orkade inte googla så mkt men här har du några adresser:

http://www.9manader.nu/foraldrar/mamma/amning/helamning
"Helamning kallas ibland exklusiv amning eftersom man inte ger någon föda utöver modersmjölk, AD-droppar och eventuell medicin."

http://www.lakartidningen.se/old/content_0411/pdf/990_993.pdf
"Definition av hel amning. Världshälsoorganisationen, WHO,
definierar hel amning som att barnet uppföds exklusivt på
bröstmjölk, oavsett om detta sker genom flask-/koppmatning
eller amning [1]. Denna definition är vidare än den vi valt att
använda för hel amning, dvs den att barnet äter exklusivt från
bröstet. I praktiken betyder skillnaden i definition inte så
mycket annat än vid jämförelser av amningsfrekvenser i
samband med utskrivning från sjukhus"


http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/
To enable mothers to establish and sustain exclusive breastfeeding for 6 months, WHO and UNICEF recommend:

•Initiation of breastfeeding within the first hour of life
•Exclusive breastfeeding – that is the infant only receives breastmilk without any additional food or drink, not even water
•Breastfeeding on demand – that is as often as the child wants, day and night
•No use of bottles, teats or pacifiers

Sedan får era bvcsköterskor kalla det vad det vill men 1-2 flaskor ersättning per vecka är definitivt inte helamning inom den vedertagna definitionen (WHO:s), det är delamning. Och där borde de vara mer noga om de nu ska jämföra resultat mellan helammade barn (om vissa nu inte är helammade)

Har barnet någon gång (kanske på bb) ätit ersättning räknas den egentligen inte som helammad heller men man helammar fortsättningsvis barnet om man sedan inte ger den någon ersättning. I det fallet är jag övertygad om att barnet skulle räknas som helammat enligt bvc men i forskningshänseende skulle nog de där dropparna ersättning i början diskvalificera barnet för helamningsstudier.

Jag har för övrigt själv delammat mina tvillingtjejer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: orkide
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 066
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp