Föräldraledighet

Sv: Föräldraledighet

Calazirya: Den lösningen som du beskriver i första stycket (och har upprepar flera gånger) får du stå för, jag har aldrig sagt att det är en lösning.

Hur rekommendationerna ser ut gällande amning och hur verkligheten ser ut är inte nödvändigtvis samma sak. Jag läser många mamma-trådar och det verkar som sagt inte direkt ovanligt med en flaska ersättning då och då. Och jo, jag har förstått att det enda man gör det första månaderna är att amma.


Mabuse: Nej, man måste väl ingenting men det är ju helt klart de flesta som är det.

Nej, du förstår mig inte rätt. Det kommer ju vara enda gången i mitt liv som jag kommer kunna vara hemma från jobbet en längre period utan att någon ifrågasätter så det tänker jag inte missa. Läs tråden så hittar du hur jag önskar att vi kan lösa det.

Och jag hoppas detta är sista gången jag behöver skriva det!!!! Jag har inte något problem med någonting utan jag tycker det är intressant att uppdelningen är på ett visst sätt i så gott som alla familjer oavsett omständigheter när man hela tiden pratar om att familjer ska få dela upp som det passar dom bäst. Jag är helt övertygad om att tradition (eller vad man vill kalla det) spelar in mer än någon här verkar vilja kännas vid. Det var det som var min fråga från början men det var det som sagt ingen som ville kännas vid och då var egentligen diskussionen slut för min del för det var allt jag undrade.
 
Sv: Föräldraledighet

kl
Modern FÅR faktiskt inte gå tillbaka till jobbet på 2 v efter en förlossning enl ett EG direktiv. Den tiden skall nu utökas till 6 v, om jag minns rätt.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag är den sista att säga att traditioner inte spelar roll, men i just det här fallet så finns det faktiskt en rent fysisk förklaring i form av graviditet, förlossning och amning. I kombination med att de flesta måste planera in sin föräldraledighet långt i förväg, vilket gör att man inte kan vänta till dagen efter förlossningen och se hur man mår då innan man bestämmer sig. Alltså kan man lika gärna ta höjd för att man faktiskt inte kommer tillhöra den där promillen mammor som är återställda dagen efter förlossningen.

Att det blir lika för alla beror på att alla har samma fysiska omständigheter i form av graviditet och förlossning, och i 95% av fallen en ambition att amma. Inte konstigare än så.

Det blir ungefär som att säga att det är väl märkligt att alla människor ska äta varje dag, när alla äter som det passar dem bäst. Det borde ju bli några som bara äter en gång i veckan? Det finns ju en fysisk förklaring där också till varför det inte blir så.

Sen kan man ju dela upp det på väldigt många sätt - mamman tar all tid, bägge jobbar deltid efter de första månaderna, pappan är hemma heltid efter de första månaderna, mamman är ledig några månader i början och några månader i slutet, och så vidare. Och där spelar traditioner helt säkert in. Men lösningen "Mamman jobbar dagen efter förlossningen" har jag aldrig hört, och det tror jag inte beror på tradition, utan helt enkelt på att nästan ingen kvinna är kapabel att göra det, rent fysiskt.
 
Sv: Föräldraledighet

Men gud, jag börjar undra om du verkligen går in för att missförstå och inte greppa det man skriver.
 
Sv: Föräldraledighet

Önskar du detta för att det känns mer rättvist, eller vad handlar det om?

Rättvist är väl också ett ord för det....inte det jag skulle använda men visst...

Att vara hemma tillsammans med vår nya bebis tycker jag känns helt underbart för oss alla tre. Att sen jobba deltid känns som en skön uppdelning eftersom vi båda får tillbringa mycket tid med bebisen men ingen behöver känna sig isolerad hemma. Jag har aldrig funderat på vad det handlar om riktigt, för mig känns det som det mest självklara i världen.
 
Sv: Föräldraledighet

Vad är det jag har missförstått?

Jag fattar att mamman måste vara hemma första tiden pga amningen.

Att en helammande mamma inte kan jobba, du skriver att det inte är en lösning?

Då undrar jag hur du tycker att en helammande mamma ska lösa situationen arbeta / amma ?
 
Sv: Föräldraledighet

Vad är det jag har missförstått?

Jag fattar att mamman måste vara hemma första tiden pga amningen.

Och konvalescens efter förlossning och graviditet. Gör ett studiebesök på BB så får du se hur de flesta mammor rör sig med viss svårighet, alternativt är sängbundna. Inte många som skulle kunna gå till jobbet dagen därpå, framförallt inte de snittade.
 
Sv: Föräldraledighet

Rättvist är väl också ett ord för det....inte det jag skulle använda men visst...

Att vara hemma tillsammans med vår nya bebis tycker jag känns helt underbart för oss alla tre. Att sen jobba deltid känns som en skön uppdelning eftersom vi båda får tillbringa mycket tid med bebisen men ingen behöver känna sig isolerad hemma. Jag har aldrig funderat på vad det handlar om riktigt, för mig känns det som det mest självklara i världen.

Jag skulle rekommendera att bägge är hemma första månaden. Isolerad hemma blir man absolut inte, det går ju att träffa folk även om man är föräldraledig.
 
Sv: Föräldraledighet

Men alltså, ni kan ju dela föräldraförsäkringen precis som ni vill. Vill du att sambon ska vara hemma första tiden efter de 10 första dagarna så gör så!
Eller att han tar alla dagar förutom 3 månader som du tar.
Jag ser inte problemet.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag vet inte hur ni har fått för er att jag har några problem med hur vi ska lösa vår ledighet men så är det inte iaf.

Och så många trådar jag har sett med tjejer som vantrivs hemma eller efterfrågar vad man ska hitta på så varierar det nog hur roligt man tycker att det är. Dessutom innebär sysselsättning ofta (OBS inte alltid) pengaspendering och som föräldraledig är man ju inte förmögen.

Jag har aldrig påsått att en helammande mamma ska jobba utan det är dom DELammande (eller inte ammande alls) mammorna som jag tycker är intressant att få väljer att dela med sin man (förren barnet är relativt stort). Som jag skrev tidigare så är min önske-lösning det mest självklara i världen och då är det intressant att jag är ensam om det när mitt liv i övrigt inte skiljer speciellt från andra.

Och visst man mår då dåligt efter en förlossning. Kolla du i trådar snitt VS vaginal så mår man sååååå toppen efter en vaginal:grin:
 
Sv: Föräldraledighet

Fast delammar man så är det sällan det funkar att inte amma alls på dagarna, och sen amma fullt kvällar/nätter. Förutom då att man knappast orkar amma på nätterna om man ska jobba på dagen. Och att tro att det ska gå att hålla igång en bra produktion genom att amma morgon och kväll - nja, knappast. Om det funkar öht så blir det ju snarast att ge ersättning, och sedan trivselamma lite grann.

Om din önskelösning är att du ska gå till jobbet som vanligt dagen efter förlossningen, så är din önskelösning rätt orealistisk. Det frestar på att få barn, det är bara dumt att tro att man inte kommer påverkas av vare sig graviditet eller förlossning.
 
Sv: Föräldraledighet

Om din önskelösning är att du ska gå till jobbet som vanligt dagen efter förlossningen, så är din önskelösning rätt orealistisk. Det frestar på att få barn, det är bara dumt att tro att man inte kommer påverkas av vare sig graviditet eller förlossning.

Men snälla Mabuse, det är DU som har hittat på att jag ska gå till jobbet dagen efter förlossning! Jag har aldrig påstått det och absolut inte ens tänkt tanken.
 
Sv: Föräldraledighet

Och visst man mår då dåligt efter en förlossning. Kolla du i trådar snitt VS vaginal så mår man sååååå toppen efter en vaginal:grin:

Men herregud! Ja - du mår bättre efter vaginal födsel än efter snitt, generellt sett, eftersom kroppen läker snabbare och du slipper skära sönder mycket viktiga och stora muskelgrupper. Det är väl självklart! Men en förlossning innebär så mycket mer än bara det - du har tusen amningshormoner som rusar runt, en bebis som kräver din ständiga uppmärksamhet, amning som ska fungera helst, och ett ansvar du aldrig haft tidigare. Ungefär som att förlossningen skulle vara det stora problemet, och inte det faktum att du precis blivit mamma!

Jag börjar tycka synd om dig. Oavsett hur du nu kommer uppleva ett barnafödande, får jag onekligen känslan av att du kommer att tvingas ompröva rätt många förutfattade meningar. På gott, förhoppningsvis.
 
Sv: Föräldraledighet

Men snälla Mabuse, det är DU som har hittat på att jag ska gå till jobbet dagen efter förlossning! Jag har aldrig påstått det och absolut inte ens tänkt tanken.

Men om du inte tänker jobba dagen efter förlossningen så tänker du ju vara hemma? Eller hur menar du?

Delar ni från start, så tar det ju max två-tre dagar innan du räknar med att vara helt återställd och på jobbet igen. Det lär ju inte hända, i alla fall inte för en förstföderska.

Om du å andra sidan räknar med att vara hemma ett tag tills du repat dig, ja då kommer du ju också att vara hemma i början, precis som alla andra. Inte av tradition, utan av rent fysiska anledningar.

Dessutom håller jag med Hiddeous - direkt efter förlossningen har man fullt upp med att hämta sig, sköta om bebis och ta hand om det löpande där hemma. Det räcker fullgott för att sysselsätta bägge föräldrarna, skulle jag säga.
 
Sv: Föräldraledighet

Men om du inte tänker jobba dagen efter förlossningen så tänker du ju vara hemma? Eller hur menar du?

Delar ni från start, så tar det ju max två-tre dagar innan du räknar med att vara helt återställd och på jobbet igen. Det lär ju inte hända, i alla fall inte för en förstföderska.

Om du å andra sidan räknar med att vara hemma ett tag tills du repat dig, ja då kommer du ju också att vara hemma i början, precis som alla andra. Inte av tradition, utan av rent fysiska anledningar.

Dessutom håller jag med Hiddeous - direkt efter förlossningen har man fullt upp med att hämta sig, sköta om bebis och ta hand om det löpande där hemma. Det räcker fullgott för att sysselsätta bägge föräldrarna, skulle jag säga.

Jag sa att du skulle läsa tidigare svar och det har du uppenbarligen inte gjort och då får du tycka och tro precis vad du vill för du är ju inte intresserad av jag jag faktiskt tycker eller har skrivit.
 
Sv: Föräldraledighet

Ungefär som att förlossningen skulle vara det stora problemet, och inte det faktum att du precis blivit mamma!

Jag börjar tycka synd om dig. Oavsett hur du nu kommer uppleva ett barnafödande, får jag onekligen känslan av att du kommer att tvingas ompröva rätt många förutfattade meningar. På gott, förhoppningsvis.

Det var väl förlossning vi pratade om? Att det är omtumlande att bli förälder förstår väl jag oxå, det är väl därför pappa-dagarna finns.

Du gärna tycka synd om mig :) Alla som har beskrivit föräldraskap har sagt att de just fått ompröva många förutfattade meningar så det är jag nog inte ensam om. Sen att jag är enveten är ju en annan sak men det är ju mitt problem!
 
Sv: Föräldraledighet

Jo, det är jag, men jag orkar inte leta igenom 159 inlägg för att hitta det där skriver exakt hur du vill ha det. Vilket inlägg är det?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: orkide
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 066
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp