Förmänskligande av hästen

Bambi

Trådstartare
Vi människor tillskriver ju gärna våra djur mänskliga egenskaper. Ibland är vi ganska lika, ibland stämmer det inte men spelar ingen roll, och ibland far djuren faktiskt illa av att vi gör det. Vad tycker ni om detta? Förmänskligar ni era djur, och var går gränsen? Hur mänskliga KAN djuren vara i sitt tankesätt?

Jag har ett exempel på hur min häst betedde sig i samband med lastning vid olika tillfällen. Hur klok/mänsklig kan en häst vara? I detta fall har mina tankar ingen betydelse för hennes välbefinnande... men ändå lite intressant!

Min häst tycker inte om att åka trailer, hon får klaustrofobi, slänger sig och ramlar mot väggarna. Hästlastbil där hon får stå i en box är inga problem alls, men vanliga trailers vill hon helst inte gå in i. Nu tänkte jag skriva om tre olika tillfällen hur hon har betett sig vid lastning med trailer. Finns det något samband? Eller är hennes beteende en ren slump...?

1. SKADAD. Niki har gjort sig illa i hagen. Hon kan knappt gå, stödjer inte alls på vänster fram. Vi måste åka till djursjukhuset. Detta var på sommaren, och hennes tillstånd upptäcktes sent på kvällen. Det var alltså ganska mörkt och inte idealförutsättningar för att lasta. Vi lindar benet så mycket vi kan, vi är rädda att det är allvarligt skadat. Hon får transportskydd på och förstår att det är lastning på gång. När vi går ut från stallet linkar hon vid min sida, vill helst inte ta ett enda steg. Men utan att tveka släpar hon sig in transporten, inte ett enda blink.

2. FLYTTA. Jag har flyttat och ska flytta Niki till ett nytt stall, närmare min nya bostad. Niki har stått i det gamla stallet i cirka två år, sen jag fick henne. Hon är trygg och trivs bra där. Jag har inte kört henne någonstans förutom till djursjukhuset i samband med skadan, ovan. Hon vet alltså inte vad som är på gång. Men hon vill inte gå in i transporten. Hon verkar inte rädd, men inte alls samarbetsvillig. Till sist går hon in vid blotta åsynen av en långpisk.

3. FLYTTA HEM. Av olika anledningar trivs inte Niki och jag i det nya stallet. För hennes del: stressig stallmiljö, små och tråkiga hagar, mindre utevistelse och ingen bra kompis. Min tränare (som har det gamla stallet, som vi ska flytta tillbaka till - Niki känner alltså henne) kommer med transport för att hämta oss. Niki spetsar öronen. När jag sätter på transportskydden blir hon ivrig. Jag ska skriva ett sista meddelande på white-boarden, men hon försöker dra mig ut ur stallet. Transporten står precis utanför och hon springer upp i den!
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Jag tror att det kan vara så att vi tycker att de har mänskliga egenskaper när de egentligen bara reagerar på våra egna.

Som i ditt fall skulle det ju kunna bero på din energi du utstrålar.
Skadad = du måste bara in nu, nu är det allvar och det finns inga alternativ. Kanske hon tolkar dig som trygg, bestämd och målinriktad = bra ledare

Flytta = du kanske själv känner dig nervös inför flytten, orolig inför lastningen eftersom det brukar vara problem, vet inte hur det blir på nya stället. Kanske tycker hon då att du verkar obalanserad = dålig ledare, och vill inte följa med.

Flytta hem = du trivs inte, hon trivs inte, du känner dig lättad att få flytta, positiv energi angående transport/flytt. Då kanske hon tycker att det verkar som att du har en bra ide som är positiv och kul = bra ledare, och så gör hon som du vill.

Jag tror inte djuren kan vara mänskliga alls i sitt tankesätt, däremot är de väldigt känsliga för den energi vi utstrålar och vår sinnesstämning. Och när de reagerar utefter den energin, tillskriver vi dem mänskliga egenskaper.

Mina tankar.. vad de kan vara värda :idea:
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Jag tror att hästar (och andra sociala djur) är otroligt bra på att läsa av de människor som de har en relation till. Det ligger nog mycket i det skuggi skrev om att vi utstålar trygghet- icketrygghet beroende på vilken situation vi är i och att hästen tar till sig detta.

Samtidigt tror jag att djur tänker mycket men förmedlar sina tankar och känslor på ett mycket mer subtilt sätt än vad vi gör. Mer subtilt och ändå mer rakt och ärligt. De har massor med känslor, tankar och sinnesstämningar som inte har med instinkt eller förmedlad utstrålning att göra. Det är jag övertygad om efter att ha levt med hästar och hundar nära inpå mig i många, många år och har sett vad de kan uttrycka och hur mycket de förstår.

Mitt arabsto gick tillsammans med en flock ponnyer i hagen härutanför. När ponnyerna rymde ur hagen följde hon inte med dem utan sprang till stallet, gnäggade och påkallade min uppmärksamhet och gick sedan före mig till det ställe där de andra hade smitit ut. Hur förklarar man det? Det finns en massa andra historier om henne som jag inte tar upp nu, men att hon tänker i flera steg är jag övertygad om!
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Klockren förklaring till hästens beteende. :)

Jag tror inte djuren kan vara mänskliga alls i sitt tankesätt, däremot är de väldigt känsliga för den energi vi utstrålar och vår sinnesstämning.
Fråga: Vad är "mänsklig i sitt tankesätt"?
Många djur har ju hjärna, och kan därför tänka. Olika arter, olika "avancerat". Människan mest avancerat, "oftast". :angel:

Min tanke är att t ex hästar tänker som hästar, och att det i en del fall tangerar människans tänk. Dvs, hela vårt tänk är inte exklusivt för oss.
Hundar tänker som hundar, lite mer tangerande människans etc.

Blev lite rörigt. Vad jag försökte säga är att vi kan se hästars tänk som deras, även om det ibland liknar vårt eget!

LIA
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Håller med om det Skuggi skriver.

svar på frågan om vi förmänskligar våra hästar?
det gör vi nog alla i viss grad. Därför att vi är endast förmögna att "översätta" saker på ett språk vi själva förstår - och det är vårt eget. Våra enda referens ramar är våra egna, så det blir automatiskt så att vi "passar in" djurets agerande i ett språk vi förstår själva.

sen kan vi alltid lära oss att komma närmare det som kanske är mera djurets eget språk - genom att lära oss så mkt om dess beteende och dess själ som varelse, som möjligt. Jag tror att detta är väldigt viktigt.

i dess gravaste former av förmänskligande, kan relationen människa och häst bli väldigt negativ och hästen är den som blir lidande.
i all välmening så tolkar många hästen i mänskliga termer och missar vad dess egentliga natur och leverne är. då kan det bli skadligt för hästen.
gäller både hantering och vård.
hantering - ofta skadlig när människa tolkar in att hästen är kalkylerat planerad i sitt agerande - "den är inte ett dugg rädd, bara dum" osv osv. Reaktioner från hästen tolkas in i mänskliga termer och vi gör en slutsats utifrån mänskliga referens ramar om varför hästen reagerar som den gör. ofta är vårt svar på varför, ett mera mänskligt, utstuderat tänk, med mänskliga referens ramar i botten som "anledning", där det glöms (eller snarare missas) att hästen är en Häst.

eller fysiskt: "jag fryser och det är kallt ute - därmed är min häst nog kall också och vill ha ett duntäcke precis som jag själv skulle vilja ha en dunjacka".

med mera. med mera.
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Tror också att det är som skuggi beskriver :) Hon känner av hur du känner dig. Det är samma sak med min häst, som är skeptisk till lastning. När jag blir nervös och spänd blir hon det också och blir rädd och kan inte lita på mig. När jag är lugn och är helt säker på vad vi ska göra går allting som smort ;) Och hon känner av om jag är spänd och nervös, även fast jag försöker att slappna av och bli lugn.

Men jag förmänskligar inte min häst alls nästan. Visst, jag behandlar henne som min kompis och pratar, busar och leker med henne, men jag försöker hela tiden se vad hon tycker är roligt och att göra sådant som hon blir positiv och glad av :)
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Vad gäller punkt 1 SKADAD så påminner det om min gamla mamma. Hon kan vara hur besvärlig och odräglig som helst, men när hon är sjuk då är hon så snäll så... :crazy:

I övrigt så tror jag nog det mest handlar om att hästar läser oss, fast det har de andra redan skrivit om.
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Klockren förklaring till hästens beteende. :)

Fråga: Vad är "mänsklig i sitt tankesätt"?
Många djur har ju hjärna, och kan därför tänka. Olika arter, olika "avancerat". Människan mest avancerat, "oftast". :angel:

Vad jag menar är att de helt enkelt inte tänker som människor.

De blir rädda för saker som vi bara inte kan fatta att de tycker är farligt. De resonerar inte typ "idag ska jag jävlas, det har min matte förtjänat".

Därmed absolut inte sagt att de inte är smarta, de är ruskigt smarta och kan läsa oss som en öppen bok. De ser precis på oss hur vi mår och känner oss.
Dock kan de lätt misstolka det de ser. Om jag tex blir rädd att min häst ska bli rädd för en traktor. Så fattar ju inte hästen det, den tror ju då att jag också är rädd för traktorn.
De fattar oftast ruskigt fort också när man vill lära dem något, om bara man visar vad man vill så hästen kan förstå. Vilket man ofta inte kan säga om människor :rofl:
 
Sv: Förmänskligande av hästen

jag har varit med om ungefär samma sak som du... en liten ponnydam med massor av fång som jag hade som min egen ett par år när jag var liten.. eftersom jag blev större och pga andra omständigheter lämnades hon sedan tillbaka till stället där hon stod när jag hämtade henne... =inte bra alls.
åtskilliga år senare när min far efter ett antal bråk bestämmer sig för att sälja min dåvarande häst så försöker min mamma trösta mig med "vi köper en ny till dig" jag tokvägrade självklart...tills jag kom att tänka på min lilla vän...
åkte till stället där hon stod, hästen såg mig, skrek som en galning och linkade så fort hon kunde fram till mig. uruselt skick var hon i. åkte till ägaren och gav honom vad han begärde för ponnyn(aldeles för mycket) och körde upp med transporten igen... hästen formligen kastade sig in i transporten, halkade tre gånger på lämmen och kom knappt upp pga sina långa hovar, men in skulle hon.

den hästen har jag lastat två gånger innan detta och det var en kamp båda gångerna...

jag vet inte hur ni tolkar det, men det känndes klart och tydligt att hon ville därifrån för hon visste att allt var bättre än det hon hade då...
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Oj, det här blir rörigt. Men ska försöka.

För det första tror jag inte att vi alls kan tänka som hästar gör på alla plan. Vi är helt enkelt oförmögna att helt och hållet sätta oss in i hästens psykologi och beteende och jag gör mig därför aldrig besväret att försöka lista ut Varför hästen beter sig som den gör.

Däremot vet jag, genom egen och andra människors erfarenhet, Att hästen reagerar och Hur denna reaktion ser ut. Jag kan också genom att pröva mig fram, lista ut vad jag bör göra för att frambringa/förhindra denna reaktion.

Detta är en grundläggande förmåga som de flesta djur har, så även hästen, vilket gör att vi kan kommunicera med varandra, trots att vi inte förstår varandra. Vi kan lära oss vad den andra reagerar på, hur den reagerar och hur vi bör bete oss för att få ut det bästa ur situationen. MEN vi kan aldrig förstå varför den andra reagerarde på just det, varför reaktionen såg ut som den gjorde eller varför min motreaktion fick just det resutlatet. Vi kan komma med bra gissningar men vi kan aldrig veta.

Detta kan tyckas väldigt simpelt och i grunden är det även det men i verkliga livet sker dessa reaktioner och motreaktioner blixtsnabbt och en situation kräver oftast en hel drös kedjereaktioner.
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Vad jag menar är att de helt enkelt inte tänker som människor.

De blir rädda för saker som vi bara inte kan fatta att de tycker är farligt. De resonerar inte typ "idag ska jag jävlas, det har min matte förtjänat".

Därmed absolut inte sagt att de inte är smarta, de är ruskigt smarta och kan läsa oss som en öppen bok. De ser precis på oss hur vi mår och känner oss.
Dock kan de lätt misstolka det de ser. Om jag tex blir rädd att min häst ska bli rädd för en traktor. Så fattar ju inte hästen det, den tror ju då att jag också är rädd för traktorn.
De fattar oftast ruskigt fort också när man vill lära dem något, om bara man visar vad man vill så hästen kan förstå. Vilket man ofta inte kan säga om människor :rofl:


Vad menar du med smart här?
Jag tycker ordet smart är helt mänskligt och kanske inte klockrent applicerbart på de flesta djur (Även om jag tror jag förstår hur du menar).
De hästar är jäkligt bra på - är ju just att vara hästar och tolka världen utifrån ett hästperspektiv. Men är det att vara smart??
Sen tror jag inte att hästar misstolkar saker de ser. Evolutionärt är det bättre att fly en gång för mycket än en gång för lite.

Rent allmänt tror jag att ju mindre vi försöker lägga in av (mänskliga)tolkningar av hästens beteenden, desto lättare har vi att kommunicera med dem. Tex om jag koncentrerar mig på att hästen är oerhört bra på att tolka mitt kroppsspråk är det kanske där jag ska lägga krutet - istället för att fundera över varför hästen går på trailern i dag men inte gjorde det förra veckan.
 
Sv: Förmänskligande av hästen

delvis kl

Jag tror också som ni andra att hästars beteende till stor del beror på hur vi människor beter oss i olika situationer. Men även om fokus ligger på hur VI ska göra för att få hästen att reagera som vi vill, så är det ändå intressant att fundera över varför hästen gör som den gör, tycker jag!

Ingen som kommenterar Cornelias arabsto? Hur kan det komma sig att en häst gör så?

Jag vet faktiskt en liknande händelse. Min morfars gamla bror bodde ensam på en stor gård. Hans äldsta sto var lös på gården vid ett tillfälle då han ramlade och inte kunde ta sig upp. Hon lämnade aldrig gården annars, men nu sprang hon till grannarna och gnäggade... När grannarna gick ut och kollade stod hästen vid farbrorns sida och blåste honom i ansiktet...
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Ingen som kommenterar Cornelias arabsto? Hur kan det komma sig att en häst gör så?
Antagligen en kombination av god intelligens (japp, jag tror att djur har "individuell" nivå på intelligens), rutiner och god häst-människa-kontakt (fråga om att vilja göra eller inte).

Historier om djur som ansträngt sig för att hjälpa folk i nöd finns det gott om. Och varför inte?

LIA
 
Sv: Förmänskligande av hästen

på tal om mänskliga känslor aplicerade på häst.... jag är övertygad om att hästar på något sätt kan tycka att en situation är pinsam...
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Vad menar du med smart här?
Jag tycker ordet smart är helt mänskligt och kanske inte klockrent applicerbart på de flesta djur (Även om jag tror jag förstår hur du menar).
De hästar är jäkligt bra på - är ju just att vara hästar och tolka världen utifrån ett hästperspektiv. Men är det att vara smart??
Sen tror jag inte att hästar misstolkar saker de ser. Evolutionärt är det bättre att fly en gång för mycket än en gång för lite.

Rent allmänt tror jag att ju mindre vi försöker lägga in av (mänskliga)tolkningar av hästens beteenden, desto lättare har vi att kommunicera med dem. Tex om jag koncentrerar mig på att hästen är oerhört bra på att tolka mitt kroppsspråk är det kanske där jag ska lägga krutet - istället för att fundera över varför hästen går på trailern i dag men inte gjorde det förra veckan.

Det jag menar med smart är att de kan lära in nya saker otroligt fort. Både bra och dåliga saker. Om man bara gör rätt.
Det tycker jag är smart.

Angående att misstolka, nog är det väl en misstolkning när hästen tror att JAG är rädd för traktorn, när jag egentligen är rädd för att HÄSTEN ska bli rädd för traktorn?
Fast reaktionen är såklart korrekt, är någon rädd är det bäst att fly, men många gånger är ju människan rädd för hästen. Sånt kan ju hästen inte fatta...

Angående kroppsspråket är det klockrent, det är ju just det som oftast ger oss människor problem... :crazy:
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Både angående Cornelias arabsto och din berättelse, så tror jag fortfarande inte att de "förmänskligats", snarare har de tagit människorna till sig som sin flock/flockledare och de gör nog bara precis vad de skulle ha gjort mot en annan häst i samma situation.
Vi kan inte veta varför de gör så, och hur de tänker, men jag tror ändå inte att det är mänskliga tankar som smugit sig in..
 
Sv: Förmänskligande av hästen

på tal om mänskliga känslor aplicerade på häst.... jag är övertygad om att hästar på något sätt kan tycka att en situation är pinsam...

Ja, fast kanske inte på det viset vi ser på ordet tror jag...
Jag har också sett hästar som "gjort bort sig" och jag tror att det kan handla om att de har råkat visa sig svaga (klantiga, lekfulla osv) och sedan inser de att det inte är ett lämpligt beteende för ett flockdjur, då kan man bli uppkäkad.
Kanske inte pinsamt, men att de ångrar att de gjorde så..
 
Sv: Förmänskligande av hästen

jo det är klart att man kan se det så också... men ändå, på vilket sätt skadar det hästen att jag uppfattar en situation som pinsam ur hästens synvinkel? jag skarttade mig fördärvad åt min lille när han skulle visa sig tuff och farlig under longeringen och halkade och satte sig på rumpan för att sedan lägga sig ner... han låg helt platt och jag kan svära på att han tänkte "f*n också, hur ska jag ta mig ur detta med värdigheten i behåll.??" han löste det genom att rulla sig både länge och njutningsfullt så vi verkligen skulle se att det var MENINGEN att han skulle ligga just där just då...:D
 
Sv: Förmänskligande av hästen

:rofl::rofl::bow:
Vilken sötnos!
Nä, inte skadar det något alls att vi förmänskligar dem på det viset.
Däremot kan det ju skada dem om man förmänskligar så att man tycker att de ska gå ensamma i hagen så att de inte ska behöva bråka med de andra hästarna, eller att man hänger på dem mängder med täcken för att man själv fryser...

Men vanlig sund förmänskling tror jag vi behöver, iaf jag som ser dem som mina barn :angel:
 
Sv: Förmänskligande av hästen

Det jag menar med smart är att de kan lära in nya saker otroligt fort. Både bra och dåliga saker. Om man bara gör rätt.
Det tycker jag är smart.

Angående att misstolka, nog är det väl en misstolkning när hästen tror att JAG är rädd för traktorn, när jag egentligen är rädd för att HÄSTEN ska bli rädd för traktorn?
Fast reaktionen är såklart korrekt, är någon rädd är det bäst att fly, men många gånger är ju människan rädd för hästen. Sånt kan ju hästen inte fatta...

Angående kroppsspråket är det klockrent, det är ju just det som oftast ger oss människor problem... :crazy:

Ja, på det sättet är ju hästen smart - det har du rätt i. Jag lägger nog för mycket logiskt, abstrakt tänkande i ordet smart...

Tycker ändå inte att det är en misstolkning eftersom hästen bara kan veta att du är rädd. Det finns ju ingen chans för den att förstå vad du är rädd för. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 512
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp