Bukefalos 28 år!

Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Tja...har väl ett par gånger fått höra att jag borde köpa mig en 'riktig häst' istället...men det hände iofs även då jag en gång i tiden hade fjording.
Finns alltid folk som vet bäst, inget att bry sig om så länge man är nöjd själv :)


Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;)

Njaa...på sätt och vis kanske. Jag har travare nu för att den ramlade över mig, skulle inte alls haft häst egentligen men fick denna mer eller mindre gratis. NU när jag känner min häst skulle jag iaf inte byta bort henne mot en 100' kr häst, möjligen i så fall köpa en till.
 
Sv: Fördomar omt travare

Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;)

Jag köpte min första häst för 8 år sedan. Jag var då 45 år gammal, gift med utfluget barn, villaägare och med fast arbete. Dessutom hade min mamma sålt sin villa i ett attraktivt bostadsområde och jag och mina systrar hade fått varsin fjärdedel av försäljningspriset, vilket var en ansenlig summa pengar som skulle ha räckt långt i hästköparsammanhang.
Jag köpte en kallblodstravare för 15 000.
Fyra år senare köpte min man en korsning mellan fjordhäst och kallblodstravare och sedan fick vi (helt gratis) ytterligare en kallblodstravare. Bruksnordisen som kom förra året kostade inte mycket, han heller.

Unde de här 8 åren som gått sedan första hästen har vi köpt en gård, sålt en villa och en tomt och kan nog säga att vi har vårt på det torra.
Men mina hästar skulle jag aldrig vilja byta ut!
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har en fd travare och har aldrig någonsin råkat ut för några fördommar, snarare tvärtom!
Alla som mött min häst och ridit henne säger att det är en riktigt trevlig häst som är superfin.
Så nej, jag har aldrig råkat ut för det.
Å skulle någon ha fördommar mot travare så bryr jag mig ärligt talat inte ett skit om det.
Jag älskar min häst över allt annat och skulle aldrig byta henne mot någon annan, inte ens mot en kanonhäst värd 200.000.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag håller med dig, jag skulle inte byta ut min häst för att jag fick massor med pengar i handen. Antagligen satsa mer på min ridning osv bara :D Kanske även köpa en till häst men jag kan inte bestämt säga att det självklart blir ett halvblod för den delen, kan lika gärna köpa en trevlig travare till och satsa på. Jag skaffar mig en individ och en häst jag vill ha. Från början hade jag inte råd med annat men som sagt, skulle jag nu få pengar skulle jag inte överväga att sälja min häst min häst för det. Hon betyder mer än så.

Att tänka att ''jag har bara häst för att'' och sedan sälja så fort gräset verkar grönare på andra sidan är inget tänk jag har. Min häst betyder mer för mig än vad den har möjlighet att prestera eller vilka förutsättningar den har. Min häst har något som ett halvblod med talang lika gärna kan sakna: viljan och med det kommer vi långt oavsett vad vi väljer att göra.
 
Sv: Fördomar omt travare

"Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;) "



Jag sålde mitt hbl till förmån för min nuvarande ridtravare.
Så nog hade jag pengar att köpa en annan ras. Var och en väljer väl ras efter smak? Jag har svårt att förstå varför man bryr sig om vad andra väljer för häst. Men det är jag det.
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja och det handlar inte bara om smak eller att man älskar just travare heller alltid. Jag skulle säga att det handlar med om individen och vilken häst man passar med och vill ha. Hade jag inte haft häst och fått massor med pengar att köpa en för så hade jag försökt hitta en häst jag verkligen vill ha, sen om det råkar vara halvblod, kallblod eller travare spelar mindre roll. Dock kanske man letar inom ett visst område beroende på vad man vill göra med hästen men trots det kan man lika gärna stöta på något helt annat än man tänkt sig och det kan också bli 100% rätt :D
 
Sv: Fördomar omt travare

:Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;)


Jo jag:)
Jag hade visserligen inte mkt pengar när jag köpte min pålle :love: för jag gick i skolan, men har alltid velat ha ett vbl och tycker fortfarande bäst om rasen :) Sen är det klart att det finns häftiga/fina/härliga hästar i andra raser, alla hästar är ju egna individer! Men jag har förkärlek till vbl ändå :)
 
Sv: Fördomar omt travare

Fördomar finns ju tyvärr, och ofta om travare.
Men något som är roligt är när riktiga "hbl folk" tror att man har ett halvblod och pratar om hur fin han är, och sen när man säger att han är vbl så blir dom lite chockade, haha. :laugh:

Tycker nog att man kan sträcka på sig om man har omskolat en travare!
Är ju inte det lättaste, så är värt lite extra beröm! :D
 
Sv: Fördomar omt travare

Knapplån.

De fördomar jag råkat ut för är väl inte fördomar i sig..men lite nedlåtande har det varit. Dock inget som jag tagit illa vid mig på något sätt alls då de snarare har varit ganska underhållande:)


Händer lite då och då att min pålle mistas för vad han är..

- Hälsokoll då veterinären utbrister: "Jävlar vilken häst du har, nervig som en travare trots att han är ett halvblod!"
Hon rynkade lite på näsan efter att jag berättar att han är en travare..sen disskuterar vi fram och tillbaka då hon inte ville tro mig, tills jag lyfte på manen för att visa frysmärkningen.
Lite besviken blev hon, suckar och får ur sig ett nedlåtande "jaha"

- ID kontrollant som plockar i ordning för att chipmärka hästen medans jag frågar om hästen i fråga verkligen behöver chipas:
"Alla hästar utom travhästarna ska chippas" Varpå jag påpekar att han är ju en travare..
Ser frågande ut på mig medans jag lyfter upp manen för att visa frysmärkningen.
Återigen ett suckande för att frysmärkningen fanns där

- Travaren hoppas: "Jäklar du, han kan hoppa!"
Medans jag tänker för mig själv, kan inte alla hästar hoppa?:D

Annars så tycker de jag pratar med att han är jättefin, duktig, trevlig, söt och en riktig charmör!




Så fördomar..mja för mig existerar de inte så mycket IRL det är väl mer här inne eller på andra internetforum kanske ;)
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har inga som helst 'fördommar' mot travare, men så som med vilken ras som helst, t o m vilken indivd som helst så ska man inte förvänta sig att den ska klara ALLT. Man måste ta hänsyn till hästens psyike och exterör.
Men det värsta jag vet är när folk säger "åh, vad duktig den är, man kan inte tro att det är en travare!" Det finns så otroligt många travare som man ser på olika sajter som är fina dressyrhästar, hopphästar, skogsmullar eller vad det nu än är man använder dom till så varför kommer fortfarande "wow" kommenterna?? Det är ju snarare vanligare att man ser travare som presterar bra än dåligt. Missförstå mig rätt.

Illa är også när man får höra av någon "Den ser inte ut som en travare!" Stackars häst säger jag då!! Att inte hålla rasstandarden på ett sådant sätt att folk kan se att det är en travare, hoppas inte folk avlar vidare på sånna hästar... :S

Förstår inte varför detta tjafs om fördommar mot just travare, en häst med rätt exteriör och utbildning kan komma hur långt som helst, inom vilken gren som helst, sen är dom avlade för olika saker och det måste man naturligtvis ta hänsyn till! ( vilket dock många inte gör :( )
 
Sv: Fördomar omt travare

...sen är dom avlade för olika saker och det måste man naturligtvis ta hänsyn till! ( vilket dock många inte gör :( )

Vad är det du syftar på då? För du verkar inte direkt vara emot att man hoppar eller rider dressyr med travare, om jag har förstått rätt?
 
Sv: Fördomar omt travare

Det är ingen som sagt något spec om min travare förutom att han liknar en älg:mad:, han är iof stor som en kanske men men.. Det är klart skillnad att rida honom och mitt halvblod. Men han är rolig på sitt vis och han försöker så gott han kan hela tiden iaf:)
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag tycker hela den här travdebatten är uttjatad. Kan folk inte bara acceptera att travare är travare och dom avlas hårt för ett ändamål - att trava snabbt. Väldigt många "duger" inte som travhästar, och får då en en ny chans som ridhäst, vilket jag tycker är jättebra.
 
Sv: Fördomar omt travare

Visst har man hört fördomar, och sånt kommer alltid att finnas kvar..Personligen så älskar jag varmblod och är på god väg att köpa ett eget varmblod nu. En häst kan aldrig bli omöjlig, det är endast ryttaren själv som måste träna sin ridning. ;)
 
Sv: Fördomar omt travare

NI ÄR BÄTTRE ÄN ALLA ANDRA!!! :banana:

Du kan ju inte vara sann?

Inte sjutton kommer allt gratis för att man har en häst avlad för ridning.
En travare är dessutom ofta välhanterad och jag ser inte att det skulle vara något extra stor bedrift att omskola en sådan (har haft travare tidigare).




Jag tycker också detta är tjatigt.
Jag tror inte att folk har så mycket fördommar mot travare egentligen, men fakta är att de inte har lika lätt för sig. De har (oftast) inte gångarter och exteriör på sin sida och man kan inte räkna med att de ska kunna klätta i klasserna.
Ännu värre är det med alla okunniga som betäcker sina travarston och avlar fram diverse korsningar hit och dit utan en tanke på vad avkomman ärver.

Som ovan skrev så avlas travare hårt för ett ändamål - att trava snabbt.
Så är det och jag förstår inte varför vissa har så svårt att acceptera det.

Det är jättebra att travare får en chans som ridhästar efter sin karriär men man måste se dem för vad de är.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jo. Jag lider med alla stackars travhästar som tvingas bli inkörda vid ett år och som slits hårt och alla behandlas ju kanske inte jättebra.
Visst måste alla travhästar skolas om och ja, alla hästar måste man ju givetvis jobba med. Tyvärr är det ju itne alla travhästar som mäktar med att ridas pga av all tidigare stress i livet.
Men idag är det som att alla travhästägare tycker synd om sig själva och sin häst och förutsätter att alla har fördomar mot travare. Jag har inga fördomar mot hästarna, men mot alla idioter rent ut sagt som behandlar dessa stackars djur som något icke levande. Pengar, pengar och åter pengar. Det är ju det travsporten handlar om.
 
Sv: Fördomar omt travare

För mig var det faktiskt så:idea:

När jag skulle köpa häst var jag helt inne på ett hbl, dock provred jag ett vbl bara för att lixom. Jag har hållt på väldigt mycket med travare, så jag vet exakt hur mycket jobb det är, och det var därför jag inte ville ha ett vbl, då jag kände att jag ville ha en "färdig" häst.

Jag blev dock stenkär i hästen och här sitter jag idag med ett vbl, trots att det inte var det jag var ute efter:angel: och det berodde inte det minsta på pengar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar omt travare

Knapplån.

De fördomar jag råkat ut för är väl inte fördomar i sig..men lite nedlåtande har det varit. Dock inget som jag tagit illa vid mig på något sätt alls då de snarare har varit ganska underhållande:)


Mer nedlåtande kommentarer än fördommar.

Den enda fördommen (som jag kommer ihåg nu) var väl vid en hoppträning och tränaren sa till mig efteråt att denne inte trott att det skulle blivit en bra träning iom att jag var med. Det blir ju lite jobbigt med avstånd, övningar och sådant iom att travare inte kan galoppera. Det förstör ju för de andra ekipagen. -Men han kunde ju galoppera, utbrast tränaren sedan. :confused:

Sedan har det mest varit nedlåtande, andra ekipage har kommit före mig i köer till träningar, folk har mumlat (högt) om travarens oduglighet ovs.

Men det är ju deras förlust, jag har ju min pärla.
 
Sv: Fördomar omt travare

Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag
Jag hadde mer på fickan när jag letade häst.Och skulle inte någon travare ha heller..och absolut inte så liten eller så gammal.Men det blev inte som jag tänkt. I dag ångrar jag inte mitt val alls.Han ger mig vad jag behöver just nu.Nästa häst blir dock inte en travare.
Jag är dock inte den som talar mig varm för rasen heller för jag gillar dem inte över lag.Min gillar jag men jag skulle inte för allt i världen skaffa fler.
 
Sv: Fördomar omt travare

Nej det kan jag inte säga att jag har stött på.Därimot vet jag själv min häst begränsningar.Så jag kanske inte tar kommentarer om min häst negativt just därför.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
777
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 553
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp