Bukefalos 28 år!

Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Det finns nog mycket fördomar om travare. Men jag har inte hört så många om min. Tränare och vänner som kommenterat honom har beskrivit honom för den individ han är; bogtung, småstel, stark trav, svag galopp mm. Sånt som stämmer. ;)
Ibland kan man höra åsikter om att travare inte är några bra ridhästar. Till viss del kan jag hålla med. De är trots allt avlade för travet med sin exteriör och så. Men! Har man en bra typ kan man med mycket tålamod, tid, slit och kunskap komma väldigt långt med sin ridtravare. Det är absolut inte omöjligt, men man måste vara beredd på att det tar längre tid att lära om, bygga rätt muskler och flytta tyngdpunkten och få hästen att jobba rätt. Till skillnad mot halvbloden där man avlat på ridbarhet.
 
Sv: Fördomar omt travare

:bow: Och även då man kanske får höra kommentarer å kanske inte så finns det ju alltid tusen olika tycken om allt här i världen. Jag älskar min HÄST för det är ju det vi alla har hästar vare sig det är ridtravare (vbl) som jag har eller om det är frieser (ett exempel) man väljer ju häst efter de ambitioner man har. Jag går i alla fall inte å köper högklackade skor när jag ska ha skor som jag kan ut och jogga i ;)
 
Sv: Fördomar omt travare

har haft flera vbl travare som ridhästar och visst har man hört negativa kommentarer någon gång.men det är inte bara "travarna" som det rynkas på näsan åt det gäller nästan alla raser, Halvblod/Araber/Shetlandsponnyer/Islandshästar/Fjordingar mm listan kan göras lååång;) det beror helt på vem du pratar med och vad dem har för inriktning och rasval själv:grin:
 
Sv: Fördomar omt travare

det var väl sagt mer eller mindre med glimten i ögat men jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det störde dig...
 
Sv: Fördomar omt travare

Visst har man hört en del negativt om varmblodiga travare, jag kan själv uttala mig när jag ser en på avstånd och tycka att man ser på gången att det är ett varmblod.
Innan jag köpte varmblodet jag har nu hade jag en korsning halvblod/nordsvensk.
Skulle nog aldrig tänka mig då o köpa ett varmblod. Nu har jag ett och som alla andra hästar är det individer och ingen är den andre lik tycker jag.
Min pålle är en liten kämpe som stretar på, och som tyvärr, har en del skavanker sen trav tiden. Det ser jag som en stort minus med varmblod, att de tränas för hårt i unga år. Vilket i stort sett alltid slutar med en sliten kropp för eller senare:(
Men det är en fin ras!:love:
 
Sv: Fördomar omt travare

*kl*

Förra stallet jag stod i tyckte de inte att travare var riktiga hästar. Så de tyckte jag skulle köpa en riktig häst istället. Men min underbara vallack gjorde allt som jag vill. Han kämpade hårt för att förstå vad jag menade och var en underbar häst som jag aldrig kommer glömma. Han var superförlåtande och tillät massa misstag från mig.

Men det var han som personlighet. Min nuvarande travare är rent ut sagt puckad och fattar inget alls för att hon inte har lust. Den damen vänder inte ut och in på sig själv för att försöka förstå vad jag menar.

Generellt kan jag tycka att travare är trevliga för att de oftast är väldigt välhanterade. De är riktiga arbetsmyror och överlag verkar det som de verkligen gör allt de kan för att fatta vad man begär.

Sedan är de ingen häst man ska ha om amn vill tävla på elitnivå. Det är heller ingen häst som rä avlad för ridning egentligen och det måste vi acceptera. Men om man som jag letar efter en häst att ha roligt i skogen med och som amn vill träna för att det är kul då tycker jag absolut att travare är fullt fungerande hsätar.
 
Sv: Fördomar omt travare

Tänk dig samma mening i en "halvblodstråd", det hade blivit blodbad. Respekten måste fungera likadant åt båda håll.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har en jättefin travare och en nordsvensk. Några kommentarer har jag hört är att "den där travaren verkar ju vild", men det är hon inte, hon är bara mer busig i hagen och vill springa mer i hagen än nordsvensken. Fast jag bor ju förstås i en by med massor av nordsvenskar och fördomsfulla grininga bybor. Så vad kan man vänta sig? Även om travaren i många fall är mkt mer mysig än nordsvensken.
 
Sv: Fördomar omt travare

Vad har de o göra med rasen? Om den är "vild" eller inte? Eller var det att de nämner rasen i meningen, hade det inte varit en fördom om de sagt "den där hästen verkar ju vild" :cool:
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har fått höra endel om travare, först en klasskamrat som tyckte ja va dumihuvet för att ja hade ridtravare å vaad skulle ja med en sån till, även fast ja blev riktigt sårad har ja inte brytt mej utan ja har mina små travare. Sen var ja på en hoppträning med min systers ridtravare som verkligen älskade att hoppa, tränare tyckte inte alls om oss, bara klagade hela tiden, fick aldrig berömm medan en annan med samma problem som ja fast hon hade en annan ras fick hur mkt beröm som helst. Min häst stegrade ett antal gånger för han inte förstog hindret och blev allmänt förvirrad (ung och första gången i ridhus) efter den gången var hon mest sur på oss som var där. Men jag var väldigt nöjd med hästen för att vara första gången i ridhus, inte direkt hoppat såna hinder utan bara gamla pinnar hemma, tog galopp utan probl och hoppade för första gången en kombination utan problem.
Efter den dagen har ja vart nervös för att rida för tränare men ska försöka igen nästa söndag, hoppas inte samma negativiteter förekommer där.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har aldrig fårr HÖRA något elakt eller fördomsfullt om travare, men läst en del på internet.. :p Har själv ridit varmblodstravare innan.
 
Sv: Fördomar omt travare

Många som inte tror på mig när jag säger att min häst är Vbl då han är av den grövre typen och inte är i närheten av ett Vbl utseende (vad det nu är;) )

Tja, då ser din häst ut som ett kallblod eller en ponny, då.:cool:
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har upplevt det en gång i samband med att de skulle välja ut ekipage till allsvenskan div III i hoppning. De valde ett fullblod framför mig och min travare av outgrundlig anledning då detta ekipage inte en enda gång under året kommit felfritt på 90 cm clear round? Ofattbart då jag startade 5 felfria (samma som fullblodet startade i) men var inte ens påtänkt till laget. Det irriterade mig att jag inte ens blev tillfrågad då min häst antagligen hade fått bättre resultat i laget än fullblodet.. :confused:
 
Sv: Fördomar omt travare

Det där har jag också fått höra på en hoppträning kom jag på ''akta er för travarn, den är vild'' av självaste tränaren. Jag slutade där eftersom att det kändes inte bra då min häst visserligen är het på hinder men knappast vild. Vid ett annat tillfälle lät det: ''akta, dig den där är arg'' med ett litet fnissande efteråt. Det räckte för min del då min häst aldrig visat det minsta tecken på ilska mot nägon människa öht. Nåja, jag väljer att kalla det okunskap och framförallt fördomar!
 
Sv: Fördomar omt travare

Det handlar väl mest om att folk vill ha ut olika saker med sina hästar. Generellt har travare svårare för sig men sen kan man självklart kan man inte dra alla hästar över en kant.

Själv skulle jag inte skaffa mig en travare för jag som är intresserad av dressyr vill inte göra det svårare för mig än det är. Sen hade jag ju inte skaffat mig en shettis eller en isis heller av samma anledning.

Förstår faktiskt inte varför alla människor som äger travare blir förnärmade när man nämner att man inte tycker att just den rasen passar för ändamålet. Lika lite som ett halvblod hade kunnat hävda sig på travet lika svårt är det att ta en travare upp i GP dressyr.

Sen att travare är bra hobbyhästar är en annan femma och de travare jag har träffat har varit väldigt trevliga att hantera.


:bow:

Mycket bra svar!


*KL*

Jag har själv haft några travare..... som varit både trevliga men också totalt galna :angel: De kan ju som sagt bli riktigt duktiga, men den som rider en travare får ju alltid lägge ner otroligt mycket mer jobb än den som har en häst av ras som är avlad för tänkt ändamål. Det är inte en fördom, det är sanning.
Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;)

Annat exempel: Jag har en fjording just nu som mot all förmodan går hyfsat i western och är allmänt trevlig.... men inte sjutton har jag honom för att jag tycker att fjordingar är bäst och att de är lämpade till westernridning.... Jag hade inte råd med mer än en fjording när jag skulle köpa ny häst efter min senaste travare helt enkelt ;)
Nu när jag köpt en paintkorsning och pratar om att sälja fjordingen när den är klar så blir alla så förvånade....precis som om jag vore någon fjordingfantast??? (inget ont om dem alltså man jag råkar bara inte var en :-) )Det är ju samma där...jag får ju kämpa massor mer än de andra som har för western bättre lämpade hästar.
Sen så går man väl inte runt och hackar på varandras hästar vilken ras det än är??? Skulle aldrig falla mig i alla fall :)
Jag är bara glad att det finns hästar för alla och i alla prisnivåer :bump:

Kram // M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fördomar omt travare

Sen var ja på en hoppträning med min systers ridtravare som verkligen älskade att hoppa, tränare tyckte inte alls om oss, bara klagade hela tiden, fick aldrig berömm medan en annan med samma problem som ja fast hon hade en annan ras fick hur mkt beröm som helst. Min häst stegrade ett antal gånger för han inte förstog hindret och blev allmänt förvirrad (ung och första gången i ridhus) efter den gången var hon mest sur på oss som var där. Men jag var väldigt nöjd med hästen för att vara första gången i ridhus, inte direkt hoppat såna hinder utan bara gamla pinnar hemma, tog galopp utan probl och hoppade för första gången en kombination utan problem.
Efter den dagen har ja vart nervös för att rida för tränare men ska försöka igen nästa söndag, hoppas inte samma negativiteter förekommer där.


Det tyckter jag är ganska synd! Hoppas att du inte rider för samma tränare igen för jag tyckte inte han/hon lätt schysst. Min hopptränare och dressyrtränare är dock väldigt förstående och tycker att jag ska berömma honom så mycket hela tiden eftersom som han är så duktig :rofl:
 
Sv: Fördomar omt travare

Håller med dej, anledningen till att vi köpte ett varmblod var att de var billiga. Jag och min kompis hade letat foderhäst i flera månader, men är väldigt svårt måste jag säga, spec i den här delen av landet. Vi hittade aldrig nån men fick sen via kontakt reda på en varmblodsvalack, fast han skulle säljas istället, så övertalade våra föräldrar det var ju bara 10.000 (5000 var).
Så åkte och kollade och sen 1 vecka senare hade vi en häst :D

Fick ju sen lov att ta bort han efter 1 år :cry:, så när vi skulle leta ny häst ville vi inte ha en travare just pga. träningen innan som travhäst.
Kollade först på hästar upp till 30.000 men fanns nästan inget, var små hästar, men var nått fel på alla, började kolla på upp till 40.000 och hittade flera vi var intresserade av men som inte gick igenom besiktningar osv.
Går upp och börjar kolla på 45.000, hittar då ett fullblods sto 5 år för 40.000, åker och provrider och köper sen hästen :)

Hade innan även sagt att vi inte skulle ha ett fullblod :grin: har alltid tänkt på de som extremt ostabila hästar, som flyger i taket för minsta lilla osv...
Men inte vår häst, hon är väldigt stabil för sin ålder :)

Finns ju fördelar och nackdelar med alla hästar och fördomar, och beror ju på vad man ska använda dem till. Nästan alla raser funkar väl på hobbynivå, sen när man ska satsa har ju vissa raser enklare för sig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp