Bukefalos 28 år!

Förhandstitta på Ponnyakuten

Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Fast det störde mig att han inte påpekade det uppenbara - att det var bettet som gjorde att ponnyn stegrade.

:bow::bow:

/Migo
som inte ser "problemponnyer" utan problemungar. Och en tränare som inte är värd namnet...
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

mwa... Jag blir bara mer och mer upprörd.. vad sjutton håller de på med?

Vad får barnen ut av att se Brink göra byten? Det är knappast på den nivån de behöver tips...
Varför separerar de ETT av barnen från gruppen, och berövar henne "idolupplevelsen"?
Varför inleder de med tävlingshets istället för att prata om grundläggande hästförståelse, vilket är det de har problem med?
Varför lär man inte hästen att gå undan för tryck istället för att stå och knacka på den i sju evigheter? (ang lastningen)
Varför förklarar de inte vikten av att gå undan för tryck för alla på lägret? alla har ju problem med det...

osv osv osv...

/Migo
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Mycket bra frågor. Är inte direkt bekant med Tobbe Larsson sen innan men jag är knappast imponerad av varken honom eller programmet. (ändå vet jag att jag kommer kolla nästa vecka också bara för att jag är nyfiken)
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

kl
Fy stackars ponnyn Pongo
Tjejen hade haft honom i 10 veckor och Pongo är 16 år där.
Har hört att den aldrig tränats för gymkhana innan
så det är nog dags som Tobbe sa att tänka på att den är 16.
Hoppas en del föräldrar får en ordentlig föreläsning att man inte låter barnen hantera ponnyerna som leksaker.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Ja, precis. De är barn.

Hur pedagogiskt är det att ta ut en av deltagarna och inte låta henne följa med till Brink?

Och även barn behöver lära sig orsak och verkan. Att deras beteende jäntemot ponnyerna ofta är orsak till att de beteer sig som de gör.

Att ta en bunt tävlingsgalna (ja, det är de i mina ögon. Pratar om att delta på SM innan hon kan få ponnyn att gå rakt fram avslappnat) ungar och dag fyra ha dem att tävla... Helt vansinnigt. Det finns andra, mer akuta, saker än dressyrprogram de behöver, både ridningen och hanteringen som den visas nu är ju rent livsfarlig, ingen koll på nånting!

/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

hon fick ju hjälp med SITT. tror säker det kommer bli likadant för de andra.

missade du att de fick lektion i dressyr? rom byggdes inte på en dag. Låt dem få lite tid..

ang hanteringen så utgår jag från att de är övervakade av stallchefen samt förväntas klara av skötseln av hästarna.
Pojken med bruna ponnyn fick ju tex en lektion i att leda ponnyn..
 
Senast ändrad:
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

kl Tittade på del 2 och 3 i kväll, och tyckte riktigt synd om Olivia som inte fick träffa Jan Brink. Kishti Tomita (!)

I övrigt skakar jag mest på huvudet, noll koll på dressyr, eller öht rida på marken när man hoppar 120. Men det ser man på vilken hoppbana som helst. Köpa en gymkhana-ponny som är rädd för grejerna, och håller på och stegrar och sticker på det viset.

Tänkte också på att visa galoppombyten när de ska rida LB:1. Men det var ju säkert kul att få se Briar live:)

Minns tillbaka till flickornas ponnytid, och hoppas att vi inte var så nonchalanta med hur ponnyerna uppförde sig. Man blir lätt hemmablind...
 
Senast ändrad:
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Lektion i dressyr? De gick ju bara igenom rörelserna i LB:1. Och schysst att utelämna en stackare?

Nää...

En del är bra, annat är mindre bra.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

kl

Håller med många här i tråden på både positiva och negativa saker. Dels - jag tycker det är bra att de gör ett hästprogram, även om det finns mycket brister. Men det är bra att barn som tittar kanske förstår att det ändå krävs en del jobb med en egen ponny och många i programmet kanske är lite förhastade med det här med egen häst skulle jag tycka. De har liksom inte börjat från grunden och lärt sig allmänt hästvett innan de börjar hoppa och ställa krav.

De borde sätta igång med ett program för ungdomar/vuxna med, det håller jag med om! Det är för lite hästar i tv-rutan.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

jag fick också en liten irritationskänsla. Både på framförallt föräldrarnas okunnighet och sen att problemen egentligen i mina ögon inte var så stora problem. -Som Vita_N_6520 sa; "Jag blev tom lite frustrerad när jag såg fel som vissa ryttare gjorde. Haha"

Håller med :)
kl
Kunde påpeka något på det mesta och problemen verkade inte så överdrivet svåra. Men som sagt får tänka på att det är för barn och det kan jag ha överseende med, men var är föräldrarna och en regelbunden tränare på hemmaplan tro? Tycker även att de vuxna ska ha hjälm när de rider och visar barnen olika saker.
Verkar dock som ett bra program och ska följa det. :)

Som ett exempel; gymkhanaponnyn... Problemet med den var väl att den var rädd för sakerna man använder? Det känns ju lite som att man som människa måste fundera över om hästen passar till det man vill göra. Om min häst hade varit rädd för hinder hade jag ju tex inte kunnat bara "bestämma" att nu ska min häst bli hopphäst varesig den vill eller inte (bara för att jag vill), utan jag hade fått skaffa mig en häst som ville hoppa.

Det tänkte jag också på, den ponnyn var dessutom 16 år, så i mina ögon känns det lite väl sent att börja träna gymkhana när hästen tom är rädd för sakerna.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

skickat ikväll till programmakarna.
Men hallå!! Toppenidé o toppenprogram men om ni inte visar det så - SNÄLLA lägg in kommentarer om SÄKERHET i programmet tittade på SVT play ikväll o i avs 2 rider en flicka en häst som är stegringsbenägen UTAN VÄST i ridhus med öppen dörr där hästen slänger sig ut fleraggr????!!! Klämrisk!!!???Jo jag tror det. O inget säkerhetstänk alls, detta tittar ungarna på o tar efter farligt!! Sedan ingen hjälm vid lastningsövningar, ungar som kläms i boxen av stressade felbehandlade ponnier. Jättebra programidé men INGET säkerhetstänk i en sport m så många ALLVARLIGA skador…. Sen lite skumt med en som fick stanna o prata med Kirsti?? Inga övningar m hästen som vi fick se?? Synd om henne då de andra fick träffa JB!! lite väl orättvist o man förstod inte hur o varför. För övrigt TOPPEN.
...o här inne håller jag helt med Migo
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

*kl

Är det bara jag som regarerar på hur lite man faktiskt får se om ungarna och deras ponnyer?
Typ två minuter av 27 lixom :p

Jag vill ju SE vad de gör, hur det går osv, inte bara massa prat och en kvart med jan brink.
Gärna se VARFÖR ena hästen på dressyrbanan började 'bocka' och ha sig och hur den gick efteråt.
Det är ju problemen man vill se och se dem lösas.
Åtminstonde kan de väl skriva lite mer på hemsidan och visa internetklipp?

Extremt tråkigt måste jag säga! :p
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

håller med dig. Inte ens min 7-åring vill se klippen mellan ridpassen. Vi spolar långa bitar.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

kl

Har bara sett del 1 och 2 men blir mer och mer konfunderad. Varför skola om en 16 årig uppenbarlig nervös ponny till gymkhana på pessoabett?! Och varför stängs inte dörren när de vet att ponnyn sticker sin väg?

Står ponnystackarna i sina fågelbursboxar hela dagarna? Borde det inte ordnas i alla fall några hagar när de ska vara där i två veckor. När jag såg den stackars ponnyn som stod och vävde frenetiskt i ett hörn började jag nästan gråta. Förvisso fick ju den vita ponnyn gå ut men det efter att hästen stått och stressat upp sig och inte druckit eller ätit om jag fattade det rätt?

Och varför är det så j-la populärt att lära sin häst att stegra? Ungarna var ju sååååå impade utav detta att säkert hälften kommer att försöka lära sina hästar detta. Kan bara hoppas att ingen får huvudet insparkat.
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

håller helt med dig Snowball! Jag skickade mail till Sjörup och fick just svar av en kvinna. Hon berör inte säkerhet med ETT ord utan skriver:

"Hela program idén bygger på att de ska få hjälp.
Klart att man ska kunna rida sin häst med de stor dörrarna öppna i ridhuset.
Ungdomar är inte dumma,,,,, Skulle de då inte kunna titta på en GP klass i dressyr där man rider med hatt ? "
Ehhh? va! Jag svarar:
"Hej
Vilket konstigt svar du skickar! Inte med ett ord bekräftar du att det är viktigt med säkerhet i kontakten med dessa stora tunga djur??! Är detta produktionens åsikt eller dina personliga? ”Ungdomar är inte dumma”??? Nej det har jag heller aldrig påstått! Däremot tar de självklart efter det de ser, där har Tobbe ett mycket stort ansvar som förebild och serien utger sig för att hjälpa de med problem (som du också skriver)- alltså: gör så här, gör som vi gör. ”Klart man ska kunna rida m dörrar t ridhuset öppna”?? Nej det blev tydligt att det i det läget den flickan m sin ponny befann sig så var det en mkt stor säkerhetsrisk att göra så och dessutom utan väst. ”Titta på GP-klass”- jo det kan man göra men vi är många som tycker att det är fel o korkat att ha en lös hatt istället för en hjälm på huvet när man tävlar OCH tränar- o där är vi också kritiska mot J B som visar upp sig i SVT barhuvad. Återigen - man gör som sina idoler och ibland inte som föräldrarna säger - o det kan kosta en livet om det vill sig illa. "
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

De har visat sekvenser flera gånger i programmen där ponnyerna går i hagar brevid varandra.


I övrigt tycker jag att det är ett roligt program. De som gör programmet har säkerligen behövt tänka på att programmet ska bli roligt och spännande att titta på även för de som inte är så kunniga inom ridning, de vill nog nå en så stor publik som möjligt. Därför vill man se tobbe stegra med sin häst, och Jan göra galoppombyten i varje. Jag har också reagerat på endel saker, men i stort ett kul program och bra initiativ! Dessutom är vi bara på program 3 av 16, barn kanske tröttnar om man går ut för hårt i början...

De två ryttare jag reagerar på är killen med skimmeln som inte ens kunde rida rakt fram i trav men skulle hoppa 120 i ilfart?!. Höll med Tobbe om att det måste vara en otroligt schysst ponny...
Och tjejen med gymkhanahästen och pessoa, stress stress stress.... ska bli kul att se om ryttarna kommer börja tänka till och hur det kommer se ut när lägret är slut!

Men jag blev jätteledsen när jag såg tjejen i uttagningsprogrammet som bara bankade och slet i sin ponny, usch där måste en duktig vuxen gå in :(. behöver man behandla sin ponny så för att ens kunna sitta upp, då är det dags att ta tag i saker och ting...



Vad hade Juliette (tjejen som var duktigast i dressyren) för problem med sin ponny?
 
Senast ändrad:
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Ungdomar är inte dumma,,,,,

Nej de kanske inte är dumma men helt klart saknas det lite kunskaper. Sen om de inte fått tillfälle att lära sig, fått felaktiga instruktioner eller inte tagit till sig instruktioner vet inte jag.

Det är ju lite lustigt då att på alla ridskolelektioner, träningar och tävlingar jag har bevistat så är det så gott som ALLTID stängt helt enkelt för allas säkerhets skull, inte minst hästens. Skulle ryttaren trilla av och hästen bli skrämd så är det ju mycket större risk att hästen sticker, skenar iväg och skadar sig om det är öppet. Skulle vilja se den ridlärare som håller lektion med dörren till ridhuset vidöppen. Fråga henne det

Och det är förbaskat dåligt av våra framgångsrika ryttare att inte bära hjälm vid sådana här tillfällen.

OT blev glatt överraskad när jag såg reklam på E***sport för ett visst klockmärke där två av de främsta ryttarna i världen faktiskt hade hjälm vid ridning. Bravo
 
Senast ändrad:
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

Snowball läs mitt inlägg lite nogrannare så ser du att citaten är hämtade från mail från Sjörup!!
 
Sv: Förhandstitta på Ponnyakuten

kl

Tyckte så himla synd om tjejen som inte fick följa med till JB :( Det syntes verkligen hur besviken hon blev när hon hade berättat vad hon hade gjort och dom andra sa "BARA?! Vi har vart hos Jan Brink..." :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Prestigefyllda Mästarnas mästare är redan i gång, men det är först på söndag som vi får se Maria Gretzer i startgroparna. Bland annat...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp