Bukefalos 28 år!

Förhandstitta på Ponnyakuten

Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Jag skall också följa ponnuakuten, kan nog bli riktigt intresant! Jag och min hopprädsla skulle nog må bra av att vara med i Ponnyakuten, synd att jag är dubbelt så gammal som åldersgränsen tillåter bara :D för en ponny har jag ju!
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Jag håller med dig och Vita_N_6520...
Det är ju ett bra program för barnen får hjälp med sina ponnyer och så, men jag fick också en liten irritationskänsla. Både på framförallt föräldrarnas okunnighet och sen att problemen egentligen i mina ögon inte var så stora problem. -Som Vita_N_6520 sa; "Jag blev tom lite frustrerad när jag såg fel som vissa ryttare gjorde. Haha"

Som ett exempel; gymkhanaponnyn... Problemet med den var väl att den var rädd för sakerna man använder? Det känns ju lite som att man som människa måste fundera över om hästen passar till det man vill göra. Om min häst hade varit rädd för hinder hade jag ju tex inte kunnat bara "bestämma" att nu ska min häst bli hopphäst varesig den vill eller inte (bara för att jag vill), utan jag hade fått skaffa mig en häst som ville hoppa.
Och den fina ponnyn Jamba med den söta lilla ungen... När man köper en ponny till sitt barn kollar man väl först så att de passar ihop? Den är säkert jättesnäll och bussig mot flickan -MEN, som hon sa: Jamba älskar att hoppa men det gör inte jag...
Och ponnyn som hade det jobbigt med att stå på transport hade jag velat ge ett tips om jag hade kunnat... Ta bort mellanväggen så att den hade kunnat stå över hela. Vi har tagit ur mellanväggen i de 3 senaste transporterna vi haft och våra hästar har aldrig stått bättre.


Hursomhelst, jag tycker att det verkar bli ett trevligt barnprogram men det hade även varit kul att se en mer "vuxenvariant".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

*KL*

Men gud! Jag skrattade så jag trillade av stolen över "Elinor och Ronaldo"!!!
Skönare/sötare ponny får man ju leta efter! :love:

F ö hade jag en väldigt massa känslor/åsikter men känner att det är ingen idé.
Programmet är redan inspelat och den klicken av "problem" som var med är
snarare en folksjukdom och inte bara bland ponnys.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

*KL*

Nu har jag också tittat. Vill titta meer! :) En sak som får mig att rysa är häst kombinerat med FLIPFLOPP! Ryser likadant som när jag såg Bonde-Thilde barfota i alla hästsammanhang. Tänkte även på att flickan med den svårlastade hästen, hjälm kanske? Vem vet. Tobbe kanske tänker mer säkerhet i senare program...

Roligt och intressant program. :)

Idut
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Han sa ju åt hon att han skulle lära henne mera säkerhetstänk då det gällde transportering, så han kanske tar upp hjälm då?
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

KL

Följer serien med spänning tillsammans med dottern.

Men jag får tyvärr bekräftat vad jag länge påtalat för min omgivning. Vart är föräldrarna för dessa små ponnyungar??:confused: Ser det tyvärr ganska ofta. Ponnyungar och frånvarande, ointresserade föräldrar som bara droppar av sina barn vid stallet. Hästar (även ponnysar) är stora djur som kan orsaka fruktansvärda olyckor.

Drar inte alla över samma kam men tex ponnyn som vänder rumpan till i boxen och dottern måste RINGA sin mamma om hjälp. Mamma ska finnas på plats från början, hon vet ju om problemet dessutom. Sen vet jag inte om kvastmetoden är en bra metod att lära ut till dottern
:crazy: :confused:

Sen den lilla tjejen som har en hopponny och själv föredrar annat:confused: Jag ville bara skrika, strunta i hoppningen, du behöver inte hoppa!!!!

Sen fick jag iofs också bekräftat att vi själva har världens snällaste och goaste ponny:love::love:

Men visst är det bra att de nu får hjälp då de kommer få lära sig förhoppningsvis ett och annat om säkerhet, ledarskap etc då de tydligen inte fått lära sig det tidigare.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Prata om struktur och vilken SIDA ungen sadlar ifrån, istället för att notera den frustrerade hästen som gör vad den kan för att visa sitt missnöje:crazy::crazy::cry::cool:

Hela hanteringen av den ponnyn var ju trams och flams och ponnyn var naturligtvis helt förvirrad och eftersom den inte förstog så gjorde den som den ville i stället. Det är väl ett bra första steg att försöka få lite praktisk ordning och reda och struktur på röran så kanske hela ekipaget lugnar ner sig och kan börja kommunicera.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Sitter och tittar just nu. Men det ska som sagt bli skoj att titta på!
Skulle vara väldigt trevligt med en vuxenversion, I´m in!
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Kan absolut hålla med dig. Men i min värld var det självklart att de ekipage som inte kom med blev hänvisade/råddes till att vända sig till tränare med sina problem. Iofs minns jag inte att det sades något om det alls, utan det kan nog bara vara bland mina rosa moln det gick till så.

Jag vet en som sökte till programmet, hon fick bara svaret att hon inte kommit med (via mail). Så nej, inget råd att ta hjälp av tränare :(
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Himla synd för det verkade ju som att fler än de som kom med faktiskt behöver hjälp på ett eller annat sätt. Men om de söker till programmet så kanske man inser att man bör vända sig nån annanstans om man inte kommer med? Eller, föräldrarna bör inse i alla fall, är ju kanske inte så lätt för barnen som inte var så gamla.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Jag tyckte att det var jättegulligt att hon ville hoppa bara för att göra sin ponny glad :)
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Ja, så tolkade jag det också, att hon ville lära sig våga hoppa för att hon upplever att hennes älskade ponny gillar det. Det verkar inte vara någon press utifrån av typen elak förälder som säger "Lär du dig inte hoppa så säljer vi ponnyn", utan snarare en liten tjej som gillar sin ponny så mycket att hon är beredd att trotsa sina egna rädslor för att de ska kunna ha ännu roligare tillsammans.

Sedan måste även jag säga att jag är lite besviken att inte Ellinor och Ronaldo kom med, de var ju störtsköna. :rofl:
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Fast tjejen kanske vill lära sig våga hoppa?

jag förstår henne precis!
Jag önskar att jag var tuffare och vågade hoppa min lilla bebis! Hon älskar det men jag blir skraj när bommarna lyfts upp från marken ^^
dessutom hatar jag att det finns ngt som jag inte klarar!:devil:

Så jag ska med spänning följa programmet, inte minst för att se om han kommer med några tips som jag kan snappa upp!:)
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

*KL

Är det verkligen så klokt att träna i ridhuset med en nervös ponny och ha dörren öppen?!
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

ja det var det första jag lade märke till också, och min tanke var: varför plockar de inte bort mellanväggen eller flyttar den åt sidan, när de lastar?!

Hon med gymkhanan funderade jag också, där hade jag inte prompt valt just den hästen om jag velat satsa på gymkhana precis. Då väljer man en häst som är orädd från början, annars får man nog jobba hårt o länge och kanske också i onödan.

Annars så tyckte iallafall min dotter som är 6 år, att det var ett jättebra program. Hon satt som klistrad och vi har sett avsnitt ett o två på datorn också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Prestigefyllda Mästarnas mästare är redan i gång, men det är först på söndag som vi får se Maria Gretzer i startgroparna. Bland annat...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp