Bukefalos 28 år!

Förbättra ventliation i äldre Boj

superstar

Trådstartare
Är troligtvis på g att köpa en Boj Bravo från -97. Har vägt olika släps fördelar och nackdelar i förhållande till min budget och det lutar starkt åt att det blir denna.

Den har en taklucka som enda ventilation, vad kan jag (eller min mer händiga pojkvän ;) ) göra för att enkelt förbättra ventilationen? Min häst har åkt i detta släp över 25 mil två gånger utan att jag reagerat på luften, men när vi åker 5 km hem från träning (och hon alltså är svettig när jag lastar) blir det ju ångbastu. Givetvis kan jag vänta med att lasta tills hon är helt torr, men bättre ventilation skadar ju inte.

Går det att byta/sätta in nya fönster?
Sånt där litet "ventilationshjul" som tex VV har i dörren, gör det någon större nytta? Kan ju inte vara så svårt att sätta in?

Andra tips?

Tack :)
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Rosett ventiler hjälper en hel del, annars kan du installera ett öppningsbart takfönster till.
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Inte helt öppen, det vågar jag inte, men på "yttersta hålet" så jag inbillar mig att det blir en ventilationsspringa där också :-)
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Vi har delad baklucka, så vi brukar köra med ena sidan nere (den som INTE är bakom hästen). Å andra sidan räckte det faktiskt med takluckan för våran del, vi har Boj Classic. En rosettventil kan ju vara en enkel åtgärd att börja med, räcker inte det går det ju alltid att uppgradera med ytterligare taklucka.
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Tack för era svar, låter ju som rätt enkla åtgärder. Takluckan är toppen, det är egentligen bara när hon är riktigt svettig som jag skulle vilja ha mer, och då är det egentligen inte konstigt att det blir ångbastu. Det är ju inte så att jag ställer in henne utan att skritta av henne, men hon svettas extremt mycket :)
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Har en likadan häst, svettas mycket efter träning, brukar ha henne stående i släpet med lilla luckan bak öppen och lilla frontutlastnings luckan öppen så det drar igenom. Hon slappnar inte av efter jag skrittat av utan laddar då upp igen :p, så är bäst att skritta lite kort tills pulsen är nere och sen lasta innan hon laddar upp sig igen :).
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Min varvar inte heller ner nåt vidare... Jag kör hem (tränar 5 min från stallet) och ställer henne i duschen och sen på med varma täcken ;)
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Kör du med övre delen av bakluckan öppen?

Inte helt öppen, det vågar jag inte, men på "yttersta hålet" så jag inbillar mig att det blir en ventilationsspringa där också :-)
Varför vågar du inte?
Jag hade tidigare en Boj Bravo och körde alltid med öppen överlucka bak, enda gångerna jag stängde den var när jag körde med halvblodsföl däri, eller om det ösregnade eller snön vräkte ner. (och jadå, jag har kört så även i rusningstrafik på Essingeleden, med halvblod i. Och nej, de har inte blivit rädda för lastbilar, de kan ju SE vad det är som låter bakom dem...)
Det ger långt mycket bättre luftväxling än att sätta in nån pluttig liten rosettventil eller taklucka. Tidigare fanns en rekommendation att ventilationshålen skulle motsvara 20% av golvytan och med det i åtanke kan du ju själv inse att en rosettventil varken gör till eller från.
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Därför att det inte känns säkert, jag kan inte ge bättre svar än så :o Jag har på nära håll varit med om häst som tagit sig ut över rampen när den åkte med öppen baklucka, det var ingen fin syn när veterinären lappat ihop den. Sen förstår jag att om en häst får total panik i släpet håller inte en överlucka den på plats, men det känns som att man gör vad man kan iaf, att den inte ser det hålet som en väg ut.

Jag har kört med öppen överlucka enstaka gånger, när det varit ruggigt varma sommardagar tex. Så visst, det kanske vore ett alternativ den korta väg jag har hem från träningen. Men å andra sidan vill jag inte utsätta genomsvettig häst för det draget som det innebär så då är det ändå inte ett alternativ...

När hon inte lastas svettig har hon åkt 25 mil i detta släp utan att jag upplevt luften som dålig så det är väl egentligen bara då problemet finns, och då får jag kanske välja mellan 5 minuter i dålig luft eller att skritta henne torr innan jag lastar.
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Men problemet med det fallet är ju att hästen inte suttit fast! DET är den farliga biten (att inte sätta fast hästen ordentligt). I de flesta släp är det inte tillåtet ur ventilationssynpunkt att STÄNGA luckan. Värt att tänka på. Vad du beskriver får du helt enkelt inte stänga luckan, då får inte hästen tillräckligt med luft. Betänk att hästar har väldigt känsliga luftrör och tål fuktig luft väldigt dåligt.

Sitter hästen fast i släpet har jag aldrig varit med om att det hänt något med luckan öppen. Däremot har jag sett hästar som fått avlivas för att de satt sig lösa och fastnat över mellanväggen. Med stängd lucka.
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Jag vet inte alls hur hästen i "mitt fall" var fastsatt, men troligtvis med grimma och transportgrimskaft, vilket väl är det vanligaste?

Jag har tänkt en del på detta med öppen baklucka idag och inser att ni har rätt och att det nog är det bästa för denna korta bit hem från träningen, för det blir verkligen inte alls roligt där inne, och jag tror inte att en transport med bättre ventilation (typ öppningsbart fönster, rosetter och taklucka) hade gjort luften särskilt mycket bättre, när hela hästen är som en ångmaskin. Det kändes bara så främmande när ameo först skrev det, för jag har alltid varit väldigt rädd för att ha luckan öppen. Min häst är ju cool och åker bra så risken att hon ska få för sig att ta sig ut borde ju vara bra liten...
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Det räcker med "inte tillräckligt". Vanliga transportgrimskaft håller inte, panikhake är absolut bannlyst i samband med uppbindningar som måste hålla.

Ardennergrimma och repgrimskaft med klassad hake, om jag vill att det ska hålla. Till åkvana hästar en annan sak.
 
Sv: Förbättra ventliation i äldre Boj

Jag kan förstå om du inte våga köra med luckan uppe, jag hade själv en häst som försökte vända sig dit det var ljust. Att köra med luckan helt öppen var inget alternativ, men extra ventiler hjälper mycket, likaså en extra taklucka. Billigast med ventiler.
 

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 911
Senast: fio
·
Utrustning Jag har köpt mig ett äldre släp med endast ventil i taket. Skulle vilja sätta en rosettventil i fram och funderar på bästa placering...
Svar
9
· Visningar
2 553
Senast: Aleel
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: axel
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp