Föräldraledighet

Sv: Föräldraledighet

Och visst man mår då dåligt efter en förlossning. Kolla du i trådar snitt VS vaginal så mår man sååååå toppen efter en vaginal:grin:

Vad jag vill minnas så är det liknande rekommendationer vid snitt vs vaginal.
Och hur man mår oavsett vilket är högst individuellt. Det beror ju bl a på hur mycket man gick sönder vid en vaginal förlossning.
Personligen skulle jag aldrig i mitt liv vilja föda vaginalt igen.
Min ena syster har fött både vaginalt och med planerat snitt. Hon mådde mycket bättre efter snittet än den vaginala förlossningen.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag helammade i 6 månader, slutade med det när sonen var 8 månader och gick över till välling. Gick inte att flaskmata honom med bröstmjölk. Han ville ha närhet, vill det mycket även nu.
Jag jobbade i 5 veckor under sommaren och sonen var då 10 månader, nu i efterhand var det inte så klokt, då lillkillen fick seperationsångest och sen blev det likadant när pappan skulle börja jobba igen. Så nja, det var skönt för mig att få jobba och visst vi blev mer jämnspelta hemma, han insåg att jag inte kunde göra allt och lite till. Barn tar tid och jag vill priotera barnen. Efter sin ledighet så har han aldrig nämt något.
Jag är fortfarande hemma och väntar nu nr.2 och jag klättrar inte på väggarna, har fullt upp så jag hinner inte fundera på sådant. Hästar och gård... Talar väl för sig själv!?
Sambon är chef och har inga möjligheter varken ekonomiskt eller tidsmässigt vara ifrån sitt jobb just nu, lite dåligt tajmat, men det är bara att gilla läget. Med nästa barn kommer jag att börja jobba när barnet är 1 ½ år och då kommer förhoppningsvis sambon vara hemma med barnen 1 ggr/vecka och jag jobbar ju 75 % och jobbar varannan helg, så det hela har löser sig bra.
Synd att ekonomin ska påverka, visst det går att leva på min lön, men om jag blir sjuk, då är det inte så roligt. Vi båda är nöjda med uppdelningen.
 
Sv: Föräldraledighet

Och visst man mår då dåligt efter en förlossning. Kolla du i trådar snitt VS vaginal så mår man sååååå toppen efter en vaginal:grin:

Jag födde med snitt och det tog bortåt fem veckor innan jag på skakiga ben kunde gå en promenad runt kvarteret. Pappan var hemma med mig de sex, sju första veckorna, för jag hade inte klarat mig på egen hand med en bebis att ta hand om. Jag har sällan träffat på kvinnor som fött vaginalt och sedan varit lika försvagade så länge, faktiskt.

Sen fattar jag inte riktigt vad du är ute efter i tråden?

Är problemet att så många prioriterar amningen?

Det kan jag i så fall i viss mån förstå. Om kvinnan är hemma hela eller i princip hela föräldraledigheten för amningens skull, så tycker jag att det är konstigt att man prioriterar amningen högre än barnets och pappans relation.

Är det sådant du tänker på?
 
Sv: Föräldraledighet

KL
Om vi får barn ska vi vara hemma tillsammans 5 månader och sedan var och en 5 månader.
Jag tror man mår sämre efter snitt. Jag födde vaginalt och åkte hem efter 6 timmar. En del av det beror på att jag tror jag hade en enormt duktig bm. Hon styrde exakt tempot. Jag har hör på flera håll sedan att hon är drottning på att förlösa. På kvällen hade vi massor med gäster och jag lagade all maten. Dagen efter städade jag förrådet. Det drog i magen när jag ammande men på ett skönt sätt i övrigt kändes det som en kombination av träningsvärk och känslan av att ha haft lite för mycket sex. Dessutom sov plutten mellan 22-07 från dag ett.

Jag tror jag kommer att få betala för detta om jag får en till. Jag kommer spricka till hakan och vara tömd på energi tills jag går i pension.:eek:
 
Sv: Föräldraledighet

Och jag säger att det är individuellt och helt beroende på vad för förlossning man genomgår.

Jag var pigg efter mitt snitt, uppe och vandrade några timmar efter och gick första långpromenaden några dagar senare, andra som ex petruska har varit svag i flera veckor. Du mådde super efter din vaginala förlossning, men bekanta till mig har varit i sämre skick än mig efter förlossningen.
 
Sv: Föräldraledighet

Vad härligt att ha det så. Låter som en toppen förlossning. Men jag tror att det är ganska ovanligt, framför allt för en förstföderska.
 
Sv: Föräldraledighet

Vad härligt att ha det så. Låter som en toppen förlossning. Men jag tror att det är ganska ovanligt, framför allt för en förstföderska.

Jag tror inte det är så ovanligt faktiskt

Min första förlossning
05:00 Vattenavgång
06:00 Värkarna började
07:15 Framme vid sjukhuset
07:30 Undersökt av BM
07:40 Krystvärkar
08:04 Sonen född
11:30 Klartecken att få åka hem efter läkarkoll
16:00 Hemgång

Min andra förlossning
02:00 Vattenavång, åkte till förlossningen direkt
03:30 Värkarna började
04:40 Dottern född efter 3-4 krystvärkar
Låg kvar ett dygn pga jag åt medicin som kan påverka barnet så den blir slö och inte orkar äta.

Båda barnen har haft apgar 9-10-10 och jag har inte fått några bristningar och förlorade 200 ml blod. Med sonen använde jag lustgas tills jag kände att han var på väg ut och med dottern blev jag bara yr så den gav jag upp efter bara några värkar.

Pratar/Berättar dock inte så ofta om det, för det känns som ingen riktigt tror mig och skrattar och tror jag ljuger för att inte skrämmas.
 
Sv: Föräldraledighet

Fast ni är två av hur många ?

Jag säger inte emot, men det känns inte som man kan bygga något på två personer. Förstföderskor har väl generellt sett längre förlossning än omföderskor.
 
Sv: Föräldraledighet

Nä vi är nog faktiskt fler. I alla fall om man läser igenom den förlossningsberättelsetråden som ligger här någonstans, en vinter-10 mamma var väl inne på förlossningen i bara 10 min? Någon födde i ambulansen och det är väl en mamma som födde på jobbet?

Och jo, min första förlossning var längre än min andra :D
 
Sv: Föräldraledighet

Hon som födde i ambulansen nu var la inte försföderska och jag tror du missade min poäng ;-)
 
Sv: Föräldraledighet

Måste ha gjort det.
En i min föräldragrupp födde sin 1a hemma, och sen träffade jag en bebis i stallet som också kikat ut på badrumsgolvet (oxå deras första). Det måste där emot vara väldigt ovanligt.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag funderade vart du fick ditt antagande att det var vanligt ifrån.

Ett sådant uttalande kan inte bara baseras sig på några bekanta, några man hört om osv. Jag tänkte kanske att det fanns någon statistik?
 
Sv: Föräldraledighet

Jag funderade vart du fick ditt antagande att det var vanligt ifrån.

Ett sådant uttalande kan inte bara baseras sig på några bekanta, några man hört om osv. Jag tänkte kanske att det fanns någon statistik?

Som förstföderska blir man ju ofta rådd att stanna hemma längre än som omföderska.
Att det går fort tror jag är ovanligare än att det tar tid. Men jag har ingen statistik i ryggen.

Min förlossning tog, sen första onda värken, cirka 2 dygn.
Jag sprack lite grann, och förlorade väldigt lite blod.
Det tog 2-3 dagar innan jag frivilligt gick ur rummet på BB (läkarbesök pinade jag mig iväg till) och säkert minst en vecka tills jag gick utan att ha ont.


Ang. trådens ämne, så är det jag som varit hemma mest med Emil.
Det var ett gemensamt val, dels baserat på att sambon tjänar mer än mig, dels för att han gärna ville jobba.
Efter årsskiftet ska han vara hemma 2 dagar i veckan, och jag ska jobba.

Nu till andra barnet tänker vi dock dela mer på dagarna, men vi har inte planerat i detalj än :)
 
Sv: Föräldraledighet

Men JAG får väl tro vad jag vill?? Och självklart grundar jag det på hur andra berättar om sina förlossningar.

Jag har bara hittat statistik på ålder, svåra bristningar osv, inte hur lång tid förlossningen tar. Och hur ska man räkna då? Från man får värkar, vattnet går, man har ont? Värkarna kommer regelbundet?
1 timme per centimeter brukar man väl gå efter.
Och vad är normalt, när alla förlossningar är unika?
 
Sv: Föräldraledighet

Jag födde med snitt och det tog bortåt fem veckor innan jag på skakiga ben kunde gå en promenad runt kvarteret. Pappan var hemma med mig de sex, sju första veckorna, för jag hade inte klarat mig på egen hand med en bebis att ta hand om. Jag har sällan träffat på kvinnor som fött vaginalt och sedan varit lika försvagade så länge, faktiskt.

Sen fattar jag inte riktigt vad du är ute efter i tråden?

Är problemet att så många prioriterar amningen?

Det kan jag i så fall i viss mån förstå. Om kvinnan är hemma hela eller i princip hela föräldraledigheten för amningens skull, så tycker jag att det är konstigt att man prioriterar amningen högre än barnets och pappans relation.

Är det sådant du tänker på?

Som jag skrev i första inlägget så har min fråga ingenting med amning att göra. Folk får prioritera amning om dom vill, det bryr jag mig inte det minsta om.
Min fråga var varför både mamma och pappa ser det som självklart att mamman ska vara hemma första perioden (pratar om mycket längre tid än det tar att återhämta sig) oavsett matning av bebisen. För hur man än vänder och vrider på det är det mycket färre barn som HELammas upp till ett år än vad det är mammor som är hemma ett år.
Min teori är att det handlar om tradition men det var det ingen annan som höll med om och det är helt okej.
 
Sv: Föräldraledighet

Det här med konvalescens efter förlossning och graviditet vill du helt enkelt inte kännas vid? Fast det har skrivits jag vet inte hur många gånger i tråden så säger du fortfarande att det enda skälet till att mamman är hemma i början är amning.:crazy:

Varför mammor är hemma första året har med tradition att göra, men förklaringen till varför mamman sällan går till jobbet dagen efter förlossningen är rent medicinsk. Skulle jag hävda.

Först konvalescensen, sedan amningen, och slutligen traditionen är vad som håller mamman hemma. Inte enbart tradition.

Glöm inte at det bara är 5% eller så som redan innan födseln vet att de inte tänker amma. Så det är en väldigt liten grupp. Alla föder, och nästan alla ammar.
 
Sv: Föräldraledighet

Ja du får tro vad fasen du vill, inte mig emot.

Men jag får väl ifrågasätta det du skriver. Vi är ju trots allt på ett diskussionsforum och det var bara en enkel fråga om hur du kunde anta att det var vanligt förekommande för förstföderskor att åka hem efter 6 timmar, inte känna något mer än lite träningsvärk och ha ork till att ställa till med lite kalas/middag på kvällen.
 
Sv: Föräldraledighet

"Riktig" statistik hade varit jätteintressant tycker jag! :)

Jag gissar att det kanske är lika vanligt/ovanligt att det går fort (alltså bara några få h från värkstart/vattenavgång till bebis, utan komplikationer) som att det blir större komplikationer - men att de som berättar/beskriver om sina erfarenheter kanske är mer välrepresenterade ur den ena gruppen?

Jag själv tillhör den senare gruppen - och hade definitivt inte kunnat jobba 3 dagar efter förlossningen för då var vi fortfarande kvar på BB pga mina komplikationer (och jag blev sedan sjukskriven 1v till, för komplikationernas skull, vilket är väldigt ovanligt att man får) - men jag låter ofta bli att berätta mer än att "det var tufft, men otroligt häftigt!" när det handlar om att berätta inför andra, i alla fall presumtiva blivande föräldrar, för jag vill inte oroa någon i onödan, inför deras egen ev. förlossning. Ber någon däremot om att få höra - så självklart berättar jag!

De med snabba okomplicerade förlossningar kanske helt enkelt inte begränsar sig så, är min teori, och därför hör man det "oftare"?

Och så *kl* ang. föräldraledighetsdebatten;

Jag funderar ibland lite på argumentet "mannen tjänar bäst" som ofta kommer upp när föräldraledighet diskuteras. Jag menar absolut inte att skuldbelägga/ifrågasätta någons val så detta får INTE missuppfattas - utan jag är bara nyfiken;
För er som behövt planera föräldraledigheten utifrån inkomsten - är det för att ni helt enkelt inte skulle klara er utan den "extra" inkomsten (dvs inte klara ekonomin på er partners föräldrapenning + er lön), eller för att ni villl undvika det inkomstbortfallet?

Notera återigen att jag inte vill ifrågasätta - utan är genuint nyfiken.

Vi själva blev vi förvånade vilken marginell skillnad det blev i total inkomst när vi bytte "hemmaförälder" (vi har delat lika).

Min lön är ca 70% av min mans lön och om jag bara hugger till med några exempelsiffror "på en höft" så blev vår totala inkomst runt 30% från FK och 70% från lön när jag var hemma, och ca 40% från FK och 60% från lön nu när mannen är hemma. Ungefär. Den ena är hemma på heltid, den andra jobbar heltid skall tilläggas.

Nu tjänar vi dock relativt bra, så vi har kunnat ta ut färre dagar/v, vilket jämnar ut skillnaderna lite - annars blir de lite större per månad, men fortfarande en förvånande liten skillnad (i våra ögon).

Har en av föräldrarna dock lägstanivå på sin FP, och den andra tjänar en bra bit över taket, ja då blir ju skillnaden jättestor, av förklarliga skäl :)
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Jag tror inte det är så ovanligt faktiskt

Fast det tror jag. Och har som du baserat det på berättelser från vänner och bekanta.

Men det kanske är som Embe säger att det är lika vanligt/ovanligt.

Embe för att svara på din fråga ang inkomst etc. Min man har högre sgi än mig för han tjänar mer. Men han har eget företag och egna maskiner som ska betalas varje månad även om dom står vilket dom får göra om han är hemma. Hans sgi täcker inte de kostnaderna vilket då resulterar i att han har svårt att vara hemma. Han har svårt att ta semester också och har alltid haft (sen han startade företaget) för att han förlorar så mycket pengar på det. Så i somras var han föräldraledig och jag hade semester. På det viset förlorade vi inte så mycket pengar.
 
Sv: Föräldraledighet

Det här med konvalescens efter förlossning och graviditet vill du helt enkelt inte kännas vid? Fast det har skrivits jag vet inte hur många gånger i tråden så säger du fortfarande att det enda skälet till att mamman är hemma i början är amning.:crazy:

Varför mammor är hemma första året har med tradition att göra, men förklaringen till varför mamman sällan går till jobbet dagen efter förlossningen är rent medicinsk. Skulle jag hävda.

Först konvalescensen, sedan amningen, och slutligen traditionen är vad som håller mamman hemma. Inte enbart tradition.

Glöm inte at det bara är 5% eller så som redan innan födseln vet att de inte tänker amma. Så det är en väldigt liten grupp. Alla föder, och nästan alla ammar.

Varför kan du inte läsa vad jag skriver?
Jag har ju klart och tydligt skrivit "pratar om mycket längre tid än det tar att återhämta sig"!! Detta om att gå tillbaka till jobber dagen efter förlossning är något som DU har hittat på så jag har aldrig haft någon fråga gällande det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: orkide
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 066
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp