Bukefalos 28 år!

Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning

I

IDontKnowWhatToDo

Ni kommer med största sannorlikhet att bombas med frågor av mig inom den närmsta framtiden!

Något jag inte riktigt har förstått är hur det är med föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Föräldrapenningen kan man ta ut tills barnet är 8 år, och det är totalt 480 dagar, eller?
Men den tillfälliga föräldrapenningen, det är det man kan ta ut när barnet är sjukt och man avstår ifrån arbetet. Men hur många dagar är det? Eller är det samma dagar som den vanliga föräldrapenningen..?

Jag förstår faktiskt inte mycket alls av sånt här! Hoppas ni kan räta ut mina frågetecken.
 
Sv: Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning

Det är inte samma dagar det handlar om! Tillfällig föräldrarpenning kan kan man få vid VAB tills barnet är tolv
Det finns någon slags begränsning av antalet dagar per år,har för mig 120 st. Kan förlängas om barnet har allvarlig sjukdom.
Behöver du vara hemma mer än 7 dagar så behövs intyg från läkare eller sjuksköterska.
 
Sv: Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning

Tack så mycket för ditt snabba svar!

Hur är det med föräldrapenning egentligen... Kan man ta ut säg tre dagar i veckan, för det är allt man behöver för att klara sig ekonomiskt? (Men ändå vara hemma hela veckan då)
Tänkte så att det inte är antingen allt, eller inget. Jag har försökt att läsa mig till det här, men jag tycker att det mesta känns så snurrigt nu för tiden!
 
Sv: Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning

Vi gick på en infoträff som FK anordnar, tyckte det var jättebra. Vet att en del inte tycker det är bra alls, men vi tyckte det var kanon. Där går de verkligen igenom allt och på ett sätt så man förstår. Och du får chans att ställa dina frågor. Vi fick massa bra och lättlästa papper med oss hem också, bläddrar fortfarande i dem när jag känner mig osäker. Om du kollar på fk's hemsida under förälder-delen så hittar man vart och när träffarna är :)
 
Sv: Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning

Fram tills barnet fyller ett kan du göra som du vill med föräldrapenningen. Efter barnet fyllt ett måste du ta ut fp och/eller jobba fem dagar per vecka (en dag fp motsvarar 8 timmar och du ska ha ihop 40 timmar per vecka), annars så sänks din SGI och det är ju bra att undvika om du har en hyffsad nivå på den nu.
 
Sv: Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning

Okej! Men om man inte har någon SGI alls nu (jag har aldrig arbetat), så jag kommer bara få grundnivån. Då kan jag fortsätta ta ut 3 dagar i veckan även efter 1 års ålder?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 817
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp