Bukefalos 28 år!

Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Snälla du, hela denna tråd handlar ju om vad vi med ridtravare kan möta för fördomar....
Det är ju en fördom när man får höra av vänner att hästen inte ser ut som en travare- även om de faktiskt menar väl :p
Sedan om halvblodskorsning är ngt att sträva efter, korsningar är ju faktiskt alla halvblod och även alla varmblodiga travhästar...
På vilket sätt är det en fördom? :crazy:

Nej halvblod och vbltravare kan inte räknas som korsningar.

Så när travaren väl kommit till toppen har ekipaget gjort i sjuihelvetes jobb.
Det är ju inte konstigt man reagerar när ni skriver sånt där.
Till att börja med kommer inte travare till någon topp alls, därmot kanske man når sina personligha mål med sin travare, vilket ju är jättebra.

Och sedan är man varken bättre ryttare eller har gjort ett bättre jobb än en person med ett halvblod, connemara osv. Tror ni det bara är att åka med på dem?
Travare har ju dessutom oftast en väldigt god grundhantering när man köper dem.
 
Sv: Fördomar omt travare

Det är ju inte konstigt man reagerar när ni skriver sånt där.
Till att börja med kommer inte travare till någon topp alls, därmot kanske man når sina personligha mål med sin travare, vilket ju är jättebra.

Och sedan är man varken bättre ryttare eller har gjort ett bättre jobb än en person med ett halvblod, connemara osv. Tror ni det bara är att åka med på dem?
Travare har ju dessutom oftast en väldigt god grundhantering när man köper dem.

Att skriva att travare inte kommer till någon topp var väl lite väl magstarkt enligt min åsikt, men det är jag det.
Toppen kan vara olika, beroende på vad man har för mål, jag definerade inte "topp" men det var du snabb nog att göra. På ditt sätt.

Nej jag tror inte att det bara är att åka med på några som helst andra hästar, sluta gräva fram meningar som inte ens går att hitta i mitt inlägg. Det är ju bara överdrivet onödigt. Du ber ju om konflikter.

Jag har inte bara ridit travare i mitt liv, har faktiskt hunnit testa på en och annan ras också :idea:

Eftersom du själv säger att travare inte kommer till toppen, så får jag intrycket av att du medhåller i påståendet att travare inte har samma förutsättningar som vissa andra raser. Om vi utgår ifrån att du gör det, så borde det väl vara solklart i mitt påstående att det är svårare för en travare att ta sig till toppen, än tex halvblod eller connemara.

Eller är det bara jag som ser tydligheten i det hela?

*Tillägg
Detta menar jag då oavsett grundhantering. När jag skriver menar jag hästar med samma grundhantering.
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja, jo på så vis håller jag med. Hon SER ju fortfarande ut som en travare som hon ÄR och som jag VILL att hon ska vara. ;)

Tack så mkt! :laugh:
 
Sv: Fördomar omt travare

Nu har jag endast läst det första inlägget och kan säga att jag inte har några som helst fördomar om travare, de är jättefina hästar med bra temprament. Tyvärr hör man en och annan som inte är av min åsikt ibland. Skulle man säga något om tex halvbloden så blir det krig, men travfolket ska bara ta emot skiten? Nej, bäst att inte ha några fördomar, alla hästar är fina och då kvittar det vad det är för ras.
 
Sv: Fördomar omt travare

Fast jag kan dock ofta tycka att det blir krig så fort man säger något minsta lilla negativt om travare :angel:
 
Sv: Fördomar omt travare

Fast jag kan dock ofta tycka att det blir krig så fort man säger något minsta lilla negativt om travare :angel:

Jag tror mycket bottnar i mindervärdeskomplex hos dem som reagerar starkast. De vet att de inte sitter på nya Briar och måste då försvara sig så fort man säger något "fel".
 
Sv: Fördomar omt travare

Det tror jag du har rätt i.

Det är synd egentligen. Tycker man om sin häst så räcker väl det. Det spelar ju ingen roll vad det är för häst man har så länge man själv är nöjd med den.
 
Sv: Fördomar omt travare

Det tror jag du har rätt i.

Det är synd egentligen. Tycker man om sin häst så räcker väl det. Det spelar ju ingen roll vad det är för häst man har så länge man själv är nöjd med den.

Ja, jag håller med, har inte varken travare eller sv halvblod, men läser ofta när det blir krig från båda sidor. Håller också med om att det bör räcka med att tycka om sin häst själv och då ska man inte behöva försvara sig.
 
Sv: Fördomar omt travare

Skänkelvikning, i galopp, på diagonalen i LA:1?:eek: :rofl:

Hahaha, nej det blev fel där :p
Kollade på ett youtube klipp & då var det flyttningar i galoppen.
Men när jag kollade på alla andra klipp så var det inget sånt, så det blev lite fel där kan jag erkänna efter att jag kollade igenom programmet. :D
 
Sv: Fördomar omt travare

Det tror jag du har rätt i.

Det är synd egentligen. Tycker man om sin häst så räcker väl det. Det spelar ju ingen roll vad det är för häst man har så länge man själv är nöjd med den.


Delvis KL
Haha min häst är ett sådant där exempel många skulle vilja försvara :D Han är 18 år, rids inte på böjda spår, har en knöl som är en godartat tumör, och även ganska snubblig. Stora ben och stort huvud på detta. Han går även lite lustigt bak, pga spatten. Om han så vore helt frisk skulle jag vara medveten om att den hästen inte skulle bli någon Briar, framför allt inte med mig som ryttare XD

Inom hoppning skulle han nog ta sig desto längre, för han har en viss talang till det, trots att han aldrig tränats. Han har bara hoppats för att han tycker det är kul.

Men jag håller med folk som blir irriterade på hästägare som måste försvara sina djur med massa lögner. Jag har nog aldrig förstått poängen i det, fastän jag själv troligtvis varit en av dom. Som 11-åring stod jag i ett tävlingsstall med min dåvarande travare, envist sto på 17 år. Fick höra mycket och kan tänka mig att min häst kunde minsann detta och detta.. Pinsamt när man tänker efter :o

Tycker det är lustigt att debatten alltid handlar om travare/halvblod. Jag själv använder den jämförelsen också, men vet nog inte själv varför..
Ingen gnäller på att andalucier inte ofta tar sig långt på höga hopptävlingar?
Folk som äger andalucier försöker sällan försvara dom.

Istället för att sitta och skriva vad travare minsann kan, kan man inte bevisa det istället? Ord kommer man inte långt på :/

Jag har gett mig fan på att framgångsrikt tävla med nästa travare, måste bara lära mig själv ordentligt först :angel:
 
Sv: Fördomar omt travare

Tycker egentligen att det här är en värdelös tråd som spårat ur helt!

Huvudsaken är att man själv vet att man tar bra hand om sin häst & att man själv är nöjd med hästen & vet vad den kan!
Spelar ingen roll vad det är för ras, hästen älskar inte dig mindre för att du ser annorlunda ut & kanske inte är bra på just den saken!!

Varför ska då vi älska en häst mindre för att den kanske ser anorlunda ut och inte är bra på just den där saken?? ;)
 
Sv: Fördomar omt travare

Eftersom hästen är en travare är det ju ett uttryck för folks fördomar hur en travare ska se ut om de säger att "den ser inte ut som en travare"

Ungefär som vissa personer kan få höra "men du ser inte ut som en professor" då personen inte ser ut som proffessor Kalkyl i Tintin....

Föremålet ser inte ut som personen som säger det förväntar sig....personen som uttalar sig har en förutfattad mening om hur ngt ska se ut- förutfattad mening= fördom...

Det är ju det tråden handlar om :idea:
 
Sv: Fördomar omt travare

Tycker egentligen att det här är en värdelös tråd som spårat ur helt!

Huvudsaken är att man själv vet att man tar bra hand om sin häst & att man själv är nöjd med hästen & vet vad den kan!
Spelar ingen roll vad det är för ras, hästen älskar inte dig mindre för att du ser annorlunda ut & kanske inte är bra på just den saken!!

Varför ska då vi älska en häst mindre för att den kanske ser anorlunda ut och inte är bra på just den där saken?? ;)

:bow::bow:

Problemet är väl snarare att många öppnar sina munnar och kläcker ur sig nedvärderande saker, när man inte ens bett om någon åsikt. Fast det har ju inte med travarna i sig att göra, det är mer respektlösheten hos människan som säger sådana saker :grin:
 
Sv: Fördomar omt travare

:bow::bow:

Problemet är väl snarare att många öppnar sina munnar och kläcker ur sig nedvärderande saker, när man inte ens bett om någon åsikt. Fast det har ju inte med travarna i sig att göra, det är mer respektlösheten hos människan som säger sådana saker :grin:

:bow::bow:
Håller helt & hållet med dig! :D
 
Sv: Fördomar omt travare

kl

Jag har ärligt talat ingen som helst fördomar mot travare, vare sig rid eller körvarianten men jag har enorma fördomar mot
"jagköpertravareförattdetärsåbilligtfolket" och "jagköpergaloppörförattdetärhäftigtfolket".
 
Sv: Fördomar omt travare

Det är intressant, hur visar sig dina fördomar för dessa människor?
Tycker du när du träffar dem att de bekräftar din fördom eller ställer den på huvudet?

Jag har fördomar för små dressyrhästar och unga tjejjer. Att de har svårare att hävda sig mot stora flaschiga hästar. Det visade sig vid en ridtravartävling då en liten ung tjej 14-15 red sin lilla häst jättefint. När jag gratulerade henne frågade jag henne om hon provat mäta sin häst för att se om den var ponny?

Jag fick ett gravallvarligt svar: - Jag vill ha en häst inte en ponny!
De rider nu lokalt LA med placeringar ibland - hästklassen såklart....

Fortfarande jättefina! :love:
 
Sv: Fördomar omt travare

Det är intressant, hur visar sig dina fördomar för dessa människor?
Tycker du när du träffar dem att de bekräftar din fördom eller ställer den på huvudet?

Oftast blir mina fördomar bekräftade tyvärr, det är bara att läsa runt i ridtravar och fullblodstrådar här på buke så blir man mörkrädd.

Och jag försöker att inte visa mina fördomar men när man i tråd efter tråd (och för den delen IRL) försökt att vänligt ge råd och stöd men bara får tråkig "jag kan allt" attityd tillbaka så är det svårt att inte bita ifrån. Men för det mesta lyckas jag med att bara ignorera.

Nu är ju jag mest insatt i fullblodssidan och kan säga att jag har hört ett par galopptränare som säger att numera slaktar de hellre än säljer till folk de inte vet vilka de är mycket pga av vad som skrivs här. Okunnigt folk som köper fullblod för att vara balla och den andelen köpare har ökat markant bara de senaste åren.
 
Sv: Fördomar omt travare

Att skriva att travare inte kommer till någon topp var väl lite väl magstarkt enligt min åsikt, men det är jag det.
Toppen kan vara olika, beroende på vad man har för mål, jag definerade inte "topp" men det var du snabb nog att göra. På ditt sätt.
Toppen är väl toppen, alltså riktigt höga klasser.

Eftersom du själv säger att travare inte kommer till toppen, så får jag intrycket av att du medhåller i påståendet att travare inte har samma förutsättningar som vissa andra raser. Om vi utgår ifrån att du gör det, så borde det väl vara solklart i mitt påstående att det är svårare för en travare att ta sig till toppen, än tex halvblod eller connemara.
Självklart har de inte samma förutsättningar.

alla hästar är fina
Men det måste man väl inte tycka?

Jag tycker det finns väldigt många tom fula hästar därute i världen.
Sedan är de säkert jättetrevliga för det, men alla är verkligen inte fina.

Fast jag kan dock ofta tycka att det blir krig så fort man säger något minsta lilla negativt om travare :angel:
Håller med!

Jag som har nordsvensk har ju också hört ett och annat ibland men jag är väldigt medveten om hur hon är byggd och att hon inte har samma förutsättningar som andra raser. Dock har hon ju bra gångarter vilket många travare inte har men hon kan ju långtifrån jämföras med ett fullblod på terrängbanan. :angel:

jag har enorma fördomar mot
"jagköpertravareförattdetärsåbilligtfolket"
Håller med här också! Många skriver att de minsann inte skaffat travare för att det var billigt men jag tror de flesta som har travare är "såna". Nästan alla jag träffat har fått en av sina föräldrar osv som första häst för de är så billiga.

Tyvärr kombineras detta alltför ofta med dåliga (billiga) sadlar som inte passar samt brist på lektioner.


Sedan finns det självklart de som skaffat dem av andra orsaker och har bra utrustning och tar lektioner osv också!
 
Sv: Fördomar omt travare

jomen jag frågade ju efter människor du mött? Eller finns dessa typer bara på internet?

Ungefär som varken jag eller Immer eller Humlibumlan hade i verkliga livet träffat på ngn som sager" Jag har hört att min hovslagares plastpappas mosters arbetskamrats dotters skolkamrat hade en varmblodstravare som gick svår dressyr. Den vann alltid, utom en gång när ryttaren hade glömt måla över frysmärkningen, då kom den sist.
Jag minns inte vad hästen hette."

Vi brukar inte vara så där jätteöverrens annars så då kanske man rent utav ska kunna enas att det är en internetskröna....
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
840
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 608
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp