Förändring av hovbenet vid fång.

Jag kan dela med mig av bilder på fånghästhovar. Så här såg min häst ut ca 4 månader efter konstaterad hovbensrotation och sänkning:



Och underifrån:


Hon blev helt återställd. Till den största delen pga superskicklig hovslagare :)! Hon skoddes i ca 6 månader med tåöppna heartbarskor.
 
Eftersom du säger att hovbenet får normalt läge då är väl hovbenet tillbaka där det alltid har varit?

Jag har lärt mig att hovbenet aldrig kan ändra läge för det sitter där det sitter (skelettdel).

Det är hovkapseln som flyttas från hovbenet pga lamellerna blir försvagade och släpper sin hållfastighet och då "skjuts" hovväggen framåt.

Det är därför viktigt att tån är kort och överrullad för att det inte skall spänna x mycket i lamellerna som skall hålla fast hovkapseln med hovbenet.

Intressant att diskutera!
Ja hovbenet är en skelettet del och alla delar av skelettet hänger ihop med hjälp av bland annat muskler och senor och hovbenet hålls på plats av lamellerna.

När hästen får fång orkar inte lamellerna hålla hovbenet på plats och då roterar och/eller sänks hovbenet inne i hovkapseln pga hästens egna vikt.

Så hovbenet kan aldrig komma tillbaka men kapseln runt hovbenet anpassas efter nya platsen hovbenet har tagit, titta på @bettysmatte s översta bild så ser du hur kapseln ändrar sig efter hovbenet.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: mily
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 643
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp