Förköpsrätt/livstidsfoder

Aliil

Trådstartare
Slogs av en funderning när jag fodra hästen. Värför sätter man inte ut hästen på livstidsfoder isf att ha förköpsrätt? Jag menar man vill ju vara den som först ska få möjlighet att köpa hästen om denna ska säljas. Men om man ha den på foder får inte hästen säljas utan ägarens medgivande. Sen e det väl vanligasta att vid förköpsrätt så e det samma köpesumma som gäller. Vid foder slipper man ju all penagahantering.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

En stor skillnad är ju att om man lånat ut hästen på foder finns ju alltid risken att man helt plötsligt får tillbaka den fast att man kanske inte alls har möjlighet att ha häst. Säljer man med förköpsrätt kan man ju tacka nej om man inte har möjlighet att ta tillbaka hästen när köparen ska göra sig av med den.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Precis som föregående säger. Foder = du riskerar att få tillbaka hästen hux flux. Förköpsrätt = du kan VÄLJA om du vill ha tillbaka eller ej.

Samt att du inte får några pengar i handen vid foder.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Håller med bägge ovan.
Samt att säljer man kanske man är i behov av pengarna just då.
Samma köpesumma är det nog oftast inte, den kan ju gå både upp eller ner i värde.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Det är inte alls vanligast att det är samma köpesumma som gäller vid förköpsrätt, snarare tvärtom. Det vanligaste är väl ändå att den som har förköpsrätten får köpa hästen till det av säljaren satta priset (marknadsmässiga priset).

Varför man sätter förköpsrätt är nog väldigt varierande. Själv har jag satt det på 3 av de hästar jag sålt. Den ena pga att jag hade alldeles särskilda band till just den hästen (min once-in-a-lifetime-häst), och han var ganska känslig. Jag hade då ingen möjlighet att ha kvar hästen, och ville inte riskera att helt plötsligt tvingas ta tillbaka hästen ifall jag lämnade ut honom på foder och fodervärden av en eller annan anledning inte ville/kunde ha honom kvar. Däremot ville jag inte att hästen skulle bli vandringspokal, pga hans egenheter, så hade han blivit till salu hade jag gjort allt för att kunna köpa tillbaka honom. Hästen såldes aldrig vidare, utan avlivades 6½ år senare.
Den andra hästen såldes med förköpsrätt pga att jag sålde till ett rejält kompispris (hade bud som var 5-siffrigt över vad jag tog för hästen, men valde att sälja till lägre pris till en klubbkamrat vars ridning jag visste passade hästen mkt bra). När hästen såldes vidare 3½ år senare hade tjejen fått ett bud på 3 ggr så mkt som hon gav för hästen, och jag hade varken tid eller råd med en häst till just i det läget.
Häst nr 3 sålde jag mkt motvilligt pga min graviditet för 4 år sedan. Att han såldes istället för att lånas ut berodde enbart på det faktum att hästen då var i sådan ålder att det var mkt svårt att låna ut honom (3½år, grundriden men fortfarande mkt grön), och samtidigt kändes det inte rätt att bara låta honom gå i hagen och dra när jag inte hade tid/fysik till att rida/utbilda honom. Ville som du kanske förstår inte låna ut en sådan häst till "vemsomhelst", så då kändes det bättre att sälja honom (trots att han "aldrig" skulle bli till salu, vilket jag sa redan samma dag han föddes och stod fast vid fram till den dag då han faktiskt såldes). Hade gjort ett försök att låna ut honom till en person jag verkligen litade på, men blev tyvärr mkt besviken då det visade sig att denna person bara ridit hästen ca 2ggr/månad under de månader hon hade haft hästen :() Denna häst kommer jag garanterat köpa tillbaka ifall tillfälle ges. :)

Sen spelar ju även det ekonomiska in till viss del. Inte just pengarna i näven vid försäljningen (iaf inte i mina fall), utan snarare den risk man tar att man kan få tillbaka en trasig häst från fodervärden. Har man sålt hästen slipper man iaf få tillbaka hästen om den går sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Slogs av en funderning när jag fodra hästen. Värför sätter man inte ut hästen på livstidsfoder isf att ha förköpsrätt? Jag menar man vill ju vara den som först ska få möjlighet att köpa hästen om denna ska säljas. Men om man ha den på foder får inte hästen säljas utan ägarens medgivande. Sen e det väl vanligasta att vid förköpsrätt så e det samma köpesumma som gäller. Vid foder slipper man ju all penagahantering.

Jag gillar livstidsfoder bättre, och skulle i sådana fall ha ett kontrakt med ca 3 månaders uppsägningstid. Detta för att inte ha en extra häst i stallet helt plötsligt.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Ja det var något liknade jag hade tänkt att man kunde utforma. Att man besiktar hästen både innan och när den kommer tillbaka. Om hästen inte skulle gå igenom den setaste gågen man den första ska fv så för vet kostnaden tills hästen e bra igen. Om det inte beror på en utläkt skada som hästen har fått hos fv.

När jag hade min fh skrev jag och ägaren att kontraktet skulle löpa i 6mån med en månads uppsägningstid. Så när jag valde att lämna tillbaka hästen var det 3mån innan kontrakteg gick ut. Så det e ju bara att utforma ett sådant kontrakt så står man inte där helt plötsligt med en häst man inte kan ha.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Ja det var något liknade jag hade tänkt att man kunde utforma. Att man besiktar hästen både innan och när den kommer tillbaka. Om hästen inte skulle gå igenom den setaste gågen man den första ska fv så för vet kostnaden tills hästen e bra igen. Om det inte beror på en utläkt skada som hästen har fått hos fv.

När jag hade min fh skrev jag och ägaren att kontraktet skulle löpa i 6mån med en månads uppsägningstid. Så när jag valde att lämna tillbaka hästen var det 3mån innan kontrakteg gick ut. Så det e ju bara att utforma ett sådant kontrakt så står man inte där helt plötsligt med en häst man inte kan ha.

Exakt! :bow: Saker som går fel i fodervärdsavtal verkar orsakas av att kontraktet inte var ordentligt utformat.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Jag trode att det var samma summa. Har sjålv inte varit med om förkösrätt.

Jo det finns ju värdelösa fv men det finns ju oxå vädelösa ägare. Om man har livstidsfoder kan man ju lätter ta tillbaks hästen om den missköts. Men en såld häst har du inte den möjligheten.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Om man har livstidsfoder kan man ju lätter ta tillbaks hästen om den missköts. Men en såld häst har du inte den möjligheten.

Det är av precis den anledningen jag helst inte säljer utan hellre lämnar på livstidsfoder. Jag har så otroligt svårt att lita på andra människor..
Folk brukar säga att antingen får man släppa hästen eller inte, men jag personligen tycker att det inte måste vara svart eller vitt :)
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Den frågan har jag också ställt massor med gånger!
I min värld så avsäger man sig all beslutsrätt i och med att man säljer hästen, man är inte tjafsig och belägger köparen med en massa krav på hästen som ju faktiskt är köparens efter att man fått betalt! Kan man inte släppa hästen helt, behåll den och låna ut den!
Däremot kan man ju snällt vädja till köparen att höra av sig om hästen ska säljas. Men kräva det, näää!

Själv så ville jag ha full koll på min fräscha gammelpålle när jag inte hade möjlighet att ha honom kvar. I och med det var det ju fodervärd som gällde.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Det borde man ju kunna. Meningen e att hästen ska stå hos fv livet ut. Eller tills fv av någon anledning inte kan ha kvar hästen och måste "sälja"(=lämna tillbaka) hästen.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

jag är av den uppfattningen att man som fodervärd inte tar hand om hästen riktigt lika bra som om man skulle äga den. Tyvärr, har många dåliga exempel o kommer aldrig låna ut ngn häst igen.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Den frågan har jag också ställt massor med gånger!
I min värld så avsäger man sig all beslutsrätt i och med att man säljer hästen, man är inte tjafsig och belägger köparen med en massa krav på hästen som ju faktiskt är köparens efter att man fått betalt! Kan man inte släppa hästen helt, behåll den och låna ut den!
Däremot kan man ju snällt vädja till köparen att höra av sig om hästen ska säljas. Men kräva det, näää!

Själv så ville jag ha full koll på min fräscha gammelpålle när jag inte hade möjlighet att ha honom kvar. I och med det var det ju fodervärd som gällde.

Håller inte med dig alls!
Man kan absolut avtala in särskilda förbehållanden i ett försäljnings kontrakt!
En häst som är värd 100.000kr kanske säljs för 50.000kr med förbehållanden från säljaren att ta föl, förköpsrätt osv...
Då har denna köpare fått en häst för halva priset men har då ansvar och åtaganden i köpet.
Vaddå kan man inte släppa hästen helt, behåll den och låna ut?
STOR skillnad på att låna ut en häst och sälja den, den största faktorn är då faktiskt pengar!

Jag själv har sålt en jättefin häst för 3 år sedan med förköpsrätt.
Då hade jag inte möjlighet att behålla hästen och behövde pengarna, annars hade jag absolut lånat ut den.
Jag skrev in förköpsrätt för min tanke var att om hästen blir till salu i framtiden kommer jag förhoppningsvis ha en ändrad situation, vilket jag faktiskt har nu och kan och kommer köpa tillbaka henne om hon blir till salu!:)
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

För att man måste se till att ha en extra plats, en lösning ifall fodervärden plötsligt inte kan ha kvar hästen. Om man skriver en förköpsrätt har man chansen att kunna köpa tillbaka hästen vid en ev försäljning, men behöver inte ha bekymmer med att kanske få tillbaka en foderhäst med kort varsel.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan man ha ett kontrakt som e löpande på x antal månader. Och under dessa månader går det inte att bara lämna tillbaka hästen. Samt att man har x månads uppsägningstid innan kontraktet löper ut. Om det inte sägs upp löper kontraktet på som vanligt.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

jag är av den uppfattningen att man som fodervärd inte tar hand om hästen riktigt lika bra som om man skulle äga den. Tyvärr, har många dåliga exempel o kommer aldrig låna ut ngn häst igen.

Jag är tyvärr också av den åsikten, har sett för många dåliga fall. Men jag har tyvärr också sett för många dåliga fall av försäljning också, oavsett hur bra det verkar från början kan det alltid gå åt skogen. :(
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Sorry, läste tråden i efterhand.
Ja, om du ska låna ut hästen på foder tycker jag absolut att du ska ha en uppsägningstid, men det kan ändå bli bråttom på ett par månader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 996
Senast: Magnum
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: verser
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 347
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp